Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Nu de prijs van de nieuwe A7IV hoogstwaarschijnlijk wat te hoog uit valt ben ik aan het zien naar alternatieve upgrade paden voor mijn A7r. Ik was aan het denken om nog even te wachten tot de A7IV uit is en iedereen zijn "oude" A7III tweedehands verkoopt en de prijs dus nog wat verder zakt.

Goed, the elephant in the room: het verlies in megapixels. Ik weet dat ik me er niet blind op mag staren maar toch ... ga ik 36MP naar 24MP zien in mijn foto's of is het verschil alleen te zien op een computerscherm? Of is er sinds de A7r op sensorniveau veel verbeterd dat dat het verlies in resolutie compenseert?

Los daarvan weet ik dat er in de A7III heel wat dingen zitten die ook betere foto's geven. (VEEL) betere AF, IBIS, ook auto ISO met instelbare minimum sluitertijd ... .

Zouden jullie een A7r vervangen met een A7III echt een upgrade noemen?

Met het geld dat ik dan bespaar (t.o.v. een A7IV of A7RIII/A7RIV) zou ik dan ook een Samyang 24-70 f/2.8 kunnen aanschaffen. Als die optisch echt goed is, zou dat wel een mooie toevoeging zijn op mijn huidige primes. Alle Samyang XP50mm f/1.2, XP85mm f/1.2 en 135mm f/2.

pfffff keuzes, keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Dat zijn hele goede vragen. Ik zou persoonlijk best blij kunnen zijn met een A7R en jouw primes, maar ik snap ook zeker de neiging naar een upgrade. Of je de megapixels gaat missen? Ja, waarschijnlijk wel; maar aan de andere kant krijg je er pixel voor terug die beter beeld opleveren d.m.v. diverse features.
Heb je alleen primes? Dan zou ik misschien een tweedehands A7RII of A7RIII overwegen. Wil je ook meer AF zooms gaan gebruiken? Dan zou ik inderdaad eerder neigen naar een A7III.
Een vraag zoals jij die stelt heeft ook gewoon echt met optimalisatie te maken. Wil je dure lenzen op een goedkopere body plakken of wat goedkopere lenzen op een dure body?

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

Waarom zou het een A7III moeten zijn? Als je hart uitgaat naar snelle mf-primes ben je zoals gezegd veel beter af met een A7RII. Nog voordeliger te vinden dan straks een A7III, een 42 Mp sensor zonder low-pass filter, IBIS, een 1230 kpx LCD in plaats van 921 kpx...
Waarom zou je een sensor vol af-punten willen hebben als je vooral mf schiet? Of een buffer voor stapels raws of jpegs als je foto voor foto schiet? Het enige dat ik kan bedenken is het af-punt dat je direct kunt aangeven en verplaatsen en de batterij die veeeel langer meegaat. Of dat de doorslag geeft? Of zijn er dingen die ik mis, en waarom ik ook een A7III zou moeten willen?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Ja ik heb voorlopig alleen primes.

@bobcom : Ik snap jou vraag maar je hebt nog niet alle info ... . Waar ik wel meer tegenaan loop is dat ik mijn zoontje wil fotograferen en een A7r i.c.m. MF primes en wat anticiperen gaat dat zeker maar om het nu echt ideaal te noemen ... . Daarmee zit ik wat te twijfelen.

Waar ik nog niet over nagedacht heb is dat ik de A7r waarschijnlijk niet weg ga doen. Die is me gewoon te goed. Dan zou ik op tafel de A7r met een prime erop hebben liggen en een A7III met de Samyang 24-70 AF.

Misschien kan ik dan wel vrede nemen met wat minder megapixels in bepaalde foto's maar altijd wel haarscherp. Wil ik voor haarscherp, ligt de A7r er ook nog altijd.

