Huis verkoop afgeketst na aanvragen lening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Hoi,

Ik had graag even hier jullie licht op laten schijnen. Vooraleerst, dit gaat over een BE situatie, niet onbelangrijk me dunkt.

We hebben een huis gekocht, en ook ons huis verkocht, so far so good. Lening is aangevraagd en goedgekeurd (inclusief overbruggingskrediet voor de periode dat we nog nodig hebben);

Nu hebben we het volgende voor:

Ons huis was verkocht met als ontbindende voorwaarde "het verkrijgen van een lening", deze is niet gehaald en ze hebben nu de deal afgeketst. Hun goed recht uiteraard maar voor ons iets ambetanter.

Nu voor we morgen/overmorgen naar de bank bellen, vroegen we ons af of er hier ervaringsdeskundigen mee zijn? Is dit een probleem? Of is dit pas een probleem nadat het overbruggingskrediet afloopt en dan het huis nog niet verkocht is?

We moeten ons huis ook effectief verkopen om de koopprijs te kunnen betalen, het is is dus niet een situatie waarin we kunnen zeggen dat we het in de verhuur steken ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:10

H-W

Ik heb niet zoveel ervaring met dit soort zaken maar heb je bij de koop van je nieuwe woning niet de voorwaarde gesteld dat deze koop enkel doorgaat als je je eigen woning verkocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 22:55
ik weet niet of er in BE een huizengekte is. Indien dat niet het geval is en je mogelijk langer het huis in de verkoop hebt, dan zou ik uitzoeken hoeveel de prijs omlaag kan zodat je het huis kunt blijven betalen. Liever verkopen voor een paar duizend minder en rustig slapen.

Is er ook een huizengekte, dan lijkt het mij dat je geen probleem hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Daar is je overbrugging juist voor, deze duurt meestal maximaal 1 tot 2 jaar, pas daarna wordt het een probleem. (Wat wsl eenvoudig op te lossen is door hem gewoon te blijven betalen, of hij wordt iets duurder)

Zoek even de looptijd van je overbrugging op, verder niet druk maken en je huis opnieuw verkopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 20-10-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:12
Als ik mij niet vergis loopt zo’n overbruggingskrediet 2 jaar, of je moet de aflossingstabel er eens bijnemen en zelf verifiëren.

Ik heb onlangs ook een huis gekocht, en ik zat er al in nog voor er een eerste bod kwam op mijn appartement (beide regio Brussel). Dit is het scenario waarvoor zo’n overbruggingskrediet dient. Een kennis van mij heeft zelfs een jaar moeten wachten na zijn verhuis eer er een bod kwam op zijn huis.

Zo’n overbrugging is pokkeduur, maar ik zou me geen zorgen maken.
Hopelijk heb je wel de waarde van je huis niet overdreven hoog ingeschat, anders ga je misschien moeten toeleggen bij het verlijden van de akte.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Zolang je de overbruggingshypotheek gebruikt hebt je dubbele lasten, maar verder is het inderdaad niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:12
Welke looptijd heb je afgesproken met je overbruggingskrediet? Ik neem aan dat verkoop niet definitief hoefde te zijn, aangezien je aanvraag al akkoord was voor definitieve verkoop? Heb je geen hypotheekadviseur trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58

Superflip

*pwiet*

Hypotheekadviseur daar doen we niet aan in BE, dat is doorgaans de bank zelf.

Overbruggingskrediet dient juist om te overbruggen tussen de verkoop van het oude en het nieuwe. Zelfs al is dat maar 1 dag, dan wordt er een overbruggingskrediet opgezet. In zo'n geval zijn de kosten van zulk krediet niet ideaal.

De waarde van je overbruggingskrediet mag normaal 80% van de waarde van het oude goed niet overschrijden. Je hebt wellicht ook een erkend schatter jou oude woning moeten laten schatten. Je overbruggingskrediet blijft dus doorlopen zolang de oude woning niet verkocht is met een maximum van 12 of 24 maanden. Daarna beslist de bank wat te doen. In het slechtste geval zullen ze dus een openbare verkoop organiseren waarbij het per opbod verkocht wordt, wat resulteert in een lagere prijs (maar genoeg om de 80% te dekken).

