Auto vervangen, of doorrijden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:04
Hi, wij zitten een beetje met een eerste wereld probleem. Twee jaar geleden hebben wij een Ford Focus (2017, 30dkm, Titanium, 1.0 125pk) gekocht met het oog op 5 jaar 50-60dkm per jaar er op te zetten en daarna evt doorrijden afhankelijk van de wensen op dat moment. Specifiek de wagon gekozen omdat deze relatief zuinig is, de kofferbak meer kwijt kan dan de Ibiza ST die wij ervoor gehad hebben en bovenal dat er twee honden en potentieel in de toekomst een kind er in kan.

Twee jaar verder en de wereld staat op zijn kop. De jaarlijkse kilometers zijn door covid en meer thuiswerken nu slecht te voorspellen. Wij gaan uit van 15k tot 30k op dit moment, dit omvat woon-werk en privé die de vrouw vooral rijdt. Ik heb mijn eigen auto voor mijn woon-werk verkeer. De twee honden zijn nog steeds aanwezig en het potentiele kind is daadwerkelijk een half jaar geleden geboren.

Een beetje onverwachts is er nu ook nog een tweede op komst. Tot nu toe kwamen we altijd goed uit met de maxi-cosi achterwaarts gepositioneerd op een isofix base achter de passagiersstoel. Bij de huidige Focus kan die trouwens niet op de voorpassagiersstoel want airbag deactiveren is blijkbaar een optie in plaats van standaard. Het 'probleem' zit hem in de tweede, en ik denk eigenlijk meer in de hebberigheid/uitgekeken zijn op het huidige model. Ik pas met mijn 1.8m niet comfortabel in die auto als de kinderstoel achterwaarts geplaatst is achter de bestuurdersplek. Als ik op de voorstoel als passagier zit dan gaat het net, maar op langere ritten is al snel niet meer comfy. De vrouw verlangt nogal vaak van mij dat ik ook rij en niet alleen maar half slapend rechts zit :') . Nu met de tweede op komst (en daar houden we het bij :+ ) is er dus een probleem met enkele oplossingen maar wij komen er niet uit en wellicht willen jullie brainstormen. Verder begin ik een chronisch probleem te krijgen in mijn linkervoet en ik vrees ervoor dat ik op termijn eigenlijk liever alleen in een automaat rijd. Mijn eigen auto is al een automaat, de huidige Focus is een 6bak.

De rationele oplossing:
De meest overduidelijke rationele oplossing is: stel je niet zo aan, op korte termijn is de een rijp voor een stoel die voorwaarts zit en kan je die altijd achter je zetten. Heel goed punt en waarschijnlijk de beste optie maar niet de leukste optie. Dit kan nog eventueel aangevuld worden met zo goed mogelijk een lowprofile 360graden stoel aanschaffen en dat hebben we getest laatst bij een Prenatal. Dit gaat maar net, maar eigenlijk kunnen we het hele hoofdstuk hier afsluiten. Ik krijg niet mijn automaat wens, ik zal hooguit bij erge nood (als mevr. bijv. te moe is om te rijden oud) de bestuurder zijn en zo gaan wij alsnog verder met het originele idee voor de Focus.

Alleen is de rationele oplossing niet leuk.
Er is 20k budget beschikbaar, bij een inruil van 10-12k (dit zijn de cijfers die wij gekregen hebben bij verschillende dealers en handelaren). Zij kwam met een alternatief: BMW 225xe Active Tourer. Mijn mond sloeg open van verbazing omdat ik degene ben met BMW geschiedenis, altijd zei dat ik nooit in een fwd met motorblok verkeerd om geplaatst minivan ga rijden die al het ziel van dat merk is kwijtgeraakt. Maar ik sta open voor oplossingen dus wij hebben enkele modellen gereden en zijn er over eens dat:
  • - 0-100 in 6,7s leuk is
  • - de ritjes voor boodschappen, schoonouders, alles in en om het dorp etc heen, prima elektrisch kan
  • - wij beiden redelijk voorstander zijn van een stille auto als daily
  • - BMW heeft, hoewel het design van die generatie volgens mij in 2011 begonnen is met de 3/5 serie, een interieur die nog steeds relatief modern oogt maar ook gewoon kwalitatief en functioneel in orde is
  • - De ruimte in de kofferbak minder is, maar door de hogere zit wij beiden eigenlijk comfortabeler zitten dan de huidige Focus (incl kinderstoel erachter).
Meerdere modellen bekeken dus en hoewel er veel aanbod is als we de opties nemen die (vooral zij) en ik een beetje niet op in willen leveren de spoeling wel dun wordt. Het gaat dan om musthaves (en ja, noem ons lui en verwend) als keyless entry, stoelverwarming, de beter verstelbare stoelen en de leuk om te hebben features als adaptieve cruise control, parkeersensoren achter en voor, zwarte hemel, evt panorama dak, naast binnen ook buitenspiegels gedimd. Een paar modellen voldoen, meeste is toch wat kaler uitgevoerd en het is lastig zoeken voor dit budget.

Ik heb verder de 2018+ Focus Wagon op papier vergeleken en hij lijkt achterin meer ruimte te bieden, maar als automaat en met de opties die we gewend zijn van de huidige focus (stoel en stuur verwarming, CarPlay, keyless entry, parkeerassistent) aangevuld door een automaat lijkt het budget gewoonweg niet genoeg. Ik blijf nog even zoeken naar het juiste exemplaar en wellicht moeten wij gewoon proefrijden maar ik zei al, als het geen automaat is dan vind ik persoonlijk de upgrade het geld niet waard. Het blijft een eerste wereld probleem in mijn ogen. Mensen stoppen drie kinderen en huisdieren in Aygo's bij wijze van spreken.

Welke modellen zie ik over het hoofd? Met een schuin oog naar de Prius 4 gekeken maar volgens mij wordt dat de krap, evenals de Auris wagon. Corolla wagon valt buiten budget. Ideaal zal die aan het volgende plaatje moeten voldoen:
  • - 20k aanschaf.
  • - Benzine, hybride of elektrisch. Range moet betrouwbaar ±260km zijn anders haalt mevrouw woon-werk niet heen en weer. Opladen op werk is geen optie, snelladen langs de weg zeker maar niet de voorkeur. Diesel voor dit bedrag gokken we liever niet op met potentieel een kelderende restwaarde.
  • - Kilometerstand bij voorkeur onder de 100k, maar bij een fatsoenlijke onderhoudshistorie kan die best er overheen. De BMW's die we gezien hebben zitten rond de 120-130k.
  • - Verbruik vergelijkbaar of beter dan de Focus (1:18). We zijn beiden redelijk goed in zuinig rijden. De 0-100 sprint is altijd leuk maar er hoeft niet bij elk stoplicht een race gehouden te worden ;)
  • - Levensduur is moeilijk te voorspellen. Het liefst weer in elk geval een plan voor 5 jaar maar alles kan dus plotseling veranderen. Woon-werk afstand kan op termijn ook nog minder worden, maar hier is niets in zeker.
  • - Twee border collies achterin, plus een opgevouwen al dan niet in onderdelen kinderwagen erbij (of tussen/voor de stoelen op de achterbank).
  • - Automaat, keyless entry, CarPlay (of aftermarket in te bouwen, ik ben niet vies van een Chinese Android unit), stoelverwarming zijn en goede stoelen zijn een must. Anders lig ik gewon krom in de Focus en heeft de vrouw al aan opties wat ze wil. ISOFIX lijkt mij vanzelfsprekend verder.
  • - Stuurverwarming, voorruitverwarming (of standkachel-functie zou hetzelfde kunnen in de winter?, dual zone climate control en prima audio zijn leuke features om te hebben maar geen must.
Nu niet mijn woorden maar ik moet het benoemen: Opel is te zielloos, Citroen is te quirky, Peugeot ontwerpt tegenwoordig leuk maar ze vertrouwt het niet, Mercedes liever niet.

Verder voordat het aangekaart wordt: lease via werk is geen optie. De werkgever heeft een vage constructie dat je voor privé kilometers ook zelf moet bijbetalen naast de bijtelling. Ik volg het niet helemaal maar in elk geval is dat financieel niet aantrekkelijk. Een auto ernaast beperkt dan weer de vrijheid om uit werk direct door te kunnen rijden naar privé bestemmingen.

Hebben jullie dus nog tips? Bepaalde modellen? Heb je zelf ervaring met een situatie als deze en wat heb je zelf gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Je zoekt een auto die zuiniger is dan de Focus maar wel ruimer? Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Zet alle wensen punt voor punt in een lijstje en ga dan afvinken op de sites met gebruikte auto's.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:14
sigmundfreund schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:26:
Verder voordat het aangekaart wordt: lease via werk is geen optie. De werkgever heeft een vage constructie dat je voor privé kilometers ook zelf moet bijbetalen naast de bijtelling. Ik volg het niet helemaal maar in elk geval is dat financieel niet aantrekkelijk.
Eigen bijdrage die je werkgever rekent voor het privégebruik is aftrekbaar van de bijtelling. Wellicht verandert dat het financiële plaatje?

Andere tip, laat je vrouw een andere baan dichterbij huis zoeken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hybride wagen nemen bijv Prius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59
In het kort: je wilt graag een nieuwe auto omdat je bent uitgekeken op je huidige auto. Wil graag automaat.

2 serie lijkt mij dan niet echt een voorruitgang. Zou eerder naar een a6 of 5 serie kijken imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:28
sigmundfreund schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:26:
[list]
• - 20k aanschaf.
• - Benzine, hybride of elektrisch. Range moet betrouwbaar ±260km zijn anders haalt mevrouw woon-werk niet heen en weer. Opladen op werk is geen optie, snelladen langs de weg zeker maar niet de voorkeur.[i]
Heb je mogelijkheid op eigen terrein te parkeren (en dus laden)?

