Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor zelf aanleggen 10kWp aan zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 17:32
Ik heb al behoorlijk wat ingelezen, maar ben nu op een punt aanbeland waarop ik graag jullie adviezen zou horen. Ik wil graag zonnepanelen leggen op onze garage, veranda en berging. Ik zal de topicstart vullen volgens het gebruikelijke, maar licht aangepaste template.

Het lijkt me leuk dit topic bij te houden tijdens de aanleg van de panelen.

Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik zit op ongeveer 5000kWh. We gaan dit winterseizoen voor het eerst ook elektrisch verwarmen met een airco-unit. Naar schatting komen we dan ongeveer op 7000kWh uit. Naar verwachting zal er binnen een jaar of 10 vast wel een keer een elektrische auto komen met de daarbij behorende laadpaal.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Ter voorbereiding op de aanleg van de zonnepanelen (en een laadpaal) heb ik de meterkast laten aanpassen van 1 fase naar 3 fasen. Binnenkort komt de netbeheerder de aansluiting omzetten naar 3x25A.

Budget en doel
Ik heb niet echt een budget. Wel wil ik de focus houden op een zo rendabel mogelijk systeem. Mijn idee is om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen op het beschikbare dakoppervlak.

Foto's
De zonnepanelen kunnen pal op het zuiden worden gelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZGi1YlSUj0KWk53hVkhkYxaxPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUic3RoU9NA4nLuIwANTS8di.jpg?f=user_large

Op de foto is de veranda nog niet af. Inmiddels is die wel af en de tuin weer aan kant gemaakt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju49t-4zwFlVlhcO4y1DtZDLDUs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktT5ClDBiByICzejT3GwH71q.jpg?f=user_large

Beschikbare (dak)ruimte
Op de garage en veranda ligt een beschikbare rechthoek van ongeveer 11,95m x 2,95m.
Op de berging is een beschikbare ruimte van 5,30m x 3,30m.
Op de maten zit voor de zekerheid nog wel iets marge.

Voorlopige legplan
Door de beperkte breedte zit ik te denken aan zonneschansen. Als ik dat niet zou doen zou ik maximaal 2 rijen in de breedte kwijt kunnen, met het risico dat ik alsnog schaduw van de ene rij op de andere zou krijgen. Met een zonneschans heb ik dat niet. Wel wil ik het enigszins estetisch houden. Daarom is een helling van 10 graden wel prima. Dat kost me iets rendement, maar bij drie panelen in landscape kom ik dan tussen de 50 en 60 cm hoogte uit. Dat is niet mooi, maar wel te overzien.

Nadeel van zonneschansen is dat die erg duur zijn. Ik heb gekeken naar de verschillende materialen. Ik zie mijzelf nog niet direct met beton aan de slag gaan voor dit soort formaten. Hout zie ik ook niet echt zitten qua duurzaamheid. Bij aluminium kom je al snel uit op iets als een Chiko zonneschans. Voor de twee dakoppervlakken ga je dan richting de 1700 euro aan opstelmateriaal.

Andere optie zou nog zijn om normale montagerails vast te zetten op opsluitbanden of betonnen schuttingpalen. Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe ik dan de helling zou maken en de ballast zou gaan vastmaken. Ook wil ik wel windvangers aan de zij- en achterkant plaatsen.

In SunnyWebDesign heb ik de garage en berging met een schuin dak gemodeleerd, zodat ik een zonneschans kan emuleren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPGa3ycLEGcPimcLtfsxomM6JHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSI8n7cUdWBnc8mC8fswwrY9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk de panelen in landscape op de schans te leggen omdat 3x landscape beter in de breedte op de schans past dan 2x landscape. Bij landscape zouden de panelen afhankelijk van de lengte 30-50cm oversteken. Dat vind ik niet mooi. Ook heb je in landscape meer liggers op de schans nodig om op te monteren. Dat is dus weer duurder.

