Advies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atarisjeuh
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-10-2021
Hey,

Sinds kort wonen we in onze nieuwe woning (nieuwbouw => heel sterk geïsoleerd).
Onze woning heeft redelijk veel UTP-ingangen verspreid over de living, bureau en slaapkamers.

Ik ben nu wat aan het researchen om een goed netwerk op te zetten die later ook buiten goed bereikbaar is.

Ik twijfel tussen volgende producten:

Access points:
https://www.coolblue.be/n...pack.html#product-reviews

of een Mesh:
https://www.coolblue.be/n...tiroom-wifi-6-3-pack.html

Naar wat zou jullie voorkeur uitgaan. Zo user friendly mogelijk en met een goed bereik!
Als jullie denken dat een goedkoper alternatief ook goed is, alle voorstellen zijn welkom :-).

Het is wel belangrijk dat we later gemakkelijk internet in de tuin hebben (+/- 15 meter diep).

Merci voor jullie inzichten ;-).

Groeten,
Dieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:37
Ik zou lekker de lites nemen van Ubiquiti als je daar toch naar kijkt. Grootste verschil tussen lite en pro is aantal gelijktijdige gebruikers. Qua bereik is het vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ik sluit mij aan bij het bericht hierboven. Als je genoeg UTP poorten hebt in je huis zou ik zeker voor access points gaan. Lite is in dit geval helemaal prima, maar bij nieuwbouw is 1 per verdieping wel echt een must. Houd daarbij rekening dat die Ubiquiti endpoints naar benden stralen als je ze monteert aan het plafond.

Een andere optie zouden ook deze kunnen zijn pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Voor de afwerking misschien net wat netter, maar volgens mij wel iets minder bereik als ik me niet vergis.

[ Voor 12% gewijzigd door n9iels op 23-10-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Maak het jezelf makkelijk en koop meteen een PoE switch zodat je geen stopcontacten nodig hebt in de buurt van je access points maar alleen een UTP kabel.

De kabels zullen ergens centraal uitkomen waarschijnlijk (bijv. meterkast) waar je deze switch kunt plaatsen.

Voor goed bereik in de tuin zul je wel een AP dicht bij de gevel moeten plaatsen als de muren dik en goed geïsoleerd zijn, of een AP die voor buiten geschikt is aan de buitenzijde bevestigen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atarisjeuh
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 24-10-2021
Bijkomend vragen:
Moet je deze Ubiquiti op het plafond hangen? Utp zit naast stopcontact en ik was van plan ze daar te installeren, maar dit is dan wellicht een dom idee.

Waarom niet de Mesh? Ik ben geen kenner maar als ik de snelheden/specificaties vergelijkt dan lijkt de Mesh toch beter.

[ Voor 28% gewijzigd door Atarisjeuh op 24-10-2021 22:45 . Reden: bijkomend vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57
Nee kan gewoon aan muur

Had je ook kunnen googlen ;)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:45
Atarisjeuh schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:38:
Bijkomend vragen:
Moet je deze Ubiquiti op het plafond hangen? Utp zit naast stopcontact en ik was van plan ze daar te installeren, maar dit is dan wellicht een dom idee.

Waarom niet de Mesh? Ik ben geen kenner maar als ik de snelheden/specificaties vergelijkt dan lijkt de Mesh toch beter.
Accesspoints per etage liefst altijd zo hoog mogelijk ophangen. Dan is er minder in het pad door de ether (lucht) wat het signaal kan dempen. En neem een In-wall die je op/naast je wandcontactdoos plaatst als plafondmontage echt niet mogelijk is. En de Lite's of WiFi6 Lite's zijn echt wel afdoende, helemaal in een goed geïsoleerde woning. Lekker goedkoop en voldoende snelheid en als de dekking ergens tegenvalt plaats je er gewoon eentje bij.

En als er iets makkelijk uitbreidbaar is dan is het wel Ubiquiti. Hebben ook AP's voor montage buiten, wat in het geval van een zeer goed geïsoleerde woning waarschijnlijk wel aan te raden is. Neem dan ook een Ubiquiti PoE switch erbij. Je kan altijd nog een router+controller erbij nemen. (Dream Machine , Dream Marine Pro of de nieuwe Dream Router of Dream Machine Pro SE.) Uitbreidbaarheid van Ubiquiti is ongeëvenaard.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1