Individuele Harddisk spindown in Windows.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 07:49
Ik weet dat het mogelijk is een tijd voor de spindown van mechanische harddisks in te stellen in Windows. Mijn probleem is dat het niet de bedoeling is dat alle harddisks weer tegelijk wakker worden als bijvoorbeeld 1 schijf gebruikt wordt. Bijvoorbeeld als de NVMe schijf gebruikt wordt dat dan alle mechanische harddisks ook weer aan gaan (dan slijten ze alleen maar sneller).

Dus hoe kan ik zorgen dat bepaalde harddisks 'spindown' gaan en blijven todat ze echt zelf gebruikt moeten worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Seph op 21-10-2021 09:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Je kunt ze offline zetten in disk management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Ik wil ze niet permanent offline zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Dan moet je zorgen dat je ze niet aanspreekt. Dan blijven ze gewoon uit.
Zolang ze gemount zijn gaat windows ze wakker maken als iets ze aanspreekt. Daar zijn ze namelijk voor gemount.

Windows 10 maakt al onderscheid met het wakker maken van disks. Maar inderdaad, een file-save dialog spint ook de disks weer op, dat is nu eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onderdelen van mechanische HDD's hebben meer last van "slijtage" door continu downspinnen & opspinnen dan als ze continu doordraaien.

Tientallen voorbeelden op internet te vinden waarbij machines al ontzettend lang 24/7 aanstonden zonder enige vorm van power-management. En dan is er een stroomstoring of iemand zet ze per ongeluk uit; zomaar dat de HDD nooit meer wil opspinnen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:48:
Onderdelen van mechanische HDD's hebben meer last van "slijtage" door continu downspinnen & opspinnen dan als ze continu doordraaien.

Tientallen voorbeelden op internet te vinden waarbij machines al ontzettend lang 24/7 aanstonden zonder enige vorm van power-management. En dan is er een stroomstoring of iemand zet ze per ongeluk uit; zomaar dat de HDD nooit meer wil opspinnen.
Hmmz, dat is geen gevolg van up- en downspinnen maar het gevolg van temperatuurdaling. Een disk die 24/7 staat te spinnen wordt behoorlijk warm (50 - 70°C). Als hij dan afkoelt naar kamertemperatuur slaan de lagers vast en/of de arm met de lees/schrijf koppen. Een disk die voortdurend up- en downspint heeft daar geen last van omdat de temperatuur beperkt blijft tot zo'n 40 - 45°C

Desondanks heb je gelijk als je zegt dat up- en downspinnen slijtage veroorzaakt. De optredende krachten bij vnl upspinnen veroorzaken metaalmoeheid. Dat beperkt de levensduur van je hard disk aanzienlijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Dus in windows, als de schijf niet wordt aangesproken blijft hij uit? Ze gaan niet tegelijk allemaal aan als 1 van de schijven wordt aangesproken?
Pagina: 1