Met afgrijzen heb ik ontdekt dat het appartement waar ik woon (dat ik huurde en sindsdien gekocht heb, vandaar dat ik het nu pas ontdek) een koel-vriescombinatie heeft (Siemens KI38VX20) met de volgende specs:
- 2010 energielabel: A+, 275 kWh/jaar
- 2021 energielabel: G, 341 kWh/jaar
Van A+ naar G. Asjemenou.
Toevallig heb ik midden 2020 gemerkt dat het eigenlijk te warm was in de koelkast. Dit is het soort koelkast dat enkel een "hoe hard moet ie werken?" stand heeft, niet een temperatuur-gebaseerde instelling. Het bleek makkelijk 7–9ºC te worden. Dus … harder moeten zetten.
Sindsdien verbruikt ie gemiddeld iets meer dan 1 kWh per dag! Dus de facto zo'n 365–370 kWh/jaar of nog eens dik 7% meer dan opgegeven, maar dat kan ook te verklaren zijn door het feit dat er een compacte combi-oven vlak naast staat. (Ook niet ideaal, maar niets aan te doen.)
Ik ken het exacte energieverbruik omdat er al ruim een jaar een Eve Energy op zit om het verbruik te meten. En jawel, ontdoen van de ijslaag is pas 2 maanden geleden gebeurd, ik zie geen noemenswaardig verschil in energieverbruik voor en na.
Tijd dus voor een nieuwe koel-vriescombinatie, zeker met de stijgende energieprijzen. Dit is by far de grootste energieverbruiker in dit huis. 😬
Een energiebesparing van ~200 kWh/jaar lijkt realistisch. Dat scheelt zo'n €60/jaar (ruim 30 cent/kWh inclusief alle belastingen/taksen in België momenteel).
De 3 betrouwbaarste koelkastmerken volgens Vanden Borre:
Dus:
- 2010 energielabel: A+, 275 kWh/jaar
- 2021 energielabel: G, 341 kWh/jaar
Van A+ naar G. Asjemenou.
Toevallig heb ik midden 2020 gemerkt dat het eigenlijk te warm was in de koelkast. Dit is het soort koelkast dat enkel een "hoe hard moet ie werken?" stand heeft, niet een temperatuur-gebaseerde instelling. Het bleek makkelijk 7–9ºC te worden. Dus … harder moeten zetten.
Sindsdien verbruikt ie gemiddeld iets meer dan 1 kWh per dag! Dus de facto zo'n 365–370 kWh/jaar of nog eens dik 7% meer dan opgegeven, maar dat kan ook te verklaren zijn door het feit dat er een compacte combi-oven vlak naast staat. (Ook niet ideaal, maar niets aan te doen.)
Ik ken het exacte energieverbruik omdat er al ruim een jaar een Eve Energy op zit om het verbruik te meten. En jawel, ontdoen van de ijslaag is pas 2 maanden geleden gebeurd, ik zie geen noemenswaardig verschil in energieverbruik voor en na.
Tijd dus voor een nieuwe koel-vriescombinatie, zeker met de stijgende energieprijzen. Dit is by far de grootste energieverbruiker in dit huis. 😬
Een energiebesparing van ~200 kWh/jaar lijkt realistisch. Dat scheelt zo'n €60/jaar (ruim 30 cent/kWh inclusief alle belastingen/taksen in België momenteel).
Zoektocht
Maar het is zo te zien quasi onmogelijk om een inbouw koel-vriescombinatie (de typische hoogte: 178 cm, met vriesgedeelte onder) te vinden met een energieverbruik beter dan energieklasse D. Vrijstaand vind je dit wel. Of zonder NoFrost. Maar ontdooien wil ik me niet meer mee bezig houden.De 3 betrouwbaarste koelkastmerken volgens Vanden Borre:
- Liebherr: één met energieklasse B: https://www.liebherr.be/i...pe_filter-energielabel=or → 116 kWh, maar geen NoFrost
- Bosch/Siemens: 2 met energieklasse D: https://www.siemens-home....ergy_class_2017_general_d → 164 kWh, maar geen NoFrost
- Samsung: één met energieklasse C: https://www.samsung.com/b...rs/?built-in+170-190-cm+c → 148 kWh, wél NoFrost
Dus:
- Wat is de catch met Samsung koelkasten? Hoe kan het dat het én goedkoper én energiezuiniger is?
- Is dit nu écht het meest energiezuinige dat je kan vinden?