In dat geval budget oprekken (zonodig met stukje financiering) en elektrisch gaan rijden. Kia Niro voor €30k geeft genoeg range; beter voor milieu en portemonnee. Zit er toch meer emotie in autorijden zijn er genoeg andere leuke opties maar dan moet het budget verder omhoog (kan qua TCO wellicht alsnog concurreren).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
Tja, ik denk dan: de 1e is er nog niet. Hoe vaak zul je met 2 kids en 2 honden en 2 volwassenen in de auto zitten? Kosten baten: Een andere tweedehands is momenteel duur en de 50-60K per jaar ga je vast niet meer halen. Rij je Focus tot het einde door en tegen die tijd is er vast een betaalbare electrische/hybride waar je iets mee kunt. Je hebt inderdaad een eerste wereld probleem >:) Mijn verwachting is dat de afschrijving van alles benzine en diesel richting 2030 steeds sneller zal gaan, andere auto is dus geld naar t putje brengen.

Wil je echter een BMW, tja - dan gaat niemand je tegen houden. Geld moet nou eenmaal rollen (zegt een oud BMW i rijder die tegenwooridg een Octavia combi met tonnen op t klokkie rijdt).....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-05 17:27
assje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:20:
[...]

.... elektrisch gaan rijden. Kia Niro voor €30k geeft genoeg range; beter voor milieu en portemonnee.
Heb je het eisen-lijstje goed gelezen?
Blijkbaar niet, want je komt hier met een auto aanzetten die kleiner is dan de huidige Focus, waarbij de TS ruimte tekort komt.

Ik zou richting Skoda Superb of zoiets kijken, maar 1:18 rijd je daarmee never nooit.
Concessies zijn nodig. Evt toch een diesel, maar een iets oudere. Ken de prijzen in NL niet, maar in Duitsland zijn diesels 2e hands inmiddels goedkoper dan benzine-autos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:33
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:32:
[...]

Blijkbaar niet, want je komt hier met een auto aanzetten die kleiner is dan de huidige Focus, waarbij de TS ruimte tekort komt.

Ik zou richting Skoda Superb of zoiets kijken, maar 1:18 rijd je daarmee never nooit.
Concessies zijn nodig. Evt toch een diesel, maar een iets oudere. Ken de prijzen in NL niet, maar in Duitsland zijn diesels 2e hands inmiddels goedkoper dan benzine-autos.
Zoiets dacht ik ook, ondanks de slechte naam ben ik wel fan van diesel vanwege het lage verbruik en de bijbehorende lage CO2 uitstoot. De prijzen zijn gemiddeld ook goed te doen en bij voldoende km's ook niet duur in gebruik.

Denk bv aan: http://www.alphabetoccasi...rische-achterklep-jr773t/
Of deze:
https://www.carnext.com/n...da/superb/tmbh-704u-1623/

Of misschien zelfs zoiets:
https://www.carnext.com/n...volvo/v70/yuv1-g136-9552/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ok excuus, blijkbaar onderschat ik de afmeting van een focus. In mijn boekje is een Niro best een ruime auto.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:54
Ik rij zelf 1:19-1:20 in een Focus Wagon Mk4 en die is ruimer dan die van jou. Ben zelf 1,83 en heb ook twee stoeltjes achterin, waarvan een achterstevoren op zo'n platform. Gaat probleemloos, ruimte genoeg. Airbag voor is ook simpel uitschakelbaar, dus voorin zou de jongste ook nog mee kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door Aziraphale op 23-10-2021 20:46 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De oorzaak van je probleem is in ieder geval de isofix base. Daardoor komt het stoeltje hoger te staan. Hoe hoger je komt hoe verder naar achteren de stoel staat (gaat schuin), dus dat knelt soms. Isofix base er uit en in de gordel zetten is de oplossing.
Overigens neemt een draaibaar stoeltje iets minder ruimte in als een Maxi-Cosi met base.

Wil je ruimte, komt je bij een Skoda Octavia of superb uit. Passat kan ook. Kan je ook naar de golf variant sturen. Die is op de achterbank redelijk ruim, kon er isofix base plus draaibaar stoeltje kwijt. Kofferbak ook redelijk groot, zeker als je de dubbele bodem er uit trekt en je geen reservewiel of subwoofer hebt. Dan heb je namelijk een flinke bak waar het wiel hoort :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:09
Met @The Eagle eens. Wij hadden die isofix base met een maxi cosi en later Pearl 2way in een Insignia. Een behoorlijk slagschip, maar met mijn 1,83 toch ruimte gebrek door die base.

Een Insignia is trouwens zeker aan te raden, hele fijne auto. Verder ook al eens gekeken naar een Mondeo? Evt Hybrid?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Heb je een eigen oprit waar je kan laden? Passat GTE kan dan ook een interresante optie zijn, is zowel qua elektrisch bereik als zonder stroom waarschijnlijk ook wat zuiniger dan de genoemde BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00
[...]

Ik heb een Superb Hatchback 1.6 TDI met DSG van de nieuwste generatie. Rijdt ~1:20 gemiddeld met stukken 130 en zelfs regelmatig 1:22/23 met de huidige 100 limiet overdag. En dan rijd ik altijd 105 op de GPS.

Ben ook 1.98 en met de stoel volledig naar achter kan ik nog steeds achter mijzelf zitten. Bij mijn auto past de draaibare kinderstoel (Maxi Cosi Axxisfix) dus ook perfect erachter. In mijn vrouws auto (Golf 7) hoef je dat echt niet te proberen...Daar past niets achter de bestuurder als ik ga rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Rctworld Ik doelde uiteraard op het verbruik van een benzine Superb. Dat een 1.6 diesel zuiniger is, is normaal. Die heeft wel hogere fixkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:04:
@Rctworld Ik doelde uiteraard op het verbruik van een benzine Superb. Dat een 1.6 diesel zuiniger is, is normaal. Die heeft wel hogere fixkosten.
Snap ik. Ging meer om het feit dat zowel een superb als een diesel een optie zouden kunnen zijn. En ik heb toevallig de combo 😂

Ja diesels schrijven hard af maar waarschijnlijk heeft iemand anders het grootste gedeelte al voor je afgeschreven. En op dit punt met elektrificatie geloof ik dat over 5 jaar je sowieso geen idee hebt wat een ICE auto waard is, denk niet dat het dan nog heel veel uit maakt of het benzine of diesel is.

Private lease kan nog een optie zijn soms, dan is het risico van de restwaarde in ieder geval niet je eigen probleem 😂

[ Voor 9% gewijzigd door Rctworld op 23-10-2021 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 459533

Volvo xc40 zou ook iets kunnen zijn. Zweedse degelijkheid met fraaie afwerking en geen vag. 2e handse doen die het ook goed qua prijs. Staat een witte in veendam te koop bij de dealer voor 27K met alle toeters en bellen.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 459533 op 23-10-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 18:22
Of een kalere BMW 5 serie importeren?
Genoeg op dasimport voor rond de 30k. Ja die hebben automaat en waarschijnlijk stoffen bekleding en geen stoelverwarming, maar veel dingen kan je aftermarket inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerohumoris
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:52
Als ik je eisen pakket goed lees wil je dé familie bak. Dan kom je snel bij een Volvo V70 of laatste generatie V60. Voor de laatste heb je het budget niet.

Bij een V70 heb je optie voor benzine en diesel. Tip ga voor een D5 (diesel). Omslag bij ongeveer 12k per jaar. Als ze goed onderhouden worden is 200k op de teller geen probleem. Onderhoud is duur maar zeker de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Xerohumoris schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 02:27:
Als ik je eisen pakket goed lees wil je dé familie bak. Dan kom je snel bij een Volvo V70 of laatste generatie V60. Voor de laatste heb je het budget niet.

Bij een V70 heb je optie voor benzine en diesel. Tip ga voor een D5 (diesel). Omslag bij ongeveer 12k per jaar. Als ze goed onderhouden worden is 200k op de teller geen probleem. Onderhoud is duur maar zeker de moeite waard.
Dit topic wordt, net als alle andere topics over de aanschaf van een auto. Iedereen schuift zijn eigen merk van voorkeur naar voren. Laat ik ook eens een poging doen:
Voor 200k op de teller heb je echt geen Volvo nodig. Mijn vorige Ford Mondeo Mk3 heb ik bij 300k op de teller weggedaan. Niet omdat de motor op was, maar ik was toe aan iets meer modern. En een Ford is een stuk voordeliger in onderhoud dan een Volvo. Je betaalt niet extra voor het logo en het net zo goed een "familiebak".

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Yep, Passat, Insignia, Hyundai i40, Mazda 6, enz enz ....
Of zo'n familievan. Houd ik persoonlijk niet zo van, maar handig zijn ze met 2 kids en 2 honden.

[ Voor 55% gewijzigd door Vanoverdegrens op 24-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 17:36
Ik zie nu vaak de Superb voorbij komen, maar ook de Octavia is ook al ruimer dan de Focus. Ik heb er inmiddels 2 gehad (diesel en benzine nu) en hiermee kan je bizar zuinig rijden, als is dat natuurlijk wel afhankelijk van het blok wat je kiest. Met de diesel 1.6 reed ik ruim zuiniger dan 1:20. Zeker op stukken waar je maximaal 100 mocht (ik heb een hele tijd van Utrecht naar Eindhoven op en neer gereden wat toen met werkzaamheden een 100 stuk was voor het grootste deel) is 1:30 gewoon haalbaar.

M'n 1.0 benzine momenteel haalt op lange stukken 100 omdat dat nu de standaard is, 1:20. Laatst naar vrienden in Holten gereden vanaf Utrecht met een verbruik van 1:22 maar dat zijn wel uitzonderingen. Ik zal wel wind mee hebben gehad.

