Bestaande koperen waterleiding doorleggen onder vloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 22:54
Besten,

Ik ga een oude waterkraan/leiding die niet meer wordt gebruikt (muur doorgebroken vd keuken) verleggen om er een buitenkraantje van te maken. Omdat de leiding onder de vloer komt te liggen ga ik voor de zekerheid voor een pex / persoplossing.
Het zandcement rondom de kraan heb ik weg gebikt en ik wil daar een kniestuk gebruiken (zie foto hieronder) om daar vervolgens de pexbuis via de sleuf onder het stopcontact door daar naar waar het ducktape op de muur zit leggen. Een perstang kan ik huren die geschikt is voor het merk dat ik wil gaan gebruiken. Uponor.

Een paar punten waar ik niet uit kom:
1. Volgens mij moet ik een verloopstukje hebben om van koper 16mm naar pex. Klopt dat? Dan zit ik misschien wel met de hoek. Ik krijg het zandcement niet veel dieper dus ik hoop dat ik die hoek dan kan halen.
2. Om de kraan 's winters af te kunnen sluiten wil ik er een afsluiter met aftap mogelijk tussen zetten. Deze komt in de muur. Ik zie alleen afsluiters met een knelkoppeling en/of een schroefkoppeling. Ik neem aan dat er ook wel afsluiters zijn voor pex toch? Of zie ik iets over het hoofd?
3. Kan het uberhaupt wel gezien de diepte en de hoek dat het moet maken. Diepste punt is nu ongeveer 5,5cm. Ik kan het misschien nog wel iets dieper bikken maar ik zit al tegen de wapening aan. Ik kan nergens online vinden hoe lang zo'n knie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZtEKyBN3_OdUS4kGAMA64alV2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1g9niMPJOpC6wupV7Z9mYsi1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUn5KAagcUY33HzJbPbDVP6UFvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBE5fD8hp46OIX5jXCoqzhrw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:39
Knietje met pers en draad gebruiken.
Kraan kan je ook aansluiten met verloopstukjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
JukeboxBill schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:04:
Knietje met pers en draad gebruiken.
Kraan kan je ook aansluiten met verloopstukjes.
Ik begrijp je niet helemaal. Knietje met pers en draad?
Het gaat me er voornamelijk om dat alles wat onder de grond verdwijnt straks (zandcement) dat niet zal gaan lekken :) Maar eerst moet ik de hoek maken en nog een waterafsluiter ertussen. Die dan in de muur, maar ook daar liever geen lekkage als het straks gestuct is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:39
@webber87 Hoe je het ook doet, je zal toch iets van een verloopstuk van koper naar pers krijgen. Dat verloopstuk kan je combineren in een geschikt knietje. Misschien zijn er ook wel knietjes met soldeer eind en pers.

Het risico van lekkage als je een verbinding in de vloer maakt, zal je altijd blijven houden. Goed afpersen voordat je het dicht smeert. Ik heb wel eens getest door overdruk op de verbinding te zetten met perslucht van 5 bar. Hoger komt een waterleiding niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

webber87 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:55:
Besten,

Ik ga een oude waterkraan/leiding die niet meer wordt gebruikt (muur doorgebroken vd keuken) verleggen om er een buitenkraantje van te maken. Omdat de leiding onder de vloer komt te liggen ga ik voor de zekerheid voor een pex / persoplossing.
Het zandcement rondom de kraan heb ik weg gebikt en ik wil daar een kniestuk gebruiken (zie foto hieronder) om daar vervolgens de pexbuis via de sleuf onder het stopcontact door daar naar waar het ducktape op de muur zit leggen. Een perstang kan ik huren die geschikt is voor het merk dat ik wil gaan gebruiken. Uponor.

Een paar punten waar ik niet uit kom:
1. Volgens mij moet ik een verloopstukje hebben om van koper 16mm naar pex. Klopt dat? Dan zit ik misschien wel met de hoek. Ik krijg het zandcement niet veel dieper dus ik hoop dat ik die hoek dan kan halen.
2. Om de kraan 's winters af te kunnen sluiten wil ik er een afsluiter met aftap mogelijk tussen zetten. Deze komt in de muur. Ik zie alleen afsluiters met een knelkoppeling en/of een schroefkoppeling. Ik neem aan dat er ook wel afsluiters zijn voor pex toch? Of zie ik iets over het hoofd?
3. Kan het uberhaupt wel gezien de diepte en de hoek dat het moet maken. Diepste punt is nu ongeveer 5,5cm. Ik kan het misschien nog wel iets dieper bikken maar ik zit al tegen de wapening aan. Ik kan nergens online vinden hoe lang zo'n knie is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Allereerst: ga je PEX buis gebruiken of MLC?

