Energiezuinige inbouw koel-vriescombinatie met NoFrost

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:32
Met afgrijzen heb ik ontdekt dat het appartement waar ik woon (dat ik huurde en sindsdien gekocht heb, vandaar dat ik het nu pas ontdek) een koel-vriescombinatie heeft (Siemens KI38VX20) met de volgende specs:

- 2010 energielabel: A+, 275 kWh/jaar
- 2021 energielabel: G, 341 kWh/jaar

Van A+ naar G. Asjemenou.

Toevallig heb ik midden 2020 gemerkt dat het eigenlijk te warm was in de koelkast. Dit is het soort koelkast dat enkel een "hoe hard moet ie werken?" stand heeft, niet een temperatuur-gebaseerde instelling. Het bleek makkelijk 7–9ºC te worden. Dus … harder moeten zetten.

Sindsdien verbruikt ie gemiddeld iets meer dan 1 kWh per dag! Dus de facto zo'n 365–370 kWh/jaar of nog eens dik 7% meer dan opgegeven, maar dat kan ook te verklaren zijn door het feit dat er een compacte combi-oven vlak naast staat. (Ook niet ideaal, maar niets aan te doen.)

Ik ken het exacte energieverbruik omdat er al ruim een jaar een Eve Energy op zit om het verbruik te meten. En jawel, ontdoen van de ijslaag is pas 2 maanden geleden gebeurd, ik zie geen noemenswaardig verschil in energieverbruik voor en na.

Tijd dus voor een nieuwe koel-vriescombinatie, zeker met de stijgende energieprijzen. Dit is by far de grootste energieverbruiker in dit huis. 😬

Een energiebesparing van ~200 kWh/jaar lijkt realistisch. Dat scheelt zo'n €60/jaar (ruim 30 cent/kWh inclusief alle belastingen/taksen in België momenteel).
Zoektocht
Maar het is zo te zien quasi onmogelijk om een inbouw koel-vriescombinatie (de typische hoogte: 178 cm, met vriesgedeelte onder) te vinden met een energieverbruik beter dan energieklasse D. Vrijstaand vind je dit wel. Of zonder NoFrost. Maar ontdooien wil ik me niet meer mee bezig houden.

De 3 betrouwbaarste koelkastmerken volgens Vanden Borre:Samsung lijkt dus objectief de best mogelijke keuze. Maar … ik hoor ook veel negatieve dingen over Samsung koelkasten. En het is nog steeds maar energieklasse C. Bovendien: die kost letterlijk de helft van de Liebherr en Bosch/Siemens! (Ik kan 'm vinden voor €824 ipv €1250 op minder dan een minuut.)

Dus:
  1. Wat is de catch met Samsung koelkasten? Hoe kan het dat het én goedkoper én energiezuiniger is?
  2. Is dit nu écht het meest energiezuinige dat je kan vinden?

Beste antwoord (via Wim Leers op 13-10-2022 07:46)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Ik begrijp niet waarom je voor een besparing van €50 per jaar een nieuwe wil gaan kopen.

Ik heb hier hetzelfde probleem met een vriezer met eenzelfde verbruik en dezelfde besparing bij een nieuwe. Ik kwam uit op een terugverdientijd van nog meer dan 10 jaar...is dat echt de moeite waard voor een apparaat die exact hetzelfde doet? Ook het oude apparaat moet afgedankt worden en het nieuwe apparaat geproduceerd, ik zie alleen maar extra milieubelasting eerlijk gezegd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:25
Kan de huidige koelvrieskast zijn warmte wel goed kwijt? De kast moet aan de achterkant openingen hebben zodat er lucht onderlangs in kan stromen en bovenlangs bij het plafond eruit kan.

Ik zou wel voor een NoFrost gaan trouwens. Heb een inbouwvriezer van IKEA en daar moet ik toch zeker 2-3x per jaar het ijs eruit bikken omdat er een laag van 2cm begint te vormen (wat natuurlijk extra stroom kost).

