WiFi "verbonden, internet" maar toch geen internet met horiz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:47
Bij een kennis een leuk Dell machientje neergezet (i5 7e generatie,8GB, 256GB SSD) met een verse installatie van Win 10 Pro met de laatste updates en drivers. Machine heeft standaard geen wifi dus een wifi dongle in de USB 3.0 poort voor WiFi. Echter nu komt het: ik krijg de internetverbinding maar niet aan de praat met de Ziggo Horizon router. Volgens windows is deze "verbonden, internet" maar geen enkele website laad. De router interface laad heel traag/met veel moeite.

Korte resume van de gebruikte hardware
- Horizon Mediabox
- TP-Link Wifi USb Dongle
- Dell Optilex 3050

Het gekke is:
- Bereik van netwerk is goed (alle streepjes vol). Geeft aan 'verbonden" en "internet toegang"
- De PC verbinden (internet) via telefoon wifi hotspot of wifi bij mij thuis werkt perfect
- De PC Verbinden (internet) via UTP kabel rechtstreeks in Horizonbox werkt perfect
- Alle andere apparaten (telefoons, laptop) ondervinden geen problemen via de wifi

Reeds geprobeerd:
- Nieuwe installatie Windows
- Nieuwe Wifi dongle (zat eerst een van een ander merk in)
- 5 Ghz uit gezet in router
- Dongle in andere USB poort (voorkant, achterkant PC)

In de router onder de logs vind ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQKkfuPjS9lhhMdDzKYZE60--fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwMtRRVhEuIWVFGEP2eStMSk.jpg?f=fotoalbum_large

Het genoemde MAC adres in de logs is van de Dell machine. Dus het gaat dus vermoedelijk ergens niet goed met de Horizon router, maar hoe los ik dit in hemelsnaam op?

Update: Kennis heeft gebeld met Ziggo/Vodafone en ze waren verbaasd dat hij nog zo'n oud ding thuis had staan. Ze sturen een nieuw model op. Hopelijk lost dat het op.

[ Voor 40% gewijzigd door Terrz op 21-10-2021 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
Wat zijn de ip gegevens van de Dell machientje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Lelletje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:08:
Wat zijn de ip gegevens van de Dell machientje?
Zit nu even niet achter de machine, ga er eind van de middag weer heen.
De PC krijgt zowel via kabel als Wifi een normaal IP toegewezen als de range waar de router in zit (192.168.XXX.XX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Terrz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:07:
...
In de router onder de logs vind ik het volgende:
[Afbeelding]

Het genoemde MAC adres in de logs is van de Dell machine...
Je moet je wat duidelijker uitdrukken. Ten eerste staan er twee MAC adressen in het screenshot:
7C:C2:C6:05:C2:54 en C6:40:3F:BB:84:B8
Bovendien is dat MAC adres niet "van de Dell machine" maar het is het MAC adres van een USB WiFi adapter die toevallig nu in een Dell machine zit maar net zo goed in een andere machine zou kunnen zitten

Verder vertel je niets over de driver die je voor de USB WiFi adapter hebt gebruikt. TP-Link staat bekend om z'n slechte driver ondersteuning. Als er een CD werd meegeleverd staat er waarschijnlijk een oude versie op uit 2018, die op de nieuwere versies van Windows niet werkt. Voor de driver die je van de TP-Link website kunt downen geldt waarschijnlijk hetzelfde. Die slechte driver ondersteuning is de reden dat TP-Link die USB adapters zo goedkoop kan aanbieden.

Misschien had je ook even de reviews van die adapter kunnen doorlezen, voordat je je vriend er mee opzadelde

Anyway, zoek op via het USB/VID wat voor chip er in zit en ga op zoek naar drivers voor die chip.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eialici
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-10-2021
Mischien klinkt dit heel dom maar heb je MAC adres beveiliging aan staan in je router?

En heb je dan al geprobeerd om het MAC adres van de netwerkkaart van deze computer in te voeren in je router? Anders kun je proberen de MAC adres beveiliging in je router uit te zetten, mocht deze aan staan.

Ik neem aan dat je wel WPA hebt aanstaan ter beveiliging van je wireless netwerk, dat is in principe voldoende.

