Vraag ivm verlaten huurwoning en opleveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:15
Situatie
Ik ben werkzaam in de zorg als psychiatrisch verpleegkundige en begeleid mensen die zelfstandig wonen.

Casus
Persoon die 23 jaar zelfstandig in een woning heeft gewoond en nu gaat verhuizen. Oude woning is huurwoning, nieuwe ook bij zelfde woningbouwvereniging.
Gisteren inspectie geweest van woning en iets waar ik heel erg van schrok (buiten zaken om die ik wist).
Er is gerookt in de woning, dat wordt gezien als schade, dus moet al het behang verwijderd worden en alle plaffonds gesaust. Aankomende ga ik hierover in gesprek met woningbouw

Het zal me niet verwonderen als dat in de achetlatigsvoorwaardes staat die je krijgt bij je contract van nu.
Echter weet ik ook heel zeker dat dit 23 jaar geleden niet zo was, toen was roken geen probleem.

Vraag ; Kan ik ergens mee zwaaien zoidat dit werk niet gedaan hoeft te worden? Ik weet nl. ook zeker dat mijn cl. nooit een ander contract heeft getekend of iets dergelijks.

edit ; even voor de duidelijkheid. Het stinkt, ruikt niet heul erg naar rook. Ik rook niet, en zelfs ik ruik het niet als cl. niet rookt. Het zal ws wel wat ruiken, maar geen asbak, rookhol, weet ik veel wat voor benamingen jullie nu even gebruiken en van uit gaan.

Nee, de vraag van de opzichter was ; werd er hier gerookt? Antwoord ; ja. Ok, dus schade, dus alles vernieuwen, proffesioneel aanpakken. Stomen ed.

edit 2 ; de vraag is niet hoe ik het moet doen.Cl. kan het niet, ik doe het niet en vrijwilligers heb ik niet. Maar ik laat cl. ook niet op onterechte kosten jagen door een woningbouw.

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 22-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:54
Ik zou aannnemen dat na 23 jaar de woningbouw sowieso even een grote opfrisbeurt doet voordat het door gaat naar de volgende huurder, de muren dan ook gelijk aanpakken.

Dit is bij ons in ieder geval wel gebeurt. Woningbouw gaf toen aan sowieso deuren, keuken, wc pot etc te vervangen en zouden zelf ook alles verven, na +/-18 jaar daar gewoond te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zal wel instaan dat het opgeleverd moet worden in de staat dat je het kreeg. Maar 23 jaar geleden was het nog heel gebruikelijk om binnen te roken en was alles binnen ook minder strak als nu vaak dus tja.

Maar wat @Panzer Dean waarschijnlijk moeten ze toch alles opknappen met een nieuwe badkamer, keuken en dergelijke.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Je moet de woning in nette staat opleveren zal er vast in staan.

Overigens behang eraf halen is heel normaal in huurwoningen, wel of niet in gerookt is.
Plafond sausen zou je in discussie kunnen gaan.

Overgens plafond sausen zijn de kosten ook niet als je het zelf even doet.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 22-10-2021 12:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:55:
Situatie
Vraag ; Kan ik ergens mee zwaaien zoidat dit werk niet gedaan hoeft te worden? Ik weet nl. ook zeker dat mijn cl. nooit een ander contract heeft getekend of iets dergelijks.
Denk je ook even aan de volgende bewoner? Moet die in een asbak gaan wonen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sociale huur wordt kaal opgeleverd aan nieuwe bewoners, behangklaar dus zonder behang maar gaten in de muren moeten zijn opgevuld. Dus behang is geen probleem.

Je moet het inderdaad in dezelfde staat opleveren, maar slijtage door normaal gebruik valt daar niet onder. Als verhuurder kun je niet eisen dat de huurder zelf alles weer in nieuwstaat brengt. Aangezien het hier 23 jaar betreft is dus alles economisch afgeschreven, tenzij er onlangs nog dingen zijn vernieuwd door de verhuurder.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Johnny schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:
Sociale huur wordt kaal opgeleverd aan nieuwe bewoners, behangklaar dus zonder behang maar gaten in de muren moeten zijn opgevuld. Dus behang is geen probleem.

