Zojuist door wat oudere topics gebladerd, maar helaas mijn vragen daarin niet (volledig) terug gezien. Vandaar een nieuw topic in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn dilemma.
Ervanuitgaand dat de wereld weer open gaat, staat een lang gekoesterde wens van mijn vriendin en mij op de agenda: in april 2022 vertrekken we voor een wereldreis. Ik ben een hobby fotograaf en doe daarnaast wat videobewerking van drone en GoPro beelden. Dit doe ik normaliter op mijn desktop, maar zal ik straks vanaf een laptop gaan doen. Idee is wel om die laptop ook daarna te blijven gebruiken voor fotobewerking.
Wat ga je met je laptop doen?
Maximaal rond de €1.500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, de laptop zal alle continenten zien. Dus gewicht en accuduur zijn belangrijk.
Wat zijn overige wensen?
Bij voorkeur de volgende componenten:
Ik heb hier nog een MacBook Pro uit 2008 staan, waar ik ontzettend goede ervaringen mee heb. Daarnaast vind ik het machtig mooie apparaten, dus mijn voorkeur ging uit naar Apple. Ik had al mijn hoop gevestigd op de MacBook Pro 2021 14". Dat zou perfect zijn en al mijn wensen voldoen. Echter, het prijskaartje wat daaraan hangt is het mij niet waard.
Daarom overweeg ik nu de volgende alternatieven:
Ervanuitgaand dat de wereld weer open gaat, staat een lang gekoesterde wens van mijn vriendin en mij op de agenda: in april 2022 vertrekken we voor een wereldreis. Ik ben een hobby fotograaf en doe daarnaast wat videobewerking van drone en GoPro beelden. Dit doe ik normaliter op mijn desktop, maar zal ik straks vanaf een laptop gaan doen. Idee is wel om die laptop ook daarna te blijven gebruiken voor fotobewerking.
Wat ga je met je laptop doen?
- Fotobewerking in Lightroom en Photoshop - Meerdere malen per week
- Videobewerking in DaVinci Resolve (of evt. Final Cut Pro) - Minder frequent, tweewekelijks
- Browsen, office, films kijken etc - Dagelijks
Maximaal rond de €1.500
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Absoluut, de laptop zal alle continenten zien. Dus gewicht en accuduur zijn belangrijk.
Wat zijn overige wensen?
Bij voorkeur de volgende componenten:
- 14 of 15 inch
- 512GB
- Meerdere ports zodat er niet gelijk een dongle aan moet
- SD kaart slot is een pre
Ik heb hier nog een MacBook Pro uit 2008 staan, waar ik ontzettend goede ervaringen mee heb. Daarnaast vind ik het machtig mooie apparaten, dus mijn voorkeur ging uit naar Apple. Ik had al mijn hoop gevestigd op de MacBook Pro 2021 14". Dat zou perfect zijn en al mijn wensen voldoen. Echter, het prijskaartje wat daaraan hangt is het mij niet waard.
Daarom overweeg ik nu de volgende alternatieven:
- Macbook Air 2020 13" M1 8GB RAM, 512GB SSD : Mooi apparaat. In de benchmarks haalt het prima performance voor mijn doeleinden, maar met 13" aan de kleine kant
- Refurbished/2e hands Apple MacBook Pro 2019 15,4" i9, 16GB RAM, 512GB SSD: Ideaal apparaat, voldoet aan alle wensen, maar in hoeverre snij ik mij in de vingers met het kopen van een 2.5 jaar oud model?
- Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14ACH5: Windows alternatief