DS214 naar DS220Plus diskmigratie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 08:32
Ik heb ter vervanging van mijn DS214 een DS220+ aangeschaft.
Nu had/heb ik het doel om de disken over te prikken.

Ik dacht plat gezegd disken in hetzelfde plot prikken en Config importeren en klaas is kees.
Conform handleiding:
https://kb.synology.com/n..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD

Maar daar onder staat dat het niet werkt met DS214 omdat.... geen idee.

In het schema daaronder lijk ik te lezen dat het wel kan maar niet aangeraden is.

Heeft iemand tips en ervaringen over dit scenario?
Ik wil deze disken houden en wat er op staat het liefste ook zonder eerst al die TB's te backuppen en te restoren. (er is wel een gedeeltelijk back-up).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder back-up überhaupt niet aan beginnen.

Daarna kun je proberen de DS220 aan te zetten met de disken uit de 214. Als het werkt dan kun je migreren via de webinterface. Kan ook zijn dat het mislukt of toch blijkt dat het niet kan.

ARM naar Intel en andersom wil vaak niet bijv. Omdat je DSM niet van de ene naar de andere CPU architectuur kan.

Zelf heb ik wel eens gemigreerd van een DS215j naar een DS218, maar naar een RS815+ was niet mogelijk.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
godlike02 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:17:
Maar daar onder staat dat het niet werkt met DS214 omdat.... geen idee.
De DS214 heeft een Marvell Armada XP met ARM processor en de DS220+ een Intel Celeron J4025 x86.
Die twee zijn niet compatibel, dus kan DSM niet opstarten. Je moet dus opnieuw installeren.

Maar, de DS220 kan de data partitie waarschijnlijk wel lezen, dus als je RAID 1 of SHR mirror hebt kun je gewoon data kopiëren van een van de oude (degraded) disks.
Heb je wel minstens 1 nieuwe disk voor nodig, of je moet èèn disk uit je ds214 vroegtijdig wissen.

Maar met die extra disk kun je dus ook via backup methode werken als je er een USB enclosure voor hebt....

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 23-10-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godlike02
jeroen3 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:47:
[...]

De DS214 heeft een Marvell Armada XP met ARM processor en de DS220+ een Intel Celeron J4025 x86.
Die twee zijn niet compatibel, dus kan DSM niet opstarten. Je moet dus opnieuw installeren.

Maar, de DS220 kan de data partitie waarschijnlijk wel lezen, dus als je RAID 1 of SHR mirror hebt kun je gewoon data kopiëren van een van de oude (degraded) disks.
Heb je wel minstens 1 nieuwe disk voor nodig, of je moet èèn disk uit je ds214 vroegtijdig wissen.

Maar met die extra disk kun je dus ook via backup methode werken als je er een USB enclosure voor hebt....
Start de dsm van de hdd? Kennelijk dus.
Ik heb nu geen extra hdd.

Eentje uit de mirror halen is met een backup een beperkt risico. Die in de nieuwe?

Dan data overzetten via lan? En dan mirror weer opbouwen? Is dat een aardig scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:11
Je kunt de DS220 installeren als nieuw met any disk, ook een van de DS214 disks, deze zal hij dan wissen.

Als je dan èèn van de DS214 disks de in de werkende DS220 doet, mount hij gewoon het degraded volume.
Dan kun je kopiëren.
En dan kun je het volume upgraden naar SHR en krijg je gewoon weer mirrored.
Dat is inderdaad aardig omvangrijk.

Je hebt hiermee alleen je bestanden, en nul configuratie of applicaties. Daarom is een backup disks kopen en via de backup methode migrered veel zinvoller. Je moet sowieso een backup kunnen maken in de toekomst.

Het kan ook via het netwerk.

[ Voor 30% gewijzigd door jeroen3 op 23-10-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Volgens mij kun je gewoon doen wat er in je eigen link (https://kb.synology.com/n..._Synology_NAS_DSM_6_0_HDD) beschreven staat onder het kopje
"Migreren tussen verschillende Synology NAS-modellen:"

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 24-10-2021 11:29 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godlike02
Okay, dat was dus heel makkelijk.
Geheel supported.

Disken uit de DS214 in de DS220+ en opstarten.

Popup: He je komt van een DS214 wil je over naar je DS220+
En wil je dan data behouden of wissen.

Data behouden klikken.

Paar minuten wachten en bijna alles tip top in orde.

Dan je packages bijwerken.

Grootste ellende is nu van DSM6.2 naar DSM7 en dat packages niet meer werken.
En dat in third party de configs weg zijn.

Dus SABNZB etc weer helemaal instellen als ze al werken.
Data en DSM ging heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierob65
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-06-2022
k heb exact dezelfde situatie als jij beschrijft:

Ik ga van een DS214 naar een DS220+
Volgens de Synology site kan ik GEEN HDD migratie van mijn oude schijven doen....

Als ik jouw laatste post goed interpreteer kan ikm TOCH mijn oude schijven "gewoon"overzetten naar de neiuwe NAS?

Klopt dit?

Gr

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godlike02
robbierob65 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:36:
k heb exact dezelfde situatie als jij beschrijft:

Ik ga van een DS214 naar een DS220+
Volgens de Synology site kan ik GEEN HDD migratie van mijn oude schijven doen....

Als ik jouw laatste post goed interpreteer kan ikm TOCH mijn oude schijven "gewoon"overzetten naar de neiuwe NAS?

Klopt dit?

Gr

Rob
Yes, ging perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierob65
Top.
heb je meteen allebei de schijven "overgezet" of eerst voorzichtig met eentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierob65
Heb hem aan de praat gekregen!

Klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:50
Even voor anderen die hier tegenaan lopen.

DSM staat op elke disk in een eigen systeem partitie in een mirror met elkaar.

Waar het om gaat is dat als je van de ene cpu architectuur naar een andere gaat, je DSM niet kunt migreren en dus tijdens de migratie nieuw moet installeren, maar de data volumes blijven wel gewoon intact.

Wel ben je dan al je DSM instellingen en je packages kwijt die je beiden opnieuw moet installeren.
Je kunt dan ook eigenlijk beter eerst je packages verwijderen, dan blijft er ook geen resten op de data volumes achter van die packages.
Als je nog DSM 6 draaide moet dat altijd want je krijgt per definitie DSM 7 en oude DSM 6 packages draaien niet onder DSM 7.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 10-06-2022 08:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1