Je moet het inderdaad in dezelfde staat opleveren, maar slijtage door normaal gebruik valt daar niet onder. Als verhuurder kun je niet eisen dat de huurder zelf alles weer in nieuwstaat brengt. Aangezien het hier 23 jaar betreft is dus alles economisch afgeschreven, tenzij er onlangs nog dingen zijn vernieuwd door de verhuurder.
behang mag blijven zitten, is ook in nieuwe woning blijven zitten (wel in normale kleuren, groen is dat bijv niet).

Slijtage door normaal gebruik valt daar niet onder.

Kan ik dit ergens vinden?

En hoe staat het met veranderde oplevervoorwaarden? Dus dat roken nu als schade wordt gezien? Dat zorgt er voor dat het behang er af gestoomd moet worden, adners mocht het gewoon blijven zitten. Zelfde geldt voor plaffond.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 22-10-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

De vraag is ook of je als woningbouwvereniging, wat toch een zeker sociaal karakter heeft, van een bewoner die begeleid woont gaan verlangen dat alle behang verwijderd gaat worden en het plafond van een nieuwe verflaag voorzien moet worden? Dit is iets wat een woningbouwvereniging met de 23 jaar aan huurinkomsten prima even zou kunnen regelen in deze specifieke situatie.

@maartend belangrijk is om te weten welke afspraken in het verleden gemaakt zijn, is dat huurcontract nog terug te vinden? Al vermoed ik dat daar niet specifiek iets over roken staat maar wel over de staat van oplevering en dat behang doordrenkt van nicotine daar niet geaccepteerd wordt en onder een kapstok artikel gaat vallen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 17:45

Gisteren inspectie geweest van woning en iets waar ik heel erg van schrok (buiten zaken om die ik wist).
Er is gerookt in de woning, dat wordt gezien als schade, dus moet al het behang verwijderd worden en alle plaffonds gesaust. Aankomende ga ik hierover in gesprek met woningbouw

Het zal me niet verwonderen als dat in de achetlatigsvoorwaardes staat die je krijgt bij je contract van nu.
Echter weet ik ook heel zeker dat dit 23 jaar geleden niet zo was, toen was roken geen probleem.

Er is een inspectie geweest.

Bij deze inspectie spreek je af hoe je de woning oplevert.
Wat is er afgesproken met de huismeester/woonconsulent/opzichter?
Heb je foto's van de oplevering toentertijd, toen de client in de woning ging?

Ik heb recent een goede vriendin bijgestaan bij de inspectie (ga immers nooit alleen).
Ook met kleine schades aldus de opzichter. Gelukkig had ze toenertijd fotos gemaakt bij haar oplevering.
En kon ze weerleggen dat deze 'schade' er al zat.

Ik heb de prijslijst van deze woningbouw gezien en deze meerprijs die ze rekenen wanneer de woningbouw de schade dient te herstellen. Is niet mals.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

En hoe staat het met veranderde oplevervoorwaarden? Dus dat roken nu als schade wordt gezien? Dat zorgt er voor dat het behang er af gestoomd moet worden, adners mocht het gewoon blijven zitten. Zelfde geldt voor plaffond.
Dat roken vroeger als de norm werd gezien wil niet zeggen dat de rookaanslag op muren en plafond vroeger niet als schade werd gezien.

Ik hoop echt voor de nieuwe bewoner dat er niet gewoon over de rookaanslag op de muren en het plafond heen gesaust wordt want die verkleuring trekt binnen een week door de nieuw laag verf heen. Genoeg voorbeelden op Youtube te vinden hoe veel werk het is om de gele aanslag overal af te krijgen.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De bal terugleggen: vragen naar een kopie van de door client getekende versie van het contract / de toen gedateerde voorwaarden waar in staat dat dit als schade wordt gezien.

Dat gezegd hebbende: zie gambieter in "Vraag ivm verlaten huurwoning en opleveren" (waarom moet de volgende bewoner, zeg met Astma en al, in een rookhok gaan wonen) en mr_evil08 in "Vraag ivm verlaten huurwoning en opleveren" (kwast kopen is de kosten niet als er toch al verhuisd wordt).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

behang mag blijven zitten, is ook in nieuwe woning blijven zitten (wel in normale kleuren, groen is dat bijv niet).

Slijtage door normaal gebruik valt daar niet onder.

Kan ik dit ergens vinden?

