Duurzaam zonder warmtepomp --> 2 boiler systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik kwam dit tegen.
https://www.gasloosvooriedereen.com/

Iemand die zijn gas heeft laten afsluiten en zijn huis verwarmt en douched met dus een systeem van 2 boilers die hij aan elkaar gekoppeld heeft.
Hij beweerd dat hij goedkoper (of gelijk als) af is als met een gasketel.

Zijn systeem draait op 1 fase.

Op twitter heeft hij ook een account waarin hij het telkens spammed.
https://twitter.com/HFiselier

Diverse media hebben er al aandacht aan besteed en wat hij min of meer beweerd is dat zijn systeem een oplossing is voor gasloos en net zo duur.
Dat bedrijven niet aan zijn uitvinding willen zou een complot zijn omdat fabrikanten en leveranciers van energie dan veel minder verdienen.

Het lijkt mij nogal sketchy omdat hij ook niet echt veel data geeft.

Kennen jullie dit? of kans van slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb wat rondgeklikt op de site en zie dat ze zo'n 16.000 kWh per jaar gebruiken voor hun totale stroomgebruik. Erg veel dus. Vul het maar eens in op gaslicht.com in twee verschillende situaties: 16000 kWh stroom en geen gas. Of bijv. een wat meer gemiddeld verbruik van 3000 kWh stroom en 2000m3 gas. De eerste situatie is €1000 p/j duurder. Dus net zo duur gaat al niet op.

Nu is het wel zo dat ze een hele lading zonnepanelen hebben, stel dat die bijv. 6000 kWh per jaar opleveren. In dat geval geeft gaslicht.com aan dat je voor het inkopen van 10k kWh zo'n €3000 p/j kwijt bent. Dan is het dus wel goedkoper dan gas (€700 p/j voordeliger). Maar dan heb je dus al een flinke investering in zonnepanelen moeten doen en het is dus alleen voordeliger zolang je nog kunt salderen.

Ze kunnen beter een warmtepomp nemen, stuk zuiniger dan deze boilers met een COP van 1 ;)

Hij heeft ook een zelfontworpen thuisaccu gemaakt lees ik. Volgens mij is het een leuk knutselproject alles bij elkaar, maar zal de TVT behoorlijk lang zijn omdat het stiekem toch nog best een investering is geweest die onder de streep niet eens heel veel zuiniger is.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 20-10-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cop1 is niet energiezuiniger dan cop4
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement

Hij heeft het over 4 kW opgenomen verbruik
Een WP doet dan 1 kW opnemen, scheelt nogal.

Volgens mij moet hij van een voorraadje boilers af :w

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2021 16:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-05 13:48
tja elektrische verwarmen zonder warmtepomp.
is verwarmen met een COP van 1.

1m3 gas is 9,2-9,6 kWh, maar gasketel is niet 100% effectief en gebruikt ook stroom.
ga je vervangen dan heb je ongeveer 1m3 gas is 8kWh.
1m3 gas is 1,30€
en 8 kWh is 8x0,30€=2,40€
ongeveer 2x zo duur dus, of er is een wonder geschiet. 8)7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Het systeem draait op 3 boilers, 1 voor warm tapwater en twee boilers voor het cv gedeelte. Meneer de uitvinden heeft zelf een soort sturing ontwikkeld waardoor de twee boilers voor het cv gedeelte met elkaar samenwerken. Feit is dat meneer de uitvinden gewoon een systeem met twee boilers gebruikt om water voor de radiatoren te verwarmen, ik snap niet zo goed wat daar nu zo bijzonder aan is, dit kan namelijk ook met een WP boiler, die wel een rendement van 3,5 heeft. Meneer de uitvinder krijgt in de gaten dat koudemiddel als propaan en Co2 anders dan R32 e.d. wel hogere temperaturen kan realiseren (tot minimaal 65 graden) en ook met normale radiatoren werkt. Dit krijgt gelukkig steeds meer marktaandeel dus het is nog even wachten op een betaalbare oplossing.

Voorts gooit meneer er ook nog even een rekensom in zonder aan te geven in welke ruimte deze berekening gemaakt is. hij neemt als voorbeeld een lucht/water warmtepomp die ruim 10.000 kWh per jaar verbruikt. uitgaande van een COP van 3,5 kom ik dan op een gasverbruik van pakweg 3850 m3. Dat is een gigantische hoeveelheid, dan woon je in een enorme gatenkaas. Vervolgens meent meneer hij zijn gatenkaas elektrisch kan verwarmen met 13400 kWh. Meneer gebruikt naast zonnepanelen ook nog voor 3000 euro aan batterijen, en dan beweren dat het goedkoop is wat meneer aan het uitvoeren is. En ook van zonnepanelen heeft meneer weinig tot geen verstand als ik het verhaal zo lees.

Het is me wat...

[ Voor 31% gewijzigd door RobertV70 op 20-10-2021 22:22 ]