Liebherr is volgens mij één van de beste merken die je kunt hebben. Wordt ook veel in professionele omgevingen (horeca/gezondheidszorg) gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij moet je je niet blind staren op dat het "maar" D is. Die waren waarschijnlijk tot voor kort beter dan A+++. Hele idee van de verschuiving van de klassen was juist om weer wat ruimte te maken voor de toekomst. Dus dat A, B en C nog amper modellen bevatten is niet zo raar.

Nu mag je natuurlijk wel voor top notch gaan natuurlijk, maar door die schaarste in die klassen ga je natuurlijk wel exponentieel meer betalen voor zo'n koelkast. Dus als je het alleen voor het geld doet lijkt het me niet waard.

Maar voor de huidige, kan hij inderdaad zijn hitte goed kwijt? Geen versleten rubbers? Ook zal een koelkast die je vaak opent natuurlijk meer gaan gebruiken. Maar goed, 1kWh/dag deed mijn de combi van koelkast en vriezer ook voor ik ze verving. Maar dat was losse units en wel ouder dan die van jou. Nu heb ik een Bosch die volgens het oude A+++ label 175kWh zou moeten doen. Werkelijk gebruik was gisteren 375Wh. Dus zeg 140kWh in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
No-Frost kost extra stroom, maar je krijgt het terug omdat iedereen te laat pas ontdooit (dat is nogal een irritante klus immers).
Dat komt niet naar voren in energielabels (heel slecht)

Ik zou wel even de kosten-baten afweging maken. 50kWh kost zelfs bij het hoogste tarief op gaslicht 'maar' 24euro... Dus 2x zoveel uitgeven voor een fractie zuinigere kast is zelfs met dergelijke hoge tarieven niet snel rendabel.
Veel minder als je genoeg zonnestroom produceert ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:36:
Kan de huidige koelvrieskast zijn warmte wel goed kwijt? De kast moet aan de achterkant openingen hebben zodat er lucht onderlangs in kan stromen en bovenlangs bij het plafond eruit kan.
Er is een vrij groot rooster bovenaan. De temperatuur van de muren en kast errond is 22ºC. Die van het rooster ongeveer 31ºC. Je voelt de warmte opstijgen.Ga 10-15 cm boven het rooster tegen de muur en de temperatuur zakt al naar zo'n 24ºC — je ziet er ook het ventilatiesysteem (C+).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1r8hiUxRENnmU7uKJXcrckz2RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sC8UI2qFNHr9dCtFSieKO5nv.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me wel voldoende?
Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
Volgens mij moet je je niet blind staren op dat het "maar" D is. Die waren waarschijnlijk tot voor kort beter dan A+++. Hele idee van de verschuiving van de klassen was juist om weer wat ruimte te maken voor de toekomst. Dus dat A, B en C nog amper modellen bevatten is niet zo raar.
Juist, maar bij de vrijstaande kan je er dus wél betere vinden. En ik vind het vooral vreemd dat er zo'n grote verschillen zijn tussen merken!
Hoe zie ik dat? :+
Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
Ook zal een koelkast die je vaak opent natuurlijk meer gaan gebruiken.
Uiteraard. Maar wat is "veel" natuurlijk? Niet … super veel zou ik zeggen. Vooral rond eettijden.
Ronald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:13:
No-Frost kost extra stroom, maar je krijgt het terug omdat iedereen te laat pas ontdooit (dat is nogal een irritante klus immers).
Dat komt niet naar voren in energielabels (heel slecht)
Inderdaad! Super irritant, gemiste kans.
Ik zou wel even de kosten-baten afweging maken.
Absoluut. 200 kWh/jaar is vrij conservatief €60/jaar. Rekening houdende met het feit dat een nieuwe koelkast minimaal 11 jaar mee zou gaan (Bosch/Siemens hebben 11 jaar wisselstukken, en ik heb een "Vanden Borre Life" plan wat levenslang reparaties doet, zolang er stukken beschikbaar zijn) is dat minimaal €660.