Dit zijn typische vragen voor de woonbond. Ze hebben ook een telefoonnummer, maar weet niet hoe veel niet-leden helpen.

https://www.woonbond.nl/v...telkosten-woning-redelijk

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

gambieter schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Die mag dat lekker zelf doen, want je zal toch je huis naar eigen wens moeten inrichten. Dus de nieuwe bewoner mag zelf:
- Behang verwijderen en er iets anders op doen (stuccen en sausen)
- Schuren en verfen van deuren en/of kozijnen
- Vloer leggen
- Gordijnrail ophangen (die moeten er af van de woningebouw)

Straks wil de woningbouw zeker ook dat je de kookplaat, koelkast, afzuigkap en de wasmachine achterlaat voor de nieuwe bewoner, dan hoeft ie helemaal niks te doen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb net geholpen met verhuizen naar een woningbouw woning, en de hoeveelheid rook daar was echt idioot.

Nee, behang verwijderen hoort niet bij de taken van de vertrekkende huurder.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Ik lees hier diverse reacties van het opvullen van gaatjes in de muur tot behang verwijderen.
Elke corperatie heeft zo zijn eigen regels. Inclusief wat je afspreekt bij de eerste inspectie.

Bij een niet nader te noemen corperatie in Breda mag je bijvoorbeeld niet eens muurgaten vullen.
Dat doet de woningcorperatie.

En dient elke muur opgelverd te worden in een nette, effen zachte muurverf kleur (wit, lichtgrijs etc).
Dus bij een vieze of paarse muur. Mag jij aan de slag voor de nieuwe bewoner.
Gordijn rails mag blijven hangen.

Ook zijn er corperaties die eisen dat het helemaal kaal c.q. bijna gestript dient te worden opgeleverd.

Dus totdat TS de afspraken met de woningcorperatie c.q. de voorwaarden uit het contract post is het enkel gissen voor ons.

[ Voor 26% gewijzigd door kelly.hipolito op 22-10-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Tsurany schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
@maartend belangrijk is om te weten welke afspraken in het verleden gemaakt zijn, is dat huurcontract nog terug te vinden? Al vermoed ik dat daar niet specifiek iets over roken staat maar wel over de staat van oplevering en dat behang doordrenkt van nicotine daar niet geaccepteerd wordt en onder een kapstok artikel gaat vallen.
Huis is eigenlijk netjes, geen rookhol ed. Vroeger zou je er mee wegkomen. Weet ik nog uit tijd dat ik zelf huurde.Dus niet doordrenkt van enz. Opzichter vroeg er ook naar, was niet dat hij het zelf rook blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

kelly.hipolito schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:53:
Ik lees hier diverse reacties van het opvullen van gaatjes in de muur tot behang verwijderen.
Elke corperatie heeft zo zijn eigen regels. Inclusief wat je afspreekt bij de eerste inspectie.

Bij een niet nader te noemen corperatie in Breda mag je bijvoorbeeld niet eens muurgaten vullen.

Dus totdat TS de afspraken met de woningcorperatie c.q. de voorwaarden uit het contract post is het enkel gissen voor ons.
Mijn ervaring met verschillende woningbouwen zijn dat men gewoon bij een inspectie een lijst maken met wat je geacht wordt te moeten doen, met daar de prijs ex btw per vierkante meter als je het niet doet, en eist dat je daar een handtekening onderzet, en verders je mond houden.

Zo heb ik een woning moeten accepteren waar 30m2 aan vloerbedekkinglijm niet verwijderd was, en dat moest ik zelf doen. Bij die zelfde woningbouw moest ik dat bij m'n vorige huis wel doen, maar daar lag niks.

Het gaat nu niet meer via een doordrukformulier, want ook dat is nu allemaal digitaal, en hebben gewoon keuzelijstjes waar dat allemaal hardcoded instaat. Dus tekenen bij het kruisje ga je overal mee accoord, en heb je het maar te doen. Anders verhalen ze de kosten op je, anders had je niet moeten tekenen, zulke ratten zijn het wel hoor ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ardana schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:50:
Ik heb net geholpen met verhuizen naar een woningbouw woning, en de hoeveelheid rook daar was echt idioot.