[ Voor 40% gewijzigd door eialici op 21-10-2021 15:04 ]

Erol Alici

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Update: Kennis heeft gebeld met Ziggo/Vodafone en ze waren verbaasd dat hij nog zo'n oud ding thuis had staan. Ze sturen een nieuw model op. Hopelijk lost dat het op.
Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Je moet je wat duidelijker uitdrukken. Ten eerste staan er twee MAC adressen in het screenshot:
7C:C2:C6:05:C2:54 en C6:40:3F:BB:84:B8
Bovendien is dat MAC adres niet "van de Dell machine" maar het is het MAC adres van een USB WiFi adapter die toevallig nu in een Dell machine zit maar net zo goed in een andere machine zou kunnen zitten

Verder vertel je niets over de driver die je voor de USB WiFi adapter hebt gebruikt. TP-Link staat bekend om z'n slechte driver ondersteuning. Als er een CD werd meegeleverd staat er waarschijnlijk een oude versie op uit 2018, die op de nieuwere versies van Windows niet werkt. Voor de driver die je van de TP-Link website kunt downen geldt waarschijnlijk hetzelfde. Die slechte driver ondersteuning is de reden dat TP-Link die USB adapters zo goedkoop kan aanbieden.

Misschien had je ook even de reviews van die adapter kunnen doorlezen, voordat je je vriend er mee opzadelde

Anyway, zoek op via het USB/VID wat voor chip er in zit en ga op zoek naar drivers voor die chip.
Ah zo, bedankt voor de info. Drivers zijn automatisch gedownload via Windows Update. Ik kan nog proberen andere drivers er op te zetten. Maar het gekke is dat het dus wel perfect werkt op een ander wifi netwerk (bij mij thuis of via hotspot telefoon) en via de kabel ook geen probleem. Dan verwacht ik niet direct een driver issue?
eialici schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:00:
Mischien klinkt dit heel dom maar heb je MAC adres beveiliging aan staan in je router?

En heb je dan al geprobeerd om het MAC adres van de netwerkkaart van deze computer in te voeren in je router? Anders kun je proberen de MAC adres beveiliging in je router uit te zetten, mocht deze aan staan.

Ik neem aan dat je wel WPA hebt aanstaan ter beveiliging van je wireless netwerk, dat is in principe voldoende.
MAC adres beveiliging staat uit, anders moet ik alle devices handmatig toevoegen. Kennis is niet super handig met computers en ik kom er niet wekelijks over de vloer. Dus dat is niet praktisch.

Standaard WPA2 beveiliging staat aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Terrz op 21-10-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Terrz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:56:
[...] en via de kabel ook geen probleem. Dan verwacht ik niet direct een driver issue?
Hûh? Je bekabelde verbinding heeft toch niets met je WiFi verbinding te maken?

Kijk. Je modem klaagt dat er een client is die de verkeerde key gebruikt. Laten we er even van uit gaan dat die client inderdaad jouw tp-link usb nic is, die je in je Dell hebt gestoken.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
  • De horizonbox heeft het fout. Maar daar zouden dan in principe alle wifi clients op dat netwerk daar last van moeten hebben
  • De tp-link heeft het fout. Dat de tp-link op een ander netwerk wel wifi doet, kan eenvoudig verklaard worden doordat op dat andere netwerk een ander security protocol wordt gebruikt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Brahiewahiewa schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:08:
[...]

Hûh? Je bekabelde verbinding heeft toch niets met je WiFi verbinding te maken?

Kijk. Je modem klaagt dat er een client is die de verkeerde key gebruikt. Laten we er even van uit gaan dat die client inderdaad jouw tp-link usb nic is, die je in je Dell hebt gestoken.

Nu zijn er twee mogelijkheden:
  • De horizonbox heeft het fout. Maar daar zouden dan in principe alle wifi clients op dat netwerk daar last van moeten hebben
  • De tp-link heeft het fout. Dat de tp-link op een ander netwerk wel wifi doet, kan eenvoudig verklaard worden doordat op dat andere netwerk een ander security protocol wordt gebruikt
Ah zo, nu snap ik het! Bedankt voor de uitleg :). Wel vreemd dat de andere USB dongle (merk en type even kwijt) het dan ook niet deed en hetzelfde probleem gaf.

Wat voor security protocol zou je adviseren? WPA2 is toch standaard?
Pagina: 1