Misschien is dat een mooi compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even duwtje gegeven richting Aankoopadvies

Ik ben het wel met @bobcom eens hoor. Waarom niet een A7Rii? Het is nog steeds geen snelheidsmonster maar stukken beter dan je eigen R. En de sensor is ook veel beter. Beetje zonde om 2 camera's op tafel te hebben liggen terwijl je het waarschijnlijk met eentje af kan.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zou ik om te beginnen investeren in echte top AF lenzen die ook snel zijn. Daarna komt voor mij pas een andere body. Ik schiet zelf met een Nikon D500 met een AF 17-55 2.8 en een 70-200 AF VRII. Meer dan genoeg pixels zelfs voor grote afdrukken. Het verschil tussen 24 36 of 45 Mp zie je niet pas als je in gaat zoomen en weet waar je naar moet kijken zie je verschillen anders niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@sys64738 : thanks voor de input. Bonuspunten: de A7Rii is blijkbaar nog goedkoper tweedehands dan de A7III en 42MP ( _/-\o_ ).

Wat is het verschil dan in Eye AF tussen de A7RII en A7III? Ik dacht dat de A7III echt supergoed was. De A7RII wist ik zelfs niet dat die eye AF deed.

Als je de AF een schaal van 0 tot 10 zou moeten geven Waar de A7R 0 is en de A7III 10 is, waar zou de A7RII dan (gevoelsmatig) ergens belanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Tja. Ik zou de A7Rii qua AF een 6 a 7 geven. Het werkt maar rondrennende kinderen wordt lastig. Ook de algehele snelheid is net aan OK. Als je een burst schiet, ben je daarna even aan het wachten op het wegschrijven.

Dus de vraag is: wat wil je liever? Veel pixels of snelheid? Dat laatste biedt de A7iii stuk meer. En 24mp is natuurlijk al meer dan genoeg voor mooie 90 bij 60 cm prints (als je ook beetje knappe lens gebruikt).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@bucovaina89 wat doe je met je foto's? Inzoomend op een computerscherm ga je altijd verschil zien, maar dat is alleen maar leuk wanneer je in je foto software zit te spelen.
Moet je veel croppen, of druk je ze groot af en wil je van dichtbij nog extra details kunnen ontdekken? Of is het meer voor online delen of op standaard foto formaat afdrukken? Je gebruiksscenario bepaalt of je veel MP nodig hebt.

Voor foto's van mijn kinderen of gewoon mensen prefereer ik goede AF en snelheid boven MP. Probeer ik een vogel te schieten die uiteraard te ver weg zit dan zou ik wel eens meer MP willen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
@Gonadan : Groot druk ik de foto's niet veel af. Hier en daar in huis hebben we wel ergens een foto in het groot afgedrukt (grootste is 1280x800mm van de A7r). Dan vind ik het vooral leuk als je ook dichtbij staat dat je nog details kan ontdekken. We hebben een grote foto die ik nog met de 5d MkII heb genomen. Van ver is die ook zeker OK maar dichterbij zie je toch echt een "gebrek" aan detail wat ik nu met de A7r niet heb.

Ook vind ik het wel handig om marge te hebben om te croppen. Zeker met primes kan dat wel handig zijn.

Nu heb ik gisterenavond met moeder de vrouw nog wat overlegd. Ze kon zich (met enig gevoel voor tegenzin :) ) toch nog nét vinden in een A7RIII tweedehands. Enige ruimte voor de nieuwe Samyang 24-70 f/2.8 valt dan natuurlijk wel weg. Maar dan heb ik én veel MP, én AF én 10fps én betere kwaliteit bij weinig licht. Alles volstaat dan r.u.i.m.s.c.h.o.o.t.s voor wat ik wil doen. Ipv de Samyang zoom zou ik me dan oriënteren op de Samyang 45mm f/1.8 of 75mm f/1.8. Dan heb ik ook effectief wat aan de AF.

De Samyang XP primes die ik nu heb gaan zeker ook nog hun waarde behouden op de fijnere 42MP sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
bucovaina89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:18:
Enige ruimte voor de nieuwe Samyang 24-70 f/2.8 valt dan natuurlijk wel weg.
Je kunt natuurlijk ook een andere standaard-zoom proberen, bijvoorbeeld tweedehands. Een Tamron 28-75/2.8 kost je nu ca. 550 euro.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
zzzzz schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:33:
[...]