Op de garage zouden in de lengte 6 panelen van 1,99cm passen of 7 panelen van 1,70cm. Qua opbrengst maakt dat niet zoveel uit. Een schans van 7x3 is wel duurder dan die van 6x3. Vandaar dat ik hier heb gekozen voor 6x3 met de langere panelen.

Vraag: Zijn er bij gelijke totale wattpiek-verhouding nog voor- of nadelen aan de keuze voor een groter aantal kleine panelen of een kleiner aantal grotere panelen?

Ik heb voor de garage de volgende opties in gedachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sgZfXCqJutldKZnm0Nh9aPL-uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS9Uo1oRenOaHKcT1LQQBTn9.jpg?f=fotoalbum_large
De rood omtrokken opties hebben mijn voorkeur:
- 18x Canadian Solar HiKu CS3N-420MS Perc (Voordeel weinig oversteek op de schans)
- 18x Jinko MM445-60HLD-MBV Tiger Pro Mono-facial HC 445WP (lekker veel opbrengst, wel veel oversteek op schans)

Voor de berging kom je uit op een schans van 3x3 in landscape.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdpuCMXyJ8bKg13ITFSpYRo1Mx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y46BlpJJUcTrgQzAiTFGsFMN.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kom ik uit op:
9x Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M

Vraag: Ik heb voor de keuze van de panelen voornamelijk naar afmetingen en opbrengst gekeken. Zijn er nog belangrijke andere selectiecriteria? Gebruikte techniek en dergelijke? Of maakt dat allemaal niet echt meer uit tegenwoordig?

Schaduw
Bij de garage staat een schuur van de buren. Deze staat er vrijwel direct tegenaan. Hun dak heeft een hellingshoek van ongeveer 42 graden. Dat resulteert in de volgende schaduwpercentages volgens SunnyDesign:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOXj4iRn3RggyFfNp-dc09Ig_rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eB7FcKQDhkNdt5OI2MQ7b4AR.jpg?f=fotoalbum_large

De berging staat naast een leilinde. In SunnyDesign heb ik dat gemodeleerd met een muur. In het echt zal de leilinde niet het hele jaar in blad staan, maar dit zal alsnog voor best veel schaduw zorgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGHo-qfBafKyUcBMrn8GTutP_Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2lQaFcchZWy1X7nMowbf4yU.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit het oogpunt van een efficiënte terugverdientijd neig ik ernaar om voor een stringomvormer te gaan.

Vraag: Vanaf welk percentage schaduw zou je geen stringomvormer meer moeten toepassen?
Vraag: Is het nuttig om de panelen die bijvoorbeeld 5+% schaduw ontvangen te voorzien van een Tigo-optimizer? Dat zou in dit geval in totaal 9 optimizers betekenen. Is dat raadzaam? Of zit het overslagpunt op een ander percentage schaduw?

Qua omvormers staat nu bovenaan mijn lijst de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40. Volgens SunnyWeb zou die goed moeten passen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGVL4Zm_NT_JQe-kdg6nx4_J05Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flHJmcXAFvNrVm14cTeR48SY.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag: Een Goodwe of GroWatt omvormer zou ongeveer 600 euro besparen. Ik heb het idee dat SMA de betere schaduwbeheersing heeft. Klopt dat of kunnen de Chinese alternatieve dat inmiddels ook al prima?

Ik wil wel graag de opbrengst kunnen gaan loggen naar Domoticz of Home Assistant.

Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil de panelen zelf gaan leggen.

Bekabeling
Ik heb ook al nagedacht over de manier van het leggen van de bekabeling. Graag zou ik bevestiging hebben of dit inderdaad de meest efficiënte legwijze is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YwJB2KqUxqOLHNpQXgQJFcNQaA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJgALeXFjXLwvb7PxcEUUQud.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NPxtVMOWqLUO8eHH2kKiNQdNN8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VV45W4JhsOSiXABjfLIX5EQe.jpg?f=user_large
Rood = plus, groen = min

De omvormer zou in de garage komen te hangen, halverwege de opstelling. De bekabeling richting de berging zal ik dan waarschijnlijk met solarkabels door een mantelbuis in de grond leggen. Solarkabels lijken goedkoper dan een YMVK-grondkabel.

