Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-12-2024
Volgend jaar (begin januari) begin ik met mijn studie en daar heb ik een laptop voor nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Meenemen naar de campus om te gebruiken voor opdrachten, slides bekijken, presentaties geven, verslagen typen, zoom meetings bijwonen etc. Het is geen Informatica dat ik ga studeren, dus hoef niks zwaars te doen ermee. Wel moet de ingebouwde camera/microfoon goed genoeg zijn om videogesprekken mee te voeren zonder dat ik een headset nodig heb.
Ik heb al een goede Desktop, dus als ik iets moet doen wat meer kracht vereist dan doe ik dat daarop wel (via remote desktop software). Het moet een vorm van video-out hebben voor als ik vanaf de laptop moet presenteren, denk HDMI of Displayport maar anders kan ik wel een adapter halen.
Daarnaast voor prive wellicht beetje internet surfen, youtube/netflix/plex streamen, misschien Stadia streamen een keertje.
Wat ik wel graag zou willen is dat t een touchscreen heeft en dat t scherm zo omklapbaar/draaibaar is dat ik t ook als tablet kan gebruiken. Denk dat ik t in mijn vrije tijd graag als tekentablet wil gebruiken. Niks profesioneels, gewoon beetje doodlen.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Windows 10/11 (iig upgradebaar naar Win11)
Excel, Word, Powerpoint, Adobe Acrobat, Firefox, Chrome, Zoom, een basic sketch/doodle softwarepakket

Wat is je budget?
Ongeveer 700 euro.
Als t veel goedkoper/beter kan zonder draaibaar touchscreen dan is dat ook interesant om mee te nemen in mijn beslissing.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja en daarom zou ik liever een kleiner scherm/formfactor hebben, maar wel graag met een accu die lang meegaat en niet al te zwaar. Alhoewel gewicht t minste van de 3 meeweegt (pun intended) in mijn beslissing

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur voor een bepaald merk. Zolang de laptop er maar professioneel/clean uitziet en niet gaming laptop aesthetics heeft.

Ik heb geen idee hoeveel RAM en opslagcapaciteit ik nodig heb. Of ik perse een SSD moet hebben of niet. Heb een beetje in de pricewatch gekeken en kom dan op deze twee uit:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1558004;1551368/

1 duidelijk verschil daar is de prijs en hoewel ik de HP Envy prefereer weet ik niet of het de premium waard is.
Wat denken jullie? Zijn er andere laptops die ik over het hoofd zie nu?
Overigens zit ik in Zwitserland en weet ik niet eens of alles uit de pricewatch hier ook te vinden is :/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat is 1 januari? 1 april? Of net als in NL, zo rond half september?

Afhankelijk van deze overbrugging, zou ik dus "nu" geen laptop kopen in de wetenschap dat er mogelijk nog maanden zijn van ontwikkeling qua nieuwe hardware / prijswijzigingen / aanbiedingen / etc.
Overigens zit ik in Zwitserland en weet ik niet eens of alles uit de pricewatch hier ook te vinden is :/
Nee; PW is alleen voor NL & B ingericht. Daarnaast even bedenken of je aan QWERTY-keyboard nodig hebt of een AZERTY (of wie weet een ander toetsenbord); dat is ook best interessant als je bij de lokale Mediamarkt iets zou kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door MAX3400 op 21-10-2021 13:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WORPspeed
MAX3400 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Dat is 1 januari? 1 april? Of net als in NL, zo rond half september?

Afhankelijk van deze overbrugging, zou ik dus "nu" geen laptop kopen in de wetenschap dat er mogelijk nog maanden zijn van ontwikkeling qua nieuwe hardware / prijswijzigingen / aanbiedingen / etc.
Begin januari, ik denk 10/11 Jan, weet t nu ff niet precies welke dagen introductie/orientatie etc zijn
Nee; PW is alleen voor NL & B ingericht. Daarnaast even bedenken of je aan QWERTY-keyboard nodig hebt of een AZERTY (of wie weet een ander toetsenbord); dat is ook best interessant als je bij de lokale Mediamarkt iets zou kopen.
Ja toetsenbord layout maak ik me een beetje zorgen over. T liefst heb ik een QWERTY toetsenbord en dat ga ik ook zo instellen in Windows en desnoods met stickertjes op de keys de juiste symbolen erop zetten :9