Nee, behang verwijderen hoort niet bij de taken van de vertrekkende huurder.
Maar afhankelijk van wat er in het contract staat is nieuw behang plakken dat vaak ook niet. Mijn vorige huurhuis was vrij nieuw en de eerste bewoners hebben daar uberhaupt zelf de kale betonmuren mogen fatsoeneren, en een vloer (inclusief ondervloer) mogen leggen. Als ik pimpelpaars behang had gehad en dat zou niet neutraal genoeg zijn, dan had ik het eraf moeten trekken en dat was het dan.

"Behangklaar" stond in mijn contract, als ik het me goed herinner. Oftewel, vlak en geen zooi erop.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
RaZ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Mijn ervaring met verschillende woningbouwen zijn dat men gewoon bij een inspectie een lijst maken met wat je geacht wordt te moeten doen, met daar de prijs ex btw per vierkante meter als je het niet doet, en eist dat je daar een handtekening onderzet, en verders je mond houden.

Zo heb ik een woning moeten accepteren waar 30m2 aan vloerbedekkinglijm niet verwijderd was, en dat moest ik zelf doen. Bij die zelfde woningbouw moest ik dat bij m'n vorige huis wel doen, maar daar lag niks.

Het gaat nu niet meer via een doordrukformulier, want ook dat is nu allemaal digitaal, en hebben gewoon keuzelijstjes waar dat allemaal hardcoded instaat. Dus tekenen bij het kruisje ga je overal mee accoord, en heb je het maar te doen. Anders verhalen ze de kosten op je, anders had je niet moeten tekenen, zulke ratten zijn het wel hoor ;)
Ik kan me voorstellen dat het als persoon met psychiatrische klachten lastig is om weerwoord te geven.
Als je te snel tekent om er maar vanaf te zijn ben je de klos.

TS heeft het over proffesioneel aanpakken. Vaak hebben psychiatrische clienten een laag inkomen.
Hoe wil deze client dit betalen? Het is niet voor niets socialehuur.

Teruggaand naar de inspectie waar ik bij was.
Ga niet te snel akkoord tijdens zo'n inspectie.
Het loont/bespaart voor de corperatie om zo min mogelijk te hoeven uitvoeren.

Wij hebben destijds ook behoorlijk wat weerwoord gegeven op basis van foto's bij aanvang huur.
Anders kun je de halve woning gereedmaken voor een ander.
Bij ons eindigde de inspectie op een klein muurtje opnieuw schilderen.

Kortom Action verf erop en klaar is kees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Ik vind het eigenlijk niet vreemd, dit had een kameraad van mij bijvoorbeeld bijna 20 jaar geleden al bij de hand bij een verhuizing van huur naar koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:08

Speedmaster

Make my day...

Behang gewoon verwijderen, voor plafonds even Google op sierpleister reiniger van HG, is een behoorlijk giftig en agressief spul maar je krijgt het plafond er wel goed mee schoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
edit ; even voor de duidelijkheid. Het stinkt, ruikt niet heul erg naar rook. Ik rook niet, en zelfs ik ruik het niet als cl. niet rookt. Het zal ws wel wat ruiken, maar geen asbak, rookhol, weet ik veel wat voor benamingen we nu even gebruiken en van uit gaan.

Nee, de vraag van de opzichter was ; werd er hier gerookt? Antwoord ; ja. Ok, dus schade, dus alles vernieuwen, proffesioneel aanpakken. Stomen ed.

edit 2 ; de vraag is niet hoe ik het moet doen.Cl. kan het niet, ik doe het niet en vrijwilligers heb ik niet. Maar ik laat cl. ook niet op onterechte kosten jagen door een woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Opnamestaat is in principe leidend (afhankelijk van of je huurcontract voor of na 2003 is getekend). Maar als het een woning is waar vrij lang in geleefd is door de huidge huurder dan zal een nieuw behang gewoon bij de normale slijtage horen me dunkt. Als huurder er maar kort in zat en het behang is volledig aan het roken van de huurder te wijten (als in: Er wordt niets over het behang vermeld bij het begin van de huur), dan valt huurder imho wel wat te verwijten...

