Zonet is pairbonding aangesloten maar snelheid is hetzelfde?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-10-2021
Vandaag is bij ons een KPN monteur langs geweest om het ISRA punt gereed te maken voor VDSL pairbonding. Echter is de snelheid nog steeds hetzelfde? Er loopt een kabeltje uit het ISRA punt naar een internet aansluit punt in onze woonkamer. Hier zit uiteraard wél een RJ45 poort op waar mijn modem (een Fritz!box 7583) rechtstreeks op is aangesloten.

Ik heb eens gekeken in de meterkast en het ISRA punt ziet er heel anders uit dan op sommige forums.
Mijn ISRA punt heeft nl. geen RJ45 poorten aan de onderkant, wat volgens mij nodig is voor pair bonding.
Nu las ik dat het bij KPN gebruikelijk is om oude ISRA kastjes meteen te vervangen voor een moderne versie met dergelijke poorten, mocht er nog een oud kastje aanwezig zijn.

Ik vrees nu dat de monteur zijn huiswerk niet heeft gedaan.

Wat denken jullie?

Bovenaanzicht ISRA punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYbxVoi7eaObprq2M6Q8VGFzro4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1Xo0ISkpKk4uPiYMRyhwPxP.jpg?f=fotoalbum_large

Vooraanzicht ISRA punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcEiTgjpNa-UMzGEEKfOe5MxowQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UaCFYbfUIHLyMBMxQonqK9wP.jpg?f=fotoalbum_large

Onderaanzicht ISRA punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsBhzJN5qBGm-R-iwgwngLWtJUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xzXfbb9E0bVT1Z6Vq9I5iGX.jpg?f=fotoalbum_large

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 16:42
Geeft jouw modem/router aan dat er twee DSL-verbindingen actief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
Nee.

[ Voor 247% gewijzigd door eialici op 21-10-2021 16:40 ]

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:05

Releases

Ja maar!

Wat een gerommel van de monteur.
Monteur had de IS/RA gewoon even netjes moeten vervangen voor de nieuwe waar de pairbonding meteen goed geregeld word doormiddel van een split kabel die er los bijzit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bLUBTxO.png

[ Voor 11% gewijzigd door Releases op 21-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
Ja daar was ik zelf ook al achter :)

Maar wat nu? Ik heb zonet KPN en Xs4all beiden ditzelfde verhaar gestuurd met foto's.

En hoe zit het met bekabeling, in mijn woonkamer zit een enkele rj45 poortconnector die is aangesloten op het ISRA punt. Mijn modem staat in de huiskamer en ik maak gebruik van bekabeld internet zodat ik de maximale snelheid voor mijn verbinding kan halen.

Moet ik nu mijn modem, een fritz!box 7583 in de meterkast zetten? Dat wordt nl. een probleem daar ik hier tevens de telefoon op heb aangesloten. en deze ook is aangesloten op TV middels een netwerkadapter voor in het stopcontact.

[ Voor 129% gewijzigd door eialici op 21-10-2021 16:58 ]

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases

Releases

Ja maar!

eialici schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:53:
Ja daar was ik zelf ook al achter :)

Maar wat nu? Ik heb zonet KPN en Xs4all beiden ditzelfde verhaar gestuurd met foto's.
Hoe het nu geinstalleerd is zou overigens wel moeten werken. Als die 4 paren inderdaad uitkomen op 1 RJ45 poort en goed zitten. Is een beetje quick and dirty maar werkt wel.
Je kan even in het modem kijken (inloggen) wat je ziet qua pair bonding. Mogelijk is 1 van de lijnen niet actief.

Zet het modem even uit voor een minuut of 15 en dan weer aan. Zo kan die eventueel nieuw profiel binnenhalen indien nodig na de herstart.
Ook zou het mogelijk kunnen zijn dat de 2e pair helemaal niet actief is. Dit kan de KPN medewerker ''doormeten'' op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
Hier mijn DSL gegevens uit het modem:

Het lijkt erop dat er niets is gewijzigd. Wellicht dat de 2e lijn nog moet worden geactiveerd door Xs4all?
Oorspronkelijk zou de KPN monteur nl. morgen pas komen.

Wat ook raar is dat de dslam max 32 mbps is terwijl mij werd verteld dat ik met pairbonding tot 50 mbps kon halen op mijn huidige abonnement. Ik zit nu op 26 mbps wat ik al jaren heb,

Overeengekomen verbindingseigenschappen
Ontvangstrichting Zendrichting
DSLAM-gegevenssnelheid max. kbit/s 32768 7808
DSLAM-gegevenssnelheid min. kbit/s 1024
Lijncapaciteit kbit/s 30965 7161
Huidige gegevenssnelheid kbit/s 30901 7117
Min. effective gegevenssnelheid kbit/s 15448 7109
Naadloze snelheidsaanpassing uit uit

Latentie Fast fast
Bescherming tegen impulsruis (INP) 69 76.8
G.INP aan aan

Signaal-ruisverhouding dB 6 6
Dragerwissel (bitswap) uit uit
Lijndemping dB 22 25
lijnlengte bij benadering m 505

Profiel 8b
G.Vector uit uit

Dragerrecord A43 A43

[ Voor 20% gewijzigd door eialici op 21-10-2021 17:12 ]

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases

Releases

Ja maar!