Aangezien je aangeeft zuinig rijden te kunnen zullen deze cijfers voor jou ook prima haalbaar zijn. Ik zeg dus: Octavia :+

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke honden heb je ?
2 Herders, heb je meer ruimte voor nodig dan voor 2 teckels :)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrde, moet je wel even zoeken

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Korvaag schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:43:
Aangezien je aangeeft zuinig rijden te kunnen zullen deze cijfers voor jou ook prima haalbaar zijn. Ik zeg dus: Octavia :+
De afstand van de rugleuning voorstoel tot leuning achterbank scheelt 2cm in het voordeel van de Octavia. Een Superb scheelt 19cm. Lijkt mij dat een formaat Superb, Mondeo, Insignia etc handiger is.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 17:36
Ophidian schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

De afstand van de rugleuning voorstoel tot leuning achterbank scheelt 2cm in het voordeel van de Octavia. Een Superb scheelt 19cm. Lijkt mij dat een formaat Superb, Mondeo, Insignia etc handiger is.
Vergis je niet dat ie voorin ook ruimer is he. Bij ongeveer alle auto's waar ik in zit moet de voorstoel in de achterste stand. Bij de Octavia zit ik 2 tikjes van de achterste stand. Je pakt dus nog een paar centimeter doordat je de voorstoel niet zo ver naar achter hoeft te zetten als in de Focus. Ik kan in een Octavia achter mezelf zitten. Iets wat in geen enkele andere C-klasse kan. Nou is de Octavia natuurlijk ook al halverwege D-klasse, maar dat is voor mij altijd een meetpunt.

[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 24-10-2021 10:58 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Korvaag schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Vergis je niet dat ie voorin ook ruimer is he. Bij ongeveer alle auto's waar ik in zit moet de voorstoel in de achterste stand. Bij de Octavia zit ik 2 tikjes van de achterste stand. Je pakt dus nog een paar centimeter doordat je de voorstoel niet zo ver naar achter hoeft te zetten als in de Focus. Ik kan in een Octavia achter mezelf zitten. Iets wat in geen enkele andere C-klasse kan. Nou is de Octavia natuurlijk ook al halverwege D-klasse, maar dat is voor mij altijd een meetpunt.
Als je daar rekening mee houdt scheelt het in totaal maar 4cm. Achter jezelf zitten is niet zo interessant, het gaat hier om een auto stoel die erachter moet. Daar heb je juist vrij hoog meer ruimte nodig. Dus je kan dan beter echt een segment hoger gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:32

Nox

Noxiuz

Ik denk dat je gewoon een station moet zoeken van je favo merk. Ieder merk heeft wel wat, zelf heb ik een haat aan downsizing en als je dan benzine wil blijven rijden kom je uit bij bmw of mazda denk ik die nog meerdere halve liters onder de kap monteren. Groter is automatisch minder zuinig, dus die wens moet je laten varen tenzij hybride/elektrisch een optie is, maar met 20k...

Wat je wél kan doen is een lease zonder bijtelling. Dan blijft je privé lekker laag en loop je niet leeg op de vele woonwerk-km's, want als je denkt wel eens 30k te gaan rijden is dat wat duur, weet niet of er een vergoeding voor tegenover staat? Evt is een elektrische auto dan een optie omdat je geen 300km woonwerk hoeft te doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 24-10-2021 11:10 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 15:39

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Long story short, er zijn twee opties:
- de isofix base er uit en de focus doorrijden
- focus inruilen op een D categorie auto station of groter. Met de opmerking dat een Octavia combi eigenlijk al groot genoeg is.

Voor die ene keer dat er bagage mee moet kun je ook een dak al kopen.

Wil je echt groot, kijk naar een E klasse station.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:04
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 01:10:
Je zoekt een auto die zuiniger is dan de Focus maar wel ruimer? Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Zet alle wensen punt voor punt in een lijstje en ga dan afvinken op de sites met gebruikte auto's.
Ik begrijp de tegenstrijdigheid. Daarom dit topic, om naar alternatieven te zoeken of ervaringen van anderen. Op mijn lijstjes en ervaring heb ik een paar dingen bekeken maar loop er op spaak.
DoubleD1980 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:49:
[...]

Eigen bijdrage die je werkgever rekent voor het privégebruik is aftrekbaar van de bijtelling. Wellicht verandert dat het financiële plaatje?

Andere tip, laat je vrouw een andere baan dichterbij huis zoeken. ;)
Wellicht gaat dat op termijn gebeuren, of huis dichterbij werk, maar we zitten goed qua woning nu en zij heeft het goed naar wens bij de werkgever. Ik had je tip nog aangekaart maar nu is er iets met dat er niet aantoonbaar genoeg km's gereden wordt om ervoor in aanmerking te komen en het wagenpark bestaat schijnbaar nu alleen uit Zoe's die qua range totaal niet voldoen. Bedankt in elk geval voor de tip.
Wellicht nog de afschuwelijke Prius IV, maar vermoed dat die te klein is. Prius 3 had ik zelf naar gekeken voordat ik uitkwam bij de CT200h voor mezelf. Die auto's hebben ruimte op plekken dat je het niet verwacht maar blijven toch erg compact.
assje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:20:
[...]

