Schakelaar voor het open en sluiten van dakraam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dummy22
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-04 13:28
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ldaBfBfH8KJjy1Xbq6zLdXXaa/8inch-200mm-stroke-24-volt-actuator-linear-1000N-100kgs-load-12v-linear-actuator-waterproof-with-3.jpg
Beste forumleden,
Met deze schakeling kan ik mijn dakraam openen en sluiten,
maar dan moet mijn transformator constant onder spanning ( 220v ) staan , omdat deze voor 99% niet gebruikt wordt. vraag ik mij af of ik geen schakelaar of schakeling kan maken of kopen die bij de ompoling ook telkens spanning geeft aan de transformator. Ik kan dit oplossen door
een drukknop en de schakelaar te gebruiken maar zou dit liever met één knop bedienen.
Dank u,
Dummy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vervang je bestaande tuimelschakelaar (2x dubbelpolig) voor eentje met 3x dubbelpolig. Met de extra set polen kan je de voeding van je transformator schakelen. Goed opletten dat je de secundaire spanning nergens mixt met primaire spanning.

Of koop een 2x dubbelpolig relais, deze op de juiste manier achter de schakelaar hangen aan één van de 2 kanten. Met dat relais stuur je je motor vergelijkbaar met hoe dat nu met de schakelaar gaat. Met de andere overgebleven polen op de schakelaar kan je de transformator schakelen. Ook hier geldt dezelfde heads up als hierboven.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 23-10-2021 12:26 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:48
remco_k schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:19:

Of koop een 2x dubbelpolig relais, deze op de juiste manier achter de schakelaar hangen aan één van de 2 kanten. Met dat relais stuur je je motor vergelijkbaar met hoe dat nu met de schakelaar gaat. Met de andere overgebleven polen op de schakelaar kan je de transformator schakelen. Ook hier geldt dezelfde heads up als hierboven.
Hoe krijgt dat relais spanning dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

jannus66 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Hoe krijgt dat relais spanning dan?
Zit met telefoon, anders had ik een tekening voor je gemaakt.

Je drukt de schakelaar naar stand 1 of 2. Dat schakelt de voeding in via één va de dubbelpolige aansluitingen. De uitgang van de voeding loopt via de andere dubbelpolige kant van de schakelaar naar de spoel van het realis. Daar krijgt ie zn spanning dan van. Daarnaast loopt de voedingsspanning ook rechtstreeks naar de dubbelpolige aansluiting van het relais (zelfde als dat het voorheen op de schakelaar zat) en daarmee stuur je de motor.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@jannus66
remco_k schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:19:
[...] Met de andere overgebleven polen op de schakelaar kan je de transformator schakelen.
Ook al bedoelt hij de overgebleven pool, enkelvoud.

Dus ene kant van de schakelaar zet je alleen de trafo aan maar laat relais uit, spanning gaat recht door relais dus richting A.
De andere kant van de schakelaar schakel je de trafo en het relais, spanning gaat nu kruislings door het relais, dus richting B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:48
Ok, ik snap het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Titelfix en schopje naar MME

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

dummy22 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:06:
...maar dan moet mijn transformator constant onder spanning ( 220v ) staan , omdat deze voor 99% niet gebruikt wordt. vraag ik mij af ...
Heb je al eens gemeten hoeveel die transformator daadwerkelijk gebruikt?
Grote kans dat het een switching power supply is en in ongebruikte toestand alleen een ledje laat branden.
Dat verbruikt dan 0,01 W. Dan ben je twaalf jaar verder voordat er één KWh van je rekening wordt afgeschreven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1