Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Twijfel en onzekerheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maxymaal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-11 18:46
Ik heb zo'n 5 jaar geleden een leuke pc op de kop weten te tikken (prebuild, op gamescom gedraaid, leuk daarbij geupgrade). Nu is het inmiddels wel tijd voor een upgrade. Echter met de chip te korten, de prijzen die door het plafond schieten en alles wat er bij komt kijken + dat het mijn eerste self-built pc zou zijn maakt het me allemaal erg onzeker. Zo heb ik geen idee of ik nu voor intel of amd moet gaan. Welke GPU nu het beste bij mij zou passen en wat ik uiteindelijk moet kiezen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Overdag maak ik voornamelijk gebruik van mijn pc als workstation. Development, machine learning, en de broodnodige text editors.
's-Avonds varieerd wat ik game enorm. Van zwaar modded minecraft tot F1 2021 of World of Warcraft en League of Legends.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Natuurlijk moet het geen godsvermogen kosten. Maar prijs ben ik niet echt aan gebonden. Als wat ik 'nodig' heb 2k kost, dan is het dat. Is het meer dan is het meer, minder? Alleen maar fijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb twee 144hz 1080p monitoren. Verschillende rand apparatuur van Razer en een Logitech race stuur.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zoek voornamelijk advies op het vlak van CPU-GPU-Moederbord, koeling en geheugen. SSD en HDD zit wel snor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren, lampjes zijn altijd leuk (A-RGB) maar absoluut geen must. Een mooi afgewerkte zwarte kast heeft ook zijn charmes!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Persoonlijk ben ik fan van stil en zuinig. Maar geen idee of die combinatie goed botert.

Ga je overklokken?
CPU-Nee
GPU-MSI Afterburner misschien een beetje?

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals bovenaan al aangegeven ben ik dus onervaren en opzoek naar advies en hulp. Zo heb ik geen idee of waterkoeling voor mijn hierboven geschreven wensen beter zou passen. Ik sta dus open voor alles, AMD/Intel/NVIDEA.

Een geldig advies zou voor mij ook kunnen betekenen dat ik eventjes moet wachten tot de nieuwe generatie CPU's uit komen of updates op GPU's.

Ik verwacht zelf geen zieke combinatie van Threadripper icm RTX3090TI nodig te hebben. Maar weet dus niet of een i3 icm RTX3060 al voldoende zou zijn.

Bij voorbaat dank voor de moeite!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:07
Dat zijn geen hele zware games. Wat je precies aan ML/development doet maakt uit, sommige libraries gebruiken de GPU, anderen leunen meer op de CPU.

Met de huidige markt zou ik op zoek gaan naar een hex core CPU, een RTX 3060 Ti videokaart en 16 GB RAM. Een goede start zijn deze thread en deze thread.
De AMD CPU is iets krachtiger en ook iets duurder, dat kan eventueel een overweging zijn voor je werk, voor je games op 1440p zijn beide krachtig genoeg.

Bij Intel staat een nieuwe generatie CPU's voor de deur, de topmodellen worden binnenkort verwacht, vaak volgen de midrange modellen een paar weken later.

• maxymaal
martyw schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:56:
sommige libraries gebruiken de GPU, anderen leunen meer op de CPU.
Dit is momenteel voornamelijk in de cloud. Soms gebruik ik wel eens wat DeepLearning. Voornamelijk allemaal in Python. Maar dit zijn niet de meest serieuze/industriele vraagstukken aan modellen.
martyw schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:56:
Bij Intel staat een nieuwe generatie CPU's voor de deur, de topmodellen worden binnenkort verwacht, vaak volgen de midrange modellen een paar weken later.
Zou dit de moeite zijn om hier op te wachten? In alle gevallen zou het voor mij een upgrade gaan worden.

De linkjes ga ik naar kijken, dank daarvoor!

• martyw
Als je geen enorme haast hebt zou ik even wachten tot de recensies over de Alderlake generatie verschijnen en dan besluiten of het het waard is. Tot nu toe lees je vooral wat over het topmodel uit die reeks.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

maxymaal schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:05:
Zou dit de moeite zijn om hier op te wachten? In alle gevallen zou het voor mij een upgrade gaan worden.
Alder lake komt 4 november al uit, dus tenzij je heel veel haast hebt is het sowieso leuk om dat even bekijken (al is het maar omdat AMD misschien reageert met lagere prijzen...). Prestaties lijken goed te worden, maar de prijzen zullen ook niet laag zijn en als de CPU's net zoveel verbruiken als de high-end Intels van de huidige generatie (zoals de 11700/11900) is AMD mogelijk nog steeds interessant.

