Newbie vraag - netwerk instellen media player

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik durf het haast niet zeggen, maar ik ben hier echt totaal niet mee bekend...

Heb hier een oude mediaplayer, die heb ik aan een netwerk kabeltje gehangen en die hangt weer aan een router. Wanneer ik iets uitprobeer - b.v. Facebook, dan meldt het apparaat na verloop van tijd na verloop van tijd 'Host www.facebook.com not found' (ditto bij Twitter of youtube).

Ik vermoed.. dat het met de netwerk instellingen te maken heeft. Maar heb geen idee welke gegevens ik moet invoeren op de mediaplayer.

IPConfig /all gedaan. Toen handmatig de IP adres (IP4), Subnet masker Std. Gateway and DNS server ingegeven (uit IPconfig /all) Jammer maar helaas, dat werkt niet.

Er is ook een optie 'Automatisch instellen', werkt ook niet.

Geen idee welke gegevens ik op de media speler moet invoeren.
Misschien moet er iets in de router gewijzigd worden (Asus RT-AC88U).

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Thanks!

p.s. ik zie op de mediaspeler, bij de netwerk aansluiting een groen lampje branden en regelmatig ook een oranje lampje. Kan ook helemaal niks betekenen, geen idee.

[ Voor 8% gewijzigd door tww62 op 20-10-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Zoals je het aangeeft zou het in principe moeten werken, maar dan moet je natuurlijk niet ook het IP-adres van het apparaat zelf uit ipconfig /all hebben gekopieerd, dan heb je een adresconflict wat in ieder geval voor problemen gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
IPConfig /all doe ik in Windows. Bij alle items staat 'Media state: Media disconnected'
Bij slechts 1 (Ethernet adapter staan adressen)

Heb geen idee... echt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsDLTSLJ1INA1Kk1pFrFsKLg3Cs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mu2AyelPRghSwT8KnuQBxuR7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:49
Wat voor IP adres krijgt de media player als je voor 'Automatisch instellen' kiest, dan wordt dit voor je ingevuld d.m.v. DHCP.

Zie verder ook nergens staan wat voor type/model media player je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik heb de media speler gereset naar fabrieksinstellingen. Verbinding maakt 'ie dan nog steeds niet.

Er verschijnt als IP adres 169.254.159.109 met DHCP IP auto en DNS auto.

Ik heb verder dan niets gedaan.
Het is een oude media speler (AC Ryan). Omdat ik van plan een nieuwe te kopen media player te kopen (NVidia), dacht ik, 'laat ik 'm nou eens aan Internet hangen, dan weet ik wat mij straks te wachten staat aan gedoe'.

Bij die nieuwe zal het ook niet werken, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan werkt DHCP dus niet, want dan zou je iets moeten krijgen in dezelfde range als dat je PC heeft.

Als je die mediaspeler een vast IP geeft, kun je die dan pingen vanaf je Windows machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:41:
Dan werkt DHCP dus niet, want dan zou je iets moeten krijgen in dezelfde range als dat je PC heeft.

Als je die mediaspeler een vast IP geeft, kun je die dan pingen vanaf je Windows machine?
Ehm... hoe doe ik dat?

Bedenk: ik ben weliswaar redelijk bekend met Windows enzo, maar netwerk-zaken zijn voor mij een grijs gebied.

FWIW ... de mediaspeler, in netwerk settings toont dit nog,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2h80ebXealz0WwVPgtltGWZXz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fq9Ce1OcWRzy7xZFDTD1MLEq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
169.254.x.x is een zogenaamd 'local-link address', dat betekent o.a. dat de mediaspeler geen automatisch netwerkadres heeft gekregen via DHCP van jouw router. Oorzaak kan in de mediaspeler liggen, of in de router, of zelfs een kapotte kabel.

Je kan het handmatig instellen, zoals voorgaande posters schreven. Subnetmasker, Gateway en DNS kun je 1 op 1 overnemen van jouw PC, voor het IP adres zul je iets moeten kiezen dat nog niet bezet is binnen het ingestelde subnet. Dus een 192.168.1.x zo te zien, kies x niet gelijk aan de die van de router / jouw PC / andere devices in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ik heb zoeven de netwerkkabel vanuit de mediaplayer in mijn laptop gedaan. Ik kan daar keurig Internet op en dingen opzoeken enzovoorts. IPConfig /All gedaan.