De bekabeling ligt dusdanig dat er geen inductielussen ontstaan.

Vraag: Is 4mm² voldoende? Het voltage vanaf de berging is lager, volgens mij is het verlies door de kabel dan groter. Zou daar 6mm² toegepast moeten worden?

Natuurlijk wordt het frame geaard met 6mm² aardekabel.

Als ik het goed begrijp kunnen de panelen met hun bestaande bekabeling met elkaar verbonden worden als ze in de breedte naast elkaar liggen. Als je twee panelen die in de lengte naast elkaar liggen wil verbinden zul je een verlengkabel moeten gebruiken van circa 1,5 meter. Ik heb gelezen dat het verstandig is om niet connectoren van verschillende merken op elkaar aan te sluiten. In dit geval zou ik dus op elke plek waar een verlengkabel nodig is de connectors van beide panelen moeten afknippen en er nieuwe connectoren op moeten zetten.

Vraag: In dit legplan kom ik dan uit op 30 sets nieuwe connectoren. Dat klinkt wat lomp in de oren, of is dat gebruikelijk?

BTW-teruggave
Ik moet me op dit onderwerp nog verder inlezen. Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat je ook op particuliere aanschaf van zonnepanelen btw terug kan krijgen.

Het eenvoudigste werkt dit met installaties tot 10kWp. Dan zijn er vaste forfait-staffels te gebruiken. Boven de 10kWp moet je daadwerkelijk bij gaan houden hoeveel je teruglevert. Van wat ik begrepen heb zou dat wel meer voordeel moeten kunnen opleveren dan bij de vaste staffels.

Vraag: Is het wellicht handig om op twee facturen te bestellen zodat ik één factuur op basis van onder de 10kWp makkelijk kan afhandelen richting de belastingdienst? Over het resterende deel betaal ik dan dus wel gewoon btw.
Vraag: Welke impact heeft de verlaging van de energiebelasting in 2022 op deze regeling?

Excuses voor de lengte van de topicstart en de vele vragen. Er komt nogal wat bij kijken. Elk commentaar is van harte welkom :)

SRK35ZS-W

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Scooper in "Advies voor zelf aanleggen 10kWp aan zonnepanelen"
Vraag: Zijn er bij gelijke totale wattpiek-verhouding nog voor- of nadelen aan de keuze voor een groter aantal kleine panelen of een kleiner aantal grotere panelen?
Niet noemenswaardig, zeker met deze paneelaantallen. Meestal is het paneel waarmee je zo goed mogelijk je dak kunt bedekken de efficiëntste keuze.
Vraag: Ik heb voor de keuze van de panelen voornamelijk naar afmetingen en opbrengst gekeken. Zijn er nog belangrijke andere selectiecriteria? Gebruikte techniek en dergelijke? Of maakt dat allemaal niet echt meer uit tegenwoordig?
Gedeeltelijk al beantwoord bij je eerste vraag. De onderkant van de markt is voornamelijk eenheidsworst. Niet echt uitspringers naar boven of beneden. Technisch betere panelen zijn leuk, minder degradatie, betere garanties, maar ook langere terugverdientijd.
Vraag: Vanaf welk percentage schaduw zou je geen stringomvormer meer moeten toepassen?
Moeilijk te zeggen. Bij harde schaduw is er erg weinig verlies door het hard uitzetten van paneeldelen - ze deden toch al maar 10-15% van de panelen in de zon.
Vraag: Is het nuttig om de panelen die bijvoorbeeld 5+% schaduw ontvangen te voorzien van een Tigo-optimizer? Dat zou in dit geval in totaal 9 optimizers betekenen. Is dat raadzaam? Of zit het overslagpunt op een ander percentage schaduw?
Duurt lang voordat een optimizer zich terugverdient door het kunnen laten doorwerken van een paneel op 40W...

