Toon posts:

SMA SunnyBoy 4.0: Afleidcapaciteit DC-generator te hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een SMA SB4.0-1AV-41 dus het nieuwste type, maar krijg geregeld de volgende melding:

"Afleidcapaciteit DC-generator te hoog"

Ik begrijp niet goed in welke hoek ik moet zoeken.
Het lijkt aan de zonnepanelen kant te zitten en niet aan de meterkast kant omdat ze het over DC hebben.
Misschien kan het geen kwaad, maar ik heb liever wel dat alles optimaal werkt.

Het gebeurt gemiddeld zo'n 4 keer per maand, en het wisselt ook per maand.
Ik kan geen duidelijke aanleiding vinden, het gebeurt ook op wisselende tijden van de dag.

Wie kan me verder helpen?

10 panelen van Astronergy 245Wp (gaan al een paar jaartjes mee)

[Voor 5% gewijzigd door Chickendorp op 23-10-2021 10:46]

Beste antwoord (via Chickendorp op 23-10-2021 12:28)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen.

Het paneel is eigenlijk een condensator.
Bij nat weer, zal die eerder een lekstroom geven.
(jip en janneketaal)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
Staat er ook nog een gebeurtenis nummer erbij?

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Chickendorp
  • Niet online
Dit is alles wat ik zie:

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb hem ff vertaald naar het engels :+

Was het in die situatie misschien erg nat en winderig buiten?
https://www.persinfo.org/...ober-2021-veel-wind/49767

Lijkt op een te hoge dc lekstroom (van de panelen)
Bij vochtig weer is die kans groot.
6-10-2021: https://www.persinfo.org/...er-2021-regenachtig/49575
Ja dus...

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 11:33]

• Chickendorp
  • Niet online
Dat klinkt als een plausibele verklaring, maar wat kan/moet ik nu doen?

De aardedraad loopt momenteel van de omvormer naar het frame waarop de zonnepanelen bevestigd zitten.
Is er een betere plek om die te bevestigen? Of moet die juist weg?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen.

Het paneel is eigenlijk een condensator.
Bij nat weer, zal die eerder een lekstroom geven.
(jip en janneketaal)

• Chickendorp
  • Niet online
Het hoeft dus niet perse een defect paneel te betekenen?
Als ik het zo inschat, hoef ik dus pas te handelen wanneer het merkbaar wordt in de opbrengst van de panelen? (als je al iets kan doen?)

Ik ga nog wel even proberen het aansluitpunt van de aardkabel op een droog plekje op de rail vast te maken. (nu vol in de regen)
Misschien doet het niks, maar dan heb ik iig het idee dat voorlopig alles er aan gedaan is het probleem zoveel mogelijk te voorkomen.

[Voor 41% gewijzigd door Chickendorp op 23-10-2021 12:29]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is ws. niet de aardkabel maar de DC kabels.
Misschien dat er teveel vocht in de stekkers is gekropen?

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

• Chickendorp
  • Niet online
Goeie tip, ga kijken of er misschien een stekker in het water van het platte dak ligt... (of op andere manier veel water krijgt te verduren)

• AUijtdehaag
  • Niet online
En natuurlijk loggen met grafana.(modbus tcp via node-red)

Je kan ook nog met de tuinslang aan de gang gaan en kijken wat er gebeurt.

[Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2022 19:25]

• Chickendorp
  • Niet online
Ik ben de originele topic starter, het probleem wat ik in de OP beschrijf komt alleen maar vaker voor de laatste tijd.

Sinds de openingspost heb ik wel een extra string nieuwe Eurener 440Wp N-type panelen gelegd op de 2e MPP-tracker.
Maar dat zou geen invloed mogen hebben toch?
De panelen die er al op lagen zijn 2e hands panelen die nu denk ik 10 jaar oud zijn.

Zoals @AUijtdehaag al beschreef ben ik gaan loggen in InfluxDB/Grafana, maar kan ik daar dan uit halen analyseren waar het probleem zou moeten zitten?

Ik vermoed dat 1 of 2 panelen problemen geven, maar kan ik daar ook achter komen? (zonder PV-Megger?)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 00:13
Heb je dit probleem al kunnen lokaliseren?

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Chickendorp
  • Niet online
Ik ben met een bak met water de garage op gegaan en elke keer 1 paneel nat gemaakt.
1 paneel gaf direct een probleem, die heb ik er tussenuit gehaald.
Er lijkt nog een probleem paneel te zijn, maar die vloog er niet in eerste instantie uit, waardoor er 3 panelen al nat waren. Dus 1 van die 3 panelen moet het zijn.

Binnenkort ga ik de oude panelen vervangen en alles doormeten met een Megger. De goede paneeltjes gaan dan naar mijn vader, die heeft nog wat ruimte op het dak en de omvormer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee