Waarom gaan mijn LED spots kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:02

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
De spots hangen nu zo'n 3 jaar. En de afgelopen weken zijn er drie kapot gegaan. Het begint met knipperen en dan vallen ze uit.

Volgens het www zou het met net vervuiling te maken kunnen hebben. Maar waarom treed dat nu opeens op? Er is de afgelopen weken niks veranderd in mijn installatie, noch heb ik nieuwe apparatuur aangesloten.

In het onderstaande gifje is er 1 kapot en zijn er 2 kapot aan het gaan (die knipperen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYSZpzD73Yp7AZjSzdonOIp0Zm4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qbpOZOU2j7bcFQg930fxyZsN.gif?f=fotoalbum_large

Update:
NDF82 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:25:
[...]

Het zijn aluminium spots waarin GU 10 Philips (CorePro LEDspot 5-50W GU10 827 36D DIM) lampen zitten:
https://www.assets.signif.../fp929001218832-pss-en_bg

De driver zit dus in de lamp zelf, niet in de armatuur.

@FreakNL Het zijn dus niet el-cheapos...

Deze lampen zijn ook niet aangesloten op een dimmer mocht dat relevant zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door NDF82 op 22-10-2021 11:30 ]

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Beste antwoord (via NDF82 op 22-10-2021 18:17)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:40
NDF82 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Een dedicated inbouw LED armatuur bedoel je? Of moet het dan opbouw zijn (wat ik natuurlijk niet wil ;-))?
Maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat een GU10-formfactor eigenlijk gewoon te klein is om een LED-driver in te bouwen die zijn warmte goed kwijt kwan. Helemaal als je hem ook nog in een gesloten armatuur zonder airflow steekt. Vaak staat ook op het doosje van zo'n lamp dat dat niet mag.

Als je een armatuur met ingebouwde lichtbron neemt heb je dat probleem niet. Dat geeft meer ontwerpvrijheid en meer ruimte om te zorgen dat alle componenten hun warmte goed kwijt kunnen. Die gaan dus eigenlijk per definitie véél langer mee.

Ik wil overigens niet zeggen dat je de boel gelijk moet vervangen, maar ik denk niet dat er iets "aan de hand" is. De beperkte levensduur valt (met deze lampjes in deze armaturen) gewoon in de lijn der verwachtingen. Aan jou de keuze of je dat accepteert of niet. Het is nog altijd 2-3x zo lang als de levensduur van een halogeenspotje...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Vaak gaat de besturing kapot; de zogenoemde driver. Aangezien alle lampen ongeveer even oud zijn verwacht ik. zal dit gelijk gaan.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-04 10:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:43
Zitten er vervangbare GU10 spotjes in of is dit een all-in spot? Anders kun je nog even een nieuw lampje kopen om uit te sluiten of het inderdaad de driver van de spot is of het lampje zelf.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

FreakNL

Well do ya punk?

Lijkt me ook niet normaal. Ik heb in 2014 veel LED-spots ingebouwd (keuken, badkamer, vlonder en overkapping) en daar is er maar 1 stuk gegaan (vlonder, die was lek, stond vol met water).

Zijn het el Cheopo dingen?

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 22-10-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Bij mij houden de led lampen van de IKEA er ook langzaam mee op. Tenminste als eerste de lampen die ik in de keuken heb hangen. En deze hangen in een "luchtig" armatuur.

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Bo0bz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:45:
Zitten er vervangbare GU10 spotjes in of is dit een all-in spot? Anders kun je nog even een nieuw lampje kopen om uit te sluiten of het inderdaad de driver van de spot is of het lampje zelf.
Het zijn aluminium spots waarin GU 10 Philips (CorePro LEDspot 5-50W GU10 827 36D DIM) lampen zitten:
https://www.assets.signif.../fp929001218832-pss-en_bg

De driver zit dus in de lamp zelf, niet in de armatuur.

