Rookgasafvoer vervanging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben op dit moment bezig om mijn CV ketel te vervangen, hij heeft zijn beste tijd wel gehad.

Nu krijg ik van verschillende aanbieders, verschillende verhalen te horen waardoor ik ik nu niet meer weet wat wel of niet "hoort " en wat het beste hierin is.

Aanbieder 1 gaf aan de klus wel te willen doen en wilde ook direct de rookgasafvoer kanalen vervangen, ik gaf aan dat dit niet nodig was gezien deze ongeveer 5 jaar geleden al vervangen waren. Na overleg met een werkvoorbereider gaf de aanbieder aan dat ze mij geen offerte konden aanbieden dit kwam door het materiaal dat de firma Easyliner gebruikte voor de rookgasafvoerbuis en de Kiwa keur???

Aanbieder 2 gaf aan ook de rookgas te willen vervangen hiervoor zou er een flexibele buis door het bestaande kanaal getrokken moeten worden en zouden meerkosten aan verbonden zijn. Door nieuwe veiligheidsvoorschriften bij gestapelde bouw zou dit 400 euro en 30 euro per meter flex zijn. Totale extra kosten 670 euro. Gezien de geschatte afstand tot het dak 9 meter zou zijn.

Nu vraag ik me dus echt af of de rookgasafvoer wel echt vervangen moet worden gezien deze pas 5 jaar oud is....

Situatie:

- Appartement op de 1e verdieping zitten 3 etages boven me
- Rookgas 5 jaar geleden al vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
vraagje. heb je een eigen rookgas kanaal of een gezamelijk kanaal ?
als het een gezamelijk kanaal is mag je daar niet zomaar even een flexje doorheen gooien.
(dan moet de hele leiding van onderen naar boven en bij je buren vervangen worden.
en ja technisch gezien moet bij een nieuwe ketel een nieuwe rookgas.

[ Voor 64% gewijzigd door miciel op 22-10-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:41

Klippy

Still Game

Al met je VvE overlegd?
Rookgasafvoer kan gezamenlijk zijn wanneer deze naar boven loopt.
Als er wettelijk nieuwe normen zijn dan is het wellicht verstandiger en goedkoper om meteen alles te laten vervangen, anders krijgen andere bewoners er ook mee te maken wanneer ze een nieuwe ketel willen.

Afhankelijk van hoe groot en actief je VvE is lijkt het me verstandig om het daar te laten uitzoeken en in elk geval een gezamenlijke offerte te laten maken, dan heb je ook meteen een derde mening.

Heb je het 5 jaar geleden ook zelf laten vervangen?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:33:
Gezamenlijk. De afvoer is in opdracht van de VVE vervangen voor alle bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Klippy schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:33:
Al met je VvE overlegd?
Rookgasafvoer kan gezamenlijk zijn wanneer deze naar boven loopt.
Als er wettelijk nieuwe normen zijn dan is het wellicht verstandiger en goedkoper om meteen alles te laten vervangen, anders krijgen andere bewoners er ook mee te maken wanneer ze een nieuwe ketel willen.

Afhankelijk van hoe groot en actief je VvE is lijkt het me verstandig om het daar te laten uitzoeken en in elk geval een gezamenlijke offerte te laten maken, dan heb je ook meteen een derde mening.

Heb je het 5 jaar geleden ook zelf laten vervangen?
Nog niet. De rookgas is 5 jaar geleden vervangen door de VVE. Toen was er ook de optie om je CV te laten vervangen er was een kleine korting door de gezamenlijke offerte, maar dat vond ik een beetje zonde en voorbarig. CV deed het nog uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:33:
als het een gezamelijk kanaal is mag je daar niet zomaar even een flexje doorheen gooien.
(dan moet de hele leiding van onderen naar boven en bij je buren vervangen worden.
en ja technisch gezien moet bij een nieuwe ketel een nieuwe rookgas.
Ook als de rookgas pas ( 5 jaar) oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
Trank00l schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Ook als de rookgas pas ( 5 jaar) oud is?
een lastige vraag, normaal gaan we ervanuit dat een rookgas een ketel leven lang meegaat.
maar dat gaat dus om normale standaard rookgasafvoer kanalen van kunststof of aluminium
nu met die 5 jaar minder. zou ik er niet van wakker liggen. maar of het technisch mag weet ik niet.
(ik heb geen f gassen diploma) (ja aan mijn antwoowrdt heb je nu even niks aan,)

wat betreft je begin vraag van dit topic over je rookgassen en kiwa keur deze ik zou die
vraag even bij easyliner neerleggen. en/of probeer even via esay liner een installateur te krijgen.
het lijkt me stug dat ze anno 2015 er een ongekeurde afvoer bij jou hebben ingeledt.
ik gok dat als de firma easy liner belt en de kwesite uitlegt ze je verder kunnen helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 22-10-2021 21:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29
Tip zoek een installatie bedrijf die wel verstand heeft van clv kanalen, want ze verkopen heel veel onzin dat het clv kanaal nu al vervangen moet worden.

hier een link naar wat info over clv kanalen.

De meeste clv kanalen dienen pas na 15 a 20 jaar vervangen te worden, en één keer in de 5 jaar gekeurd te worden en dan krijgt de vve een officieel rapport waarin een garantie wordt afgegeven dat het kanaal nog goed afgedicht is en er geen rookgassen lekken in de schacht.

Alleen met dit rapport beschikbaar mag een installatie bedrijf een nieuw toestel op het clv kanaal aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:05
Het rookgaskanaal willen/moeten ze vervangen omdat het rookgas van een HR ketel condenseert aan de binnenkant van het kanaal.
Dit condens is zuur en vreet het materiaal aan.

Na 5 jaar zal de staat nog prima zijn maar de levensduur is al voor 25-30% voorbij.

Ga je van een VR naar een HR ketel dan mis je een kanaal. Dat ze er dan een pijp door trekken zorgt ervoor dat je aan en afvoer door 1 kanaal kunt doen.

[ Voor 23% gewijzigd door FRANQ op 23-10-2021 00:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Betreft CLV systemen worden er enorm veel fouten gemaakt.

Regelgeving wijziging:
Vanaf 2018 is er een wijzing van kracht geworden welke de Europese Richtlijnen Gastoestellen (2009/142/EG) vervangt voor de Europese Verordening Gasverbrandingstoestellen ((EU) 2016/426)).

** Kort samengevat: CV Toestel en Rookgasafvoer zijn nu gezamenlijk gekeurd en moeten in wezen een CE keurmerk bevatten. (Andere keurmerken zijn niet verplicht zoals QA, Kunststof rookgaskanalen hebben daarom ook geen Kiwa GASTEC QA keurmerk)

Vroeger GASTEC QA:
Vroeger waren veel CLV Systemen gekeurd volgens het Kiwa GASTEC QA nr. 138.
Door wijziging in de regelgeving, zijn oudere type CLV kanalen welke geen CE keurmerk hebben in wezen niet goedgekeurd. Ook garanderen CLV fabrikanten na een leeftijd van 15 jaar niet meer dat hun CLV systeem geschrikt is. Wat @badboynova aangeeft klopt niet helemaal! Er bestaat geen officieel rapport, iedereen mag in wezen zo'n rapport opstellen, echter dit rapport moet goedgekeurd worden door een fabrikant in CLV Systemen. Vaak wordt dit rapport uiteindelijk niet goedgekeurd om het feit dat bijvoorbeeld in de NPR 3378 - Deel 45 aangegeven word dat je moet kunnen garanderen dat het CLV Systeem weer een heel ketelleven mee kan gaan. Op dit laatste punt, + het ontbreken van een CE markering gaat het vaak mis.

Veel toegepaste CLV Systemen: (tot ergens eind 2020 - begin 2021)
Er zijn in wezen 2 type CLV Systeem veelal in omloop.
Toestelcategorie C43: Dit betreft een concentrisch CLV Systeem met of zonder drukvereffeningsopening.
Toestelcategorie C83: Dit betreft een half CLV systeem.

**C43 en C83 hadden als probleem dat in nagenoeg alle situaties een en hetzelfde merk CV toestellen geplaatst moesten worden i.v.m. keuringseisen etc. Omdat VvE's dit een probleem vonden zijn CLV fabrikanten en CV ketel fabrikanten samengekomen en hebben ze het nieuwere C(10)3 en C(12)3 CLV Systeem op de markt gebracht. Waar C(10)3 = C43 en C(12)3 = C83.
Met dit nieuwe type CLV Systeem mogen alle toestellen welke onder het zelfde toestelcategorie gekeurd zijn erop geplaatst worden. (Met in achtneming dat altijd even de installatie handleiding wordt doorgenomen op eventueel aanvullende eisen.)
Gezien nieuwere CV Toestellen geen C43 of C83 keuring meer hebben, moet dus specifiek nagevraagd worden bij de fabrikanten of hun type toestel eventueel een aanvullende keuring heeft gekregen zodat diverse C43 toestellen i.c.m. C(10)3 en C83 toestellen i.c.m. C(12)3 mogen geplaatst worden.

Easyliner en andere renovatie toepassingen:
Er was een tijd geweest waarin Easyliner geen goedkeuring kreeg ''Officeel''
Echter volgens mij hebben zij tegenwoordig wel een CE keuring welke voldoet aan de eisen/drukklasse etc behoren bij C(10)3 en C(12)3.
Ondanks dat, indien een CLV fabrikant schriftelijk aangeeft dat hun toepassing geschrikt is voor de toepassing / toestelcategorie. Dan ligt de verantwoording bij de CLV fabrikant zover ik weet.

Hopende dat dit enige informatie geeft.

Hier nog informatie:
https://www.omgevingsweb....oads/po-assets/282784.pdf
https://www.omgevingsweb....oads/po-assets/282821.pdf
https://www.rogafa.nl
https://www.rogafa.nl/wp-...-CLV-C10-toepassingen.pdf

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trank00l
  • Niet online
Ik heb bij een andere aanbieder een garantiebewijs overlegd van de vervanging van de kanalen door desbetreffende firma. Vervanging is opeens niet meer noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 13:40
zoals dutchwing hier boven al aangeeft worden hier veel fouten in gemaakt.

je kan niet altijd zomaar alle toestellen ophangen op een clv systeem.
zorg dus dat je egt een goede installateur hebt die weet waar die mee bezig is.

met een verkeerd toestel kan je of jezelf of je boven/onderburen in gevaar brengen.

[ Voor 15% gewijzigd door tijs000 op 25-10-2021 15:59 ]

Pagina: 1