Beamer met draadloze speakers - wat zijn de mogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-07 14:42
Ik ben al lang op zoek naar een oplossing om mijn TV boven de gashaard te plaatsen. Helaas lukt het me maar niet een timmerman of klussenbedrijf hiervoor te vinden (ombouw is 15mm dik brandwerend, er moet een nis in gebouwd worden vanwege warmte, elektriciteit moet aangelegd worden, alles brandwerend afgewerkt en er moet een frame worden gebouwd om de TV op te hangen, en daarna sausklaar opleveren).

Inmiddels overweeg ik daarom om de TV te vervangen voor een beamer. Maar daarbij kan ik geen goede audio oplossing bedenken.

Als een draadloze optie overigens geen mogelijkheid is, ben ik ook wel benieuwd welke bedrade optie er zou zijn in deze?

Ik zoek een?
Audio oplossing om het geluid vanaf mijn beamer fatsoenlijk af te spelen, zonder dat er kabels over plafonds of muren lopen.

Wat is je budget?
Max. €2500, liever €1500 voor (stereo) geluidsoplossing én beamer

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wij kijken 's avonds af en toe een film of serie, voetbalwedstrijd en Formule 1. Voor mijn zoontje soms een tekenfilmpje overdag. Ik vind het standaard TV geluid niet goed genoeg dus heb altijd een versterker met speakers of, sinds kort, een soundbar in gebruik. Stereo geluid is voldoende en een subwoofer is niet nodig.

TV-kijken doe ik via een Chromecast TV met NL Ziet. De Chromecast TV de bron.

Ik wil de woonkamer niet compleet verduisteren. De zon schijnt nooit rechtstreeks het huis in.

Idealiter maakt de beamer weinig geluid en kan hij snel in- en uitschakelen. Als er, net zoals op de TV, een automatische aan/uit mogelijkheid in zit met het inschakelen van de Chromecast TV zou dat heel fijn zijn (HDMI ARC).

Wat heb je zelf al gevonden?
Op de plaats waar ik de beamer wil ophangen zit een lichtpunt. Ik wil hier de stroom dus vandaan halen en de beamer installeren. Ik heb al een aantal beamers gevonden met bluetooth en een relatief hoge lichtopbrengst. Ik wil mijn Chromecast TV aan de beamer hangen en daarmee heb ik alle verbindingen op het platfond compleet. Ik vind het niet strak om kabels vanaf de beamer over het plafond te laten lopen richting de muren.

Ik lees dat een Sonos systeem een oplossing is voor draadloos geluid van de beamer, maar het wordt me niet duidelijk of ik dan nog additionele bridges o.i.d. nodig heb.

Ik lees dat andere (actieve) bluetooth speakers zullen leiden tot sync issues. Ik weet niet of dat bij te stellen is in de beamer of Chromecast TV?[

Ik heb wel een relatief nieuwe Yamaha versterker met LAN, maar dan zit ik dus weer met kabels vanaf de beamer (die aan het platfond hangt) naar de versterker toe. En vanaf de versterker naar de speakers.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door Barns op 01-11-2021 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Je kan geen klusjesman vinden om de TV op te hangen, maar je wil de nieuwe beamer ophangen aan het plafond. Daar heb je (in jouw geval) dan toch ook een klusjesman voor nodig?
Een paar gaatjes boren in de muur gaat makkelijker dan in het plafond als dat een nieuwbouwhuis is. Want een betonvloer is vaak bikkelhard.
Met de huidige goede kwaliteit van grootbeeld TV's zou ik geen beamer meer willen hebben. Altijd gezoem op de achtergrond.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
JukeboxBill schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 01:55:
Je kan geen klusjesman vinden om de TV op te hangen, maar je wil de nieuwe beamer ophangen aan het plafond. Daar heb je (in jouw geval) dan toch ook een klusjesman voor nodig?
Een paar gaatjes boren in de muur gaat makkelijker dan in het plafond als dat een nieuwbouwhuis is. Want een betonvloer is vaak bikkelhard.
Met de huidige goede kwaliteit van grootbeeld TV's zou ik geen beamer meer willen hebben. Altijd gezoem op de achtergrond.
Ik heb een toevoeging van de complexiteit gedaan als het gaat om een TV boven een gashaard. TL;DR: gashaard wordt erg warm, nis maken, huidige ombouw is 15mm dik en alles moet brandwerend. Daarom een professional nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ok, op die manier.
Je vraag over het geluid kan ik niet beantwoorden, maar ik heb wel wat ongevraagd advies v.w.b. de beamer.
De afstand beamer - scherm is klein en de offset wordt daardoor nogal groot, afhankelijk van hoe hoog de beamer en scherm worden geplaatst. Iets om mee te nemen bij het kiezen van een beamer:
Door de correctie van de offset wordt het beeld ook niet bepaald beter.

[ Voor 10% gewijzigd door JukeboxBill op 23-10-2021 11:40 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
Ik begrijp, na nog wat verder zoeken en het uitblijven van jullie reacties, dat een draadloze oplossing vanaf een beamer met Chromecast Google TV wellicht niet haalbaar is / bestaat.

Misschien heeft een behulpzame Tweaker wel een idee hoe ik dit netjes bedraad zou kunnen doen. Belangrijk is daarbij dat ik met één druk op de knop van de Chromecast Google TV alles aanzet. Ik zie dan nu zo'n soort schema voor me:

Speaker 1 + 2 --> bedraad --> Receiver in de kast --> Chromecast Google TV in receiver --> ARC HDMI kabel naar Beamer

Is dat werkbaar? Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-07 20:13
Barns schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:15:
Ik begrijp, na nog wat verder zoeken en het uitblijven van jullie reacties, dat een draadloze oplossing vanaf een beamer met Chromecast Google TV wellicht niet haalbaar is / bestaat.

Misschien heeft een behulpzame Tweaker wel een idee hoe ik dit netjes bedraad zou kunnen doen. Belangrijk is daarbij dat ik met één druk op de knop van de Chromecast Google TV alles aanzet. Ik zie dan nu zo'n soort schema voor me:

Speaker 1 + 2 --> bedraad --> Receiver in de kast --> Chromecast Google TV in receiver --> ARC HDMI kabel naar Beamer

Is dat werkbaar? Bedankt alvast.
Ik denk dat de meeste mensen die een receiver hebben het zo hebben aangesloten, dus ja dit zou moeten werken (bij mij iig wel).
Pagina: 1