Heb je mogelijkheid op eigen terrein te parkeren (en dus laden)?

In dat geval budget oprekken (zonodig met stukje financiering) en elektrisch gaan rijden. Kia Niro voor €30k geeft genoeg range; beter voor milieu en portemonnee. Zit er toch meer emotie in autorijden zijn er genoeg andere leuke opties maar dan moet het budget verder omhoog (kan qua TCO wellicht alsnog concurreren).
TCO is zeker een dingetje om naar te kijken. Ik reken het vrij vlot terug naar kosten per km maar vind dat steeds lastiger worden met onzekere kilometers op jaarbasis (kan zo 15, kan zo 30 en kan zelfs meer zijn), en variabel verbruik bijv als je een plug-in hebt. Kia Niro liepen we laatst langs (De hybrid, niet de vol elektrische) en qua hoogte lijkt het allemaal comfy, op video's was het ook net wel/net niet (maar dat had ik met de 2 serie al sowieso dat het hem niet zou worden en toch voelde die wel comfortabel aan). Budget oprekken naar 30k heeft alleen niet de voorkeur. Zeker niet voor iets wat ik zelf zie als echt een 1e wereld probleem, anderzijds denk ik dat we beiden eerder een oude V70 op de oprit zouden doen en een echt leuke auto ernaast voor dat geld kunnen kopen voor de leuk. We hebben trouwens een oprit, maar bijv. nog geen zonnepanelen. EV van 30k + zonnepanelen + laadpaal etc wordt wel een hoge investering. Wel te overwegen. Andersom dacht ik evt. dat ik het budget gebruik voor een ioniq (ik red het met de range naar werk met gemak) en we ruilen dan de Lexus in voor iets groters, potentieel ouder maar wel comfortabel.
DjoeC schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:44:
Tja, ik denk dan: de 1e is er nog niet. Hoe vaak zul je met 2 kids en 2 honden en 2 volwassenen in de auto zitten? Kosten baten: Een andere tweedehands is momenteel duur en de 50-60K per jaar ga je vast niet meer halen. Rij je Focus tot het einde door en tegen die tijd is er vast een betaalbare electrische/hybride waar je iets mee kunt. Je hebt inderdaad een eerste wereld probleem >:) Mijn verwachting is dat de afschrijving van alles benzine en diesel richting 2030 steeds sneller zal gaan, andere auto is dus geld naar t putje brengen.

Wil je echter een BMW, tja - dan gaat niemand je tegen houden. Geld moet nou eenmaal rollen (zegt een oud BMW i rijder die tegenwooridg een Octavia combi met tonnen op t klokkie rijdt).....
De 1e is er al en de 2e komt in mei ;). Dat iedereen in de auto geladen wordt komt sowieso wel een keer in de week voor. Precies wat je zegt ook, tegen 2030 kan het kelderen maar kan het ook altijd nog blijven zoals het is omdat niet iedereen het budget heeft om direct over te gaan op bijv een EV.

Voor de diesel tips die ik van jullie krijg: ik ben er zelf niet vies van en we hebben beiden jarenlang diesels gereden (ik vooral BMW, zij Ford en VAG en zelfs een Nissan). Verbruik van diesels en kosten per km waren altijd heerlijk, financieel waren dat altijd de beste keuzes. Maar op een gegeven moment waren we wel beide de brom van de diesel zat en met de hetze tegen de diesel die er aan komt is zo'n bedrag voor ons niet te verantwoorden. Potentieel weer een wat oudere bak zou misschien wel weer tot de opties behoren.
Aziraphale schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:42:
Ik rij zelf 1:19-1:20 in een Focus Wagon Mk4 en die is ruimer dan die van jou. Ben zelf 1,83 en heb ook twee stoeltjes achterin, waarvan een achterstevoren op zo'n platform. Gaat probleemloos, ruimte genoeg. Airbag voor is ook simpel uitschakelbaar, dus voorin zou de jongste ook nog mee kunnen.
Kijk, dit is op zich potentieel goed nieuws. Dit is de ervaring die ik zoek dus toch maar even goed kijken naar dat model. Zal het budget toch voor omhoog moeten maar niet heel erg omhoog dus dat valt mee.
The Eagle schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:51:
De oorzaak van je probleem is in ieder geval de isofix base. Daardoor komt het stoeltje hoger te staan. Hoe hoger je komt hoe verder naar achteren de stoel staat (gaat schuin), dus dat knelt soms. Isofix base er uit en in de gordel zetten is de oplossing.
Overigens neemt een draaibaar stoeltje iets minder ruimte in als een Maxi-Cosi met base.

