Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 15:00
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een AV receiver voor op mijn man c.. euh attic te plaatsen.
Ik heb door een deal reeds 7 wharfedale diamond (11) speakers in mijn bezit. Het uiteindelijke doel is om 7.2.4 te gaan spelen.

Wat is je budget?
een 1500-1750€ indien mogelijk, anders moet het hoger (maar zal de aankoop uitgesteld moeten worden)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
home cinema :) een filmje zien, serietje bingen, gewoon TV kijken, console games spelen, ...

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben helemaal niet thuis in de av-receiver wereld, dus hier kan wel iets dom staan.
Ik ben in de PriceWatch gaan kijken naar receivers, en ik denk een 11.2 Speaker kanalen-filter te moeten inzetten.
En dan kom ik bijvoorbeeld uit bij een Denon AVC-X6500H.

Welke vragen heb je hier nog over?
Als ik filter op 9.2 kanalen zie ik ook receivers die 11 speaker pair terminals hebben.
In dat geval moet ik nog een extra -losse- amp aansluiten?
Is er een voorkeur om deze route te nemen tegenover (bvb) een AVC-X6500H?
Als ik kijk naar losse amps, kost dat ook al snel een paar honderd euro.

Merci! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:53
Je moet een receiver hebben met 11 versterkte kanalen. Er bestaan ook receivers die 11.2 ondersteunen, maar slechts 9 versterkte kanalen hebben. Dan moet je alsnog met een extra versterker gaan werken om 11 speakers aan de praat te krijgen. Alles kan, maar één apparaat zou mijn voorkeur hebben. Nadeel van receivers met 11 versterkte kanalen is dat dit alleen in de top high-end lijnen van fabrikanten zitten. Veelal de € 3.000+ range van de nieuwe modellen. Dus je zult of 2e hands of een ouder model op de kop moeten proberen te tikken, zoals een Denon X6500.

De Denon X6 en Marantz 8 serie hebben 11 versterkte kanalen. Bij Smits is de X6500 € 1.699 en wellicht nog wel wat aan de prijs te doen. De Marantz 8012 is een stuk duurder.

Dan nog de vraag op welke console je wilt gaan spelen. Met een PS5 en/of Xbox series X is het aan te raden om ook te gaan kijken naar HDMI 2.1 Die consoles ondersteunen dat, maar om daar gebruik van te kunnen maken, moet je hele keten (tv/beamer?, receiver, console) dat ondersteunen. HDMI 2.1 heeft de bandbreedte voor 4K 120hz gaming. Nu zullen niet veel games dat ondersteunen, maar de PS5 kan dat wel gebruiken. Ratchet & Clank rift Apart kan in de hoogste settings gebruik maken van die bandbreedte, door het 4K 120hz signaal om te zetten in 40fps gameplay. Soepeler dan 30fps, maar daar heb je wel HDMI 2.1 voor nodig. Dat kan best iets zijn wat meer games gaan ondersteunen. Daarnaast beschik je over VRR. De tv past de refreshrate aan het aantal fps wat ie van de console binnenkrijgt. Betekent minder stotterend beeld bij framedrops. De PS5 moet dat nog gaan ondersteunen, XSX ondersteunt dat al.

Dus het overwegen waard of je voor HDMI 2.1 wilt gaan. Nadeel, dat zit alleen op de nieuwe receivers, dus op de Denon X6700 en die is nog dik € 2.800. De Marantz 8015 is € 3.300.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xistance
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-05 15:00
Mijn beamer heeft maar HDMI 2.0, dus 2.1 op de receiver "hoeft nu niet" denk ik.. ik kan er in elk geval geen 3k+ aan uitgeven momenteel.
Maar met een X6500 kom ik er - zo lees ik - er wel mee?