Rekening houdende met de ouderdom van de huidige en de restwaarde ervan lijkt me dit goed te verantwoorden.
Veel minder als je genoeg zonnestroom produceert ;-)
Helaas (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Oe, ik zie kansen... Kan dit forum je ook heel goed mee helpen :Y

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

En onder? De lucht moet ook vrij aangezogen kunnen worden om vrij weg te kunnen stijgen. En natuurlijk niet vol met stof. Na 10 jaar zou het ook uit kunnen de koelkast eens uit te bouwen en de koelkast + opening schoon te maken.

En de rubbers moeten er rondom hetzelfde uit zien, er mogen geen scheuren in zitten. Scheur betekend niet gelijk dat je naar binnen kunt kijken daar de rubbers ook dubbel zijn voor isolatie. Ook moeten ze overal aansluiten. Om laatste te checken zou je een keer de deur van de koelkast moeten halen zodat je naar de gesloten koelkast kunt kijken. Bij terugplaatsen is dan van belang dat de koelkast deur de eindstop vormt, niet de keukendeur.

Wat veel open doen is weet ik niet, ik kan helaas even niet vinden wat de testcondities zijn van oude en nieuwe label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Ronald schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Oe, ik zie kansen... Kan dit forum je ook heel goed mee helpen :Y
Niet zo eenvoudig: ik heb het bovenste van 3 appartementen, dus zonnepanelen leggen is in samenspraak met de andere eigenaren én vergt complexe routing van kabels aangezien ik in de stad woon: hoe geraak ik in de kelder waar de elektriciteitsmeter staat? Niet vanzelfsprekend 😅 O-)
Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:33:
En onder? De lucht moet ook vrij aangezogen kunnen worden om vrij weg te kunnen stijgen. En natuurlijk niet vol met stof. Na 10 jaar zou het ook uit kunnen de koelkast eens uit te bouwen en de koelkast + opening schoon te maken.
Ruim 3 jaar in gebruik nu. Onderaan is er een spleet met nog groter volume, die onder de koelkast door tot achteraan gaat. Onderaan is het ook lekker koel overigens, dus geen ophoping van warmte. Foto mogelijk indien nodig, maar dat lijkt me ook zeker niet de oorzaak.
Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:33:
En de rubbers moeten er rondom hetzelfde uit zien, er mogen geen scheuren in zitten. Scheur betekend niet gelijk dat je naar binnen kunt kijken daar de rubbers ook dubbel zijn voor isolatie. Ook moeten ze overal aansluiten. Om laatste te checken zou je een keer de deur van de koelkast moeten halen zodat je naar de gesloten koelkast kunt kijken. Bij terugplaatsen is dan van belang dat de koelkast deur de eindstop vormt, niet de keukendeur.
Goeie uitleg, dank!

Die lijken nog mooi soepel, zeker niet hard. Sluit mooi aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wim Leers schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Niet zo eenvoudig: ik heb het bovenste van 3 appartementen, dus zonnepanelen leggen is in samenspraak met de andere eigenaren én vergt complexe routing van kabels aangezien ik in de stad woon: hoe geraak ik in de kelder waar de elektriciteitsmeter staat? Niet vanzelfsprekend 😅 O-)
Mijn glas is half vol... maar dat is inderdaad meer werk... Maar goede kans dat de business case om met de hele VVE panelen op het dak kwakken en blok-warmtepomp te gebruiken uit kan... zeker met de huidige gasprijs ... maakt overtuigen makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Geen andere tips?

Ik vind het vreemd dat Samsung voor €800 en 148 kWh/jaar kan doen wat BSH enkel voor €1400 en 234 kWh/jaar kan doen. Dat is een 60% hoger energieverbruik voor dezelfde features, met een hogere aankoopprijs er boven op!