Als ik het zo lees doe je niks wat heel heftige rekenkracht nodig heeft, dus dan zit je met 6 of hooguit 8 cores al prima. AMD is over het algemeen wat krachtiger, veel zuiniger en dus stiller (met juiste koeler), maar soms ook net wat duurder. Zie bijvoorbeeld de best-buy guide, al is sinds publicatie de prijs van die specifieke i7 gestegen en zou ik die dus nooit meer verkiezen boven de superieure 5800x, of de goedkopere 5600x. Als het budget niet nauw komt zou ik dus AMD verkiezen, maar als je wat wil besparen is een i5 voor ~200 euro ook niet slecht.

Videokaarten zijn nog steeds niet echt betaalbaar. Of je nou een "budget-kaart" van 500 euro neemt, een high-end kaart van 1400 euro of een tweedehandsje van 200 euro, je betaalt gevoelsmatig eigenlijk altijd te veel. Dus wat dat betreft kun je het moeilijk fout doen. :+ Er zijn er genoeg die hun paar jaar oude videokaart zelfs meenemen naar hun nieuwe systeem. Of het genoeg is voor jouw specifieke game, settings en resolutie is iets waarvoor je gewoon benchmarks moet opzoeken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 15:09
Qua GPU zou ik in ieder geval een 6700XT proberen te bemachtigen via V&A hier op Tweakers voor rond de 550-650. Voor 1080p is dat meer dan voldoende en het is de enige GPU die nog enigszins te verkrijgen is zonder compleet opgelicht te worden. :p Ik zie de prijzen echter weer stijgen, dus als je er eentje wilt zou ik snel toehappen voordat je ook voor de 6700XT meer dan 700 euro moet gaan neerleggen. De drops op AMD.com worden steeds lastiger, en de voorraden daar lijken steeds kleiner te worden, dus de prijzen gaan daardoor helaas vlug stijgen. Tot de situatie weer onder controle is, in ieder geval, maar dat kan zomaar pas in 2023 zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Negakinu op 22-10-2021 17:10 ]

too old, too cold

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-11 18:52
Persoonlijk zou ik voor een AMD CPU gaan. Die zijn vaak wat beter met multitasking. De 5600X is een uitstekende chip. Combineer het met een B550 chipset moederbord van een goed merk en je hebt een goede basis.

GPU is natuurlijk het meest bepalend voor de uiteindelijke prijs. Ik zou zeggen kijk goed rond en kijk wat je op dit moment voor een goede prijs kan krijgen. Normaal gesproken zou een GPU ongeveer een derde van je budget in moeten nemen om een goed gebelanceerd systeem te bouwen. In de huidige markt kan dat wel wat hoger zijn, maar het is een aardige richtlijn.

Waterkoeling zou met een dergelijk systeem niet nodig zijn. Een goede luchtkoeler kan dat prima aan. Behalve als je een beetje los wil met RGB. Dan is een waterkoeler wel mooier natuurlijk. Als je voor RGB gaat, heb ik wel een tip voor je. Zorg dat je zo min mogelijk merken gebruikt. Elk merk heeft weer een stuk RGB software, erg irritant als je meerdere programma's moet runnen voor je RGB. Ik heb alleen corsair en Asus producten met RGB, omdat die allemaal met dezelfde software te bedienen zijn

• maxymaal
Dank allen voor de goede tips! Ik ga hier morgen even goed voor zitten zodat ik alles een beetje op een rijtje krijg. Zeker het afwachten van komende maand voor de nieuwe CPU's is een van de dingen die ik ga doen. Afhankelijk daarvan ga ik even kijken voor een build. @Mediokas geeft mooi aan dat luchtkoeling voldoende zou zijn voor een degelijke build.

Dat lijkt mij aan de hand van mijn ervaring met PC builds een goede keuze. Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Ik kijk JayzTwoCents waar hij het had over de verschillende luchtkoeling. Evenals LinusTechTips, zoals ik het nu begrijp is de case vaak bepalend of nog extra luchtkoeling nodig is of al in de case ingebouwd zit.

• martyw
Met Ryzen 5/Core i5 CPU's en RTX3060 Ti/RX 6700XT videokaarten is een goede kast (dat is er vooral een met voldoende luchtstroom) met een inlaat en een uitlaat ventilator en een voldoende luchtkoeler op de CPU afdoende. Kijk naar het maximale stroom verbuik van de CPU en de videokaart voor richtlijnen over welke koeler te kiezen. De TDP waarde is tegenwoordig minder zinnig - een Intel Core i5 11400 heeft een TDP van 65 Watt maar kan onder omstandigheden 161 Watt uit het stopcontact trekken (bron). Vertrouw de specificaties niet blind en lees de reviews...