Ja vermoedelijk is de lijn nog niet geactiveerd.
Meestal word het zo gepland.
- monteur moet langskomen op datum x.
- op de dag van datum x word in de ochtend de lijnen getrokken in de centrale of kvd
- monteur komt langs, sluit aan en checkt verbinding.

Ik zou het morgen even afwachten, einde dag modem even reset geven en kijken wat die doet. Daarna, gelijk maar willen bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
Check ook even mijn aangepaste post hiervoor :)

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Zodra de KPN monteur aangestuurd is zijn beide lijnen al actief.

Isra had vervangen moeten worden. Komt ook wel eens voor dat het gewoon doorgelust wordt en dan in de woonkamer een opbouw doos met 2x rj12 geplaatst worden. Is zo te zien gewoon 1*4 wat er loopt dus zou niet mogen uitmaken.

Zelf deed ik altijd in de meterkast op de invoer(blauwe kabel) een moderne isra plaatsen en dan een opbouw doosje op de 1*4 kon je hem zo doorlussen. KPN garandeerde de snelheid namelijk op de invoer kabel en niet de binnenkabel.

Meetrapport netjes op de invoer geleverd. Krijg je nooit nazorg omdat de binnenbekabelig eventueel brak kan zijn.

Even XS4ALL bellen en aangeven dat er niet geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:46
eialici schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:08:
Hier mijn DSL gegevens uit het modem:

Het lijkt erop dat er niets is gewijzigd. Wellicht dat de 2e lijn nog moet worden geactiveerd door Xs4all?
Oorspronkelijk zou de KPN monteur nl. morgen pas komen.

Wat ook raar is dat de dslam max 32 mbps is terwijl mij werd verteld dat ik met pairbonding tot 50 mbps kon halen op mijn huidige abonnement. Ik zit nu op 26 mbps wat ik al jaren heb,

Overeengekomen verbindingseigenschappen
Ontvangstrichting Zendrichting
DSLAM-gegevenssnelheid max. kbit/s 32768 7808
DSLAM-gegevenssnelheid min. kbit/s 1024
Lijncapaciteit kbit/s 30965 7161
Huidige gegevenssnelheid kbit/s 30901 7117
Min. effective gegevenssnelheid kbit/s 15448 7109
Naadloze snelheidsaanpassing uit uit

Latentie Fast fast
Bescherming tegen impulsruis (INP) 69 76.8
G.INP aan aan

Signaal-ruisverhouding dB 6 6
Dragerwissel (bitswap) uit uit
Lijndemping dB 22 25
lijnlengte bij benadering m 505

Profiel 8b
G.Vector uit uit

Dragerrecord A43 A43
Dat de DSLAM nu 32Mbit aangeeft klopt wel. Dat is namelijk de maximale snelheid die je op 1 lijn zou kunnen halen. Trek de overhead van bepaalde protocollen eraf en die 26Mb komt aardig in de buurt. Het is een tot 50Mb pakket. Pairbonding is een manier om die 50Mb te kunnen halen doordat je de lijn gaat verdubbelen. Dat is nu nog niet het geval zoals je al merkte.

Zodra er pairbonding is opgeleverd zou je dan twee actieve lijnen zien met grofweg dezelfde snelheid. Dan is het 32*2 en kom je uit op 64Mb.
Ik verwacht dan ook dat je die volle 60Mb wel naar binnen kan trekken, ook al is het abonnement 50Mb. (Op lijnen waar een hogere capaciteit beschikbaar zie je bij KPN vaak een iets hogere snelheid dan die 50Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 00:25
Aan de foto’s kan ik niets zien. Beide aderparen gaan 1 kabel in. Hoe dat afgemonteerd is aan de andere zijde kan ik niet zien. Hoe is de andere kant aangesloten/afgemonteerd?

De laagwaardige die je post zijn mooi, maar het lijkt er op dat maar één aderpaar verbinding met de dslam heeft.
Normaal is de monteur de het IS/RA op orde maakt ook de gene de in de WC en KVD de boel regelen. Als het abbo het toe staat, hoeft xs4all ook niets op de bras aan te passen.

Ie vermoed dat er iets tussen dslam en modem niet goed aangesloten zit…
Pagina: 1