Ik heb al behoorlijk wat ingelezen, maar ben nu op een punt aanbeland waarop ik graag jullie adviezen zou horen. Ik wil graag zonnepanelen leggen op onze garage, veranda en berging. Ik zal de topicstart vullen volgens het gebruikelijke, maar licht aangepaste template.
Het lijkt me leuk dit topic bij te houden tijdens de aanleg van de panelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUic3RoU9NA4nLuIwANTS8di.jpg?f=user_large)
Op de foto is de veranda nog niet af. Inmiddels is die wel af en de tuin weer aan kant gemaakt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktT5ClDBiByICzejT3GwH71q.jpg?f=user_large)
Op de berging is een beschikbare ruimte van 5,30m x 3,30m.
Op de maten zit voor de zekerheid nog wel iets marge.
Nadeel van zonneschansen is dat die erg duur zijn. Ik heb gekeken naar de verschillende materialen. Ik zie mijzelf nog niet direct met beton aan de slag gaan voor dit soort formaten. Hout zie ik ook niet echt zitten qua duurzaamheid. Bij aluminium kom je al snel uit op iets als een Chiko zonneschans. Voor de twee dakoppervlakken ga je dan richting de 1700 euro aan opstelmateriaal.
Andere optie zou nog zijn om normale montagerails vast te zetten op opsluitbanden of betonnen schuttingpalen. Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe ik dan de helling zou maken en de ballast zou gaan vastmaken. Ook wil ik wel windvangers aan de zij- en achterkant plaatsen.
In SunnyWebDesign heb ik de garage en berging met een schuin dak gemodeleerd, zodat ik een zonneschans kan emuleren:
:strip_exif()/f/image/XSI8n7cUdWBnc8mC8fswwrY9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk de panelen in landscape op de schans te leggen omdat 3x landscape beter in de breedte op de schans past dan 2x landscape. Bij landscape zouden de panelen afhankelijk van de lengte 30-50cm oversteken. Dat vind ik niet mooi. Ook heb je in landscape meer liggers op de schans nodig om op te monteren. Dat is dus weer duurder.
Op de garage zouden in de lengte 6 panelen van 1,99cm passen of 7 panelen van 1,70cm. Qua opbrengst maakt dat niet zoveel uit. Een schans van 7x3 is wel duurder dan die van 6x3. Vandaar dat ik hier heb gekozen voor 6x3 met de langere panelen.
Vraag: Zijn er bij gelijke totale wattpiek-verhouding nog voor- of nadelen aan de keuze voor een groter aantal kleine panelen of een kleiner aantal grotere panelen?
Ik heb voor de garage de volgende opties in gedachten:
:strip_exif()/f/image/fS9Uo1oRenOaHKcT1LQQBTn9.jpg?f=fotoalbum_large)
De rood omtrokken opties hebben mijn voorkeur:
- 18x Canadian Solar HiKu CS3N-420MS Perc (Voordeel weinig oversteek op de schans)
- 18x Jinko MM445-60HLD-MBV Tiger Pro Mono-facial HC 445WP (lekker veel opbrengst, wel veel oversteek op schans)
Voor de berging kom je uit op een schans van 3x3 in landscape.
:strip_exif()/f/image/Y46BlpJJUcTrgQzAiTFGsFMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kom ik uit op:
9x Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M
Vraag: Ik heb voor de keuze van de panelen voornamelijk naar afmetingen en opbrengst gekeken. Zijn er nog belangrijke andere selectiecriteria? Gebruikte techniek en dergelijke? Of maakt dat allemaal niet echt meer uit tegenwoordig?
:strip_exif()/f/image/eB7FcKQDhkNdt5OI2MQ7b4AR.jpg?f=fotoalbum_large)
De berging staat naast een leilinde. In SunnyDesign heb ik dat gemodeleerd met een muur. In het echt zal de leilinde niet het hele jaar in blad staan, maar dit zal alsnog voor best veel schaduw zorgen:
:strip_exif()/f/image/v2lQaFcchZWy1X7nMowbf4yU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit het oogpunt van een efficiënte terugverdientijd neig ik ernaar om voor een stringomvormer te gaan.
Vraag: Vanaf welk percentage schaduw zou je geen stringomvormer meer moeten toepassen?
