iMac 2013 herinstalleren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muhtar
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07-2023
Mijn vraag
Onlangs de "oude" iMac (27-inch, eind 2013) van mijn vader bovengehaald. Deze lag enkele jaren aan de kant omdat het GPU problemen had. Volledige reset gedaan volgens het stappenplan van de Apple website https://support.apple.com/nl-nl/HT201065. Nu krijg het OS niet meer geïnstalleerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ondertussen al héél veel gezocht via Google en reeds 5 - 6 keer gebeld met Apple Helpdesk maar geen stap verder.

1. Zowel de gewone als internet recovery geven de melding "dit item is tijdelijk niet beschikbaar in de App Store" als ik optie 2 "Mac OS opnieuw installeren" selecteer.

2. Bootable USB aangemaakt volgens stappenplan van Apple website met MacOS Catalina, op aanraden van Apple Support. Als ik opstart in de Startup Manager, herkent het de Bootable USB, maar zodra ik er op klik, krijg ik ipv een Apple logo een verbodsteken te zien.

3. Op een forum las ik dat het misschien te maken kan hebben met het feit dat mijn Apple ID nog nooit is gelogged op deze Mac. Ze raden dan aan om optie 3 in de Recovery te doen, "zoek hulp online", daar met mijn Apple ID in te loggen in icloud. Dan terug met optie 2 verder doen. Wel.. iCloud.com laad niet volledig via Recovery Safari, waarschijnlijk omdat het verouderd is.

4. Heb beide Recoveries nogmaals geprobeerd met mijn vader zijn Apple ID. Internet Recovery gaf weer de melding "artikel niet beschikbaar". De gewone Recovery bracht me al een stap verder, het begon namelijk de OS te downloaden, dan te installeren, maar ongeveer 17 min resterend krijg ik de melding 'OS X kan niet op uw computer worden geïnstalleerd, Er komen geen pakketten in aanmerking voor installatie"

Ten eerste, dit is gewoonweg absurd! Dat het herinstalleren van een computer zoveel tijd en energie in beslag moet nemen is belachelijk. En letterlijk nog geen stap verder. Dit is voor mij de eerste ervaring met een Mac, hoewel Windows ook absurd is op bepaalde vlakken, kan ik een Windows computer wel formatten en herinstalleren zonder problemen.

Graag kan ik wat hulp gebruiken. Ik sta op het punt om op te geven en het toestel te vernielen 8)7 8)7 8)7 . Als er info ontbreekt zeg je het maar.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat heeft je Apple ID hier mee te maken?

MacOS kun je zo her en der gratis downloaden, op een stick zetten en er van opstarten.

Zodra dat lukt open je schijfhulpprogramma, die staat in de menubalk zodra je vanaf de stick bent opgestart. Maak eerst de schijf/schijven leeg en begin met een compleet leeg systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:54:
MacOS kun je zo her en der gratis downloaden, op een stick zetten en er van opstarten.

Zodra dat lukt open je schijfhulpprogramma, die staat in de menubalk zodra je vanaf de stick bent opgestart. Maak eerst de schijf/schijven leeg en begin met een compleet leeg systeem.
Heb je puntje 2 van de TS gelezen?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, heb ik.

Mijn vermoeden is dat de USB-stick niet correct gemaakt is. @Muhtar Hoe heb je de stick gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Muhtar Als je van de bootable USB stick opstart is het ook taak dat je de interne HDD van de Mac nog even formatteert voordat je MacOS installeert.

Heb je dat ook gedaan, zo ja hoe?

Plaats wat foto's, want een clean install is echt simpel als je weet hoe het moet en wat je doet.

Zie ook onderstaande instructie bij "Schone installatie uitvoeren"

https://www.iculture.nl/tips/schone-installatie-mac-osx/

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 23-10-2021 19:37 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

Tens

let me drink about it

Muhtar schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:41:
Deze lag enkele jaren aan de kant omdat het GPU problemen had.
wat voor problemen precies?

welke mac, en is deze geschikt voor MacOS Catalina?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borstel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-06 12:53
Voordat je gaat installeren, open via Recovery even Terminal en zet de interne klok goed. Als de Mac zo lang uit heeft gestaan, staat deze mogelijk niet goed. Wat problemen kan geven bij de installatie ivm certificaten en foute systeemtijd.

https://bensmann.no/chang...m-terminal-os-x-recovery/

/edit
Soms helpt het juist om de klok terug te zetten bij het installeren van een ouder OS met verlopen certificaten.

[ Voor 15% gewijzigd door borstel op 23-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Een verkeerde tijd en datum kan inderdaad problemen geven. Wat betreft punt 4
Could Not Find Installation Information for This Machine

The usual cause is a simple one; your Mac isn’t connected to your local network and the Recovery process is trying to access Apple’s servers to download the software needed for installation. Instead of telling you your Wi-Fi or Ethernet network isn’t working, the installer displays the above message.

