Er zijn al diverse topics voorbij gekomen over het wel of niet aarden van zonnepanelen, maar in geen van de topics is er sprake van een in-dak zonnepaneelsysteem, waarbij de zonnepanelen in een plastic 'bak' gemonteerd worden.
Mijn huis heeft, ten tijde van de bouw, een in-dak zonnepaneelsysteem van GSE gekregen met daarin 27 panelen van CSUN (300 Wp). Via het bouwbesluit zijn in ieder geval de veiligheidsnormen van NEN 1010:2017 van toepassing. Verder heb ik een transformatorloze omvormer (SAJ Suntrio 8K Plus).
Diverse bronnen zeggen dat het aarden van een klasse II-apparaat NIET mag. Maar ik snap dan niet, waarom ik volgens NPR 5310:2016 sectie 6.3.1 mijn panelen WEL zou moeten aarden. Ik citeer:
In vergelijking met een traditionele installatie op een metalen draagconstructie, die WEL geaard moet worden, en waarbij via klemmetjes dus ook de frames van de panelen, gaat dat dus niet op bij het systeem dat ik heb.
Wie-o-wie kan mij nu vertellen hoe het zit in deze casus. Waarom moet ik volgens de NEN 1010 wel aarden, maar ook het ook weer niet (want klasse II dubbel geïsoleerd). En waarom zegt de installatiehandleiding van CSUN dat ik de frames wel degelijk moet aarden?
Relevante bronnen:
Mijn huis heeft, ten tijde van de bouw, een in-dak zonnepaneelsysteem van GSE gekregen met daarin 27 panelen van CSUN (300 Wp). Via het bouwbesluit zijn in ieder geval de veiligheidsnormen van NEN 1010:2017 van toepassing. Verder heb ik een transformatorloze omvormer (SAJ Suntrio 8K Plus).
Diverse bronnen zeggen dat het aarden van een klasse II-apparaat NIET mag. Maar ik snap dan niet, waarom ik volgens NPR 5310:2016 sectie 6.3.1 mijn panelen WEL zou moeten aarden. Ik citeer:
Deze vraag stel ik, omdat ik in discussie ben met de aannemer. Op basis van hierboven concludeer ik, ondanks dat de panelen in een plastic 'bak' liggen, de metalen frames rondom de panelen dus wel geaard moeten worden. De aannemer blijft stellen dat, omdat de panelen dubbel geïsoleerd zijn, dit niet hoeft.Met ‘metalen delen’ worden in dit deel bedoeld de metalen frames rond de PV-panelen, met inbegrip van de daaronder liggende metalen draagconstructie, overig metalen bevestigingsmateriaal en metalen kabelgoten die redelijkerwijs aanraakbaar zijn.
Of aarding (potentiaalvereffening) van deze metalen delen noodzakelijk is, hangt af van het type omvormer en of de metalen delen met een bliksemopvanginstallatie zijn verbonden.
Bij PV-systemen met transformatorloze stringomvormers is aan DC-zijde een common-mode-wisselspanning ten opzichte van aarde aanwezig, gesuperponeerd op de DC-spanning. Deze wisselspanning kan door de capacitieve eigenschap van de PV-panelen een niet verwaarloosbare aardlekstroom veroorzaken bij aanraking van panelen of daarmee verbonden metalen delen.
Dat de capaciteit van PV-panelen naar de omgeving groot is, komt door het grote oppervlak en de geringe afstand tussen cellen en buitenkant. Vooral panelen met een kunststof voor- of achterzijde kunnen een grote capaciteit vertegenwoordigen. Indien de panelen op metalen vlakken zijn gemonteerd, is er duidelijk een grote capaciteit naar aarde. Maar ook als er geen metalen vlak aanwezig is, kan toch een groot geleidend contactvlak ontstaan door condensvorming. Deze condens kan in geleidend contact met de frames en constructie komen waardoor bij aanraking aardstromen van enkele mA/m2 kunnen ontstaan. Voor een gemiddeld systeem kan dit oplopen tot tientallen mA. Als het systeem niet geaard is, zal die stroom door de persoon lopen die de constructie aanraakt. Alleen al door de schrikreactie kunnen op een dak zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Aarding is in dit geval noodzakelijk.
In vergelijking met een traditionele installatie op een metalen draagconstructie, die WEL geaard moet worden, en waarbij via klemmetjes dus ook de frames van de panelen, gaat dat dus niet op bij het systeem dat ik heb.
Wie-o-wie kan mij nu vertellen hoe het zit in deze casus. Waarom moet ik volgens de NEN 1010 wel aarden, maar ook het ook weer niet (want klasse II dubbel geïsoleerd). En waarom zegt de installatiehandleiding van CSUN dat ik de frames wel degelijk moet aarden?
Relevante bronnen:
- Installatiehandleiding GSE (zie pagina 23)
- Installatiehandleiding CSUN panelen (zie pagina 14/15)
http://www.basilfx.net