Systemen met optimizers komen beter tot hun recht als er sprake is van zachte meer diffuse schaduw zoals door bomen veroorzaakt wordt. Uitschakelen van een paneel dat nog 100W kan leveren is sneller zonde.
Vraag: Een Goodwe of GroWatt omvormer zou ongeveer 600 euro besparen. Ik heb het idee dat SMA de betere schaduwbeheersing heeft. Klopt dat of kunnen de Chinese alternatieve dat inmiddels ook al prima?
Op een systeem van deze grootte zou ik voor de kwaliteit omvormer gaan. Procentueel is de meerprijs gewoon minder dan bij een klein systeem. SMA is sneller in het vinden van het optimale powerpoint van de string... Hoeveel dat scheelt is weer niet hard te maken.
Ik wil wel graag de opbrengst kunnen gaan loggen naar Domoticz of Home Assistant.
Zelf loggen is SMA het makkelijkste
Vraag: Is 4mm² voldoende? Het voltage vanaf de berging is lager, volgens mij is het verlies door de kabel dan groter. Zou daar 6mm² toegepast moeten worden?
6mm² solar kabel kost maar 20-25ct de meter meer. Ik heb alles in 6mm² uitgevoerd... Scheelt toch wel iets omdat ik tussen 2 deelsystemen en de omvormer, incl terugleiden van de solar kabel zoals jij ook getekend heb ruim 100m gebruikt heb.
Vraag: In dit legplan kom ik dan uit op 30 sets nieuwe connectoren. Dat klinkt wat lomp in de oren, of is dat gebruikelijk?
Kijk in de datasheets. De lengte van de kabels aan de panelen staat er doorgaans in. Let op: je hebt die lengte 2x, ook het stuk aan het andere paneel. Half-cell panelen hebben de kabels doorgaans in het midden van het paneel langs de lange zijden
Vraag: Is het wellicht handig om op twee facturen te bestellen zodat ik één factuur op basis van onder de 10kWp makkelijk kan afhandelen richting de belastingdienst? Over het resterende deel betaal ik dan dus wel gewoon btw.
Dat is hoe het vaak gedaan wordt. Je hoeft alleen de panelen boven de 10kW buiten de primaire factuur te houden. Benodigdheden kan alles mee ;-)
Vraag: Welke impact heeft de verlaging van de energiebelasting in 2022 op deze regeling?
0,0

De hele korting wordt weg gesaldeerd omdat je netto terug leverancier gaat zijn. Je kunt wel profiteren van de 'crisis' door de extreme terugleververgoedingen die geboden worden. Zeker als je geen of weinig gas verbruikt (Zie nu het nut van een WP dat mensen meestal niet willen zien)

Je profiteert wel van de verhoging van de Belastingvermindering Energiebelasting, maar dat heeft niets met panelen te maken... Maakt hooguit dat je rekening negatief wordt (bij laag genoeg gas verbruik)
Excuses voor de lengte van de topicstart en de vele vragen. Er komt nogal wat bij kijken. Elk commentaar is van harte welkom :)
Juist goed, je hebt je al zeer netjes voorbereid!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
Nog een toevoeging: Hoewel Sunny design wel een indicatie geeft van de verminderde instraling per paneel... gebruikt hij dit geheel NIET in de opbrengstberekening.

Getest door panelen onderin een put omringt door 4 20m hoge muren te simuleren. De hele set -98% en gewoon 100% opbrengst.

SolarEdge designer doet dat wel, maar is er voor mijn gevoel nog wat optimistisch over.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 20-10-2021 22:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Scooper
Bedankt voor je reactie en eigenlijk vooral je bevestiging.
Goede tip ook om rekening te houden met de opbrengstberekening van SunnyDesign die geen rekening houdt met de schaduw.