Vraag: Is het nuttig om de panelen die bijvoorbeeld 5+% schaduw ontvangen te voorzien van een Tigo-optimizer? Dat zou in dit geval in totaal 9 optimizers betekenen. Is dat raadzaam? Of zit het overslagpunt op een ander percentage schaduw?
Qua omvormers staat nu bovenaan mijn lijst de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40. Volgens SunnyWeb zou die goed moeten passen:
:strip_exif()/f/image/flHJmcXAFvNrVm14cTeR48SY.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag: Een Goodwe of GroWatt omvormer zou ongeveer 600 euro besparen. Ik heb het idee dat SMA de betere schaduwbeheersing heeft. Klopt dat of kunnen de Chinese alternatieve dat inmiddels ook al prima?
Ik wil wel graag de opbrengst kunnen gaan loggen naar Domoticz of Home Assistant.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJgALeXFjXLwvb7PxcEUUQud.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VV45W4JhsOSiXABjfLIX5EQe.jpg?f=user_large)
Rood = plus, groen = min
De omvormer zou in de garage komen te hangen, halverwege de opstelling. De bekabeling richting de berging zal ik dan waarschijnlijk met solarkabels door een mantelbuis in de grond leggen. Solarkabels lijken goedkoper dan een YMVK-grondkabel.
De bekabeling ligt dusdanig dat er geen inductielussen ontstaan.
Vraag: Is 4mm² voldoende? Het voltage vanaf de berging is lager, volgens mij is het verlies door de kabel dan groter. Zou daar 6mm² toegepast moeten worden?
Natuurlijk wordt het frame geaard met 6mm² aardekabel.
Als ik het goed begrijp kunnen de panelen met hun bestaande bekabeling met elkaar verbonden worden als ze in de breedte naast elkaar liggen. Als je twee panelen die in de lengte naast elkaar liggen wil verbinden zul je een verlengkabel moeten gebruiken van circa 1,5 meter. Ik heb gelezen dat het verstandig is om niet connectoren van verschillende merken op elkaar aan te sluiten. In dit geval zou ik dus op elke plek waar een verlengkabel nodig is de connectors van beide panelen moeten afknippen en er nieuwe connectoren op moeten zetten.
Vraag: In dit legplan kom ik dan uit op 30 sets nieuwe connectoren. Dat klinkt wat lomp in de oren, of is dat gebruikelijk?
Het eenvoudigste werkt dit met installaties tot 10kWp. Dan zijn er vaste forfait-staffels te gebruiken. Boven de 10kWp moet je daadwerkelijk bij gaan houden hoeveel je teruglevert. Van wat ik begrepen heb zou dat wel meer voordeel moeten kunnen opleveren dan bij de vaste staffels.
Vraag: Is het wellicht handig om op twee facturen te bestellen zodat ik één factuur op basis van onder de 10kWp makkelijk kan afhandelen richting de belastingdienst? Over het resterende deel betaal ik dan dus wel gewoon btw.
Vraag: Welke impact heeft de verlaging van de energiebelasting in 2022 op deze regeling?
Excuses voor de lengte van de topicstart en de vele vragen. Er komt nogal wat bij kijken. Elk commentaar is van harte welkom
Het lijkt me leuk dit topic bij te houden tijdens de aanleg van de panelen.
Jaarverbruik
Ons huidige jaarverbruik zit op ongeveer 5000kWh. We gaan dit winterseizoen voor het eerst ook elektrisch verwarmen met een airco-unit. Naar schatting komen we dan ongeveer op 7000kWh uit. Naar verwachting zal er binnen een jaar of 10 vast wel een keer een elektrische auto komen met de daarbij behorende laadpaal.Huidige elektriciteitsaansluiting
Ter voorbereiding op de aanleg van de zonnepanelen (en een laadpaal) heb ik de meterkast laten aanpassen van 1 fase naar 3 fasen. Binnenkort komt de netbeheerder de aansluiting omzetten naar 3x25A.Budget en doel
Ik heb niet echt een budget. Wel wil ik de focus houden op een zo rendabel mogelijk systeem. Mijn idee is om zoveel mogelijk panelen kwijt te kunnen op het beschikbare dakoppervlak.Foto's
De zonnepanelen kunnen pal op het zuiden worden gelegd::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CUic3RoU9NA4nLuIwANTS8di.jpg?f=user_large)
Op de foto is de veranda nog niet af. Inmiddels is die wel af en de tuin weer aan kant gemaakt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktT5ClDBiByICzejT3GwH71q.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Op de garage en veranda ligt een beschikbare rechthoek van ongeveer 11,95m x 2,95m.Op de berging is een beschikbare ruimte van 5,30m x 3,30m.
