Bedrade rookmelders met relay tbv domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mn_box
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-12-2023
Hallo,

Ik ben met een grote renovatie bezig waarbij ik wil voldoen aan het laatste bouwbesluit. Dit betekent dat mijn rookmelders (Firex KF20R) op 220V (met back-up batterij) aangesloten worden, inclusief interconnectie zodat ze elkaar triggeren. Nu wil ik graag ook een bericht in mijn domotica (home assistant) voor als ik niet thuis ben. Ik had van Kidde een relay gevonden (SM120X) maar die is enkel voor 110V en niet voor 220V. Is er een andere manier om dit interconnectie draad aan te sluiten voor een sensor in home assistant.

Bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via mn_box op 23-11-2021 14:05)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36

dragonhaertt

@_'.'

De Kidde SMK23RU kan volgens de specificaties gewoon op 230v gebruikt worden.
Dit is de officiële relaisvoet die bij deze rookmelder te koop is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik lees hier dat de connectie tussen de rookmelders 5 tot 9 volt gelijkspanning is.

Als het simpelweg is: 0V = geen alarm, 5>V = wel alarm, dan zou je met een microcontroller in de gaten kunnen houden of er spanning op de lijn staat. Wel even rekening houden met de ingangsspanning die je microcontroller zoals een ESP aan kan.

Als het niet alleen met spanning te maken heeft maar er ook een communicatieprotocol is, dan wordt het een stuk lastiger ben ik bang.

Zelf heb ik het overigens 'opgelost' door naast de twee verbonden rookmelders (gang + overloop) zigbee rookmelders op te hangen in de twee slaapkamers en de huiskamer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mn_box
Bedankt Gizz, ik ga de spanning meten en kijken of ik het op deze manier op kan lossen. Heb jij suggesties voor het gebruik van een microcontroller (die ik dan op een Wemos kan aansluiten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Let wel op dat dit niet gescheiden is van het net.

Mijn eerste idee zou dan zijn om er gewoon een opto coupler aan te hangen. Maar ik heb werkelijk geen idee hoeveel mA zo'n melder kan hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:36

dragonhaertt

@_'.'

De Kidde SMK23RU kan volgens de specificaties gewoon op 230v gebruikt worden.
Dit is de officiële relaisvoet die bij deze rookmelder te koop is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mn_box
Dragonhaertt, wat een goede suggestie! Lang gezocht maar deze had ik nog niet gevonden en lijkt de beste optie te zijn. Bedankt!
Pagina: 1