Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanuit ons vorige huis hebben wij vorig jaar onze Tado set meegenomen en zo worden alle vertrekken verwarmd:
- kamerthermostaat voor vloerverwarming beneden (meerdere vertrekken)
- radiator thermostaat voor: bijkeuken, slaapkamer 2, slaapkamer 3 en badkamer 2

De vloerverwarming beneden heeft 5 groepen en evenveel ruimtes, maar hangt allemaal achter 1 kamerthermostaat waarbij de temperatuur in de woonkamer bepalend is:
- woonkamer
- keuken
- hal+toilet
- slaapkamer 1
- badkamer 1

Nu werkt het gewoon, maar ons vorige huis was eigenlijk alleen woonkamer en (open) keuken die verwarmd moesten worden (standaard rijtjeswoning) met vloerverwarming, dus geen probleem.

Ons huidige huis heeft zoals gezegd veel vertrekken. Ik heb een tijd geleden Aqara (Xiaomi) temperatuur en luchtvochtigheid sensoren geplaatst in de ruimtes waar geen thermostaat of radiator hangt. En het valt nu met het ietwat koudere weer al op wat we vorig jaar vermoedden: de badkamer, slaapkamer en hal blijven achter bij de woonkamer qua warmte en comfort. Komt omdat die aan de kant van het huis zitten waar amper directe zon op valt en de woonkamer+keuken juist veel.

Honeywell Evohome lijkt een perfecte oplossing, zij het dat ze geen Apple Homekit ondersteunen, iets wat Tado wel doet. Ik loop echter tegen een paar puntjes aan, waarvan ik denk: dat kan beter of goedkoper of slimmer.

In principe zou het volstaan om naast de bestaande Tado installatie puur zoneregeling op de vloerverwarming te krijgen met zoiets als Evohome. En dat ik daarmee geen Homekit zou hebben, kan ik mee leven. Maar dat ik 5x een Honeywell Round van € 85 nodig heb om elke ruimte op te meten qua temp, vind ik belachelijk. Er hangen nu al sensoren, van € 15 per stuk en ik heb ze vergeleken met de Tado radiatoren en een andere sensor en de afwijking is maximaal 0,1 C, verwaarloosbaar dus. Die integreren zelfs met Homekit, dus als Evohome dat ook zou doen, kon ik daar Automations in aanmaken, maar helaas.

Kortom: de zoneverdeler, motoren voor op de vloerverwarmingsverdeler en een thermostaat/bediening snap ik, dan zit ik op zo'n € 600. Als ik echter al die thermostaten per ruimte nodig ga hebben, dan. wordt het ineens € 1000 incl. de draadloze ontvanger. Dit moet toch eenvoudiger en intelligenter kunnen?

Zijn er alternatieven voor Honeywell om dit voor elkaar te krijgen of is er een andere oplossing waar ik naar kan kijken?

Alle reacties

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Ik heb gebruik nu zelf Evohome bijna een jaar naar tevredenheid. Ik heb vier zones waarvan drie met radiatorknoppen en een zone vloerverwarming waar de round thermostaat hangt. Daarnaast gebruik ik twee zonekleppen om water naar vloerwarming te sturen en/of de radiatoren. Ik meende dat ik vorig jaar ook een aparte warmtevoeler in het Evohome assortiment zag staan maar kan deze helaas niet terug vinden. Enige optie is daardoor nu met de round themostaat vermoedt ik. Fijne daarvan wel is dat ze tenminste draadloos te koppelen zijn en dus geen draad in alle kamers moet hebben voor aansturen van de ketel.