In het kort: niet panikeren, terug op de markt zetten (eventueel 2e hoogste bieder terug contacteren en vragen of ze nog interesse hebben, ook gewoon eerlijk zijn waarom het afsprong) en de bank natuurlijk op de hoogte brengen. Zij zullen je wel informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:51
Tarkin schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:29:
Hoi,

Ik had graag even hier jullie licht op laten schijnen. Vooraleerst, dit gaat over een BE situatie, niet onbelangrijk me dunkt.

We hebben een huis gekocht, en ook ons huis verkocht, so far so good. Lening is aangevraagd en goedgekeurd (inclusief overbruggingskrediet voor de periode dat we nog nodig hebben);

Nu hebben we het volgende voor:

Ons huis was verkocht met als ontbindende voorwaarde "het verkrijgen van een lening", deze is niet gehaald en ze hebben nu de deal afgeketst. Hun goed recht uiteraard maar voor ons iets ambetanter.

Nu voor we morgen/overmorgen naar de bank bellen, vroegen we ons af of er hier ervaringsdeskundigen mee zijn? Is dit een probleem? Of is dit pas een probleem nadat het overbruggingskrediet afloopt en dan het huis nog niet verkocht is?

We moeten ons huis ook effectief verkopen om de koopprijs te kunnen betalen, het is is dus niet een situatie waarin we kunnen zeggen dat we het in de verhuur steken ofzo.
Hebben ze ook bewijs aangeleverd :? Er zitten (in NL) eisen aan verbonden. Zo kan het zijn dat je minstens moet overleggen dat bijvoorbeeld 3 banken een afwijzing moeten geven, anders voldoet men niet aan de voorwaarden van ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Hoi hoi,

Drukke dagen geweest, maar zoals hier al gezegd geen probleem in principe. Opv oorwaarde dat we het huis tegen het einde van het overbruggingskrediet kunnen verkopen aan minimaal het bedrag dat we er de eerste keer voor kregen. Anders gaan we zelf nog een stukje moeten bijleggen.

Bewijs was niet nodig want we hadden het niet sluitend genoeg geformuleerd (lesmomentje voor onszelf). Volgende keer gaat ze ook een aantal banken bijstaan, minimaal 3.

We hebben dus ni nog een 18tal maand om ons huis opnieuw te verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Tarkin schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:03:
Hoi hoi,

Drukke dagen geweest, maar zoals hier al gezegd geen probleem in principe. Opv oorwaarde dat we het huis tegen het einde van het overbruggingskrediet kunnen verkopen aan minimaal het bedrag dat we er de eerste keer voor kregen. Anders gaan we zelf nog een stukje moeten bijleggen.

Bewijs was niet nodig want we hadden het niet sluitend genoeg geformuleerd (lesmomentje voor onszelf). Volgende keer gaat ze ook een aantal banken bijstaan, minimaal 3.

We hebben dus ni nog een 18tal maand om ons huis opnieuw te verkopen
Uit ervaring weet ik dat een leegstaand huis moeilijker verkoopt dan een bewoond huis.

Leegstand wordt vaak gebruikt om de prijs omlaag te krijgen. De potentiële kopers weten immers dat je van het huis af moet omdat je dubbele lasten hebt.

Dit weet ik omdat ik zelf ook deze “truuk” heb toegepast bij de koop van een woning. De verkoper dacht nog dat hij me kon overbluffen door te zeggen dat er ook een andere geïnteresseerde was, maar die was er niet. Overigens was het toen geen schaarste op de woningmarkt.

Wat je nu moet doen is dus het huis zo snel mogelijk weer in de verkoop zetten en hopen dat je er hetzelfde bedrag of hoger voor kunt krijgen.

Zodra je bent verhuisd wordt dat alleen maar moeilijker.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 10:22

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Heb je ook te horen gekregen hoe definitief de ontbinding is? Kunnen ze gewoonweg veel te weinig lenen of hebben ze domweg een trage bank te pakken die niet op tijd de lening aangeleverd heeft?
En hoe graag willen ze het huis? Als je weinig gegadigden voor je huis had, kun je kijken hoe de vork echt in de steel zit en mogelijk (door iets bij te passen) de koop alsnog laten doorgaan.
Als het net zo'n idioterie is zoals hier in NL, dan domweg weer op de markt zetten of anders eerdere/lagere bieders laten weten dat de verkoop is afgeketst. Maar net hoe snel je er vanaf wilt en moet.
Als het tweede bod een paar duizend onder het eerste zat, kan dat je uitweg hier zijn als je er snel vanaf wilt.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Pagina: 1