NAS niet zichtbaar, wel te benaderen met snelkoppeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Hoi,

ik heb een QNap nas en daar heb ik in het LAN netwerk problemen mee.
Met m'n minipc en laptop kan ik de nas prima benaderen d.m.v. een snelkoppeling op het buroblad waarin
het IP adres van de NAS is opgenomen. Hier moest ik eenmaal gebruikersnaam en password ingeven en
sindsdien werkt dat foutloos.

Wil ik echter met een programma "b.v. een muziek database" gegevens inlezen van de nas, dan opent
uiteraard een fenster waarin ik met explorer kan gaan zoeken waar de data staat. Ik ga naar netwerk en
daar staat alleen mijn eigen computer en andere computers indien die aanstaan, de nas staat er echter
niet bij.

De nas staat zo ingesteld dat alleen verbindingen van het interne LAN adres worden toegestaan.

Waarom kan ik de nas wel benaderen d.m.v. een snelkoppeling en niet m.b.v. explorer ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtb_BmhQfzr4mrYyhYufGFaeTCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8XZXPjlItaLleqhCwQipHAq.jpg?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Als je in explorer op "Netzwerk" klikt dan krijg je daar zo'n gele balk waarin je toestemming moet geven zodat je PC andere toestellen op je netwerk kan ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou even de Qnap-forums nalopen; je hebt bepaalde firmware-versie nodig om de "hogere" versie van SMB te kunnen praten.

Overigens, het is zeer nuttig als je je startpost aanvult met exact welke NAS je hebt, welk OS je op de PC gebruikt, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:18
Je moet de Network Discovery and Configure Sharing even aanzetten. Dat het via je snelkoppeling we werkt is omdat je dat op IP adres of DNS naam doet.

Ik zelf snap nooit zo goed waarom mensen de netwerk discovery functie gebruiken.. een netwerk drive met letter is veel makkelijker en sneller te benaderen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
lasharor schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:01:
Als je in explorer op "Netzwerk" klikt dan krijg je daar zo'n gele balk waarin je toestemming moet geven zodat je PC andere toestellen op je netwerk kan ontdekken.
Ik werk met een Duitstalige Windows 10 en in die balk heet dat "Netzwerkkennung anschalten" dit heb ik
gedaan, het is een van de eerste handelingen na opnieuw installeren die je moet uitvoeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
MAX3400 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:07:
Ik zou even de Qnap-forums nalopen; je hebt bepaalde firmware-versie nodig om de "hogere" versie van SMB te kunnen praten.

Overigens, het is zeer nuttig als je je startpost aanvult met exact welke NAS je hebt, welk OS je op de PC gebruikt, etc.
Ga ik doen, misschien is dit een mogelijkheid, alhoewel ik met de laatste firmwareversie (voor dit model nas)
werk.

ik werk met een Asus Repuplic of Gamers G75VW met duitse windows 10 en een TS-469L Nas van QNap
de laptop en de MiniPC zitten beide met een switch aangesloten op de router, de NAS zit direct op de router
aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je om dit soort browsing te laten werken in dezelfde SMB werkgroep zitten. In een NL of EN windows heet dat volgens mij standaard wel WORKGROUP maar het zou mij helemaal niks verbazen als dat in een Duitse versie iets als ARBEITSGRUPPE heet o.i.d, en de NAS gewoon standaard op WORKGROUP staat :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
HKLM_ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:08:
Je moet de Configure Sharing even aanzetten.
Geen idee hoe ?
een netwerk drive met letter is veel makkelijker en sneller te benaderen.
Hoe geef ik deze "Skinnap" een driveletter ?
Skinnap is de naam van de nas!

