Dark patterns in de shopreview score, 2.5 is groen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij een shopreview score is de minimale waarde 1: waardeloos.
De maximale waarde is 5: Uitstekend.

Dus als 5 reviewers de minimale score geven en 3 de maximale score heb je:
5 * 1 + 3 * 5 = 20 / 8 = 2.5 sterren
en dat zijn groene sterren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a25ywALeZk0WMJ46GrN54n5rrao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2Cigd6ayCsjL3EgnkaRuxvZi.png?f=user_large

Dit voelt als een "dark pattern" waarbij t.net de bezoeker probeert te naaien.
Deze 2.5 sterren zou m.i. felrood moeten zijn, zeker als de schaal van 1 tot 5 gaat, je kunt niet 0 sterren geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Juup op 23-10-2021 12:48 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
@Bart Zoetmulder heb jij hier een mening over?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

Aangezien je geen 0 kan geven zou alles onder 3 sterren wat mij betreft ook een andere kleur mogen hebben.
Ik weet niet vanaf wanneer de kleuren veranderen, maar is het een idee om 2.5-3 oranje te maken en 1-2 rood?

Ik vind het in ieder geval ook enigszins verwarrend.
Er bestaat vast al een CSS snippet hiervoor.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Jep, deze bv:
custom css snippet: Review sterrenkleurtjes (rood/geel/oranje/groen/donkergroen)
maar daar hebben de meeste onschuldige bezoekers helaas niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Zoetmulder
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-07 18:12
Is meer iets voor product @Maite de Jong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:57

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Ondertussen move ik dit topic naar Mooie Features, waar het beter op zijn plek is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:54

ikloon

Product Owner
Dit een dark pattern noemen vind ik wel een beetje overdreven. De toevoeging dat we dit doen om bezoekers te naaien gaat wat mij betreft te ver. We proberen in de Pricewatch juist de bezoekers zoveel mogelijk te bedienen. Het shopfilter is wat mij betreft een goed voorbeeld van dat we juist de gebruiker voorop stellen.

Veel partijen/websites die werken met reviews gebruiken 1 kleur voor de verschillende scores. Zo ook wij. We hebben daar gekozen voor de kleur groen. Van Trustpilot weet ik dat zij wel verschillende kleuren gebruiken in de reviewscores. Mediamarkt daarentegen gebruikt bijvoorbeeld rood als kleur voor de sterren.

Het voordeel van de ene kleur is wat mij betreft dat het zorgt voor rust op pagina's met daarop veel producten met reviews. We hebben vooralsnog geen plannen om hier aanpassingen op te maken.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 06:38

MeesterPieter

PnP Pinball

Mede doordat bij de verzendduur wel gebruik wordt gemaakt van groen geel rood snap ik wel dat het inderdaad duidelijk deze indruk wekt

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadLink
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12:33
ikloon schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:34:
Dit een dark pattern noemen vind ik wel een beetje overdreven. De toevoeging dat we dit doen om bezoekers te naaien gaat wat mij betreft te ver.
Euhm..
(vertaling) Een duister patroon is "een gebruikersinterface die zorgvuldig is ontworpen om gebruikers te misleiden om dingen te doen, zoals het kopen van een te dure verzekering bij hun aankoop of het aanmelden voor terugkerende rekeningen".
Het probleem is niet zozeer dat het 1 kleur is, maar die ene kleur groen is. Groen staat voor "oké", "goed" en "doorgaan" allemaal zaken die je ertoe kunnen leiden om te klikken en te kopen. En dus een dark pattern. (zie de vertaalde omschrijving)
Mediamarkt daarentegen gebruikt bijvoorbeeld rood als kleur voor de sterren.
Juist. Rood is een heel andere kleur dan groen, met ook een andere betekenis. Vooral bij de Mediamarkt.
Het voordeel van de ene kleur is wat mij betreft dat het zorgt voor rust op pagina's met daarop veel producten met reviews. We hebben vooralsnog geen plannen om hier aanpassingen op te maken.
Jammer. Maar misschien een ander voorstel, maak de kleur blauw. Dan heb je die geforceerde positieve koppeling niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06

DaFeliX

Tnet Devver
(vertaling) Een duister patroon is "een gebruikersinterface die zorgvuldig is ontworpen om gebruikers te misleiden om dingen te doen, zoals het kopen van een te dure verzekering bij hun aankoop of het aanmelden voor terugkerende rekeningen".
(emphasis mine). Jij stelt dat we de kleur gebruiken om jou te misleiden, terwijl @ikloon aangeeft dat het een van onze basiskleuren is. Er is dus geen sprake van bewust misleiden, slechts dat jij dit zo ervaart.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Prima. Laten we zeggen dat het met de beste bedoelingen zo is gekomen.
Kunnen we het fixen?
Zou het mooiste zijn als het dezelfde kleuren zou krijgen als de verzendduur.

Pagina: 1