De manier van bekabeling aanleggen tussen de panelen onderling kan volgens mij wel beter. Als ik daar een andere lijn in aanbreng heb ik minder verlengkabels nodig.

SRK35ZS-W

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
In plaats van een schans zou je eens kunnen gaan rekenen met een oost/west opstelling, kan zowel landscape als portrait, hellingshoek ligt dan resp. op 13 en 10 graden.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
En bedenk ook dat panelen bypass diodes hebben die er voor zorgen dat schaduw veel minder impact heeft op de opbrengst. Er zijn wel verschillende verhalen te vinden over deze bypass diodes op het net.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 13:34
Het is theeblaadjes lezen, maar dat saldering niet zo zal blijven bestaan als momenteel lijkt toch redelijk duidelijk, en met vermogens als 10 kWp is dat iets om extra rekening mee te houden.

Daarom: ik zou zeker ook nadenken over een oost-west opstelling. Dan kun je veel meer van de opwek meteen zelf verbruiken, en heb je ook minder piekvermogen op de omvormer nodig, wat al snel een paar hondertjes zou moeten kunnen schelen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 13:34
Met zoveel panelen en geen of harde schaduw, zou ik zeker voor string omvormer(s) gaan trouwens. Optimizers kosten handenvol extra geld, beter nog meer panelen dan - maar je hebt er al zat. Die laatste procentjes binnen willen harken kost je dan maar zo tientallen procenten extra aan investering. En ook nog eens meer onderdelen die stuk kunnen. Feitelijk niet economisch/efficiënt dus (ook niet voor het milieu schat ik, als dat een drijfveer is).

• Scooper
RobertV70 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:25:
In plaats van een schans zou je eens kunnen gaan rekenen met een oost/west opstelling, kan zowel landscape als portrait, hellingshoek ligt dan resp. op 13 en 10 graden.
Wilke schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:46:
Het is theeblaadjes lezen, maar dat saldering niet zo zal blijven bestaan als momenteel lijkt toch redelijk duidelijk, en met vermogens als 10 kWp is dat iets om extra rekening mee te houden.

Daarom: ik zou zeker ook nadenken over een oost-west opstelling. Dan kun je veel meer van de opwek meteen zelf verbruiken, en heb je ook minder piekvermogen op de omvormer nodig, wat al snel een paar hondertjes zou moeten kunnen schelen.
Probleem is dan wel de beperkte beschikbare breedte op de garage/veranda. Het is daar krap 3 meter. Dat is onvoldoende om 2 panelen naast elkaar te plaatsen. Het zou inderdaad een betere curve geven en ik denk ook behoorlijk schelen op het montagesysteem.

Ik heb het plan voor de bekabeling aangepast zodat er minder verlengkabels nodig zijn tussen de panelen die in landscape met elkaar verbonden moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7v9EnfAEoA8U4I8WcYmUEQpzFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPqUJOToF4STtG45aEfa3W13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpS9VqaXScKTzNdTeDEQ3ta7E74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nyoftroPnYZMlw8ndVWyzXSl.jpg?f=user_large

Qua panelen ben ik uitgekomen bij:
18x LONGI SOLAR 415 WP BLACK WHITE HALF CUT PERC (LR4 66HPH 415)
9x LONGI SOLAR 375 WP BLACK WHITE HALF CEL PERC (LR4 60HPH 375M)
Deze panelen zijn vrij smal, wat de oversteek op de zonneschans het meest gering maakt. De esthetiek heeft toch gewonnen van de honger naar meer kWh ;)

Ik heb gekozen voor 3 Tigo optimizers voor de meest beschaduwde panelen. De vraag is terecht of ik dat eruit ga halen, maar het geeft me wel gemoedsrust als ik straks op die panelen veel schaduw zie vallen (vooral zachte schaduw van de leilinde). Daarnaast zijn ze na btw-teruggave maar 40 euro per stuk. Dat is te overzien, zeker procentueel gezien op de hele installatie.