Multimedia gedeelte wordt wel getoond overigens....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-Y365GB_tByFboQ5gMIhnBIu64=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxYc3uJuiq4mKHn3HOGFEVtI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
spone schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:34:
het zou mij helemaal niks verbazen als dat in een Duitse versie iets als ARBEITSGRUPPE heet o.i.d, en de NAS gewoon standaard op WORKGROUP staat :)
De nas staat op WORKGROUP/Skinnap
Hoe ik dit op de "beide duitstalige" pc's ook zo in kan stellen weet ik niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinamp
Bedankt, dit helpt me een stuk verder.
Nadeel van deze methode is dat ik er "afhankelijk van de hoeveelheid mappen" tot wel 5 of 6 driveletters
bij krijg. Ik krijg de root van de nas op deze manier niet als driveletter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Skinamp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

De nas staat op WORKGROUP/Skinnap
Hoe ik dit op de "beide duitstalige" pc's ook zo in kan stellen weet ik niet ?
https://www.dasheimnetzwe...itsgruppe_Einrichten.html

Edit: op deze pagina zie ik ook een stukje dat jouw probleem beschrijft:
Notiz: Beginnend mit dem Windows 10 Creators Fall Update (Version 1709) funktioniert die Netzwerkansicht nur noch eingeschränkt. Hintergrund ist, dass der zuständige „Computerbrowser“ Dienst auf dem SMBv1 Protokoll basiert. Dieses wird bei einer Neuinstallation von Windows 10 ab Version 1709 nicht mehr mitinstalliert. Die einfachste Lösung ist es, den Namen des Zielcomputers in die Adressleiste des Windows-Explorer einzugeben. Z.B. \\HEIMNETZWERKDE, um sich mit dem Computer mit dem Namen „HEIMNETZWERKDE“ zu verbinden. Mehr Information über die limitierte Netzwerkansicht finden Sie in dem hier verlinkten Artikel.

[ Voor 51% gewijzigd door spone op 21-10-2021 16:55 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Skinamp schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Bedankt, dit helpt me een stuk verder.
Nadeel van deze methode is dat ik er "afhankelijk van de hoeveelheid mappen" tot wel 5 of 6 driveletters
bij krijg. Ik krijg de root van de nas op deze manier niet als driveletter!
Gewoon 1 map aanmaken in Root en daar alles inzetten. De nieuwe map mount je dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Uiteraard kun je de root van een Nas niet als driveletter krijgen dat is geen netwerk share.
En driveletters is onderhand een beetje antiek overblijfsel uit de het MS-DOS tijdperk.

Je kunt gewoon met de explorer die Nas shares bereiken alleen niet onder "Desktop" maar onder "Network" (of de duitse term daarvoor).

Probeer anders gewoon eens in het invoerveld //<Naam van je Nas> en dan return geven

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 21-10-2021 14:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Goeie tip, bedankt
Hier wordt het duidelijk omschreven met de termen die mijn PC ook gebruikt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Ben(V) schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:08:
Probeer anders gewoon eens in het invoerveld //<Naam van je Nas> en dan return geven
Dat werkt wel maar wanneer ik vanuit er vanuit een programma een explorer fenster wordt
geopend om te zoeken naar media is er geen ingave veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinamp
Bedankt voor de reacties, de duitse site ga ik eens goed doorlezen en tot
die tijd werkt de tip van Sethro met het aanmaken van driveletters prima !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skinamp
Korte feedback :

het probleem is opgelost,....

De nas zat rechtstreeks op de router aangesloten en de Laptop en Mini-PC op een 4 poorts switch, nu
heb ik de router met 1 kabel naar een 8-poort switch, alle 3 de apparaten op de switch aangesloten en
alles werkt, sneller als ooit tevoren.

Waarom de MiniPC en de Laptop niet via de switch met de router wilden communiceren is voor mij een
raadsel, maar zo werkt het en dat is voor mij voldoende !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guymar
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 31-07-2024
Hoe kan ik mijn netwerkschijven zichtbaar in de windowsverkenner onder "netwerk"Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_VpjBZsgpHIQ5iJpuKVGANsYW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVpEAaILeMxTFY0g8DmLPdT2.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1