The fix is to make sure you’re connected to your Ethernet network, or have your Wi-Fi password on hand. Restart your Mac while holding down the Command + R keys to enter recovery.
Ik heb ooit een keer een vergelijkbaar probleem gehad met een MBP die er weinig zin in had. In dat geval hielp het de laatst geïnstalleerde versie usb boot te maken ipv een nieuwere versie en vanuit daar de versie te updaten.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muhtar
sypie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:54:
Wat heeft je Apple ID hier mee te maken?

Zie punt 3
Via een Windows computer toch niet zo evident leek me? Alleszins niet via de officiële weg.
---
sypie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:39:
Ja, heb ik.

Mijn vermoeden is dat de USB-stick niet correct gemaakt is. @Muhtar Hoe heb je de stick gemaakt?
Zoals in mijn post aangegeven volgens het stappenplan van Apple, https://support.apple.com/nl-be/HT201372

---
Greatsword schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:30:
@Muhtar Als je van de bootable USB stick opstart is het ook taak dat je de interne HDD van de Mac nog even formatteert voordat je MacOS installeert.

Heb je dat ook gedaan, zo ja hoe?

Plaats wat foto's, want een clean install is echt simpel als je weet hoe het moet en wat je doet.

Zie ook onderstaande instructie bij "Schone installatie uitvoeren"

https://www.iculture.nl/tips/schone-installatie-mac-osx/
Via het schijfhulpprogramma, gewist naar ....Journaled
Ik ga de stappen van je link eens toepassen. Edit, dit zijn de stappen die ik reeds had toegepast.

---
Tens schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:56:
[...]

wat voor problemen precies?

welke mac, en is deze geschikt voor MacOS Catalina?
Gekleurde artifacts op het scherm, strepen e.d.. Niet constant, ik denk zodra het systeem te warm is geworden. Maar in de voorbije 2 weken nog geen artifacts e.d. gezien.
Volgens het serienummer heet deze Mac "iMac 27" eind 2013". De medewerker van de Apple helpdesk zei me dat ik Catalina moest doen omdat dat het laatste OS is dat dit systeem ondersteund.

---
borstel schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:00:
Voordat je gaat installeren, open via Recovery even Terminal en zet de interne klok goed. Als de Mac zo lang uit heeft gestaan, staat deze mogelijk niet goed. Wat problemen kan geven bij de installatie ivm certificaten en foute systeemtijd.

https://bensmann.no/chang...m-terminal-os-x-recovery/

/edit
Soms helpt het juist om de klok terug te zetten bij het installeren van een ouder OS met verlopen certificaten.
Ok ga ik doen. Edit, klok stond goed, ws omdat het systeem met het internet is verbonden

---
Ophidian schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:16:
Een verkeerde tijd en datum kan inderdaad problemen geven. Wat betreft punt 4

[...]

Ik heb ooit een keer een vergelijkbaar probleem gehad met een MBP die er weinig zin in had. In dat geval hielp het de laatst geïnstalleerde versie usb boot te maken ipv een nieuwere versie en vanuit daar de versie te updaten.
Ok, dan is dat in mijn geval El Capitan. Ik zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muhtar
Zoals reeds aangegeven brengt stap 4 van mijn openingspost mij het verste. Namelijk, dan vindt ie het OS wel in de App Store, en download het. Meer info over waarom deze manier mij een stap verder brengt: https://discussions.apple.com/thread/7833287

Maar ergens bij de installatie loopt het mis. Dan krijg ik deze melding Afbeeldingslocatie: https://cdn.onemorething.nl/uploads//hm_bbpui/3356732/577hxikjc4lqk7sdiaw2k8xwtaw5zmnt.jpeg
Deze afbeelding is van een vergelijkbaar probleem uit de OneMoreThing.nl-forums, daar wordt aangeraden de datum te wijzigen. Ook dat heb ik geprobeerd, datum op 01/01/2014 gezet, netwerkverbindingen uit, maar dan startte de installatie al helemaal niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 19:07

Snoeiman

Snoeien maar!!!

Ooit in t verleden zo’n probleem gehad, wat mij toen uiteindelijk heeft geholpen is met Carbon Copy Cloner een schijf van een andere Mac gekloond op een externe SSD, toen op de betreffende iMac opgestart via de externe schijf en toen weer met CCC de schijf gekloond naar de interne SSD (in mijn geval).

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-06 21:29
Ik zou deze tool gebruiken, veel makkelijker dan de Apple optie: https://macdaddy.io/install-disk-creator/
En dan met die gemaakte USB stick opstarten via de option key.

Zorg er wel voor dat je verbonden bent met internet als je gaat installeren. Zonder gaat nog wel eens fout.
Pagina: 1