Heb ik wat aan die gegevens?

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V
Physical Address. . . . . . . . . : --verwijderd--
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : --verwijderd-- (Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.xxx.xxx(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : --verwijderd--
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : --verwijderd--
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

de xxx daar staan 3 cijfers.

Moet ik die adressen invullen? Of heeft dat er niets mee te maken?
Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:40
@tww62 Heb je een vast ip4 adres geconfigureerd op de laptop? Of gebruik je ipv6 op de laptop?
Het bovenstaande scherm is in lijn met die van de mediaplayer, dhcpv4 werkt niet, je hebt een APIPA adres (169.254.x.x).

[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 21-10-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:54
Die oude mediaplayer kan alleen maar lokale video's afspelen, dus bijvoorbeeld vanaf een netwerk share of zijn lokale disk.
Hij stamt van voor de tijd van youtube en andere internet bronnen.

Dus wat je wilt heeft niets met de instellingen van dat ding te maken, maar hij kan dat gewoon niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
1) Ik heb de adressen zoals in mijn bericht van 09:32 op de mediaspeler ingegeven en default gateway op 0.0.0.0 gezet (ipconfig /all liet default gateway blanco, dus... op de gok 0.0.0.0 ingeven).
De rest overgenomen. Ik gebruik IP4.

2) Ondertussen op Internet de handleiding gevonden
https://www.gebruikershan...w-handleiding-274979.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u0BjCYFQcvTQvWyoq34BfhVGW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/glOv2mOUvOnxIbCBp2o08vGO.png?f=fotoalbum_large

3) Ik hoopte.. dat bij het indrukken van Facebook, Twitter, of Youtube ik op z'n minst op die pagina zou komen, zodat ik wist dat het werkte, dat er een verbinding was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3d2P4n5RtnvP9yZyTQ1l9GfaiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/goTBc1z4Z8piBtfX0SONbQUv.png?f=fotoalbum_large

4) @Theone098 Op mijn laptop gebruik ik IP4, ik geloof niet dat het een vast IP adres is. Ik zou niet eens weten hoe dat moest.

In de handleiding staat o.a.

Network Feature
- A/V streaming/transmission via Ethernet(10M/100M/1000M) & Wi-Fi dongle (802.11b/g/n, optional)
- A/V streaming via UPnP Media Server
- File sharing via Samba server
- FTP Server
- Internet Radio (SHOUTcast)
- BT download
- Video podcast

[Off-topic] Ik herhaal het nog maar eens, ik ben niet bekend met dit soort zaken.
Stel ik koop een nieuwe speler, ik sluit 'm aan, moet ik mij dan voorbereiden op dezelfde 'ellende'?
Op youtube zag ik een video - aansluiten - Internet verbinding werd gedetecteerd, klaar.

Een andere vraag: stel... stel dat het dan uiteindelijk gelukt is (met die nieuwe mediaspeler) om verbinding te krijgen.
Ik zag op youtube a video dat men dan een browser moest installeren (.apk) en zag al spoedig een muispijltje verschijnen.
Op dat punt stopte ik, want wát heb ik nog meer nodig qua hardware? Een Bluetooth keyboard, BT-muis?
Is op Tweakers iets te vinden over de allereerste stappen op dit vlak.
Ik vind het te l*llig om te vragen, maar voor mij is dit nieuw en in de kennissen/vrienden kring is niemand die dit heeft en mij kan helpen op dit punt.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:30
tww62 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:32:
Ik heb zoeven de netwerkkabel vanuit de mediaplayer in mijn laptop gedaan. Ik kan daar keurig Internet op en dingen opzoeken enzovoorts. IPConfig /All gedaan.

Heb ik wat aan die gegevens?

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V
Physical Address. . . . . . . . . : --verwijderd--
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : --verwijderd-- (Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.xxx.xxx(Preferred)
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : --verwijderd--
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : --verwijderd--
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

de xxx daar staan 3 cijfers.

Moet ik die adressen invullen? Of heeft dat er niets mee te maken?
Geen idee.
ook hier krijg je geen IP. Zit je laptop niet toevallig ook nog op Wifi? Dan zie je dus op internet via Wifi en niet via de kabel.

