Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:03
Om de layout van de fotoalbums die ik maak te verbeteren ben ik me wat gaan verdiepen in lay-out technieken. Één die regelmatig terugkomt is het gebruik van lay-out grids. Wat ik voornamelijk tegenkom voor het gebruik van dit soort grids zijn geschikt voor boeken, tijdschriften, etc. maar niet specifiek voor een fotoalbums. Er zijn wel templates te downloaden, maar die missen dan vaak zo'n grid en daar waar wil ik me meer in verdiepen.

Een aantal voorbeelden van grids zijn o.a. te vinden op: http://thinkingwithtype.com/grid/

Voor mijn indelingen zoals ik die gebruik lijkt me het Modular Grid het beste passen. Ik probeer ongeveer gemiddeld drie foto's per pagina te plaatsen, dit kan dan variëren van een spread over twee pagina's tot 8 losse foto's op een enkele bladzijde. Zijn er standaard "regels" voor het aantal rijen en kolommen? Voor nu "regels" vergelijkbaar met de regel van derden in fotografie, een goede stap in de richting. Of zijn er misschien andere grids die beter werken. Of misschien niet gebruiken?

Beste antwoord (via MRIdev op 06-11-2021 18:06)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Gaat het over een tastbaar fotoalbum?
Zo ja, dan lijkt het mij dat 8 foto's op een pagina wel erg kleine foto's worden of een heel groot album.
Op een webpagina met klikplaatjes zou het wel kunnen.

Toen ik vroeger nog foto's inplakte, was dat altijd 1 of 2 foto's per pagina en een enkel keer 4, als ze niet goed genoeg waren om ver te vergroten. Ik gebruikte wel een mal met gaatjes om de hoeken af te tekenen, zodat alle foto's op dezelfde plek kwamen. Dus eigenlijk een grid met 4 vakken, waar 1, 2 of 4 foto's per pagina kunnen worden geplaatst. En voor de afwisseling of omdat het zo uitkwam, af en toe een vakje vrijhouden.
Dus erg strak van opzet. Maar je kan net zo goed foto's scheef plakken, als je dat leuk vind.

Er zijn volgens mij geen "regels" zoals bij boekdrukken, waarnaar jouw link verwijst.

Ik heb trouwens nog een boekje "Foto's in het album", een uitgave van Focus Elsevier, ISBN 9010016668
Misschien kan je dat ergens nog vinden en anders wil ik het wel tegen verzendkosten opsturen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Gaat het over een tastbaar fotoalbum?
Zo ja, dan lijkt het mij dat 8 foto's op een pagina wel erg kleine foto's worden of een heel groot album.
Op een webpagina met klikplaatjes zou het wel kunnen.

Toen ik vroeger nog foto's inplakte, was dat altijd 1 of 2 foto's per pagina en een enkel keer 4, als ze niet goed genoeg waren om ver te vergroten. Ik gebruikte wel een mal met gaatjes om de hoeken af te tekenen, zodat alle foto's op dezelfde plek kwamen. Dus eigenlijk een grid met 4 vakken, waar 1, 2 of 4 foto's per pagina kunnen worden geplaatst. En voor de afwisseling of omdat het zo uitkwam, af en toe een vakje vrijhouden.
Dus erg strak van opzet. Maar je kan net zo goed foto's scheef plakken, als je dat leuk vind.

Er zijn volgens mij geen "regels" zoals bij boekdrukken, waarnaar jouw link verwijst.

Ik heb trouwens nog een boekje "Foto's in het album", een uitgave van Focus Elsevier, ISBN 9010016668
Misschien kan je dat ergens nog vinden en anders wil ik het wel tegen verzendkosten opsturen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:10

g0tanks

Moderator CSA
Ik maak regelmatig fotoboeken met software van albelli. Die heeft een vrij grote verzameling templates voor verschillende aantal foto's per pagina. Misschien kan je daar wat inspiratie uit op doen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:03
@JukeboxBill Het gaat inderdaad over een fysiek fotoalbums en deze vraag gaat dan specifiek over digitaal ontworpen en gedrukte albums. De albums hebben op een uitzondering na een de afmetingen van 30x30cm. Op zo'n formaat kunnen 8 foto's met voldoende grote afmetingen (mijn mening uiteraard ;))

Het boek waar je naar verwijst heb ik mogelijk interesse in, Al lijkt me dat het meer gericht is op het "inplakken" van foto's van één formaat . Ik stuur je een DM.

@g0tanks Eerst maakte ik ook gebruik van Albelli, Hema, Fotofabriek, etc. Voor het maken van fotoalbums gebruik ik Affinity Publisher waarin ik een template met zogenaamde master pages (sjablonen). De meeste sjablonen zijn afkomstig van de software van eerder genoemde fabrikanten. Wat ik hoop te bereiken met de gebruik van grids is een betere samenhang/flow/meer rust doordat de verschillende elementen over de verschillende bladzijden met meer samenhang zijn ingedeeld.