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om de koperbuis niet in de cementdekvloer te koppelen aan een pex of mlc buis, maar dat te doen in de kruipruimte zodat, mocht er ooit een lekkage zijn, deze gerepareerd kan worden zonder breekwerkzaamheden.
Ik zou er dan tevens voor kiezen om de buis die door de cementdekvloer gaat te voorzien van een mantelbuis om beschadigingen (en daardoor mogelijke breuk/lekkage) te voorkomen.
Kijkend naar de foto, zie ik dat de koperbuis al redelijk wat beschadigingen (groeven, deukjes, krassen) opgelopen heeft, mogelijk door de kapwerkzaamheden rondom die koperbuis. Dat kan een goede verbinding in de weg zitten.

Mocht je nu geen kruipruimte hebben, zorg er dan iig geval voor dat de persbek die je gaat gebruiken, goed haaks op de koppeling geplaatst kan worden. Als je scheef gaat persen, is de kans op lekkage een stuk groter,
Dat kan dus betekenen dat je meer van de bestaande cementdekvloer weg moet kappen om een goede persing te kunnen uitvoeren.

Los van bovenstaande, hier een linkje naar alle(?) Uponor producten.

Daarin vind je op pagina 25 denk ik de meest geschikte koppeling voor jouw situatie, mèt de maatvoering. Deze zijn er ook in haakse uitvoeringen. Het vertinde deel van de koppeling kan op lengte worden gemaakt door het met een buizensnijder in te korten. Dan de uitstekende koperbuis en het vertinde deel van de koppeling aan elkaar zetten met een knel sok en aan de andere kant de pex/mlc buis er op persen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:17
Eerst een pers knie koper er tussen, dan een stukje koper buis naar een overgangs koppeling van koper naar uponor, heb je in een koppeling, beide kanten pers. Aftapkraan beide kanten een NL koppeling in. Daarmee kan je uponor knellen. Die mag je alleen niet in de muur weg smeren. (Moet je ook niet willen)

Je zal wel een best gat moeten hakken om er goed met de perstang bij te komen.. alternatief is eventueel een knietje met stukje buis solderen en dan vanaf daar die overgangs perskoppeling.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06 08:53
ja e een koperen leiding zo in je beton leggen gaat tijdelijk goed ongeveer10 jaar.
maar op de lange termijn krijg je lekkages. probeer de leiding in zijn geheel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Wat @Koffie-Verkeerd al zei, bij nadere inspectie zitten er inderdaad wat deukjes in de waterleiding en dan vooral onderop. Een duidelijk voelbare knik. Ik durf dus niet gelijk een persknie aan te sluiten, omdat deze vermoedelijk niet goed zal aansluiten omdat het niet perfect rond is.

Zou het dan misschien een idee zijn om eerst een soldeerknie erop te zetten. In de veronderstelling dat die dan de oneffenheden kan opvangen. Dan een stukje koperbuis waarop ik dan weer een verloop zet naar 16mm Pex en dan zo verder werk.

Via de kruipruimte kan helaas niet, omdat die er simpelweg niet is.

Een andere optie zou zijn het gewoon afdoppen, maar dan zit ik nog steeds met een leiding onder de vloer waar druk op staat. Ik kan niet afsluiten op een ander punt. Dan lijkt het mij toch slimmer om de leiding te verleggen naar een buitenkraan. Mocht het dan gaan lekken, dan kan ik in ieder geval het water doorstromen naar buiten, in plaats van in het zandcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Gewoon afdoppen is niet beslist een slimme optie ivm dood stuk leiding en legionella etc.
Die leiding begint ook ergens als je afdopt moet je het daar doen.

Als dat punt waar je verder wilt niet echt fris is zou ik de overgang solderen er vanuit gaande dat je dat goed onder de knie hebt.
Daarna de boel goed inpakken zodat je geen contact heb met de dekvloer.
Een soort mantel eromheen zoals wicu buis.

[ Voor 44% gewijzigd door Ronald.42 op 22-10-2021 21:10 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-06 05:59
Ik zou sowieso een vorstvrije kraan installeren, dan hoef je ook niks af te sluiten :)

[ Voor 51% gewijzigd door sjorsjes op 22-10-2021 21:21 ]

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Ronald.42 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:05:
Gewoon afdoppen is niet beslist een slimme optie ivm dood stuk leiding en legionella etc.
Die leiding begint ook ergens als je afdopt moet je het daar doen.

Als dat punt waar je verder wilt niet echt fris is zou ik de overgang solderen er vanuit gaande dat je dat goed onder de knie hebt.
Daarna de boel goed inpakken zodat je geen contact heb met de dekvloer.
Een soort mantel eromheen zoals wicu buis.
Wicu buis is wel slim inderdaad! Helemaal als ik een extra omhulsel zou kunnen maken dat ook waterdicht is van begin tot eind.