Als je een 169 ip krijgt dan lijkt het er meer op dat de kabel niet werkt...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Laptop kan zowel op WiFi als via de kabel, afhankelijk van of ik de kabel aansluit. Geen kabel aangesloten, WiFi. Kabel aangesloten via de kabel.
Laptop aangesloten op de kabel die naar de mediaspeler gaat: laptop werkt. Met de kabel is niks mis denk ik zo.
Op laptop ipconfig /all geeft 'ie zowel de gegevens van WiFi als vaste verbinding op. WiFi heb ik niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tww62 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:17:
Laptop kan zowel op WiFi als via de kabel, afhankelijk van of ik de kabel aansluit. Geen kabel aangesloten, WiFi. Kabel aangesloten via de kabel.
Laptop aangesloten op de kabel die naar de mediaspeler gaat: laptop werkt. Met de kabel is niks mis denk ik zo.
Op laptop ipconfig /all geeft 'ie zowel de gegevens van WiFi als vaste verbinding op. WiFi heb ik niet uitgeprobeerd.
Maar heb je je WiFi dan ook uitgezet? Want ik gok dat je internet nog steeds over WiFi gaat, gezien je geen IP adres krijgt.
tww62 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:30:
1) Ik heb de adressen zoals in mijn bericht van 09:32 op de mediaspeler ingegeven en default gateway op 0.0.0.0 gezet (ipconfig /all liet default gateway blanco, dus... op de gok 0.0.0.0 ingeven).
De rest overgenomen. Ik gebruik IP4.
Je moet de gateway wel instellen, als die op 0.0.0.0 staat gaat het niet werken. Waarschijnlijk is het 192.168.1.1. En natuurlijk niet hetzelfde IP gebruiken op je mediaspeler als op je PC. Dan krijg je IP conflicten (als het ding ook daadwerkelijk op het netwerk komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Handmatig instellen van IP, gateway, etc lijkt me erg niet de bedoeling. Als er geen DHCP server bereikbaar is om e.e.a. uit te delen dan zit daar het probleem, niet in de mediaspeler.

Het lijkt me zaak om te checken wat daar fout gaat. Welke router heb je, en kan je aangeven wat daar in de webinterface de instellingen zijn?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je een 169-adres krijgt op je laptop als de kabel erin zit, dan durf ik wel te stellen dat de kabel "defect" is.

Het heeft overigens absoluuuut nu om altijd een ipconfig /all te doen en de resultaten te vergelijken met de DHCP reservation/lease in je router. Hiermee voorkom je dan je denkt te zien "he, laptop heeft IP 192.168.1.44" maar als je dan de kabel eruit trekt en hij heeft nog steeds .44 aan het eind, weet je dus dat je naar je WiFi-adapter hebt zitten kijken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zal het even in Jip en Janneke proberen uit te leggen :P
Als je een 169 adres krijgt, dan is dit een teken dat er geen dhcp server gevonden kan worden.
Als er geen dhcp server gevonden kan worden kan dit of betekenen dat er geen dhcp server actief is op het netwerk (zeer onwaarschijnlijk) maar meestal dat de kabel niet werkt.:

1.
Symptoon: Hij kan niet internet op
Oorzaak: Hij heeft een 169 adres

2.
Symptoon: Hij heeft een 169 adres
Oorzaak: Hij kan geen dhcp server vinden

Hieronder aanname:
3.
Symptoon: Hij kan geen dhcp server vinden
Oorzaak: Hij heeft geen kabel verbinding (link lampje brand niet)

4.
Symptoon: Hij heeft geen kabel verbinding
Oorzaak: Kabel zit er niet in/is kapot

enzovoort :) Waar het vaak mis gaat in IT dat mensen te vroeg op een symptoon focussen (Geen dhcp) ipv door te gaan naar de grond oorzaak.

Wat is er waarschijnlijk mis aan jouw testmethode?
Als je laptop al via WiFi verbonden is, dan heb je een verbinding. Als je een niet werkende kabel (of een banaan) in de utp poort stopt, dan blijf je een verbinding behouden (via wifi). Dat betekent niet dat de kabel of banaan verbinding werkt.

Aangezien je een 169 adres krijgt op de laptop durf ik wel te stellen dat de kabel niet werkt.

