Lekkage kozijnen, waar komt het vandaan!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluwe_0548
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-11-2022
Bij regenachtig/stormachtig weer komt er geregeld water naar binnen zetten. We lopen al een jaar met de fabrikant heen en weer te mailen, maar komen er niet uit. Recentelijk is er nieuwe kit aan de onderkant van het raam aangebracht. Wie of wie heeft een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOmnkkt0v43CsrAFYHGnHddMVFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVFIYGVGHT2tpFmTE5J4ur4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiOigp90r1Zm1GaL-ahg-kHUlWo=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FtTwDMb5CIBZTKYveKaR3Fqo.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96aLv_2BvZ-HLq4Ff-mtPe6zga0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/rCCYWzspkCFYy03kQenOzJx0.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXp4mhxIdexssxt9avQcEBLfhKI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/VGEXN4ABzF5gIk48GKdiyFsz.gif?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:00
Houten kozijn, op kunststof onderkant...?
Is de aansluiting tussen die 2 elementen wel waterdicht?
Water kan overal vandaan komen, misschien moet je de lekkage juist wel hogerop zoeken...

Ik zie nu dat dit een kozijn is wat op de grond staat?
Zit de aansluiting daar wel goed?
Loodslab niet op order, vaak te kort.

[ Voor 25% gewijzigd door hansie_k op 21-10-2021 09:45 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Het helpt als je dit gaat simuleren bij droog weer met een gietertje of tuinslang. Er komt best wat binnen zo te zien - dat moet dus vrij makkelijk te achterhalen zijn. Van onderaf beginnen en steeds hoger sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
@hansie_k waarschijnlijk de loodslap. als deze te lang is/in het water hangt krijg je ook lekages.
en soms staat het loodt gewoon niet overeindt onder het kozijn maar dan dus is het ingezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kijk niet alleen aan naar de onderkant waar het water zichtbaar is maar ook naar boven.
Het kan ook zo ergens van boven weg komen en dan "onzichtbaar" achter de constructie lopen en dan op het onderste punt eruit.

Het probleem kan ook zo maar links of rechts 1 of 2 meter verder zitten.
Met water weet je het nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:29
Zijn wel enorme close-up foto's. Ik heb hier ook lekkage gehad. Volle/verstopte dakgoot, water naar binnen gelopen via de spouwmuur naar beneden. Het hoeft dus helemaal niet te lekken op de plek waar je water ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wij hebben ook zoiets gehad en bij ons bleek de lekkage uiteindelijk ergens halverwege het dak te zitten :X Liep door een gebroken dakpan onder de dakpannen de spouw in. Was een flinke reparatie. Gelukkig dekte de verzekering het :Y)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
De aansluiting tussen kunststof neut en houten stijl zou ook wel eens de schuldige kunnen zijn, door capillaire werking trek je zo het water naar naar binnen.
Ook zie ik op de foto geen afwatering gaatjes in de kunststof onderdorpel maar gezien de hoeveelheid water verwacht ik niet dat het condens is tussen glas en dorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01
Het is door de close-up foto's niet goed te zien, maar ligt de bestrating buiten wel laag genoeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:36
Lekkage kan letterlijk overal vandaan komen. Het is zaak om je kozijn van boven naar beneden aan de binnen en buitenkant te inspecteren.

Zo heb ik eens lekkage gehad in mijn badkamer draaikiepraam.
Een jaar lang meet aan het klooien geweest. Rubbers in het kozijn vervangen, glas opnieuw gekit, raam tig keer opnieuw afgesteld.

Wat bleek het uiteindelijk te zijn? Een heel stuk boven het raam zitten keralit delen. Aan de zijkant waren deze niet helemaal goed afgekit en kon er bij bepaalde wind en hevige regen water tussen de keralit delen komen. Het water druppelde dan letterlijk IN het kozijn en zocht zich via wat kiertjes een weg naar beneden, tot het er rechts onder in het hoekje van het raam uit komt.

Tip: Probeer het moment af te wachten dat de lekkage optreedt, dep alles dan goed droog en wacht de druppels af. Probeer zo een spoor te volgen.
Eerste wat mij wel opvalt is die kier tussen horizontaal en verticaal deel. Daar kan zich makkelijk water ophopen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:38
D.deJong schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:46:
De aansluiting tussen kunststof neut en houten stijl zou ook wel eens de schuldige kunnen zijn, door capillaire werking trek je zo het water naar naar binnen.
Dit, hier zijn die naden volledig dicht omdat ze volledig verlijmd zijn. Er steekt eerder wat uit dan dat er tekort is. Als dit inderdaad houten kozijnen zijn op een kunststof onderkant dan zit het er niet erg duurzaam uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:21
leecher schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:51:
[...]

Dit, hier zijn die naden volledig dicht omdat ze volledig verlijmd zijn. Er steekt eerder wat uit dan dat er tekort is. Als dit inderdaad houten kozijnen zijn op een kunststof onderkant dan zit het er niet erg duurzaam uit.
Dit is wel de gebruikelijke opbouw van een kozijn tot aan de grondslag alleen tussen de twee delen hoort een compriband-achtig manchet te zitten en sommige fabrieken kiezen er nog weleens voor om daar een dot kit tussen te frotten.
https://www.holonite.nl/w...oorschrift-trimax-1.1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Btw bij lekkage waarbij je het vocht er letterlijk onderaan eruit ziet komen is het wel iets om snel te handelen.

Dat vreet zich in de delen dat je niet ziet.

Ik heb een weerskant niet laten aflakken ivm verbouwing die ik verder uitstel. Ik wist dus dat dit niet goed afgedicht was. Dus geen kit en geen aflak.

Dit is het resultaat na 3 jaar. Meranti kozijnen. Moet wel zeggen dat het hout van tegenwoordig heel erg slecht is van kwaliteit.

Water kwam van boven en hoopte zich op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42MJvLQFFrSC51wle-wDpa8M1ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4CRr8Em1mQ45qZ8m3TGUz0f.jpg?f=fotoalbum_large

Daar gaat een koker 2k in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
En als je zoiets hebt. Al het verotte hout eruit halen. En nog iets meer. Dit laten drogen. Dat kun je checken met een meter. Na droging de delen instrijken met impregneer voor houtrot. Dit liefst paar maal herhalen. Laten drogen.
Daarna renovaid duo ab erin. Dan schuren en weer opbouwen met grondverf lak etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Al die gaatjes die je ziet is waar ik met een mes prik om te kijken to hoever de houtrot is. Dus ging niet helemaal zover gelukkig.

Belangrijk is dat je dus alle rot weg haalt.

Mijn kozijn is een beetje op randje van een nieuw stuk hout of plamuur. Ik kies plamuur omdat dat net iets makkelijker is. Maar wel dus hoogwaardige plamuur. En de uitbouw komt er nog wel binnen 5 jaar.
Pagina: 1