In mijn geval zeker, mijn eerste auto was om niet meer in de winter op de scooter naar m'n werk te hoeven. Ik kocht op de sloop een brik met een half jaar APK voor 200 euro. Geniaal was dat
Het is zeker geen slecht idee om voor je eerste auto niet meteen al je geld uit te geven. Ik heb in m'n werk als auto monteur al een aantal verhalen gehoord van beginners die direct hun droomauto kochten voor alles wat op hun spaarrekening stond, en dat ding korte tijd later door een beginnersfout hebben opgevouwen. De kans dat je zo'n foutje maakt is aanwezig, en dan sloop je inderdaad liever dat goedkope beginners auto'tje van 1500-2000 euro, dan een dure/stoere wagen.
Los daarvan, kijk naar verzekeringspremie. Een BMW is over het algemeen een erg prettig rijdende auto, maar als beginner kun je zomaar geconfronteerd worden met een premie van tegen de 200 euro per maand. Ook raad ik aan meteen je eerste eigen auto op je eigen naam te zetten. Op naam van pa of ma zetten klinkt leuk en kan inderdaad fors premie schelen, maar bij een schade kan de verzekeraar soms erg ver gaan om onder betalen uit te komen. Mocht dan blijken dat de auto in werkelijkheid niet van jou, maar van je vader/moeder was, ben je flink genaaid (and not in the good way...) en is vervolgens een verzekeraar als Rialto je enige mogelijkheid. En bij Rialto betaal je de allrisk premie voor een WA verzekering, dat is dus ook alles behalve grappig. Gewoon direct op eigen naam, en dan zelf noclaim opbouwen. In het begin zakt de premie overigens ook wel vrij snel.
Maar omdat de premie in het begin dus altijd hoog is, adviseert iedereen altijd om een wat goedkopere/oudere auto te kopen, die niet alteveel vermogen heeft, nieuw niet heel duur was en niet al teveel weegt. Dat drukt de premie, zeker als beginner, enorm. Met zo'n goedkoop auto'tje wat schadevrije jaren opbouwen, en dan verder kijken naar de auto die je echt graag wil

Nou hoeft dat natuurlijk niet persé een traag hok te worden, een Starlet weegt zo'n 750kg en heeft 75pk. Dat komt nog best leuk vooruit ook, en bij een verzekeraar gaan geen alarmbellen af als je zoiets wil verzekeren. Dat gebeurt wel bij een BMW, of iets met GTI/Sport in de type aanduiding, of iets met veel vermogen.
En trust me, een auto waar je niet heel zuinig op hoeft te zijn heeft absoluut zijn charmes. De auto die ik aan het begin van m'n post noemde, was een Nissan Micra uit 1989. Een 1.2 blokje onder de kap, 55pk ofzo. Snel? Nee, absoluut niet. Mooi/stoer? No way, het hok was spuuglelijk. Maar ik koester er altijd nog warme herinneringen aan

Je iets vergissen in een bocht en 't zijscherm beschadigen. Omdraaien en de andere kant ook beschadigen, zodat de auto weer symmetrisch is

Dat soort geintjes, heerlijk
[
Voor 5% gewijzigd door
Destruction op 22-10-2021 22:24
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.