Heb je toevallig LINK lampjes op de laptop of mediaspeler? Gaan deze branden als je een kabel erin doet?

edit:
gaan deze lampjes branden als je er een kabel in stopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2sk7jhXuPuNwlE0P6B0tF0BLLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hHlpd9sPKkezF519xFNDaTHS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@laurens0619 symptoom 5: APIPA wordt gegenereerd omdat er geen vrij of reserved IP is voor het device in de DHCP-scope bij een werkende kabel ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
MAX3400 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:14:
@laurens0619 symptoom 5: APIPA wordt gegenereerd omdat er geen vrij of reserved IP is voor het device in de DHCP-scope bij een werkende kabel ;)
Dat is een andere oorzaak voor symptoon 3, en daarom staat het ook onder het kopje "aanname" ;)

Maar wat jij nu zegt is wel waar het vaker mis gaat. Ipv naar de onderliggende oorzaak kijken, in het symptoon duiken. 99/100 is het de kabel en geen dhcp probleem.
begrijp mij niet verkeerd, het kan best een dhcp probleem zijn. maar dat moet je dus onderzoeken :)

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onderstaande gegevens moet je NIET in je laptop wijzigen maar in de mediaspeler, kijk daar eens bij je netwerkinstellingen onder Setup -> Wired LAN Setup. Paragraaf 3.1.4 Network van de handleiding.
Ja, jij misschien wel maar wij niet. Het publiceren van je interne IP-adres kan geen enkel kwaad, er zijn miljoenen mensen die een IP-adres hebben in de 192.168 serie aangezien het een standaard range is voor intern gebruik, dus niet voor op het internet. Mijn tip, zeker wanneer je wilt dat hier minder gegokt moet worden door medetweakers is om je interne IP-adressen gewoon te laten staan zodat je sneller en beter geholpen kunt worden richting een oplossing.
Hier staat dat de DHCP aan staat, er wordt dus een IP-adres van je router verwacht. Echter krijgt de mediaspeler deze niet aangezien er een 169.254 adres gegeven wordt (dat doet de mediaspeler zelf wanneer er geen adres wordt uitgedeeld door de DHCP-server.
Zet die eens handmatig op 255.255.255.0
Zet die eens handmatig op 192.168.1.1 (het IP-adres van je router/modem, te zien aan een eerdere afbeelding in dit topic)
Zet die eens handmatig op 1.1.1.1 en test dan nog een keer of je wel een pagina op internet kunt openen.

[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 21-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Even een tussenbericht mensen... hartelijk dank voor alle adviezen.

@laurens0619 Je tip opgevolgd. WiFi uitgeschakeld. Laptop kon inderdaad ook geen verbinding maken. Op een 'losliggende' netwerk kabel hier in mijn pc-hok doet 'ie het tegelijk, met uitgeschakelde WiFi. Kortom, waarschijnlijk was/is het de netwerk kabel.

Ik ga dat nu uitproberen met een andere kabel. Kleine verbouwing hier... Moet door een 14mm pvc pijpje van de ene kamer naar de andere. Pijpje al in gebruik voor iets anders, enfin .. dat soort gedoe.

We gaan het zien...

Kom erop terug.

Dank aan allemaal tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Zucht... dat gaat 'm ook niet worden: ze hebben bij de bouw op mijn verzoek een pijpje door de muur gemaakt. Twee stuks. Prima, 14mm, netwerkkabel zou daar precies doorheen kunnen. Ging ook, totdat ik ontdekte dat ze kennelijk nóg een pijpje erin geslagen hadden, dus binnenin wordt het een stuk smaller en de kop van de netwerkkabel komt dus niet verder.

Het lijkt wel een film, een opeenstapeling van toestanden.

In de woonkamer, daar waar netwerk (glasvezel) binnenkomt zijn 2 aansluitingen.
1 naar de decoder van de TV - werkt alleen op glasvezel
1 via zo'n gaatje in de muur naar de router
dan een kabeltje van de router terug door de muur.
Kabeltjes waren destijds 'handgemaakt' bij de aanleg van glasvezel hier in huis.

De kabel die niet werkte wilde ik vervangen, maar ja.. gaatje door de muur te krap.

Moet ik iemand laten komen om opnieuw zo'n kabeltje te te maken.

Nu vroeg ik mij af er niet iets te doen is met een soort van splitter in de woonkamer?

Weet ik veel, waarschijnlijk weer een heleboel 'Ja-maars' en 'tegens', ALS het al zou kunnen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VterCIWEFP42xJX-npIvf3jZ9ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oXA9tIMsfgjHiILcLHb2DKFE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@tww62 Heel technisch verhaal inderdaad (routed iptv vs bridged iptv|). welke provider heb je?