Bij AEG vind ik er eentje die nog zuiniger is dan de Samsung, maar kost wel ruim het dubbel: https://www.aeg.be/nl-be/...ridge-freezer/sce818c5tc/

[ Voor 18% gewijzigd door Wim Leers op 23-10-2021 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ik kan je helaas nog niet vertellen hoe het energieverbruik op het nieuwe label zich verhoudt met dagelijks gebruik. De waardes van het nieuwe label lijken steeds wat hoger dan het oude. Maar ik zit ook nog ruim onder de opgegeven waarde van het oude A+++ label.

Dat er minder inbouwkoelkasten te vinden zijn dan stand-alone komt denk ik door het marktaandeel. Inbouwkoelkasten zijn echt iets voor de (West-)Europese markt. Amerikanen bijvoorbeeld drukken heel vaak gewoon een stand-alone in een kast/hoek. De vraag naar stand-alone zal dus groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik had een oude inbouw; en kon werkelijk niets vinden wat er knap in pastte en tevens meer dan een zakje patat maat vriezer hadden.

Dus gewoon een standalone in gezet die de ruimte zo goed mogelijk benut.
Zo kwam ik uit op Severin KGK 8905 voor netto €375 (na bol.com review a €75 - staat netjes bij dat het betaalde review is) op nieuw label E. Ja dat is dan 220kWh... maar zoals ik al aangaf... de extra aanschafkosten zijn het niet altijd waard om zuiniger te gaan.

De invloed van de nieuwe energielabels zijn overigens duidelijk... Er zijn nu echt veel zuinigere modellen gekomen... maar wel tegen een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

@Wim Leers Welke is het geworden en bevalt/ scheelt het?

Heb van de week ook shelly achter mijn inbouw koelvriescombinatie van 12 jaar oud gestoken en zie dat hij tot dusver altijd 1kWh per dag verbruikt. Ben dus ook zachtjes aan het kijken naar een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Tazzios schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:40:
@Wim Leers Welke is het geworden en bevalt/ scheelt het?

Heb van de week ook shelly achter mijn inbouw koelvriescombinatie van 12 jaar oud gestoken en zie dat hij tot dusver altijd 1kWh per dag verbruikt. Ben dus ook zachtjes aan het kijken naar een nieuwe.
Helaas géén.

Ik wacht nog even af. In de tussentijd zonnepanelen gelegd. Wanneer ik de koel-vriescombinatie vervang (dat zal pas zijn als er écht keuzes zijn die goed zijn), dan heb ik gewoon een hogere zelfvoorzieningsgraad 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

haha, ok.

Met een beter label gaan ze denk niet zo snel komen; door de beperkte vormfactor is meer isolatie niet mogelijk zonder de ruimte op te offeren.

Ik ga mijne eerst eens een keer naar voren halen om de achter kant te ontstoffen, kijken of dat nog wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Niet zozeer een label. Gewoon meer toestellen zoals de AEG. (Dat lijkt me momenteel de beste keuze.)

In een jaar tijd is er niks verbeterd! 😱

En waarom er niet al toestellen zijn die surplus PV energie kunnen gebruiken om bvb tijdelijk nog kouder te vriezen, of op z’n minst dán de NoFrost cycle te runnen, dat snap ik al helemaal niet. 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Van dat Nofrost zou ik me niet zoveel voorstellen. Het is eerder Lessfrost. Heb hier een grote Bauknecht vrieskast staan met nofrost. Bovenin zit de koeler die via een ventilator de kast afkoelt. Daar zit een lekbak onder met een slangetje naar de verdamppak op de compressor. In die bak ontstaat langzaam een ijslaag waardoor de afvoer blokkeert, Met als gevolg dat die laag zo dik wordt dat de ventilator vastvriest en de handel in alarm slaat. Dit gebeurt vooral in de zomermaanden met hoge luchtvochtigheden. Was zo zat van dat ding dat ik nu alleen nog mijn kist gebruik.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 08:29