Tado is naar mijn weten een simpeler systeem waarmee je de ketel niet kan aansturen. Het werkt alleen als een slimme thermostaat knop die je via een app kan bedienen dacht ik. Waarschijnlijk dat daardoor de prijs van het Evohome systeem en stukje hoger ligt.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
3wielerdealer schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:28:
Ik heb gebruik nu zelf Evohome bijna een jaar naar tevredenheid. Ik heb vier zones waarvan drie met radiatorknoppen en een zone vloerverwarming waar de round thermostaat hangt. Daarnaast gebruik ik twee zonekleppen om water naar vloerwarming te sturen en/of de radiatoren. Ik meende dat ik vorig jaar ook een aparte warmtevoeler in het Evohome assortiment zag staan maar kan deze helaas niet terug vinden. Enige optie is daardoor nu met de round themostaat vermoedt ik. Fijne daarvan wel is dat ze tenminste draadloos te koppelen zijn en dus geen draad in alle kamers moet hebben voor aansturen van de ketel.

Tado is naar mijn weten een simpeler systeem waarmee je de ketel niet kan aansturen. Het werkt alleen als een slimme thermostaat knop die je via een app kan bedienen dacht ik. Waarschijnlijk dat daardoor de prijs van het Evohome systeem en stukje hoger ligt.
Thanks! Goed om te weten dat je ervaringen positief zijn met Evohome. Je hebt dan alleen (net als ik nu) vloerverwarming als één zone, begrijp ik dat goed?

Tado is sowieso een simpeler systeem inderdaad, maar de ketel (stadswarmte in mijn geval) kan wel aangestuurd worden, via de hoofdthermostaat.

Wat je noemt als warmtevoeler zou ideaal klinken, maar dan weer niet als dat allemaal bedraad moet (waarom zou dat moeten?). Die round thermostaat vind ik an sich nog geen ramp, maar wel de kosten: € 85 per stuk alleen voor temperatuurmeting en een stukje RF/draadloos protocol om naar de Evohome hub te sturen. Dat is echt te gek voor woorden qua prijs. Zeker als je dat dus x5 moet doen, dan is de grap er al snel van af. Als Evohome nu met Homekit geïntegreerd zou hebben, dan had ik zelf automations aan kunnen maken als: wanneer het in slaapkamer 1 onder de 19,0C zakt, zet verwarming in ruimte slaapkamer 1 aan, etc.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Edit: ik ben nu 2 topics door elkaar aan het halen denk ik. Heb toevallig nog een post in een andere tab openstaan en reageer in de verkeerde. Negeer dit maar :)

[ Voor 85% gewijzigd door Korvaag op 22-10-2021 22:00 ]

UNOX: The worst operating system

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:32
Kan je in de verdeler voor de vloerverwarming niet de keuken / woonkamer de kraan iets meer dichtdraaien, of de koude ruimtes juist meer open? Vaak heeft elke lus een inregelventiel. Misschien zijn de lussen voor de hal / slaap / badkamer te ver dichtgedraaid omdat ze kleiner/korter zijn.

Het systeem wordt er niet slim van maar je kan zo wel beetje balanceren dat het overal ongeveer even warm wordt, zeker met thermometers / loggers overal moet je dat redelijk kunnen inregelen.

En als je het wel slim wilt maken door de verdeler te vervangen hoef je niet per se 5 zones te maken, je kan ook kiezen voor 1x woonkamer / keuken, 1x rest en de thermostaat daarvan in de slaapkamer of hal hangen, als de vertrekken in 1 zone ongeveer even snel opwarmen en afkoelen kan dat geen kwaad.

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
Vloer verwarming is bij mij inderdaad 1 zone, 1 ruimte. Een warmtevoeler kan ik niet meer vinden in het assortiment van Evohome.

Dergelijke automations zou je kunnen maken met Home Assistant. Dat gebruik ik zelf ook en werkt prima. Alleen kan je zelf geen knoppen aansturen, dus open/dicht zetten. Dat regelt Evohome helaas.

Als ik je goed begrijp wil je dan verschillende zones op 1 thermostaat laten regelen om zo kosten te besparen aan de aanschaf van 5 thermostaten. je zou dan ook in de andere kamers normale thermostaat knoppen kunnen gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door 3wielerdealer op 23-10-2021 09:04 ]

Pagina: 1