Vloerverwarming op zandcement en isolerende systeemvloer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
Beste Tweakers,

Wij zijn nog aan het verbouwen (portaal) en isoleren van het plafond (benedenwoning) geplaatst en daardoor is een groot deel van de vloer eruit. Een mooi moment om misschien vloerverwarming aan te leggen.

Om te bepalen of het huis (en de vloer) daarvoor geschikt is heb ik de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente. Het pand heeft geen kruipruimte en ik was vooral benieuwd hoe de vloer in elkaar steekt en in welke mate de vloer is geïsoleerd. Het is een pand uit 1902 welke in de jaren 80 is gerenoveerd. Het liefst laat ik het infrezen.

Het volgende heb ik gevonden:
- We hebben een zandcementvloer van 7 cm met daaronder een NEBI PS Isolatievloer. Volgens mij ook wel een broodjesvloer / systeemvloer genoemd. Verdere details kan ik niet vinden.

De renvooi van tijdens de verbouwing (jaren 80) en de specificatie van de vloer heb ik bijgevoegd. Ik ben geen bouwkundige, maar wel heel benieuwd of iemand iets zou kunnen zeggen of het slim is om hier een vloerverwarming in te frezen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYxgfYGnqJG80z9kzOeWvRb3qS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeoKhgNwzEZs1bhAIlO4ZDbM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ref_EMFGg_vKBJdgBcpHCb9Vcvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CN8rVYnMTLH2cqya8hF1dxyh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door webber87 op 21-10-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:43
in de zoektocht voor de vloerverwarming naar de vloer van mijn eigen huis er wel achter gekomen dat de standaard isolatievloer uit die tijd een warmteweerstand (Rd) heeft van tussen de 1.5 en 2. Dan is niet bijzonder veel, maar warm krijgen gaat wel lukken waarschijnlijk.

een optie is ook om de hele dekvloer eruit te halen en dan met extra isolatie opnieuw opbouwen?

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 22:04
mjjveldt schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:10:
in de zoektocht voor de vloerverwarming naar de vloer van mijn eigen huis er wel achter gekomen dat de standaard isolatievloer uit die tijd een warmteweerstand (Rd) heeft van tussen de 1.5 en 2. Dan is niet bijzonder veel, maar warm krijgen gaat wel lukken waarschijnlijk.

een optie is ook om de hele dekvloer eruit te halen en dan met extra isolatie opnieuw opbouwen?
De gehele dekvloer eruit halen is helaas geen optie. We leven hier op een oppervlakte van een dikke 50m2 (2 kamer appartement). Hoe ben jij erachter gekomen wat de RD waarde is? Ik zit te kijken in de bouwstukken of het ergens vermeld staat maar zie het zo snel niet beschreven staan. We willen het als hoofdverwarming gaan gebruiken. Eventueel in combinatie met een verwarming die ik kan laten staan als extra bijverwarming mocht het nodig zijn.

Wat eventueel nog wel een optie zou zijn is om de vloerverwarming erop te leggen. Ik hoef dat alleen maar 2 schuifdeuren te verhogen. De andere deuren worden nog vervangen door hangende schuifdeuren.

Ik probeer er ook nog achter te komen of er echt niet ergens een kruipruimte is verstopt, maar ik geloof het niet. Als ik de bestektekeningen zo bekijk hebben ze de oude vloer er helemaal uitgesloopt, is er een Nebi PS isolatievloer opgelegd, daarna wapening, en dan een laag(je) zandcement.

De vraag is misschien ook, hoeveel gaan we verliezen. Als het zeg 200 euro per jaar is, dan is het prima tov de kosten en extra werk. Maar met de stijgende gasprijzen is dat de vraag.

Hardop denkend: Zou het kunnen dat er misschien toch nog een kleine kruipruimte bestaat, dan niet toegankelijk. Dat je gaten zou kunnen boren door de vloer. Dat checken met een inspectiecamera. Mocht het zo zijn, dan daar vervolgens vlokken / pur / ander isolatie materiaal in zou kunnen spuiten.