Mavamaarten

Omdat het kan!

ds23man schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:42:
Van dat Nofrost zou ik me niet zoveel voorstellen. Het is eerder Lessfrost. Heb hier een grote Bauknecht vrieskast staan met nofrost. Bovenin zit de koeler die via een ventilator de kast afkoelt. Daar zit een lekbak onder met een slangetje naar de verdamppak op de compressor. In die bak ontstaat langzaam een ijslaag waardoor de afvoer blokkeert, Met als gevolg dat die laag zo dik wordt dat de ventilator vastvriest en de handel in alarm slaat. Dit gebeurt vooral in de zomermaanden met hoge luchtvochtigheden. Was zo zat van dat ding dat ik nu alleen nog mijn kist gebruik.
Klinkt als een kwaaltje met jouw model van vrieskast. Mijn NoFrost vriezer (vrij goedkoop maar wel zuinig model van Whirlpool) doet het ondertussen al 3 jaar zonder een spoor van ijs of water.

[ Voor 3% gewijzigd door Mavamaarten op 12-10-2022 08:34 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-04 18:10
Heb je bij de selectie ook wel rekening gehouden met het type deur/scharnieren en de maten van de deuren?

Niet iedere inbouwkoelkast van 178 cm past als vervanging van een 178cm model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34
Ik heb zelf de siemens ki86nhdf0 en deze is inbouw en no-frost.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-04 15:10
Ik heb zelf een Juno No-frost. Energielabel E en volgens specificatie 214 kw/h.

Ik heb zelf geen stroommetertje om het verbruik te checken, maar hij bevalt ons heel goed. NoFrost werkt uitstekend (nu negen maanden in gebruik). Het is geen A-merk en denk ik niet heel makkelijk verkrijgbaar (meer) als ik wat google, hier heeft 'ie wel gestaan voor €497.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
The-Source schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:26:
Ik heb zelf de siemens ki86nhdf0 en deze is inbouw en no-frost.
€2139 adviesprijs. F-label, 277 kWh/jaar. Dat is een schandalig hoog energieverbruik voor een zeer hoge prijs :?

P.S.: heeft zo te zien een camera ingebouwd — werkt dat goed/handig? Ben best wel benieuwd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wim Leers schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:18:
[...]

€2139 adviesprijs. F-label, 277 kWh/jaar. Dat is een schandalig hoog energieverbruik voor een zeer hoge prijs :?

P.S.: heeft zo te zien een camera ingebouwd — werkt dat goed/handig? Ben best wel benieuwd O-)
Hij heeft homeConnect maar geen camera, heb er 1199 voor betaald. En dan ging over de totale bestelling nog wat korting vanaf (7 producten en in totaal 600 euro korting > lees minder dan 10% op de totale bestelling)
HomeConnect heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde bij de koelkast want ik ga echt elke keer in de app zetten wat ik heb gekocht 8)7
Maar temperatuur waarschuwingen / lang de deur open krijg je wel als notificatie binnen. Maar het ging mij om de no-frost :P

Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
The-Source schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:43:
[...]

HomeConnect heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde bij de koelkast want ik ga echt elke keer in de app zetten wat ik heb gekocht 8)7
Als ik de demo modus in de HomeConnect app gebruik dan zie ik niets over producten toevoegen in de app, dan zie ik vooral gewoon een camera gericht op de rekjes en eentje gericht op de deur. Dat heb je niet dan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Ik begrijp niet waarom je voor een besparing van €50 per jaar een nieuwe wil gaan kopen.