[ Voor 31% gewijzigd door WORPspeed op 21-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

asus zenbook ux325. Geen touchscreen, maar verder voldoet hij aan je wensen.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 21-10-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
Yucon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:58:
asus zenbook ux325. Geen touchscreen, maar verder voldoet hij aan je wensen.
De 8GB RAM en 512GB opslag zal meer dan genoeg zijn toch?
Ook als ik een berg tabbladen open laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

WORPspeed schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:21:
[...]

De 8GB RAM en 512GB opslag zal meer dan genoeg zijn toch?
Ook als ik een berg tabbladen open laat staan?
ik heb hem zelf (consultant/projectmanager) en ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen. Hoe je hem gebruikt heeft wel stevig invloed op de accuduur en als je hem fulltime op drie tabs youtube laat streamen zal hij het ook weer geen hele werkdag op de accu trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:28
Je zou ook een Chromebook kunnen kopen, scheelt heel wat centen en doet lekker lang op een batterij. Kan qua apps echt wel wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WORPspeed
Basekid schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:31:
Je zou ook een Chromebook kunnen kopen, scheelt heel wat centen en doet lekker lang op een batterij. Kan qua apps echt wel wat je wilt.
Dat wou ik doen, ook omdat ik zelf wel een keertje wil zien hoe chromebooks in de praktijk zijn, maar de universiteit raad aan om een Windows laptop te halen. Ik neem aan dat bepaalde software die ik later moet gebruiken alleen beschikbaar is op windows of alleen via een (lange) omweg te krijgen is op chromeOS/Linux/Macs dus ik hou t bij een Windows laptop voorlopig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 23:47
WORPspeed schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Dat wou ik doen, ook omdat ik zelf wel een keertje wil zien hoe chromebooks in de praktijk zijn, maar de universiteit raad aan om een Windows laptop te halen. Ik neem aan dat bepaalde software die ik later moet gebruiken alleen beschikbaar is op windows of alleen via een (lange) omweg te krijgen is op chromeOS/Linux/Macs dus ik hou t bij een Windows laptop voorlopig
Ja dan zou ik geen Chromebook nemen. Bijna elke studie heeft wel iets met statistiek en daar heb je SPSS voor nodig. Best kans dat dit niet op je Chromebook draait.

Aan de andere kant kun je natuurlijk altijd dit soort zaken remote op je Desktop thuis doen. Internet in Zwitserland is volgens mij snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
Yucon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

ik heb hem zelf (consultant/projectmanager) en ik ben nog niet tegen beperkingen aangelopen. Hoe je hem gebruikt heeft wel stevig invloed op de accuduur en als je hem fulltime op drie tabs youtube laat streamen zal hij het ook weer geen hele werkdag op de accu trekken.
Wat maakt t 50euro meer waard dan de Lenovo IdeaPad Flex 5 met draaibaar touchscreen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 18:07
Ik heb zelf deze gekocht:

- geschikt voor de nieuwe wind 11
- 16 gig intern
- 500 gig hd
-14 inch.

werkt uitstekend.

koste mij: E 650 euro (fijne prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-05 18:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Deze HP14s misschien?
Is iets minder stevig gebouwd, maar wel 16 GB RAM en een Ryzen 5 5500U (voor € 600 zijn dat echt goede specs). Een omklapbaar touchscreen krijg je hier echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WORPspeed
LievenD schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:22:
Deze HP14s misschien?
Is iets minder stevig gebouwd, maar wel 16 GB RAM en een Ryzen 5 5500U (voor € 600 zijn dat echt goede specs). Een omklapbaar touchscreen krijg je hier echter niet.
Mooi ding.
Ik hoop nog steeds een met een omklapbaar touchscreen te vinden. Zie nog geen comments die t daarover hebben helaas. Maar verder genoeg non-touchy laptop aanraders :)
Pagina: 1