Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Steam gaming met een Nas. Een goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JoostvDiermen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-10 17:27
Ik ben van plan om een kleinere pc te bouwen en had het idee om mijn games van steam op een NAS op te slaan. Aangezien in de case geen hdd's passen.

Ik heb een NAS gevonden waarop games opslaan mogelijk is. Naast dat ik games wil opslaan wil ik ook gameclips opslaan. De link:
https://www.coolblue.nl/p...tm_campaign=product-share

Daarvoor heb ik 2 vragen:

1. Is er een groot verschil van laden van spellen vanaf de NAS vergeleken vanaf de desktop?

2. Is het mogelijk om met behulp van de NAS ook op meerdere pc's in mijn kamer bij deze games te kunnen en dat ik ze op een andere pc kan spelen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Mvg,
Joost

Beste antwoord (via JoostvDiermen op 10-11-2021 15:56)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb Forza Motorsport op mijn NAS gehad; je merkt gewoon dat het *ruk* is met laden. Ja, het is niet het snelste spul dus haalde maximaal 128MB/s doorvoer; een beetje SSD doet een veelvoud daarvan. Verder is er een latency van enkele ms over iSCSI dus dat helpt ook niet.

Voor je vraag 2; het zal vast kunnen maar je moet dus ook op elke PC je %localappdata% of je online accounts of andere zaken hebben. Dus nee, het is waarschijnlijk niet zo vlekkeloos dat je op elke PC elke game elke laatste save-game of anderszins hebt. Of je moet met roaming profiles (Windows) gaan spelen maar ook dat kost je weer / meer inrichting naar de NAS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De verbinding vanaf een SSD of interne HDD ligt in een heel andere verhouding dan opslag welke je via een netwerk benaderd. Daarnaast zal je toch ook een NAS moeten hebben die het allemaal snel genoeg moet kunnen verwerken.

Dat gezegd, om wat voor games gaat? Als het relatief simpele games zijn waar niet veel gelezen en geschreven hoeft te worden is het misschien mogelijk, maar AAA titels verwacht geen wonderen. Tevens begin dan zeker niet met WIFI verbindingingen.

Maar in welke Case past er nu geen SSD/HDD? Er zal er toch tenminste één in moeten kunnen. Kijk ik naar mijzelf, heb ik op één 1TB SDD behoorlijk wat games staan, naast Windows en andere applicaties.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 22-10-2021 21:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400

MAX3400

Ik heb Forza Motorsport op mijn NAS gehad; je merkt gewoon dat het *ruk* is met laden. Ja, het is niet het snelste spul dus haalde maximaal 128MB/s doorvoer; een beetje SSD doet een veelvoud daarvan. Verder is er een latency van enkele ms over iSCSI dus dat helpt ook niet.

Voor je vraag 2; het zal vast kunnen maar je moet dus ook op elke PC je %localappdata% of je online accounts of andere zaken hebben. Dus nee, het is waarschijnlijk niet zo vlekkeloos dat je op elke PC elke game elke laatste save-game of anderszins hebt. Of je moet met roaming profiles (Windows) gaan spelen maar ook dat kost je weer / meer inrichting naar de NAS.

• JoostvDiermen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-10 17:27
_Dune_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:04:
De verbinding vanaf een SSD of interne HDD ligt in een heel andere verhouding dan opslag welke je via een netwerk benaderd. Daarnaast zal je toch ook een NAS moeten hebben die het allemaal snel genoeg moet kunnen verwerken.

Dat gezegd, om wat voor games gaat? Als het relatief simpele games zijn waar niet veel gelezen en geschreven hoeft te worden is het misschien mogelijk, maar AAA titels verwacht geen wonderen. Tevens begin dan zeker niet met WIFI verbindingingen.

Maar in welke Case past er nu geen SSD/HDD? Er zal er toch tenminste één in moeten kunnen. Kijk ik naar mijzelf, heb ik op één 1TB SDD behoorlijk wat games staan, naast Windows en andere applicaties.
Ik ben van plan om een Cooler Master MasterBox NR200 te halen. De games verschillen van Call of Duty tot Minecraft. Zal het dan beter zijn om een dan een 2TB (of grotere) NVME SSD aan te schaffen?
MAX3400 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:08:

Dus als ik jou goed begrijp is geeft dit meer hoofdpijn dan wat het waard is?

• MAX3400

MAX3400

JoostvDiermen schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Dus als ik jou goed begrijp is geeft dit meer hoofdpijn dan wat het waard is?
Hoofdpijn "niet" maar snel is anders. Ik had een SSD extern aan mijn Xbox hangen en er zat gewoon een factor 3 bijna in laadtijd op sommige momenten; de NAS was de traagste.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-11 15:43
Tenzij je een 10 Gbit verbinding tussen je pc en je NAS(die dan voorzien is van SSD's) hebt zou ik het niet doen. 125 MB/s is het theoretisch maximum haalbare en dat halen zelfs de huidige traagste harde schijven en dat is tegenwoordig met veel games al niet meer ideaal ivm streaming in bvb Forza Horizon 4

[ Voor 5% gewijzigd door skelleniels op 26-10-2021 00:30 ]

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1