Wil je ruimte, komt je bij een Skoda Octavia of superb uit. Passat kan ook. Kan je ook naar de golf variant sturen. Die is op de achterbank redelijk ruim, kon er isofix base plus draaibaar stoeltje kwijt. Kofferbak ook redelijk groot, zeker als je de dubbele bodem er uit trekt en je geen reservewiel of subwoofer hebt. Dan heb je namelijk een flinke bak waar het wiel hoort :)
Hier even mee experimenteren. Je verhaal klinkt logisch want dan zou de stoel inderdaad een stukje naar achter kunnen. Gaat natuurlijk wel heel wat gemak van de isofix base weer weg maar uiteindelijk is een gordel ook zo eromheen geplaatst. Draaibaar stoeltje hebben we getest en daarmee is achterwaarts zitten een minder groot issue. Ik krijg de bestuurdersstoel dan goed ingesteld dus dat kan.

Zal de VAG club even bekijken. Superb is vaker genoemd en denk dat die iets meer bang for buck geeft dan de Passat. Interieur is alleen zo saai :P
Ophidian schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:57:
Met @The Eagle eens. Wij hadden die isofix base met een maxi cosi en later Pearl 2way in een Insignia. Een behoorlijk slagschip, maar met mijn 1,83 toch ruimte gebrek door die base.

Een Insignia is trouwens zeker aan te raden, hele fijne auto. Verder ook al eens gekeken naar een Mondeo? Evt Hybrid?
Had niet verwacht dat je met de Insignia ruimte problemen zou hebben dan. Opel krijg ik er alleen niet in. Blijft een uitstraling van dat merk-dingetje.

Mondeo vond ik altijd een leuke upgrade van de Focus. Toch maar beter bekijken wat er beschikbaar is. Jammer dat die discontinued is en dit de laatste generatie is.
Anoniem: 459533 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:24:
Volvo xc40 zou ook iets kunnen zijn. Zweedse degelijkheid met fraaie afwerking en geen vag. 2e handse doen die het ook goed qua prijs. Staat een witte in veendam te koop bij de dealer voor 27K met alle toeters en bellen.
kx22 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 00:14:
Of een kalere BMW 5 serie importeren?
Genoeg op dasimport voor rond de 30k. Ja die hebben automaat en waarschijnlijk stoffen bekleding en geen stoelverwarming, maar veel dingen kan je aftermarket inbouwen.
XC40 wordt te duur, 5 serie qua import zie ik vooral diesels die met een opgerekt budget kunnen. Dan denk ik dat we misschien zelf beter naar een wat oudere F10 kunnen kijken die hier leverbaar is die zo rijk mogelijk uitgerust is. Leer is geen eis hoor, maar de wat beter instelbare stoelen van BMW zijn wel heerlijk. Evenals de automaat daarvan :9.
Korvaag schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:43:
Ik zie nu vaak de Superb voorbij komen, maar ook de Octavia is ook al ruimer dan de Focus. Ik heb er inmiddels 2 gehad (diesel en benzine nu) en hiermee kan je bizar zuinig rijden, als is dat natuurlijk wel afhankelijk van het blok wat je kiest. Met de diesel 1.6 reed ik ruim zuiniger dan 1:20. Zeker op stukken waar je maximaal 100 mocht (ik heb een hele tijd van Utrecht naar Eindhoven op en neer gereden wat toen met werkzaamheden een 100 stuk was voor het grootste deel) is 1:30 gewoon haalbaar.

M'n 1.0 benzine momenteel haalt op lange stukken 100 omdat dat nu de standaard is, 1:20. Laatst naar vrienden in Holten gereden vanaf Utrecht met een verbruik van 1:22 maar dat zijn wel uitzonderingen. Ik zal wel wind mee hebben gehad.

Zuinig rijden is niet zo moeilijk inderdaad. CC aan, je aan de snelheid houden (wel gps snelheid om anderen minder te irriteren) en goed anticiperen. Daarom lukt dat prima in de Focus en in de CT200h is het helemaal peanuts. Ik zou denk ik wel de Superb kiezen boven de Octavia, om maar dan zo goed mogelijk ruimte te winnen.
Hackus schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:47:
Welke honden heb je ?
2 Herders, heb je meer ruimte voor nodig dan voor 2 teckels :)
Border collies, laten we zeggen precies tussen de teckels en herders in :D. Die waarderen wel de huidige kofferbak.
revolution-nl schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:48:
Kia Optima Sportwagon Plug-in Hybrde, moet je wel even zoeken
Die vind ik er heel mooi uitzien, maar ik zie vooral vanaf 35k. Heel ver boven budget.
Ophidian schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:59:
[...]

Als je daar rekening mee houdt scheelt het in totaal maar 4cm. Achter jezelf zitten is niet zo interessant, het gaat hier om een auto stoel die erachter moet. Daar heb je juist vrij hoog meer ruimte nodig. Dus je kan dan beter echt een segment hoger gaan nemen.
Precies! Focus lijkt wel gebouwd alsof je een klein beetje liggend (en ik doe de stoel al naar mijn mening best rechtop) er in comfortabel kan zitten. Als je dan achter in de hoogte meer kwijt kan, de bank iets naar achter staat en dus de auto langer/ruimer is dan lijkt me dat de oplossing.
JukeboxBill schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 02:40:
[...]

Dit topic wordt, net als alle andere topics over de aanschaf van een auto. Iedereen schuift zijn eigen merk van voorkeur naar voren. Laat ik ook eens een poging doen:
Voor 200k op de teller heb je echt geen Volvo nodig. Mijn vorige Ford Mondeo Mk3 heb ik bij 300k op de teller weggedaan. Niet omdat de motor op was, maar ik was toe aan iets meer modern. En een Ford is een stuk voordeliger in onderhoud dan een Volvo. Je betaalt niet extra voor het logo en het net zo goed een "familiebak".
Och ik doe gewoon met je mee. Een E46 touring met 450dkm weggedaan, Ibiza ST met 375 weggedaan. Kilometers maakten we vroeger nog zeker en oprijden was een optie maar dit is nu ook vooral een probleem zoeken voor een hebberigheid reden. Het probleem is er zeker, maar de oplossing die ik zoek is niet per se gebaseerd op verstand maar meer op voor de leuk.
Nox schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:59:
Ik denk dat je gewoon een station moet zoeken van je favo merk. Ieder merk heeft wel wat, zelf heb ik een haat aan downsizing en als je dan benzine wil blijven rijden kom je uit bij bmw of mazda denk ik die nog meerdere halve liters onder de kap monteren. Groter is automatisch minder zuinig, dus die wens moet je laten varen tenzij hybride/elektrisch een optie is, maar met 20k...

Wat je wél kan doen is een lease zonder bijtelling. Dan blijft je privé lekker laag en loop je niet leeg op de vele woonwerk-km's, want als je denkt wel eens 30k te gaan rijden is dat wat duur, weet niet of er een vergoeding voor tegenover staat? Evt is een elektrische auto dan een optie omdat je geen 300km woonwerk hoeft te doen?
Lease zonder bijtelling is nu dus niet handig. Haar woon-werk is Goor - Utrecht. De tussenstops die ze vaak uit werk maakt gaan een stuk verder Gelderland of Overijssel in. Het is dan op zo'n langere rit niet handig om eerst naar huis te rijden en dan de andere auto te pakken, kost veel meer tijd dan de tijd die ze nu al kwijt is aan woon-werk. Vergoeding die ze nu heeft is prima en daar is privé en onderhoud prima van te betalen. Dekt niet alles maar wel genoeg.
The Eagle schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:19:
Long story short, er zijn twee opties:
- de isofix base er uit en de focus doorrijden
- focus inruilen op een D categorie auto station of groter. Met de opmerking dat een Octavia combi eigenlijk al groot genoeg is.

Voor die ene keer dat er bagage mee moet kun je ook een dak al kopen.

Wil je echt groot, kijk naar een E klasse station.
Goed samengevat. Bagage is nooit een ding behalve op vakantie en als het echt niet past dan is een dakkoffer zeker een optie.

Potentieel:
Focus MK4 = proefrijden, vooral passen, en geschikt model vinden zonder al te veel het budget te verhogen
Superb = Veel bang for buck binnen VAG. Ook even passen maar op basis van jullie ervaringen hierboven moet het geen issue zijn.
Octavia = Stapje kleiner dan de Superb, wel goedkoper. Ook maar even passes of het allemaal gaat.

Volwaardige EV van formaat zit niet in het budget, misschien dat dat eerder de opvolger wordt hiervan. Best jammer want persoonlijk vind ik het in stilte wegrijden ideaal. Kan mij voorstellen dat zo'n hele rit elektrisch rustgevend is.

Plug-in's kom ik verder niet tegen binnen budget die aan de formaat eisen voldoen. Op de BMW na dan, die blijft nog even op het lijstje maar we kijken zeker even verder.

Alles ver boven 25k+ is niet nu het moment voor. Dan is het beter om nog even de Focus door de rijden en wat meer geld ervoor weg te leggen.

Mocht niets van hierboven goed uitkomen dan blijven we rationeel. De Focus krijgt dan zijn beurt, kind #1 mag over een paar maanden de maxi-cosi uit en een draaibaar stoeltje in en kind #2 in mei gaan we dan maar zonder base doen. Als ik van mijn linkervoet-klachten af kom kan de handbak er in blijven, en anders moet ze maar alle ritjes toch zelf rijden.

Bedankt voor alle tips. Als ik tot meer inzichten kom of we zelfs iets anders gekocht hebben update ik het nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
sigmundfreund schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 16:25:
We hebben trouwens een oprit, maar bijv. nog geen zonnepanelen. EV van 30k + zonnepanelen + laadpaal etc wordt wel een hoge investering. Wel te overwegen.
Zonnepanelen zou ik hier los van zien, die heb je niet nodig om te profiteren van elektrisch rijden.

Laadpaal hoeft ook niet veel te kosten, voor €200 pak je wat van marktplaats. Kosten zitten dan vooral in eventueel graafwerk of meterkastaanpassing en afhankelijk of je iets zelf kan/wil doen. Een stopcontact volstaat voor jouw kilometrage trouwens ook prima.

Wat betreft budget: een duurdere auto met een lagere TCO is een goedkopere auto.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 24-10-2021 16:32 ]

Pagina: 1