Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zavil
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 08:36
Zojuist door wat oudere topics gebladerd, maar helaas mijn vragen daarin niet (volledig) terug gezien. Vandaar een nieuw topic in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn dilemma.

Ervanuitgaand dat de wereld weer open gaat, staat een lang gekoesterde wens van mijn vriendin en mij op de agenda: in april 2022 vertrekken we voor een wereldreis. Ik ben een hobby fotograaf en doe daarnaast wat videobewerking van drone en GoPro beelden. Dit doe ik normaliter op mijn desktop, maar zal ik straks vanaf een laptop gaan doen. Idee is wel om die laptop ook daarna te blijven gebruiken voor fotobewerking.

Wat ga je met je laptop doen?
  • Fotobewerking in Lightroom en Photoshop - Meerdere malen per week
  • Videobewerking in DaVinci Resolve (of evt. Final Cut Pro) - Minder frequent, tweewekelijks
  • Browsen, office, films kijken etc - Dagelijks
Wat is je budget?
Maximaal rond de €1.500

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, de laptop zal alle continenten zien. Dus gewicht en accuduur zijn belangrijk.

Wat zijn overige wensen?
Bij voorkeur de volgende componenten:
  • 14 of 15 inch
  • 512GB
  • Meerdere ports zodat er niet gelijk een dongle aan moet
  • SD kaart slot is een pre
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb hier nog een MacBook Pro uit 2008 staan, waar ik ontzettend goede ervaringen mee heb. Daarnaast vind ik het machtig mooie apparaten, dus mijn voorkeur ging uit naar Apple. Ik had al mijn hoop gevestigd op de MacBook Pro 2021 14". Dat zou perfect zijn en al mijn wensen voldoen. Echter, het prijskaartje wat daaraan hangt is het mij niet waard.

Daarom overweeg ik nu de volgende alternatieven:
  • Macbook Air 2020 13" M1 8GB RAM, 512GB SSD : Mooi apparaat. In de benchmarks haalt het prima performance voor mijn doeleinden, maar met 13" aan de kleine kant
  • Refurbished/2e hands Apple MacBook Pro 2019 15,4" i9, 16GB RAM, 512GB SSD: Ideaal apparaat, voldoet aan alle wensen, maar in hoeverre snij ik mij in de vingers met het kopen van een 2.5 jaar oud model?
  • Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5: Windows alternatief
Ik neig naar de 2e hands MacBook Pro '19, maar zou jullie perspectief hierop zeer waarderen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BzRtY
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 20:52
Dit Topic volg ik even mee.. Voor een kennis die veel met Lightroom aan de slag gaat ben ik ook op zoek naar een dergelijke laptop, puur voor fotobewerking. 1000à1500€
Als iemand tips of advies hierin heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:31
vanuit de alternatieven zou ik voor de MBAir gaan, hoewel ik twijfel aan de toekomstbestendigheid bij de maar 8GB RAM(niet uitbreidbaar) die er in zit. Je bent dan ook nog wel gebonden aan dongles voor sd kaart reader etc.

Ik ga zelf voor het instapmodel van de 14" MBPro met 16GB RAM en 512GB SSD die is al voor ca €2150 te koop, voorzien van SD reader (en magsafe voeding). €2150 is wel (veel) meer dan jouw max, maar ik reken er op dat dit model 8-10 jaar mee kan gaan (ik werk nu nog met een 13" MBPro early 2011 wel geupgrade met 16GB RAM 500GB SSD)

De 14" MBPro 2021 is kwa afmetingen kleiner dan mijn 13" 2011 MBPro, maar heeft wel een grotere schermdiagonaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zavil
Bedankt voor het meedenken, Peter. Heerlijk hoe je de 14" MB aanprijst als "al" voor €2150 te koop. Ik vind het nogal wat als instapprijs. Maar je hebt helemaal gelijk, het is een prachtig apparaat.

Ik heb wel besloten dat een 2e hands Mac met Intel processor 'm niet gaat worden. Ik lees overal online dat dit sterk wordt afgeraden omdat er twijfels zijn hoelang Apple dit gaat blijven ondersteunen.

Dus dan wordt het de Air, een windows variant of toch ogen dicht en op betalen klikken bij de 14" Mac. Als er nog aanvullende perspectieven zijn, zeer welkom. Met name een mening over een goed alternatief voor een Mac zou ik op prijs stellen (zoals bv. de Lenovo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-09 07:07
heb je ook geen goede grafische chip nodig voor de werkzaamheden? want 512gb opslag en mogelijke poorten moeten jou voldoende alternatieven kunnen voorschoten vanuit de pricewatch.

Dell XPS? 13 of 16 inch.
hoge resolutie nodig? of volstaat full hd?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zavil
Voor mijn gebruik is de grafische kaart van minder belang. M.b.t de hoge resolutie vind ik het lastig. Ik werk momenteel op 4K schermen en kan moeilijk inchatten wat ik inlever door terug te gaan naar full HD. Echter, ik verwacht ook daar prima mee uit de voeten te kunnen. Praktijk ervaringen natuurlijk welkom.

Dus inderdaad zoals je aangeeft aan alternatieven geen gebruik, maar daarmee ook de paradox van keuze. Degene die mij voor mij eruit springt is de Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5. Echter, ik blijf huiverig met Windows laptops omdat ik het idee heb dat die een veel kortere levensduur beschonken zijn. Maar die assumptie toets ik graag hier.

De Dell XPS heb ik bekeken. De 13" legt het m.i. af tegen de Mac M1 2020. De 15" is erg aantrekkelijk, maar als ik die een beetje ga configureren kom ik al snel uit op vergelijkbare prijzen als de nieuwe Mac Pro 14". Dan zou die laatste mijn voorkeur genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een keuze voor de macbook air M1 zou ik gaan voor de editie met 16GB ram. Dat is weliswaar met €1630 net boven het budget, maar 8GB is erg krap voor foto- en video-bewerking.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32
Voor dat geld kun je een nieuwe M1 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zavil
Dan wordt de stap naar een 14" pro inderdaad een stuk kleiner. De benchmarks met de 8GB RAM zijn echt prima. Kijk als je op dagelijkse basis met videobewerking bezig bent dan zou ik blind voor de 16GB gaan, maar of het renderen een uur of twee uur duurt is voor mij geen probleem.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Ik denk dat ik nog even wacht tot de 14" in de winkel ligt om eens naast de Air te zien en dan de knoop door te hakken.
Pagina: 1