Wat bedoel je eigenlijk met 'niet echt fris'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
sjorsjes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:21:
Ik zou sowieso een vorstvrije kraan installeren, dan hoef je ook niks af te sluiten :)
Ahhh, goede suggestie! Ik dacht dat die heel erg duur zijn. Maar nu ik even Google zijn die helemaal niet zo duur. Helemaal als je kijkt wat ik nu nodig ben. Extra koppelingen, extra gedoe etc, afsluiter. Ik meende dat die iets fancy's hadden om niet te bevriezen. Maar het is volgens mij dat ze recht erin gaan, dus niet via buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
een vorstvrije buitenkraan loopt wel iet schuin omhoog.
het gat door je gevele moet je dus ietsje schuin omhoog boren.
(hoeveel dat staat in de handleiding/zie als je de kraan vast hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
webber87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Wat bedoel je eigenlijk met 'niet echt fris'.
Niet meer mooi rond, knellen en persen op koper heb je wel de nominale maat nodig om een betrouwbare verbinding te maken.
Als ik iets op een plek maak dat goed moet zijn doe ik hardsolderen maar daar moet je wel in thuis zijn als je dat voor het eerst doet zou ik een paar keer een oefenstukje maken.
Anders op zijn minst tin/zilver dat is ook net even sterker.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
webber87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Ahhh, goede suggestie! Ik dacht dat die heel erg duur zijn. Maar nu ik even Google zijn die helemaal niet zo duur. Helemaal als je kijkt wat ik nu nodig ben. Extra koppelingen, extra gedoe etc, afsluiter. Ik meende dat die iets fancy's hadden om niet te bevriezen. Maar het is volgens mij dat ze recht erin gaan, dus niet via buiten.
Een vorstvrije kraan heeft een hele lange spindel zodat de daadwerkelijke afsluiter binnen zit.
Zie het maar als wasbak kraan waarvan het stuk tussen de knop en de uitloop door de spouwmuur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:05
Ook een vorstvrije buitenkraan kán stuk gaan overigens. Gebeurt niet vaak, maar heb het wel eens gelezen. Houd daar rekening mee, dat je hem bijv. achter een keukenkastje uit laat komen i.p.v. wegsmeren in een muur ofzo.

Om van koper naar pers te gaan heb je overgangskoppelingen die je aan beide kanten kunt persen, zoals deze bijvoorbeeld. Heb met die variant goede ervaringen.

Solderen zou ik niet doen als je daar geen ervaring mee hebt. Persen is dan betrouwbaarder, mits je goede persbek en tang hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:09:
Ook een vorstvrije buitenkraan kán stuk gaan overigens. Gebeurt niet vaak, maar heb het wel eens gelezen. Houd daar rekening mee, dat je hem bijv. achter een keukenkastje uit laat komen i.p.v. wegsmeren in een muur ofzo.

Om van koper naar pers te gaan heb je overgangskoppelingen die je aan beide kanten kunt persen, zoals deze bijvoorbeeld. Heb met die variant goede ervaringen.

Solderen zou ik niet doen als je daar geen ervaring mee hebt. Persen is dan betrouwbaarder, mits je goede persbek en tang hebt.
Dank! Maar werkt persen ook goed als de buis niet perfect zuiver is? Of zoals @Ronald.42 het noemt; niet helemaal fris.

[ Voor 3% gewijzigd door webber87 op 22-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
webber87 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Dank! Maar werkt persen ook goed als de buis niet perfect zuiver is? Of zoals @Ronald.42 het noemt; niet helemaal fris.
liever persen op een schone buis. ook al knijpt hij de buis 6 kant.
je oppervlakte moet wel schoon zijn van butsen bramen ed.
maar als je een staande leiding in het zandcamnt/beton wil persen
dan mag en best wel een krater hakken de hele bovenkant van de machine moet erin kunnen.
dan zou ik liever het sokje los solderen. (ontzweten) en er knietje voor in de plaats solderen.
dat is met zilversoldeer als je de leidingen goed leeg maakt best wel te doen.
leiding leeg zuigend doe je met een heel dun slangejte en met je mondt. (het is immers drinkwater)
verder de ledeidng alvast inpakken met mantelbijs. de knie doe je met een beetje ductape.

ook voor solderen moet een rechte leiding hebben. maar is compater dan een hele bovenkant van machine.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 22-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
Dank voor de reacties! Ik heb zelf geen ervaring met solderen van leidingen. Ik ga een proefstuk solderen. Desnoods meerdere. Dan vervolgens het aanleggen. Ik laat het dan eerst een paar weken rusten voordat Ik het ga afvullen met zandcement.

Mocht Ik er niks van bakken. Dan ga ik iemand met ervaring vragen om het voor mij te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kijk ook eens naar uponor RTM koppelingen. Dit zijn koppelingen die je gebruikt zonder perstang. Overgang naar knel is er ook.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1