Waarschijnlijk werkt het gewoon met een switch, dat is een soort splitter. Wel eentje met igmp snooping support.
Als het goed is, is deze prima:
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

zeker weten doe ik het niet. Ik weet wel zeker dat deze switch prima met iptv werkt :)

https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@laurens0619 Ik zit bij Caiway, 700Mbit/s glasvezel. Dat is minimum, ik krijg altijd een hogere snelheid, up/down. Alles werkt prima, bij Caiway zijn storingen exceptioneel. Als het 1x in het jaar voorkomt, is het veel. Althans, bij mij hier. Heb zo'n all-in-1 pakket.
Dank voor de tip v.w.b. de switch.

Welke zou jij kiezen, als beste, zeg tot 50 euro?

Bij Coolblue wordt b.v. 'Managed Switch' (whatever that is) aanbevolen.

https://www.coolblue.nl/s...ng,quality-of-service-qos

Vergelijking...

https://www.coolblue.nl/vergelijken/363144/453955

Er zijn nog zaken als
LACP Link aggregation
VLAN ondersteuning

Zijn er nog nadelen? (snelheid?)
Is het aansluiten en draaien of komt er nog het e.e.a. aan configuren bij?

Voor wat betreft de IPTV - de TV (decoder) zit op een aparte netwerkaansluiting. De switch is bedoeld voor PC netwerk en de mediaspeler.

Dank nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
tww62 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:37:
Zucht... dat gaat 'm ook niet worden: ze hebben bij de bouw op mijn verzoek een pijpje door de muur gemaakt. Twee stuks. Prima, 14mm, netwerkkabel zou daar precies doorheen kunnen. Ging ook, totdat ik ontdekte dat ze kennelijk nóg een pijpje erin geslagen hadden, dus binnenin wordt het een stuk smaller en de kop van de netwerkkabel komt dus niet verder.

Het lijkt wel een film, een opeenstapeling van toestanden.

In de woonkamer, daar waar netwerk (glasvezel) binnenkomt zijn 2 aansluitingen.
1 naar de decoder van de TV - werkt alleen op glasvezel
1 via zo'n gaatje in de muur naar de router
dan een kabeltje van de router terug door de muur.
Kabeltjes waren destijds 'handgemaakt' bij de aanleg van glasvezel hier in huis.

De kabel die niet werkte wilde ik vervangen, maar ja.. gaatje door de muur te krap.

Moet ik iemand laten komen om opnieuw zo'n kabeltje te te maken.

Nu vroeg ik mij af er niet iets te doen is met een soort van splitter in de woonkamer?

Weet ik veel, waarschijnlijk weer een heleboel 'Ja-maars' en 'tegens', ALS het al zou kunnen....

[Afbeelding]
Ho nu wordt het opeens weer heel anders.

Waar wil je precies een switch tussen zetten?
En hoe ziet de rest van je netwerk er uit?

Voordat je zometeen met een switch zit waar je niks mee kan :P

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@tww62
Die netgear GS105e zou ik kiezen. Is proven technology en wordt door veel mensen gebruikt. Staat niet voor niets bij kpn ook op de webshop :)

[ Voor 55% gewijzigd door laurens0619 op 21-10-2021 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@Pindakaas Glasvezelnetwerk aansluiting in de muur --> Switch dan
port 1. naar de router in pc
port 2. naar mediaplayer

zoiets dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r42dGRByijD-nHqfbm5DVN42NKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9xJ803cJqYS9Fi89ig4MQUzO.png?f=user_large

@laurens0619 Super. Dan gaan we voor dat apparaat. Ik had die ook min of meer in gedachten. Dat tientje verschil maakt ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ja dat snap ik, maar waar heb je nu de mediaspeler of Laptop op aangesloten dan?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Sorry voor de late reactie:
-laptop is niet aangesloten op Ethernet - althans - niet in de woonkamer. Wel in mijn pc kamer. Als ik 'm nodig heb in de woonkamer maak ik gebruik van WiFi.
-mediaspeler is evens niet aangesloten op Internet. Via de mediaspeler speel ik video van een USB schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:32
Die Asus router heeft toch ook vier ethernet poorten? Waarom niet gewoon de media player met een korte kabel op de router aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@Mr Magic Je hebt gelijk. Deze thread begon ook met het instellen van de IP adressen op de media speler. Wat jij aangaf, dat wás oorspronkelijk de bedoeling.
Maar, gaandeweg kwamen 'we' tot de ontdekking dat het niet werkte: er was iets met die kabel. Als ik mijn laptop aansloot, werkte die ook niet. Laptop werkte wel op een andere kabel, andere kamer.