Op de maten zit voor de zekerheid nog wel iets marge.
Voorlopige legplan
Door de beperkte breedte zit ik te denken aan zonneschansen. Als ik dat niet zou doen zou ik maximaal 2 rijen in de breedte kwijt kunnen, met het risico dat ik alsnog schaduw van de ene rij op de andere zou krijgen. Met een zonneschans heb ik dat niet. Wel wil ik het enigszins estetisch houden. Daarom is een helling van 10 graden wel prima. Dat kost me iets rendement, maar bij drie panelen in landscape kom ik dan tussen de 50 en 60 cm hoogte uit. Dat is niet mooi, maar wel te overzien.Nadeel van zonneschansen is dat die erg duur zijn. Ik heb gekeken naar de verschillende materialen. Ik zie mijzelf nog niet direct met beton aan de slag gaan voor dit soort formaten. Hout zie ik ook niet echt zitten qua duurzaamheid. Bij aluminium kom je al snel uit op iets als een Chiko zonneschans. Voor de twee dakoppervlakken ga je dan richting de 1700 euro aan opstelmateriaal.
Andere optie zou nog zijn om normale montagerails vast te zetten op opsluitbanden of betonnen schuttingpalen. Ik zie alleen nog niet helemaal voor me hoe ik dan de helling zou maken en de ballast zou gaan vastmaken. Ook wil ik wel windvangers aan de zij- en achterkant plaatsen.
In SunnyWebDesign heb ik de garage en berging met een schuin dak gemodeleerd, zodat ik een zonneschans kan emuleren:
:strip_exif()/f/image/XSI8n7cUdWBnc8mC8fswwrY9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk de panelen in landscape op de schans te leggen omdat 3x landscape beter in de breedte op de schans past dan 2x landscape. Bij landscape zouden de panelen afhankelijk van de lengte 30-50cm oversteken. Dat vind ik niet mooi. Ook heb je in landscape meer liggers op de schans nodig om op te monteren. Dat is dus weer duurder.
Op de garage zouden in de lengte 6 panelen van 1,99cm passen of 7 panelen van 1,70cm. Qua opbrengst maakt dat niet zoveel uit. Een schans van 7x3 is wel duurder dan die van 6x3. Vandaar dat ik hier heb gekozen voor 6x3 met de langere panelen.
Vraag: Zijn er bij gelijke totale wattpiek-verhouding nog voor- of nadelen aan de keuze voor een groter aantal kleine panelen of een kleiner aantal grotere panelen?
Ik heb voor de garage de volgende opties in gedachten:
:strip_exif()/f/image/fS9Uo1oRenOaHKcT1LQQBTn9.jpg?f=fotoalbum_large)
De rood omtrokken opties hebben mijn voorkeur:
- 18x Canadian Solar HiKu CS3N-420MS Perc (Voordeel weinig oversteek op de schans)
- 18x Jinko MM445-60HLD-MBV Tiger Pro Mono-facial HC 445WP (lekker veel opbrengst, wel veel oversteek op schans)
Voor de berging kom je uit op een schans van 3x3 in landscape.
:strip_exif()/f/image/Y46BlpJJUcTrgQzAiTFGsFMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier kom ik uit op:
9x Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M
Vraag: Ik heb voor de keuze van de panelen voornamelijk naar afmetingen en opbrengst gekeken. Zijn er nog belangrijke andere selectiecriteria? Gebruikte techniek en dergelijke? Of maakt dat allemaal niet echt meer uit tegenwoordig?
Schaduw
Bij de garage staat een schuur van de buren. Deze staat er vrijwel direct tegenaan. Hun dak heeft een hellingshoek van ongeveer 42 graden. Dat resulteert in de volgende schaduwpercentages volgens SunnyDesign::strip_exif()/f/image/eB7FcKQDhkNdt5OI2MQ7b4AR.jpg?f=fotoalbum_large)
De berging staat naast een leilinde. In SunnyDesign heb ik dat gemodeleerd met een muur. In het echt zal de leilinde niet het hele jaar in blad staan, maar dit zal alsnog voor best veel schaduw zorgen:
:strip_exif()/f/image/v2lQaFcchZWy1X7nMowbf4yU.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanuit het oogpunt van een efficiënte terugverdientijd neig ik ernaar om voor een stringomvormer te gaan.
