Geheugen upgraden i.c.m. 3060Ti zinnig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:57
Mijn pa en ik hebben recent beide onze game PCs vernieuwd met een RTX3060Ti :)

Bij mij was de basis (I5-4670K) zo oud dat ik de hele PC vervangen heb voor een 5800X + 32GB 3200MHz DDR4, echter het systeem van mijn pa (I7-7700K) was een stuk recenter en hebben daarom besloten eerst alleen de videokaart te vervangen. De specs van het huidige systeem staan verderop.

We merken dat het I7-7700K syteem een stuk minder presteert op het gebied van frametimes en framedrops, waar de meetbare FPS op beide 3060Ti systemen vrijwel gelijk is voelt het op de 7700K allemaal net wat minder soepel :P

De belasting op zijn 7700K tijdens gaming is uiteraard hoger dan op mijn 5800X, maar gemiddeld genomen komt hij niet boven de 75-85% uit, nog genoeg overhead zou je verwachten.
Het andere noemenswaardige verschil is dat zijn geheugen 'slechts' op 2400MHz draait, mijn vraag is eigenlijk heel concreet of het zin zou hebben om dit te vervangen voor sneller (3200MHz of beter) werkgeheugen of dat het toch de 7700K zelf is welke de oorzaak is ondanks de niet 100% belasting?

We zitten er een beetje mee dat DDR4 wel echt in de nadagen zit nu, de volgende Intel generatie wordt DDR5 en AMD zal verwacht ik wel volgen t.z.t.
Nu investeren in DDR4 om volgend jaar alsnog de processor te gaan upgraden omdat die het ook niet meer trekt richting een DDR5 platform voelt een beetje als geld weggooien.

Als alternatief zouden we ook het hele 7700K platform kunnen verkopen upgraden naar een 5600X van AMD, maar als het nu nog niet nodig is houden we dat geld liever in de zak natuurlijk :+

Wat is je budget?
Niet zozeer een budget in gedachte, als het zin heeft doen we het. Als het gerommel in de marge is doen we het niet :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De voor deze discussie relevante onderdelen in dit systeem zijn als volgt:
De gebruikte resolutie bedraagt 2560x1440.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-7700K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI Z270 Gaming M3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G (rev. 2.0)€ 769,-€ 769,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSC€ 255,99€ 255,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,99

Beste antwoord (via !mark op 21-10-2021 18:06)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:34
!mark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:43:

Ook als de processor nog niet op of tegen de 100% staat te werken? Zou dan juist eerder verwachten dat ie single threaded te kort komt t.o.v. mijn 5800X, of zal het wellicht ergens een interne bottleneck zijn in de processor zelf zijn waardoor Windows weliswaar denkt dat ie nog wat over heeft terwijl dat toch niet zo is :P ?
Check de cpu load per core eens met MSI Afterburner en post hier een screenshot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-05 01:32
Ik gok dat er bij de 7700k een of meerdere cores wel de 100% aantikt, waardoor er dus een bottleneck is. In dat geval heb je dus een processor nodig met een hogere single core snelheid. RAM gaat je in het geval van de 7700k te weinig helpen ben ik bang.

[ Voor 3% gewijzigd door lamaa1 op 20-10-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 17:53

Twarp

just grin...

Welke games speel je en hoeveel RAM heeft de PC van je pa? Qua kloksnelheid ontlopen ze beide elkaar niet veel, al zegt dit niet gek veel als de IPC erg verschilt.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Het aantal beperkte aantal cores van de 7700K is eerder de bottlekneck dan de geheugensnelheid. Je ziet meer en meer dat een 4c/8t cpu tekort komt in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik had 3600RAM bij mijn 7700K(OC) toen, en met RTX2080S werkte dat prima. Aangezien je het nu kunt vergelijken met i3-10300. Kan ik me best voorstellen, dat de CPU de zwakkere schakel wordt bij steeds meer games.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Als ik de reacties zo lees dus beter geen geld meer instoppen en t.z.t. de hele basis vernieuwen (CPU, Mobo, RAM, en helaas nieuwe Office+Windows key). Denk dat we nog wel even de benchmarks van de Alder Lake CPU's afwachten gezien hoe dichtbij die launch nu is en dan eind dit jaar een keuze maken om te upgraden of niet :P
Twarp schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:39:
Welke games speel je en hoeveel RAM heeft de PC van je pa? Qua kloksnelheid ontlopen ze beide elkaar niet veel, al zegt dit niet gek veel als de IPC erg verschilt.
2x8GB, 16GB totaal.
Maar voor hem is dat in capaciteit voldoende gezien hij in tegenstelling tot mij steeds alle andere programma's afsluit voordat ie gaat gamen; RAM gebruik komt ook nooit hoger dan een GB of 12-13.

Momenteel merken we een minder soepele ervaring in in ieder geval de volgende games op zijn systeem; alhoewel de gemeten gemiddelde FPS dus wel binnen de errormarge van elkaar zit:

- Assasinds Creed Odyssey & Valhalla
- Horizen New Dawn
- Diablo 2 Resurrected (verbaas ik me over; maar goed)
- Baldurs Gate 3 (early access)
Uszka schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:59:
Het aantal beperkte aantal cores van de 7700K is eerder de bottlekneck dan de geheugensnelheid. Je ziet meer en meer dat een 4c/8t cpu tekort komt in games.
Ook als de processor nog niet op of tegen de 100% staat te werken? Zou dan juist eerder verwachten dat ie single threaded te kort komt t.o.v. mijn 5800X, of zal het wellicht ergens een interne bottleneck zijn in de processor zelf zijn waardoor Windows weliswaar denkt dat ie nog wat over heeft terwijl dat toch niet zo is :P ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
!mark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:43:

Check de cpu load per core eens met MSI Afterburner en post hier een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Uszka schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

De grote dippen in GPU belasting rechts van het midden (laadscherm) en helemaal rechts (alt+tab voor de screen) mag je negeren :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL0pJyiMLUpLNjmmvz34arFMX7Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vqf0vNjam3RJvIPpfjA01xVC.png?f=fotoalbum_large
Hier zie je inderdaad wel zo nu en dan korte pieken richting de 100% welke je in taakbeheer niet ziet; denk dat de pollingfreqentie hier iets mee van doen heeft.

Niet gedacht dat een 4jaar oude High-End CPU als de 7700K een (in de basis) mid-range kaart als de RTX3060Ti nu al zou beperken op hogere resoluties zoals 1440P.
Dan wordt het t.z.t. toch tijd om ook deze PC met de feestdagen eens van een CPU-upgrade te voorzien denk ik :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
Toch nog even een update:
We hebben vanavond even het werkgeheugen tussen beide systemen omgedraaid en alhoewel het Intel 7700K systeem er merkbaar iets op vooruit gaat is het nog steeds niet zo soepel als de 5800X; zelfs als laatstgenoemde met het trage 2400MHz geheugen werkt; dat wordt dus een nieuwe setup t.z.t.

Mocht ik nog hulp zoeken komt er als we zo ver zijn wel een nieuw topic voor aankoopadvies :)

[ Voor 9% gewijzigd door !mark op 22-10-2021 22:13 ]

Pagina: 1