Toen kwam het punt van vervangen van de kabel. Lang verhaal, pijpje in de muur waar de oorspronkelijke kabel doorheen liep was te klein om een 'kant-en-klare' kabel er doorheen te krijgen. Je zou dan zelf de RJ45 stekkers moeten monteren. Heb ik de spullen niet.

Kortom de oplossing was om een switch te gebruiken.

Nu, in de woonkamer:
netwerkkabel 1 > TV decoder > HDMI switch (Aten) aan de HDMI switch hangen ook andere apparaten.
netwerkkabel 2 > Router

Ik kan nu via de Aten HDMI switch kiezen waar ik naar wil kijken: gewoon TV, iets opgenomen op de Humax of iets vanaf USB via de huidige media speler.

straks: netwerkkabel 1 - decoder -> Aten Switch -> TV

netwerkkabel 2: --> Switch
port 1: router
port 2: Nvidia-mediaspeler (met daaraan USB HDD) - media speler via HDMI aan Aten HDMI switch
port 3: eventueel naar de Humax tv recorder. Die heeft een netwerk aansluiting en theoretisch kan je dan de opnamen naar je pc downloaden(?) Lukt dat niet, dan blijft het HDMI <->Aten Switch

Maarrr... vermoedelijk gaat dit niet werken. Ik weet het niet, ben er nog niet uit. De Nvidia heeft een netwerk aansluiting, de tv ook.
Wat moet waarop aangesloten en .. kan ik dan nog via de Aten switchen?

Beats me. Misschien gaat het helemaal niet... Maak ik hier iedereen voor niets gek al die dagen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ie5BY-XGsEto7W3_nx31XzPW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oh7PF3ikH34k7kFihXq9RFB8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
tww62 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:02:

Toen kwam het punt van vervangen van de kabel. Lang verhaal, pijpje in de muur waar de oorspronkelijke kabel doorheen liep was te klein om een 'kant-en-klare' kabel er doorheen te krijgen. Je zou dan zelf de RJ45 stekkers moeten monteren. Heb ik de spullen niet.

Kortom de oplossing was om een switch te gebruiken.
Welke kabel is er nu precies stuk dan? 1 van die 2 kabels die uit de muur komen?
Nu, in de woonkamer:
netwerkkabel 1 > TV decoder > HDMI switch (Aten) aan de HDMI switch hangen ook andere apparaten.
netwerkkabel 2 > Router

Ik kan nu via de Aten HDMI switch kiezen waar ik naar wil kijken: gewoon TV, iets opgenomen op de Humax of iets vanaf USB via de huidige media speler.

straks: netwerkkabel 1 - decoder -> Aten Switch -> TV

netwerkkabel 2: --> Switch
port 1: router
port 2: Nvidia-mediaspeler (met daaraan USB HDD) - media speler via HDMI aan Aten HDMI switch
port 3: eventueel naar de Humax tv recorder. Die heeft een netwerk aansluiting en theoretisch kan je dan de opnamen naar je pc downloaden(?) Lukt dat niet, dan blijft het HDMI <->Aten Switch
Is die router een echte router of is dit een access point? Als het een router is kan je de UTP poorten ook gewoon gebruiken en heb je geen switch nodig.

Waar gaan die kabels in de muur eigenlijk naar toe? naar de meterkast oid? Wat heb je daar nog aan apparatuur staan dan?
Beats me. Misschien gaat het helemaal niet... Maak ik hier iedereen voor niets gek al die dagen...

[Afbeelding]
Wat een onduidelijk 'overzicht', je moet alleen kijken naar de apparaten met een netwerkaansluiting. Al die USB en HDMI zooi is voor nu (nog) niet belangrijk.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
De router is een Asus RT-AC88U.
Netwerk aansluitingen zijn in de woonkamer (zie foto contactdoos een paar berichten terug)
1 netwerkkabel gaat naar de TV (via de decoder, etc.)
1 gaat door de muur achter TV naar de slaapkamer (pc-kamer).
Daar staat de router.
Vanaf de router gaat een kabel terug de woonkamer in. Die blijkt kapot te zijn.
In feite was 'ie nooit gebruikt.
Vele jaren niet. Nu ik 'm uitprobeerde bleek 'ie kapot te zijn.