De uiteindelijke installatie op de SMA-omvormer bevat dan volgende specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooxaVRZcdPqBpM3LUVGqfw8ItAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvECqmmxbSWe1SO1lMJZRmHo.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog nadenken of ik het echt op een zonneschans ga plaatsen of dat ik nog mogelijkheden zie om dit op hellende betonnen schuttingpalen te plaatsen.

Bedankt tot dusverre voor jullie adviezen!

SRK35ZS-W

• Ronald
  • Nu online
@Scooper Die panelen hebben 1.2 meter aan kabel /aan elk paneel/, daar moet je de 1.8 meter toch mee kunnen overbruggen ;)?

Zonnepaneel installateurs zouden serieus niet blij zijn als ze tussen elk landscape paneel een paar cm kabel moeten plakken...

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 23-10-2021 15:52 ]

• Scooper
Ik denk dat je gelijk zal hebben. Ik zat eerst te kijken bij Canadian Solar en daar stonden verschillende lengtes van kabels voor portret- en landscape modellen. Bij Longi Solar is dat niet het geval, daar staat inderdaad gewoon 120cm.

Ik zal maandag kijken of ik mijn bestelling nog kan laten aanpassen...

SRK35ZS-W

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36
Als je zoveel opwekt moet je je melden bij de belastingdienst als energieleverancier. Werken met dubbele facturen e.d. is fraude.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:59
Je kan ook niet zo dicht langs de rand leggen. Voor vergunningsvrij neerleggen zitten daar overigens ook eisen aan.

Waarom gebruik je je huis niet meteen ook?

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De afstand tot de rand is inderdaad wel een dingetje
4. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,
dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver
verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het
paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn
https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Heb je het overlegd met de buren?

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 19:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Scooper
jongetje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:16:
Als je zoveel opwekt moet je je melden bij de belastingdienst als energieleverancier. Werken met dubbele facturen e.d. is fraude.
Dit lijkt me geen probleem. Ik vraag alleen de BTW terug over één factuur. Over het gedeelte boven de 10.000 wattPiek betaal ik de BTW gewoon volledig. Heeft de staat enkel profijt van. En het scheelt mij langdurige rompslomp.

SRK35ZS-W

• Scooper
@Ophidian
@AUijtdehaag

Dit lijkt me wel zeker een probleem. Vervelend dat ik daar nu pas op stuit. Dat heb ik toch even gemist.

De buren zal ik sowieso bevragen. Verwacht daar geen issues van. De omgevingsvergunning lijkt me lastiger. Ga je die toegekend krijgen of is dat sowieso kansloos?

Ik heb hier op Tweakers volgens mij echt wel vaker gezien dat ze gewoon op de rand stonden. Ik was al wel van plan extra ballast te gebruiken voor de extra wind die je kan verwachten.

SRK35ZS-W

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er was hier pas iemand die panelen aan een muur wilde hebben.
Moest maar een architekt inhuren om er wat kunstzinnigs van te maken..
En dan zou de welstandscommissie het nog eens bekijken...

Dus ik vrees dat je geen slapende honden wakker moet gaan maken...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 19:03

timovd

Voorsprong door techniek

RobertV70 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:25:
Probeer daar eens een tekening van te maken. Je hebt ook een stuk minder belast nodig.
@migjes heeft een mooi voorbeeld.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 18:37
Voor wat betreft schaduw, stringomvormers en bypass diodes is het verhaal van Dave van EEVBlog misschien interessant. Hij had last van de schaduw van zijn antennemast.
YouTube: EEVblog 1426 - WOW! This Problem DROPS Solar Output by 20% !

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kzin Precies wat je zou verwachten, de rest van de panelen blijft gewoon werken in de string.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:59
@Scooper Waarom lastig doen met omgevingsvergunningen? Ik zou gewoon oost-west leggen, voldoen aan de vergunningsvrije eis en het dak van je huis meepakken. Dan heb je alle richtingen en ook op zuid. Tevens je uitbouw richting west volleggen. Dan kan je als het salderen verdwijnt de hele dag je eigen opbrengst verbruiken, zeker met een EV!