Vraag: Vanaf welk percentage schaduw zou je geen stringomvormer meer moeten toepassen?
Vraag: Is het nuttig om de panelen die bijvoorbeeld 5+% schaduw ontvangen te voorzien van een Tigo-optimizer? Dat zou in dit geval in totaal 9 optimizers betekenen. Is dat raadzaam? Of zit het overslagpunt op een ander percentage schaduw?
Qua omvormers staat nu bovenaan mijn lijst de SMA Sunny Tripower 10.0 3AV-40. Volgens SunnyWeb zou die goed moeten passen:
:strip_exif()/f/image/flHJmcXAFvNrVm14cTeR48SY.jpg?f=fotoalbum_large)
Vraag: Een Goodwe of GroWatt omvormer zou ongeveer 600 euro besparen. Ik heb het idee dat SMA de betere schaduwbeheersing heeft. Klopt dat of kunnen de Chinese alternatieve dat inmiddels ook al prima?
Ik wil wel graag de opbrengst kunnen gaan loggen naar Domoticz of Home Assistant.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil de panelen zelf gaan leggen.Bekabeling
Ik heb ook al nagedacht over de manier van het leggen van de bekabeling. Graag zou ik bevestiging hebben of dit inderdaad de meest efficiënte legwijze is::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJgALeXFjXLwvb7PxcEUUQud.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VV45W4JhsOSiXABjfLIX5EQe.jpg?f=user_large)
Rood = plus, groen = min
De omvormer zou in de garage komen te hangen, halverwege de opstelling. De bekabeling richting de berging zal ik dan waarschijnlijk met solarkabels door een mantelbuis in de grond leggen. Solarkabels lijken goedkoper dan een YMVK-grondkabel.
De bekabeling ligt dusdanig dat er geen inductielussen ontstaan.
Vraag: Is 4mm² voldoende? Het voltage vanaf de berging is lager, volgens mij is het verlies door de kabel dan groter. Zou daar 6mm² toegepast moeten worden?
Natuurlijk wordt het frame geaard met 6mm² aardekabel.
Als ik het goed begrijp kunnen de panelen met hun bestaande bekabeling met elkaar verbonden worden als ze in de breedte naast elkaar liggen. Als je twee panelen die in de lengte naast elkaar liggen wil verbinden zul je een verlengkabel moeten gebruiken van circa 1,5 meter. Ik heb gelezen dat het verstandig is om niet connectoren van verschillende merken op elkaar aan te sluiten. In dit geval zou ik dus op elke plek waar een verlengkabel nodig is de connectors van beide panelen moeten afknippen en er nieuwe connectoren op moeten zetten.
Vraag: In dit legplan kom ik dan uit op 30 sets nieuwe connectoren. Dat klinkt wat lomp in de oren, of is dat gebruikelijk?
BTW-teruggave
Ik moet me op dit onderwerp nog verder inlezen. Wat ik tot nu toe heb begrepen is dat je ook op particuliere aanschaf van zonnepanelen btw terug kan krijgen.Het eenvoudigste werkt dit met installaties tot 10kWp. Dan zijn er vaste forfait-staffels te gebruiken. Boven de 10kWp moet je daadwerkelijk bij gaan houden hoeveel je teruglevert. Van wat ik begrepen heb zou dat wel meer voordeel moeten kunnen opleveren dan bij de vaste staffels.
Vraag: Is het wellicht handig om op twee facturen te bestellen zodat ik één factuur op basis van onder de 10kWp makkelijk kan afhandelen richting de belastingdienst? Over het resterende deel betaal ik dan dus wel gewoon btw.
Vraag: Welke impact heeft de verlaging van de energiebelasting in 2022 op deze regeling?
Excuses voor de lengte van de topicstart en de vele vragen. Er komt nogal wat bij kijken. Elk commentaar is van harte welkom
SRK35ZS-W
:strip_exif()/f/image/HPqUJOToF4STtG45aEfa3W13.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nyoftroPnYZMlw8ndVWyzXSl.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/nvECqmmxbSWe1SO1lMJZRmHo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vxVy3xYly902QHUYwSJi5ZIE.jpg?f=fotoalbum_large)