Meer info: https://www.juridischloke...huurwoning/huuropzegging/

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 22-10-2021 14:33 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
naitsoezn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:18:
Opnamestaat is in principe leidend (afhankelijk van of je huurcontract voor of na 2003 is getekend). Maar als het een woning is waar vrij lang in geleefd is door de huidge huurder dan zal een nieuw behang gewoon bij de normale slijtage horen me dunkt. Als huurder er maar kort in zat en het behang is volledig aan het roken van de huurder te wijten (als in: Er wordt niets over het behang vermeld bij het begin van de huur), dan valt huurder imho wel wat de verwijten...

Meer info: https://www.juridischloke...huurwoning/huuropzegging/
Rond 1998 getekend.
En het gaat de WBV niet over slijtage als in behang dat slijt, nee ze noemen het echt schade.

Muren zijn gewoon netjes geverfd. Is totaal niks mis mee

Maar die link geeft idd wel een zooi info waar ik iets mee zou kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 22-10-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb behoorlijk wat sociale huurwoningen gekregen en/of gezien bij aanvang, maar muren, schilderen, plafonds was altijd je eigen verantwoordelijkheid. Ik heb eigenlijk ook nooit meegemaakt dat de woning geschikt was om er zo in te trekken: behang was altijd vies en beschadigd, verf afgebladderd, rare kleuren, plafond geel van de rook.

Echt niet dat ik dat ga fixen: is bij mij ook nog nooit goed opgeleverd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

maartend schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

Rond 1998 getekend.
En het gaat de WBV niet over slijtage als in behang dat slijt, nee ze noemen het echt schade.

Muren zijn gewoon netjes geverfd. Is totaal niks mis mee

Maar die link geeft idd wel een zooi info waar ik iets mee zou kunnen.
Het principe is dan dat je het huis in goede staat kreeg, en dus zul je de woning ook weer in goede staat moeten opleveren (afgezien van de 'normale' slijtage of als je kunt bewijzen dat het huis niet in goede staat was toen je hem kreeg). Of een nieuw behang door roken dan onder die goede staat valt waarin je de woning moet opleveren, of dat dit valt onder slijtage door normaal gebruik is denk ik de hamvraag waar je misschien beter een juridisch onderbouwd antwoord op kunt zoeken ipv meningen.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 22-10-2021 14:28 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tenzij deze persoon getekend heeft voor een contract waarin een niet-roken clausule staat valt dit alles gewoon onder slijtage bij normaal gebruik van de woning en mogen ze daar geen kosten voor in rekening brengen.

Daarnaast is nog de vraag of een niet-roken clausule überhaupt rechtsgeldig zou zijn, want dat hakt aardig in je woongenot. Om diezelfde reden (woongenot) is het verbieden van huisdieren ook gewoon volledig tegen de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx allen.

Nog even aangaande normale slijtage.
betekend dat dan bijv ook dat een deurpost waar j eeen keer tegen aanbent geknalt met bijv een stoel, waardoor er een deukje in zit ook normale slijtage is in bnijv. die 23 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:05

LankHoar

Langharig tuig

Dit is 1 van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan woningcorporaties. 23 jaar lang elke maand een bedrag aftikken want waarschijnlijk inmiddels erg dicht tegen de koopwaarde van een woning aanligt (en misschien nog wel meer). Vanuit hun kant doen ze altijd zo weinig mogelijk en proberen zoveel mogelijk op de bewoner af te schuiven. En als je er dan uitgaat moet je het liefst in nieuwstaat opleveren.

@maartend Ik zou zo'n deukje afhankelijk van hoe het eruit ziet wel bij 23 jaar wonen vinden passen inderdaad.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
LankHoar schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:42:
Dit is 1 van de redenen waarom ik zo'n hekel heb aan woningcorporaties. 23 jaar lang elke maand een bedrag aftikken want waarschijnlijk inmiddels erg dicht tegen de koopwaarde van een woning aanligt (en misschien nog wel meer). Vanuit hun kant doen ze altijd zo weinig mogelijk en proberen zoveel mogelijk op de bewoner af te schuiven. En als je er dan uitgaat moet je het liefst in nieuwstaat opleveren.

@maartend Ik zou zo'n deukje afhankelijk van hoe het eruit ziet wel bij 23 jaar wonen vinden passen inderdaad.
Jou eerste stuk is idd zoals ik het ervaar.
Zo moet de tuin ook leeg, gras tussen de stoeptegels weg, enz, enz, enz.