Je kunt natuurlijk ook een andere standaard-zoom proberen, bijvoorbeeld tweedehands. Een Tamron 28-75/2.8 kost je nu ca. 550 euro.
Ik zou me op zich nog wel kunnen vinden in een gewone AF prime hoor. Als die redelijk deftig is. Ik dacht dat de 75mm best goede reviews kreeg. En meestal gebruiken we nu de 85mm f/1.2. De 50mm f/1.2 wordt veel minder gebruikt om een of andere reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@bucovaina89 Ik krijg toch wel erg het gevoel dat je je erg focused op specs je betere details zie je pas als de lens en de scherpstelling ook goed gaan. Mensen die dichtbij naar de details van een foto gaan kijken snappen naar mijn mening de kunst van fotografie niet. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Aan de andere kant koop waar je blij van wordt, maar vooral gebruik die camera en ga fotograferen. Ik krijg een beetje het gevoel dat je op zoek bent naar argumenten om je vrouw te overtuigen dat je een nieuwe camera nodig hebt. Denk dan nogmaals na of je wel de juiste prioriteiten stelt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Frogmen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:57:
@bucovaina89 Ik krijg toch wel erg het gevoel dat je je erg focused op specs je betere details zie je pas als de lens en de scherpstelling ook goed gaan.
Vandaar dat ik voor de A7RIII zou gaan met betere AF voor de rondhuppelende zoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
bucovaina89 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:38:
[...]Vandaar dat ik voor de A7RIII zou gaan met betere AF voor de rondhuppelende zoon.
De AF van je huidige camera moet dan uiterst belabberd of non-existent zijn...

Eens met @Frogmen Lenzen leveren scherpere plaatjes op, camera's niet. Je schrijft zelf al: Als je die camera koopt kun je niet de lens kopen die je graag wilt.
Een hoge resolutie camera met een onscherpe lens legt alleen een onscherp plaatje vast in nóg meer megapixels.

En als je een scherm hebt iemand met een scherm kent een scherm kunt googelen waarop je echt 24 megapixels kunt zien trek ik mijn post weer in.

Ik bedoel, een leuk plaatje van je kind deel je met opa&oma via Whatsapp, het wordt verkleind tot 300kb en vertoond op een schermpje van omgeveer 2, maximaal 3 megapixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Voor de ware mega pixel believers kijk eens op https://jp.vroemen.eu/index.php?/category/album-2021 in de mappen Grachtenrace vind je foto's gemaakt met een Nikon D500, Nikon D800 en een Leica Q2 als je zonder de exif te bekijken de camera eruit haalt top dan heb je gelijk, durf te wedden van niet. Koop maar gewoon een echte top lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK bedankt voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Goed, we zijn een paar dagen verder en heb er redelijk wat calorieën aan denkvermogen tegenaan gegooid.

Ik neig nu toch meer naar een AF-zoom erbij te kopen dan een beter body. Met name de Samyang 24-70mm f/2.8. Voor zover er al reviews van verschenen zijn lijkt die in mijn situatie/gear echt complementair en een waardevolle toevoeging te zijn aan de MF-primes die ik al heb. Als ik wil gaan voor wat een lichtsterke prime kan en een zoom niet, dan neem ik de MF primes anders de zoom. Wil ik snel een foto nemen van zoonlief, de AF zoom. Ik vermoed dat mijn vrouw ook eerder geneigd gaat zijn om foto's te nemen met de AF zoom dan met de MF-lenzen.

