Toon posts:

Wel of geen mesh voor thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RichardB71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-11 10:38
Mijn kennis van netwerken is maar beperkt en ik kom er niet helemaal uit. Wat is het geval: binnenkort stap ik over van Ziggo naar T-mobile. Mijn huidige routers kan ik niet gebruiken omdat ik daarop geen VLAN kan instellen (mijn zoon had de vraag daarover al in de T-mobile community gesteld). Tijd om te vernieuwen dus. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe setup en twijfel over het compineren van 'standaard' routers (main + 2 accespoints) of een mesh-netwerk.

Ik heb een semi-bungalow, dus vooral veel ruimte om begane grond in een onhandige indeling met ca 15 meter afstand in twee richtingen die overbrugd moet worden vanaf het centrale routerpunt.
Bijna alle ruimten beschikken over bedraad internet (cat6a).We wonen met 5 personen en de drie jongens gebruiken hun pc vooral (veel) voor gamen en mijn vrouw en ik gebruiken veel Teams en Webex.

Mijn huidige setup bestaat uit een Ziggo modem in bridge-modus met daarachter een router van Xiaomi (AX3600). Daarachter zit een managed switch (TP-Link SG1016DE). Vervolgens heb ik op drie plekken een Xiaomi AX1800 bedraad aangesloten (een binnenshuis op 15 meter van de main router, 1 op de verdieping op ca 12 meter en 1 in een tuinhuis dat ik als kantoor gebruik ook op ca 15 meter).

Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe setup maar schrik van de prijzen voor meshsystemen. Vandaar dat ik zit te denken aan het koppelen van verschillende 'normale' routers. Bijvoorbeeld de 3x AX55 van TP-link. Of iets duurder, de Asus RT-AX86U router maar dat neemt met 250,00 een flinke hap uit het budget van max 400,00 en ik zou dan waarschijnlijk voor de verder gelegen ruimtes met een extender moeten gaan werken.

Wie kan mij helpen met 1) de basiskeuze: beter een mesh systeem of werken met (bedrade) accespoints en 2) wat is bij die keuze een goede keuze qua apparatuur? Bedankt alvast voor jullie hulp.

Beste antwoord (via RichardB71 op 24-10-2021 10:17)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45
Ik kan uit je post niet zo goed opmaken waarom je een mesh netwerk overweegt.

Wat is het probleem met een router en 2 access points (of zelfs 1 centraal wifi) wat je met mesh denkt op te lossen?

Zoals je al stelt heb je overal bedraad netwerk, dus de infrastructuur aanleggen is het probleem niet.

Als je zoekt naar roaming in plaats van mesh (vaak verwarde termen) dan kan ik 2x een ubiquity Access point aanraden. Deze ondersteunen hun eigen versie van een roaming profiel, wat voorkomt dat apparaten blijven 'plakken' aan het vorige access point.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:45

Wat is het probleem met een router en 2 access points (of zelfs 1 centraal wifi) wat je met mesh denkt op te lossen?

Zoals je al stelt heb je overal bedraad netwerk, dus de infrastructuur aanleggen is het probleem niet.

Als je zoekt naar roaming in plaats van mesh (vaak verwarde termen) dan kan ik 2x een ubiquity Access point aanraden. Deze ondersteunen hun eigen versie van een roaming profiel, wat voorkomt dat apparaten blijven 'plakken' aan het vorige access point.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
AP met draad punt.
Zoals ik het lees moet dat geen probleem zijn.

Waarom zou je mesh willen.
Als voorbeeld. Om van a naar d te komen moet je bv langs b en c. Elke hop vertraagd je connectie.

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 14:06
Altijd kiezen voor bedraad met ap’s .. als je die mogelijk hebt wat blijkbaar zo is gezien er overal al netwerk ligt.

Mesh is alternatief voor als je gewoon niet anders kan, het gaat nooit de snelheden halen van bekabeld met AP’s.

• RichardB71
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-11 10:38
dragonhaertt schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:24:

Het is meer dan in mijn omgeving mensen mesh aanraden omdat dat zo geweldig zou zijn. Maar voor mijn gevoel is het wat hyped, zeker als ik naar de prijzen kijk. Het enige probleem dat ik met mijn huidige netwerk heb, is dat de omschakeling van het ene naar het andere punt er in resulteert dat ik een optimaal wifi signaal heb maar dramatische snelheid. Even wifi aan en uit op de telefoon lost het op maar is gewoon irritant. Ik dacht dat je daar met mesh geen last van hebt, of heb ik dat mis? Maar wellicht heb ik mijn huidige netwerk wel verkeerd geconfigureerd of ligt het aan onze telefoons (alleen Xiaomi en Poco telefoons hier).

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 14:06
RichardB71 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:38:
[...]

Het is meer dan in mijn omgeving mensen mesh aanraden omdat dat zo geweldig zou zijn. Maar voor mijn gevoel is het wat hyped, zeker als ik naar de prijzen kijk. Het enige probleem dat ik met mijn huidige netwerk heb, is dat de omschakeling van het ene naar het andere punt er in resulteert dat ik een optimaal wifi signaal heb maar dramatische snelheid. Even wifi aan en uit op de telefoon lost het op maar is gewoon irritant. Ik dacht dat je daar met mesh geen last van hebt, of heb ik dat mis? Maar wellicht heb ik mijn huidige netwerk wel verkeerd geconfigureerd of ligt het aan onze telefoons (alleen Xiaomi en Poco telefoons hier).
Is inderdaad hyped volgens mij, die mensen die het aanraden zijn geen it-ers :-).
Er zijn best usecases voor mesh, maar bedraad is gewoon zoveel beter,

Wat je wilt is dat je ap’s fast handover ( kan soms anders heten) ondersteunen. Ik zelf heb een netgear ap hangen die die functie heeft, heb het alleen niet kunnen testen omdat ik maar 1 wifi punt heb 😂

Dat is ook wat mesh doet, echter daar heb je mesh backhaul over wifi lopen, en dat is altijd trager dan via een kabel.

Normaal zal een device inderdaad proberen bij de aangemelde app aangemeld te blijven ookal is een andere dichterbij. Maar dat is met fast handover dus beetje te pushen/forceren.

Op mijn netgear lijkt dat te werken door in te kunnen stellen bij hoeveel signaal sterkte een device gepushed zal worden om opnieuw een ap te zoeken. Dus niet een aan/uit optie maar ook in te regelen. Kost wat tijd om het bijna perfect te krijgen, maar lijkt het me wel waar als je die functie nodig hebt :-)
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee