Netwerk adapter probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:44
Vandaag heb ik bij mijn schoonzusje twee netwerkkabels getrokken, afgemonteerd op keystones welke op hun beurt in een opbouwdoos zitten.

Het vreemde is echter dat een van de twee kabels soms een linksnelheid van 100mbps aangeeft, en soms 1000mpbs. Door de patch kabel (tussen de opbouwdoos en laptop) opnieuw in te pluggen in de laptop verandert ie soms (dus aan de kant van de keystone gebeurt er niks). Daarna (zolang ingeplugd), verandert de snelheid niet.
Als ik beide kabels, inclusief patch kabels, controleer met een goedkope kabeltester hebben ze iig allemaal contact, en zijn ze juist met elkaar verbonden.

Nu weet ik dat je op 100mbps kunt uitkomen als er iets niet goed is aangesloten, maar ik verwacht dan niet zo'n wisselend gedrag door in-/uitpluggen.
Overigens heb ik de keystones opnieuw aangesloten, met exact hetzelfde resultaat.

Ik weet dus niet goed wat het probleem is. De kabel inclusief keystones lijkt goed te zijn. Trekken aan de kabel/keystones of ermee rammelen laat de linksnelheid niet veranderen. Het opnieuw inpluggen van de patch kabel in de laptop (of in de keystone) wel. Ik heb ook andere patchkabels geprobeerd met exact hetzelfde gedrag. Kan het een raar probleem met mijn netwerk adapter in de laptop zijn?

Kabel is de bekende CAT6 UTP van Belden.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 22-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
zunrob schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:08:
Vandaag heb ik bij mijn schoonzusje twee netwerkkabels getrokken, afgemonteerd op keystones welke op hun beurt in een opbouwdoos zitten.

Het vreemde is echter dat een van de twee kabels soms een linksnelheid van 100mbit/s aangeeft, en soms 1000gbit/s.
Ik neem aan dat dit een slip off the pen is :) .Je zult vast 1000Mb/s ofte wel 1Gb/s bedoelen. 1000Gb is wel héél onwaarschijnlijk. Zoals bekend mag worden verondersteld heeft die utp-kabel 8 aders en die heb je voor 1000Mb/s alle 8 nodig (4 aderparen). Als er maar één adertje een beetje gammel gemonteerd is, dan heb je grote kans op af en toe een verbroken verbinding waardoor je nog maar 2 complete aderparen hebt en terugvalt op 100Mb/s. En dat lijkt me hier toch wel verreweg het meest voor de hand liggend. Meer dan een andere oorzaak zoals een wat wrakke netwerkkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meten = weten, dus kabeltester er op zetten. Er hoeft maar 1 rotte verbinding in te zitten en je hebt geen goede connectie.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Techneut schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:47:
[...]
Ik neem aan dat dit een slip off the pen is :) .Je zult vast 1000Mb/s ofte wel 1Gb/s bedoelen. 1000Gb is wel héél onwaarschijnlijk. Zoals bekend mag worden verondersteld heeft die utp-kabel 8 aders en die heb je voor 1000Mb/s alle 8 nodig (4 aderparen). Als er maar één adertje een beetje gammel gemonteerd is, dan heb je grote kans op af en toe een verbroken verbinding waardoor je nog maar 2 complete aderparen hebt en terugvalt op 100Mb/s. En dat lijkt me hier toch wel verreweg het meest voor de hand liggend. Meer dan een andere oorzaak zoals een wat wrakke netwerkkaart.
Yes! Schrijffoutje idd; aangepast.

Ja, dat verwachtte ik ook al, maar ik snap niet waar het mis gaat dan. Als ik namelijk flink rammel/beweeg met de keystone zodra er een 1000mbps connectie is wijzigt er niets. Bij een gammele verbinding zou ik juist dan verwachten dat de verbinding terugvalt. En geloof me, ik heb op gegeven moment behoorlijk hard en lomp gerammeld. Aangezien ik de keystones ook opnieuw heb gemonteerd kan ik me bijna niet voorstellen dat het dus een gammele connectie is op die plaats.
Microkid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:51:
Meten = weten, dus kabeltester er op zetten. Er hoeft maar 1 rotte verbinding in te zitten en je hebt geen goede connectie.
Wat voor een kabeltester?

[ Voor 18% gewijzigd door zunrob op 22-10-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kabeltester:

https://www.toolstation.n...eshopping&utm_medium=feed
https://www.netwerkkabels...ester/netwerkkabel-tester

Dit is een voorbeeld, er zijn er voldoende van te vinden

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 22-10-2021 18:56 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Microkid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:55:
kabeltester:

https://www.toolstation.n...eshopping&utm_medium=feed

Dit is een voorbeeld, er zijn er voldoende van te vinden
Ja, maar zoals aangegeven in mijn eerste post: die heb ik dus gebruikt. En die geeft geen enkel probleem aan. Alle lampen lichten in dezelfde volgorde op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je hebt het over in- en uitpluggen. Begrijp ik het goed, dat die twee kabels die je noemde aan beide kanten op keystones zijn afgemonteerd? Je plugt dan een patchkabel in en uit. Ik mag toch aannemen dat je die kabel ook hebt gecontroleerd. Heb je misschien een andere patchkabel liggen? Zo niet, is het misschien mogelijk om die te verwisselen en kijken of dan het probleem verhuist? En is aan beide kanten die keystone in orde, met name de utp-poortjes en de verbindingen er naar toe? Geen vervuilde contacten in de utp-poorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Techneut schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:56:
Je hebt het over in- en uitpluggen. Begrijp ik het goed, dat die twee kabels die je noemde aan beide kanten op keystones zijn afgemonteerd? Je plugt dan een patchkabel in en uit. Ik mag toch aannemen dat je die kabel ook hebt gecontroleerd. Heb je misschien een andere patchkabel liggen? Zo niet, is het misschien mogelijk om die te verwisselen en kijken of dan het probleem verhuist? En is aan beide kanten die keystone in orde, met name de utp-poortjes en de verbindingen er naar toe? Geen vervuilde contacten in de utp-poorten?
Goede vragen.

Overzicht: CLIENT - PATCH1 - KEYSTONE1 - CAT6 - KEYSTONE2 - PATCH2 - ROUTER
En dit dan 2x: er liggen 2 CAT6 kabels.

Ik heb de patch kabels inderdaad gecontroleerd, en ook andere gebruikt. Alles lijkt goed schoon te zijn.

Omdat het me niet lekker zat, en ik nu niet op locatie ben, is mijn schoonzusje even met haar laptop gaan testen. Zij heeft nu wel elke keer 1gbps connectie. Morgen nog eens testen met nog een andere laptop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:48

rally

Deyterra Consultancy

De geadviseerde kabeltesters zijn geen goede kabeltesters.

Wil je het echt weten, dan moet je iemand vinden met een goede tester of er eentje huren.
Die dingen met lampjes kunnen split, open pair, cross etc niet aangeven terwijl er wel een lampje gaat branden.

Persoonlijk gebruik ik (doe dit werk professioneel) een NetAlly LinkRunner G2 om kabels mee door te meten.
Daar heb vind ik eigenlijk alle problemen mee die je met netwerkkabels kunt hebben.

Ik woon in de buurt van Leiden dus mocht je schoonzusje in de buurt wonen wil ik ze wel even doormeten…

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
rally schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:47:
De geadviseerde kabeltesters zijn geen goede kabeltesters.

Wil je het echt weten, dan moet je iemand vinden met een goede tester of er eentje huren.
Die dingen met lampjes kunnen split, open pair, cross etc niet aangeven terwijl er wel een lampje gaat branden.

Persoonlijk gebruik ik (doe dit werk professioneel) een NetAlly LinkRunner G2 om kabels mee door te meten.
Daar heb vind ik eigenlijk alle problemen mee die je met netwerkkabels kunt hebben.

Ik woon in de buurt van Leiden dus mocht je schoonzusje in de buurt wonen wil ik ze wel even doormeten…
Bedankt voor je aanbod! Ze woont in Amsterdam, dus dat is wel een stukje rijden.

Gezien je kennis: heb jij een vermoeden dan welk (kabel)probleem dit gedrag kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

zunrob schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:38:
[...]

Bedankt voor je aanbod! Ze woont in Amsterdam, dus dat is wel een stukje rijden.

Gezien je kennis: heb jij een vermoeden dan welk (kabel)probleem dit gedrag kan veroorzaken?
Dit kunnen een aantal zaken zijn:
1. Slechte kwaliteit connector (waardoor de connectoren slecht contact maken)
2. Slecht afgeknepen connector of verkeerde connector (soepele connector voor solid kabel)
3. Kabel niet goed/volledig ingevoerd.
4. Verwisselde aderparen (split pair)

In dit geval durf ik het *echt* niet te zeggen. De Belden kabel is een prima kabel en heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb wel klanten gehad die ik moest helpen omdat ze problemen hadden met het kruis, waardoor ze de kabel niet goed in de connector kregen. Dus mijn vermoeden is dat het probleem wellicht daar zit. Dus onderzoek eerst even of alle kabels allemaal tot het einde in de connector zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Niet iets van power save op de laptop die de verbinding naar 100Mb schakelt ? (Nu biijv. getest met laptop met adapter, vorige keer zonder ?)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Alternatief:
https://pockethernet.com/

Heb ik zelf ook wel eens gebruikt en werkt in principe uitstekend.

[ Voor 47% gewijzigd door rally op 23-10-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat is dat voor router? In het verleden (en misschien nu nog wel) hadden sommige Fritzboxen problemen met de 'eco mode' van de netwerkpoorten. Ze zouden automatisch naar 100Mbit moeten schakelen indien mogelijk, om energie te sparen, maar dat werkte soms problematisch. Gaat het probleem mee als je bij de router de kabels wisselt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb nog met twee andere laptops getest, die geven elke keer 1gbps aan op beide kabels.

Daarna nog eens mijn eigen laptop, die gaf toen op beide kabels de eerste keer 100 mbps en daarna ook 1gbps.

Router is een Fritz!Box 7590, maar de instelling voor snelheid staat op power en niet eco. Het lijken me dus niet de kabels, maar ergens een eco instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat verwacht ik ook. Kijk de settings van je NIC en router is na, waarschijnlijk zit daar een setting dat ie op energy save mode gaat en daarom terug springt naar 100mbit. Als dat er niet is zou je ‘m handmatig op 1000mbit kunnen instellen zodat ie dat altijd geforceerd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:59

Marc H

- - Is wakker - -

Test je alleen door naar de aangegeven snelheid te kijken?

Test hem eens een keer met een flink grote hoeveelheid data over de kabel pompen, kijken of hij dan nog steeds op 100 mbit blijft. Als het een eco dingetje is, dan zou hij vanzelf naar gigabit over moeten gaan.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:56

lier

MikroTik nerd

Heb je beide keystones volgens de 586B norm aangesloten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1