Zuid is leuk zolang we mogen salderen. Is dat weg heb je er weinig meer aan aan zo’n piek midden op de dag als je vaak toch niet thuis bent.

[ Voor 22% gewijzigd door Ophidian op 23-10-2021 20:20 ]

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Scooper
Het dak van het huis is niet echt geschikt voor zonnepanelen. Het is een jaren-30-stijl woning (3 schuine delen), met ook nog een dakkapel, waardoor de oppervlakken klein zijn.

Op de garage en veranda lijkt een oost/west-opstelling niet te passen.

SRK35ZS-W

• Scooper
kzin schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:04:
Voor wat betreft schaduw, stringomvormers en bypass diodes is het verhaal van Dave van EEVBlog misschien interessant. Hij had last van de schaduw van zijn antennemast.
YouTube: EEVblog 1426 - WOW! This Problem DROPS Solar Output by 20% !
In de samenvattende video wordt mij niet duidelijk of hij iets als ShadeFix aan heeft staan op zijn omvormer. Zo'n lange smalle schaduw is ook wel nasty. Dat zal bij mij niet optreden.

SRK35ZS-W

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:38
Ik heb mijn btw aangifte van installatie boven de 10.000kW gewoon laten doen voor dacht ik 100 Euro.
Waarom doet iedereen daar zo moeilijk over?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ronald
  • Nu online
Scooper schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

In de samenvattende video wordt mij niet duidelijk of hij iets als ShadeFix aan heeft staan op zijn omvormer. Zo'n lange smalle schaduw is ook wel nasty. Dat zal bij mij niet optreden.
Ontzettend leuk die video's van mensen die de klok hebben horen luiden... Maar even nagelaten hebben de klepel te vinden.

Een zonnepaneel is een serie schakeling van (bijvoorbeeld) 60 cellen. Wat gebeurd er met de stroom door een serieschakeling als je er een weerstand in zet? Die kakt in.
Wat gebeurd er als je de weerstand in 1 cel 20% verhoogd doordat je op die cel 20% minder licht laat vallen? De stroom kakt in, jawel.. door de hele schakeling.

En dat is in de basis wat er gebeurd.

Een zonnepaneel is gecompliceerder. Tussen elke groep van 20 cellen zit een by-pass diode. Die is primair bedoeld om het paneel te beschermen tegen schade: Als je in een string van meer dan richting 28 zonnecellen 1 cel zou beschaduwen (een groot blad bijvoorbeeld) zou de omgekeerde spanning over die cel die ontstaat de cel permanent slopen. De bypass diode voorkomt dit.

De bypass diodes kunnen echter ook ingezet worden om paneeldelen (van 20 cellen) bij beperking uit te schakelen door manipulatie van de string spanning. En dat gebeurd hier terecht niet.

Deze meneer heeft 10 panelen - een serieschakeling van 600 cellen! 3 panelen hebben 20% verlies door de antenne.
Het bypassen van de 3 panelen zou 30% opbrengst kosten. De omvormer draait dus terecht op het hogere 20% verlies powerpoint.

Of shadefix aan staat of niet is dus niet van belang...Wat mij betreft niet eens een vraagstuk

Dit is dus precies het scenario dat optimizers zouden werken. Die zouden het verlies beperken tot 6% van het potentieel.

Waar shadefix wel werkt is scenario's met diepe scherpe schaduw... Van een CV pijp of dakkapel naast een paneel. Dan is het verlies op een zonnige dag meestal 80-95% over die paneeldelen. Het uitschakelen is nu een no-brainer... Het verlies van het uitschakelen van beschaduwde delen is nu maar een heel klein percentage van de string opbrengst.

En optimizers dan? Nou wat is de winst van het kunnen doordraaien van een paneel wat op maar een fractie van zijn kunnen door kan? Minimaal... en 50 euro voor een optimizer terugverdienen via een paar uur per zonnige dag 25W duurt enorm lang.