(Ik zou een stripper kunnen kopen, een krimptang, RJ45 stekkers en proberen 'm te maken, aannemende dat het misschien iets is met de stekkers. Als dat niet lukt en daar ga ik vanuit, moet je toch terugvallen op een switch en was het weggegooid geld. Aan een switch kan je eventueel nog ander netwerk ding hangen).

De kabels zijn vanuit de meterkast naar de woonkamer getrokken. Knappe afstand overigens. De volledige lengte van de trekveer was nodig. Glasvezel modem hangt in de meterkast.

Het belangrijkste punt van de situatie is dat ik via de HDMI switch kan schakelen tussen de diverse bronnen (zie in het plaatje de 'a' -lijn, schakelen tussen de nrs. 1, 2 en 3)

Dat zou ik straks ook graag willen. Misschien is dat simpelweg niet mogelijk.
(Dan vervang ik de oude mediaplayer, maar dan zonder netwerk gedoe)

Note: ik heb nu (nog) geen smart-tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik snap dr geen fluit van :p

Maar je hebt ergens een werkende kabel waar je graag 2 apparaten op wilt aansluiten? Zo ja, switch kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ik snap er nog steeds geen zak van inderdaad.

Klinkt alsof je een kabel die je gebruikt voor TV kijken nu wilt splitsen. Zo ja, lees dit eens door.
Dat werkt niet zomaar.

https://caiway.gebruikers...wthread.php?thread_id=888

Als ik het fout heb, maak dan eens een fatsoenlijk netwerkoverzicht en geef de typenummer van router, modem etcetera.

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Pindakaas dat topic is uit 2013, toen had je nog bridged iptv dus kon dat idd niet

Anno 2021 draait bijna alles op routed en dan kan het wel :)

Edit: ik lees dat ze zelfs unicast iptv uitleveren (nieuwe klanten). Halleluja eindelijk een provider die nadenkt. Ik heb nooit begrepen waar ze met routed zon complexe techniek als multicast in huishoudens gebruiken. Nu is wifi iptv ook stuk eenvoudiger

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 24-10-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
@laurens0619 Er komt een switch. Sowieso.

Misschien is dit een betere oplossing?
1 netwerkkabel woonkamer > router.: geen wijzinging.
1 netwerkkabel woonkamer > netgear switch

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Iw3tDQsaEQJJ5S12fTWA_LSIVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ej4owvOqMcgeg5f1rxuTEOE7.png?f=fotoalbum_large

Vanaf netgear switch:
a) UTP naar TV decoder, dan HDMI naar TV
b) UTP naar mediaspeler. Mediaspeler HDMI naar TV (USB schijf hangt aan de mediaspeler)

c) UTP naar TV ??? TV heeft ook een netwerk aansluiting - nutteloos misschien vanwege 'b'

De Aten switch is er tussenuit. Wat ik niet weet is of je op de TV kunt 'switchen' tussen TV,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Moet je wel je router nog ergens kwijt.

De poorten van de router kan je gewoon gebruiken. Dus prik die router even in op de woonkamer en dan de mediaspeler er op en kijk of het werkt.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Die router blijft waar die nu staat (slaapkamer/pc kamer). Dat werkt goed, een directe verbinding. In het scherm printje boven is 'b'. Daar zit verder niks tussen of aan.

Ik zou de router inderdaad eens kunnen loskoppelen en e.e.a. in de woonkamer uitproberen. Met een goed kabeltje uiteraard. Maar eigenlijk wordt de mediaspeler toch vervangen, hij is oud, heeft kuren en kan bepaalde media niet afspelen. Komt een nieuwe (Nvidia Shield TV Pro 16GB).

Het gaat om opstellen 'a' - aansluiting naar de Netgear switch en daar vandaan richting de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je tekening impliceert dat je router op dezelfde plek staat als je mediaplayer, vandaar de opmerking om de mediaplayer in de router te pluggen

Ik gok dat dit alleen niet zo is :)

Pagina: 1