@FreakNL Het zijn dus niet el-cheapos...

Deze lampen zijn ook niet aangesloten op een dimmer mocht dat relevant zijn...

[ Voor 10% gewijzigd door NDF82 op 22-10-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
GU10 ledspots zijn niet bepaald geschikt voor zo'n inbouwarmatuur. Worden ze veel te warm in. Deze wil je eigenlijk alleen gebruiken in vrij hangende spotjes met voldoende airflow.

Een dedicated LED armatuur zal het een stuk langer volhouden.

LED is mooie techniek maar het wordt er allemaal wel een stukje ingewikkelder van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bedrading al eens gecontroleerd bij de schakelaar / dimmer en bij het plafond waar ze waarschijnlijk geschakeld aangesloten zijn?

Door weerstand kan de stroom enorm toenemen, dan heb je nu zelfs een potentieel brandgevaar.

En als ze toch stuk zijn, bestel gewoon een paar GU10 Hue lampen, ga je van 200 watt naar 12watt verbruik als ze aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
mcDavid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:29:
GU10 ledspots zijn niet bepaald geschikt voor zo'n inbouwarmatuur. Worden ze veel te warm in. Deze wil je eigenlijk alleen gebruiken in vrij hangende spotjes met voldoende airflow.

Een dedicated LED armatuur zal het een stuk langer volhouden.

LED is mooie techniek maar het wordt er allemaal wel een stukje ingewikkelder van...
Een dedicated inbouw LED armatuur bedoel je? Of moet het dan opbouw zijn (wat ik natuurlijk niet wil ;-))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Topicstarter
Vorkie schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:31:
Bedrading al eens gecontroleerd bij de schakelaar / dimmer en bij het plafond waar ze waarschijnlijk geschakeld aangesloten zijn?

Door weerstand kan de stroom enorm toenemen, dan heb je nu zelfs een potentieel brandgevaar.

En als ze toch stuk zijn, bestel gewoon een paar GU10 Hue lampen, ga je van 200 watt naar 12watt verbruik als ze aanstaan.
Het zijn al LED lampen. vervangen door HUE gaat dan toch niks oplossen (omdat de reden "overcooking" lijkt te zijn)? Daarnaast heb ik zo'n 34 spots in huis en dan wordt HUE wel duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NDF82 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

Het zijn al LED lampen. vervangen door HUE gaat dan toch niks oplossen (omdat de reden "overcooking" lijkt te zijn)? Daarnaast heb ik zo'n 34 spots in huis en dan wordt HUE wel duur...
my bad over LED, ik las net de verkeerde specs op de pagina :+

Voltage (Nom) 220-240 V
Wattage Equivalent 50 W

Dan gaat het over de aansluiting, misschien toch ergens een zwevende of slecht contact.

Ik zou eens een elektricien vragen te komen meten, of zelf een goeie Fluke meter kopen waar je tijdens dit soort rare knipperingen de spanning kan meten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
NDF82 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat een GU10-formfactor eigenlijk gewoon te klein is om een LED-driver in te bouwen die zijn warmte goed kwijt kwan. Helemaal als je hem ook nog in een gesloten armatuur zonder airflow steekt. Vaak staat ook op het doosje van zo'n lamp dat dat niet mag.

Als je een armatuur met ingebouwde lichtbron neemt heb je dat probleem niet. Dat geeft meer ontwerpvrijheid en meer ruimte om te zorgen dat alle componenten hun warmte goed kwijt kunnen. Die gaan dus eigenlijk per definitie véél langer mee.

Ik wil overigens niet zeggen dat je de boel gelijk moet vervangen, maar ik denk niet dat er iets "aan de hand" is. De beperkte levensduur valt (met deze lampjes in deze armaturen) gewoon in de lijn der verwachtingen. Aan jou de keuze of je dat accepteert of niet. Het is nog altijd 2-3x zo lang als de levensduur van een halogeenspotje...
Pagina: 1