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 22-10-2021 22:23 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Sluit me aan bij hierboven.
5600x + B550 + luchtkoeler + 650W + RX6700XT / RTX3060Ti + kast gericht op airflow. Kies wat leuks uit en zet het in een wenslijstje met behulp van de Handleiding Pricewatch.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Negakinu schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:08:
Qua GPU zou ik in ieder geval een 6700XT proberen te bemachtigen via V&A hier op Tweakers voor rond de 550-650. Voor 1080p is dat meer dan voldoende en het is de enige GPU die nog enigszins te verkrijgen is zonder compleet opgelicht te worden. :p Ik zie de prijzen echter weer stijgen, dus als je er eentje wilt zou ik snel toehappen voordat je ook voor de 6700XT meer dan 700 euro moet gaan neerleggen.
Als je hem rond of onder de 600 kan krijgen is dat een leuke optie ja. Anders zou ik persoonlijk voor een nieuwe RTX3060Ti gaan.

Als je de pricewatch een beetje in de gaten houdt kun je een redelijke AIB variant voor onder de 700 euro krijgen; nieuw bij een Nederlandse/Belgische webshop.
Momenteel deze bijv voor 695.

Goede kans dat deze morgen of wanneer je het leest weg is hoor maar het gaat om het idee; als je een paar keer per dag even de pricewatch op deze site gebruikt en de 3060Ti's sorteert op prijs komt er regelmatig een mogelijkheid voor onder de 700 euro voorbij; dan moet je eigenlijk ook meteen bestellen want het gaat ook daar vrij snel.
De Gigabyte Eagle OC en de Inno3D Twin varianten zou ik dan wel laten gaan tenzij je echt een goede deal vind(<650 euro); deze kaarten zijn qua koeling niet echt top aldus de revieuws.

Het ding met een 6700XT uit de V&A is dat je er een factuur bij krijgt met een aankoopwaarde van om en nabij de ~500 euro.

Betaal jij 650 via de V&A en gaat je kaart kapot? Het kan zijn dat AMD dan overgaat op geld terug, en dat gaat dan die ~500 euro zijn wat op de factuur staat, niet wat jij betaald hebt. Ik wil je niet bang maken o.i.d. maar ben je wel bewust van de risico's van V&A vs. nieuw bij een webshop en weeg dat rustig voor jezelf af tegen het prijsverschil :P

Qua gameprestaties is het momenteel lood om oud ijzer tussen de 6700XT en de 3060Ti, waar de Nvidia het voordeel heeft zodra je iets met raytracing doet en een betere video-encoder heeft terwijl de AMD over meer videogeheugen beschikt. De RTX3060 die je benoemt in je openingspost zou ik laten liggen, je betaald hooguit 50 euro minder dan een 3060Ti maar je levert 25-30% aan prestaties in; dat is zelfs in deze tijd geen waar voor je geld.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:47

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik mis even wat je nu voor cpu en gpu hebt ?
Met een 1080 zou ik het misschien nog wel even uitzingen en wachten tot de gpu shortage wat afkoeld is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• maxymaal
Heel veel goede Posts deze avond wat ik zo kon lezen, wederom weer dank. Momenteel bezit ik het volgende item:
(Iets wat ik op mobile wel makkelijk kan opzoeken 😀)
MSI Nightblade B85C Gaming Systeem met Intel i7, 16GB RAM, 1TB HDD + 128GB SSD
https://next.ibood.com/nl...de-gaming-systeem-i7-16gb
Hierbij zelf een andere/extra SSD in ingezet.

• Cheezborger
  • Laatst online: 10:31
Ik zat in dezelfde positie met een oude GTX 1060 3GB en i5 Kaby Lake. Ik had geen behoefte om heel veel geld neer te leggen voor die paar uur gamen in de week, maar had wel behoefte aan wat meer performance en kracht.

Ik heb op Tweakers een leuk 2e hands game PC gekocht met een GTX 1080 8GB en Ryzen 7 en mijn oude systeem voor een net bedrag weten door te verkopen. Daardoor onder aan de streep maar iets van € 475 betaald voor de upgrade.

Over 1 á 1,5 jaar kijk ik wel weer. Misschien dan zelf iets bouwen als de prijzen wat zijn gestabiliseerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 23-10-2021 09:43 ]

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:22
maxymaal schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:27:
Dank allen voor de goede tips! Ik ga hier morgen even goed voor zitten zodat ik alles een beetje op een rijtje krijg. Zeker het afwachten van komende maand voor de nieuwe CPU's is een van de dingen die ik ga doen. Afhankelijk daarvan ga ik even kijken voor een build. @Mediokas geeft mooi aan dat luchtkoeling voldoende zou zijn voor een degelijke build.

Dat lijkt mij aan de hand van mijn ervaring met PC builds een goede keuze. Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Ik kijk JayzTwoCents waar hij het had over de verschillende luchtkoeling. Evenals LinusTechTips, zoals ik het nu begrijp is de case vaak bepalend of nog extra luchtkoeling nodig is of al in de case ingebouwd zit.
Klopt, en in dat opzicht heb je tegenwordig gelukkig weer wat keuze.
voor case reviews zou ik je Gamersnexus op youtube aanraden.
Pagina: 1