Allereerste restore na herinstallatie van Linux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:36

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik ben bezig met het perfectioneren van mijn procedure voor herinstallatie van Linux op een lege machine.
Globaal is mijn plan:
  • terugzetten van de backup van de /home directory met Déjà Dup;
  • al het andere reconstrueren met Ansible scripts.
Dit herinstallatie-proces heb ik uitgevoerd op mijn daily-driver PC om over te stappen op een schone Ubuntu 20.04 en daarbij liep ik tegen 2 problemen aan met de restore.

Als ik deja-dup configureer via Ansible, dan activeer ik natuurlijk het automatisch maken van backups. Maar ik wil niet dat hij direct een backup gaat maken van de nog lege /home directory, voordat ik de eerste restore heb uitgevoerd. Moet ik dan 2 Ansible scripts maken (eentje draaien voor en eentje na de allereerste restore)?

Wat ik verder gemerkt heb is dat je dconf settings niet kunt terugzetten uit een backup, want de settings voor de ingelogde gebruiker worden na de restore op disk stomweg overschreven met de „lege” settings die nog in het geheugen zitten. Als oplossing heb ik bedacht om vlak voor het maken van elke backup een nieuwe export van dconf naar een tekstbestand te maken en dit tekstbestand te importeren bij de allereerste restore.

Zijn er misschien hiervoor veel betere oplossingen dan wat ik bedacht heb?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je clausules kan opgeven voor het al dan niet maken van een backup van /home, doe dat dan. Een lege /home zal dan niet voldoen aan je gestelde eisen om een backup te maken.

Betreffende dconf, doe zo veel mogelijk voor de gebruiker zonder dat de gebruiker is ingelogd. Dan zou het ook niet geladen moeten zijn. Systeemwijde zaken zouden er eigenlijk niet in moeten staan, maar je kan uiteraard altijd iets aan gdm3 hebben aangepast wat daar zaken in opslaat. Dat wordt dan lastiger om terug te zetten en zal je idd met een export/import moeten werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je het terugplaatsen van de backup ook via Ansible ingebouwd of doe je dat handmatig? Je kan in Ansible door de juiste volgorde aan te houden of door notifys op bepaalde momenten het terugzetten van de backup ook automatiseren. Dan heb je het eerste probleem al niet meer.

Het tweede probleem lijkt me te komen doordat Ubuntu dus een lege/standaard file plaatst. Je kan eventueel een tweede Ansibel run doen met configuratie na de eerste keer inloggen.
Je kan dat ook met Ansible doen door een script klaar te zetten en dat aan te roepen na de inlog van een user. Door in het klaargezette script te checken of dconf standaard is of jouw versie kan zorgen dat het script alleen iets doet als het de standaard versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat ik zou doen is gebruik maken van een kickstart file om je installatie unattended te maken met een uniform systeem als uitkomst. Je kunt dan bijvoorbeeld de Ansible user al configureren en zorgen dat het systeem zonder grafische schil opstart, maar dat die schil wel beschikbaar is. (Dus in de multi-user target).

Dan voer je een Ansible run uit (als je Ansible Tower hebt kun je dat vanuit je kickstart doen door de callback aan te roepen). In Ansible kun je dan je backup-software installeren en configureren. Ik ken DejaDup niet, ik gebruik doorgaans Bacula aangezien die volledig met text-based configs werkt en je die heel goed via Ansible kunt instellen.

Vervolgens restore je /home (indien mogelijk via Ansible).

Tot slot zorg je dat Ansible je boot-config aanpast naar de graphical.target en herstart je de machine. Die laatste herstart is niet perse nodig, (je kunt ook direct naar de graphical.target gaan) maar er kan door de restore en Ansible best wat gewijzigd kan zijn op die machine. Daarom vind ik het wel een goede manier om te testen en te zorgen dat alle daemons hun configs goed laden.