Natuurlijk heb ik niet laten tekenen (ik was bij de inspectie ook aanwezig) en aankomende week is er een gesprek met WBV zelf, Daar zal ik zeer zeker bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Wat is de schade? Verkleuring of stank? Bij dat eerste kun je over het behang heenschilderen bij het tweede kun je een ozonapparaat huren. (Of het redelijk is om te eisen van de woningbouw weet ik niet, lijkt me eigenlijk ook dat een woningbouwvereniging zo'n apparaat heeft het zal toch wel meer voorkomen dat huurders roken of dat er een katten of hondenlucht hangt)

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 22-10-2021 16:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:48
naitsoezn schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:27:
[...]

Het principe is dan dat je het huis in goede staat kreeg, en dus zul je de woning ook weer in goede staat moeten opleveren (afgezien van de 'normale' slijtage of als je kunt bewijzen dat het huis niet in goede staat was toen je hem kreeg). Of een nieuw behang door roken dan onder die goede staat valt waarin je de woning moet opleveren, of dat dit valt onder slijtage door normaal gebruik is denk ik de hamvraag waar je misschien beter een juridisch onderbouwd antwoord op kunt zoeken ipv meningen.
Hoeveel huurwoningen heb je zelf gehad?
Ik een van mezelf een een aantal gezien bij familie en kenissen. De enige die ik in goede staat gezien heb was een nieuwbouw huurwoning met kale muren en onafgewerkte betonvloer. Bij zo goed als alle andere was het alles strippen, schoonmaken en van boven naar beneden in orde maken.
Het enige voordeel van die nieuwbouw woning was dus het niet hoeven strippen en alleen ff stofzuigen.

Mijn flat werd destijds opgeleverd met een keukenblok waarvan het oorspronkelijk gladde rvs werkblad meer op een bügelpiste leek en de legplanken waren gezaagd van een plaatje triplex. Toen ik daar wat van zei was de reactie "Dat is normale slijtage, daar gaan we niets aan doen."
Maar toen ik vertrok probeerden ze het wel op de lijst van gebreken te zetten, en daar hangt dan natuurlijk een vette rekening aan. Heb die gast toen heel kort en bondig duidelijk gemaakt dat dat niet ging gebeuren. :X
Volgens mij had ie door dat ik anders ging ontploffen, de rest van de inspectie was zo gedaan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Marzman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Wat is de schade? Verkleuring of stank? Bij dat eerste kun je over het behang heenschilderen bij het tweede kun je een ozonapparaat huren. (Of het redelijk is om te eisen van de woningbouw weet ik niet, lijkt me eigenlijk ook dat een woningbouwvereniging zo'n apparaat heeft het zal toch wel meer voorkomen dat huurders roken of dat er een katten of hondenlucht hangt)
Er is geen rookschade. Gewoon nada, noppes, niente.

Er wordt gewoon gesteld ; er is gerookt, er is schade

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 22-10-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:25
kelly.hipolito schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:53:
Dan weten ze tenminste zeker dat de gaatjes niet met tandpasta worden gevuld.

Woningbouwverenigingen hebben er een handje van om het opknappen op de vertrekkende huurder te schuiven. Dat heeft mij indertijd ook een lieve cent gekocht. (had nog zo'n contract van voor 2003) Toen ik een specificatie van die €2500,- vroeg, kwam er uiteindelijk een offerte die pas na mijn vraag ernaar was opgesteld. Hoezo voorbarig? Ik had nog geluk dat ik de nieuwe keuken geweigerd had, zodat ze daar niet over konden zeuren. Die kreeg de na-huurder sowieso nieuw.

Rookschade dus.
Ooit aan een PC van een roker gesleuteld? Die gore aanslag maakt het opnieuw verven van de muren zo goed als onmogelijk, je zult dat minimaal met ammonia moeten schoonmaken. (En als dat poetsen tegenvalt, ga dat dan vooral niet mengen met chloor!)
Maar als de opzichter moeilijk doet, doe jij alsof je hem zijn zin geeft en zwabber je even met een vloertrekker met ammoniawater over de wanden (doe dat overdag met de hoofdschakelaar uit, dan kun je veilig morsen). Dat kan in een half dagdeel gedaan zijn. Als er poetssporen zijn, is dat doorgaans voldoende: het hoeft echt niet schoonmoederschoon te zijn.

KPN is een drieletterwoord

Pagina: 1