Ik heb hier hetzelfde probleem met een vriezer met eenzelfde verbruik en dezelfde besparing bij een nieuwe. Ik kwam uit op een terugverdientijd van nog meer dan 10 jaar...is dat echt de moeite waard voor een apparaat die exact hetzelfde doet? Ook het oude apparaat moet afgedankt worden en het nieuwe apparaat geproduceerd, ik zie alleen maar extra milieubelasting eerlijk gezegd.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
kan je dat rooster verwijderen?
goed schoonmaken eronder en eens testen zonder rooster, ik vind het maar klein dus even zonder geeft idee of een grotere zinnig is (want dan kan er opeens veel meer lucht stromen)
Die ventilatie trekt lucht uit de keuken? das ook zonde dat je die lekker warme lucht kwijtraakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb twee jaar geleden een Amerikaanse koelkast gekocht met label A++. Met het huidige label zou hij vermoedelijk E of F zijn.

Ik heb toen ook wel naar A+++ gekeken, maar die waren relatief onbetaalbaar, zeker in combinatie met de eis van No-Frost. Ik hoop dat de nieuwe labels de fabrikanten aanzet om het weer een stapje beter te doen :)

De No-Frost werkt bij mij uitstekend. Zelfs een keer gehad dat de deur van de vriezer de hele nacht heeft opengestaan (kinderen... |:(), met het voorspelbare resultaat: vol met ijs. Twee dagen later was alles weer keurig proper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Wim Leers schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Als ik de demo modus in de HomeConnect app gebruik dan zie ik niets over producten toevoegen in de app, dan zie ik vooral gewoon een camera gericht op de rekjes en eentje gericht op de deur. Dat heb je niet dan?
Ik heb mijn telefoon in het engels maar als ik naar de koelkast ga >
Advanced control
Inventory
etc etc

Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
psy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:06:

Inderdaad. Da's ook mijn conclusie.

Aan de huidige energieprijzen is het wel eerder €120/jaar. Maar dan kost het toestel wel vér boven de €1000, dus … gewoon wachten tot de huidige de geest geeft!

(Ik zou het oude apparaat uiteraard verkopen of wegschenken, niet weggooien.)

De reden dat ik überhaupt dit overwoog was dat ik vanuit meerdere hoeken werd aangeraden mijn verbruik te verminderen, dat een zuiniger toestel zogezegd maar €600 kostte. 8)7 Bullshit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De oude kan je beter laten recyclen, en niet weggeven of verkopen :)

Oude koelkasten moeten de wereld uit, niet alleen jouw huis uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wim Leers schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:44:
[...]

Inderdaad. Da's ook mijn conclusie.

Aan de huidige energieprijzen is het wel eerder €120/jaar. Maar dan kost het toestel wel vér boven de €1000, dus … gewoon wachten tot de huidige de geest geeft!

(Ik zou het oude apparaat uiteraard verkopen of wegschenken, niet weggooien.)

De reden dat ik überhaupt dit overwoog was dat ik vanuit meerdere hoeken werd aangeraden mijn verbruik te verminderen, dat een zuiniger toestel zogezegd maar €600 kostte. 8)7 Bullshit!
Ik heb deze van 2m hoog pas gekocht. Super ding tot nu toe, uitvoering: Bosch KGE398IBP
Vooral het 0 graden vak werkt erg goed. De Gamba’s blijven erg lang goed ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 13-10-2022 09:34 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
joezzt schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb deze van 2m hoog pas gekocht. Super ding tot nu toe, uitvoering: Bosch KGE398IBP
Vooral het 0 graden vak werkt erg goed. De Gamba’s blijven erg lang goed ;-)
Da’s een vrijstaande, geen inbouw 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wim Leers schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 06:05:
[...]

Da’s een vrijstaande, geen inbouw 😅
Ja, ik dacht dat je al van de inbouw afgestapt was. Ik had ook inbouw, maar heb met de decoupeerzaag een stukkie van de keuken afgezaagd.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim Leers
joezzt schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:08:
[...]

Ja, ik dacht dat je al van de inbouw afgestapt was. Ik had ook inbouw, maar heb met de decoupeerzaag een stukkie van de keuken afgezaagd.
:o Tot zulke drastische maatregelen ben ik niet bereid :+
Pagina: 1