En een nieuwe body? Ik zie eerst wel hoe de A7r het doet met een deftige AF-lens. Ik ga sowieso al meer keepers hebben dan ik nu heb met de MF primes. Als ik echt meer wil, zal de prijs van een a7r II of a7r III ook wel weer gezakt zijn. Dat Sony maar snel met een a7r V komt die zo ver zijn tijd vooruit is dat iedereen zijn a7rIV buiten gooit voor 250 euro :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Goede keuze denk dat je daar erg blij van wordt. Persoonlijk verwacht ik voor normale fotografie weinig progressie meer. Als je kijkt naar de nieuwe Nikon Z9 zijn dat natuurlijk zieke specs maar eigenlijk allemaal in het extreme niet nuttig voor jouw foto's van je zoontje. Hooguit de iets preciezere AF en sneller. Maar zie je dat meteen ik denk het niet. Deze lens dat ga je zien. Ben benieuwd hoe die bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
@Frogmen : Goh, ik denk dat goede eye-detect AF met gezichtsherkenning en de toevoeging van IBIS ook echt een verschil maakt gezien ik veel binnen fotografeer en geen van mijn lenzen beeldstabilisatie hebben. De functie van auto-iso met een instelbare minimum shutter speed zou ik volgens mij ook handig vinden, nu staat die vast op 1/60e wat eigenlijk niet voldoende is voor mijn 50mm, laat staan voor de 85mm die ik het vaakst gebruik (*). Een iets hogere burst rate dan ~5fps zou ook nog nice to have zijn(#).

Maar goed, ik ben nu bezig over rand-specs die me het leven wat gemakkelijker zouden kunnen maken en me wat meer keepers zouden kunnen opleveren, maar niet in de mate van van een MF prime naar AF zoom lens te gaan.

(*) Ik heb net de 2e custom stand zodanig ingesteld op M-stand, f/2, 1/125e, auto iso tussen 100 en 3200, dat zal waarschijnlijk wel aardig in de richting gaan.

(#)
edit:
Net spd priority cont. drive mode ontdekt. Gezien ik nu toch (nog) geen AF heb is dat ook al een heel verschil

[ Voor 6% gewijzigd door bucovaina89 op 03-11-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
Update, deze ochtend heb ik de Samyang 24-70mm f/2.8 besteld. Als alles goed gaat is die morgen in huis *O* *O* *O* *O*

En ondertussen heb ik ondekt dat ook de A7r(1) en A7s(1) wel degelijk Eye Detect AF doen!!!! Hoe cool is dat!!!! :Y Ik dacht dat dat pas vanaf mark III was of zo. Goed de implementatie zal wel beter zijn en zo maar toch, dit is wel cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
bucovaina89 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:13:
Update, deze ochtend heb ik de Samyang 24-70mm f/2.8 besteld.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen! De lens is immers vrij nieuw en heeft nog weinig reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
zzzzz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:49:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen! De lens is immers vrij nieuw en heeft nog weinig reviews.
Inderdaad, ik hou al een tijdje het kanaal van Christopher Frost en Dustin Abbott in de gaten. Zij hebben in het verleden al meerdere Samyangs gedaan maar beiden zijn blijkbaar eerder bezig met Tamron en Canon RF.

Ook vind je op Youtube maar 1 sort of review terug. Al de rest is eerder promotioneel beeldmateriaal waar je weinig mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
OK, ik heb hem ondertussen binnen. Kwestie van bouw is het een erg solide lens en ik heb nog geen tijd gehad om te pixel peepen, maar het lijkt er wel op dat de beeldkwaliteit meer dan goed is.

Er is voorlopig wel 1 probleempje met de Samyang 24-70mm f/2.8: Als ik film met de a7S op AF-c dan focust hij langzaam naar het punt het dichts bij dat hij kan focussen, geen rekening houdend met waar effectief gefocust moet worden. Alsof je een focus pull zou doen van iets dat in focus is naar volledig macro stand. Alleen, er is daar niets om scherp op te stellen. Als ik de lens vervang door de 35mm f/2.8 van Samyang, heb ik dat probleem niet. Het lijkt er dus op dat er iets met de firmware scheelt waardoor die niet lekker babbelt met de a7S.

Voor de rest nog niet deftig naar de lens kunnen kijken.

edit:
disclaimer: ik ben een totale amateur, dus het kan goed zijn dat ik iets mis doe, al denk ik van niet

[ Voor 6% gewijzigd door bucovaina89 op 20-11-2021 19:59 ]

Pagina: 1