De meneer van EVblog heeft gelukkig gekozen om de antenne weg te halen. Het is naïef van hem te denken dat de antenne geen invloed zou hebben. Of indien hij het heeft laten installeren: Zware onkunde van de installateur.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 24-10-2021 08:56 ]

• Ronald
  • Nu online
ice-T106 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:47:
Ik heb mijn btw aangifte van installatie boven de 10.000kW gewoon laten doen voor dacht ik 100 Euro.
Waarom doet iedereen daar zo moeilijk over?
Omdat het - buiten de regen van blauwe enveloppen - bij elkaar niet meer dan 30 minuten werk is?
Er zijn dagen dat ik geen 200 euro per uur verdien.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 24-10-2021 08:59 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 13:38
Ronald schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Omdat het - buiten de regen van blauwe enveloppen - bij elkaar niet meer dan 30 minuten werk is?
Er zijn dagen dat ik geen 200 euro per uur verdien.
Ik bedoel waarom mensen zo nodig onder de 10000kW willen blijven. In het ergste geval besteed je het dus volledig uit en dan is het eventuele extra werk dus ook geen factor meer. (maar uiteraard nog steeds niet onverstandig om te overwegen of je zelf wilt doen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ronald
  • Nu online
Dat kan ook ja.

Verstandiger om wel het woonhuis te gebruiken. Passen zo te zien best een leuk aantal panelen op... En zeker die op zuid zouden meer op moeten leveren... met name als het echt telt in de winter.

• Scooper
Wel leuk om even een statusupdate te plaatsen.

Het heeft allemaal even stil gelegen, maar gisteren hebben we de eerste string van 18 stuks 415wp panelen geplaatst. Qua ruimte viel het mee. We kunnen aan alle kanten er nog net om heen lopen/schuifelen.

Het was gisteren toen we klaar waren met aansluiten te donker om nog wat op te wekken en vandaag.... lag er sneeuw :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8VswEKOhVCoCxBVgRvYCR4Q8d4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxVy3xYly902QHUYwSJi5ZIE.jpg?f=fotoalbum_large

Door het perspectief van de foto zie je de grootte van het oppervlak niet echt, maar het is wel een mooi stukje zonnepaneel :) (6x3 panelen; ruim 11,5 meter bij ruim 3 meter).

Ondanks het laagje sneeuw is er wel nog wat opgewekt. De piek lag op 1,6kW, waarbij de helft van de panelen ook nog in de volle schaduw lag.

Volgende stap is om de 9 panelen op de berging achter in de tuin te gaan plaatsen. Daarvoor moet eerst nog een kabel worden ingegraven.

SRK35ZS-W

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op wat voor moois heb je de panelen aangesloten?

• Scooper
Het is aangesloten op een SMA Tripower 10kw

SRK35ZS-W

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:25

j4y

Scooper schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:59:
Wel leuk om even een statusupdate te plaatsen.

Door het perspectief van de foto zie je de grootte van het oppervlak niet echt, maar het is wel een mooi stukje zonnepaneel :) (6x3 panelen; ruim 11,5 meter bij ruim 3 meter).
Ik wil een soortgelijke set leggen. Ben benieuwd naar het schanssysteem waarop je gemonteerd hebt?

• Scooper
Het is een schans van Chiko. Ik heb hem bij sellect gehaald:
https://www.sellectzonnepanelen.nl/Zonneschans

Daar hebben ze alle onderdelen ook los te koop waardoor je makkelijk een complete set kan bestellen. Ik werd na de bestelling gebeld om alles even door te nemen (qua maten van je panelen). Vervolgens krijg je alle onderdelen precies op maat voor je schans. Zo worden de ballastprofielen bijvoorbeeld alvast op maat gezaagd. De shop en het contact is mij goed bevallen.

SRK35ZS-W

Pagina: 1