Toon posts:

Miner als huisverwarming

Pagina: 1
Acties:

• lethalbas
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03 22:20
Oke ik weet niet of iemand dit al bedacht heeft maar nu de energieprijzen de pan uit rijzen dacht ik het volgende. Met de huidige Ethereum koersen kan je volgens nicehash om quitte te lopen bij mining op een gtx 1080 zon 70 eurocent per kwh betalen. We zitten nog niet op deze energieprijzen en stel we zouden er komen ga ik er vanuit dat dat wel eens goed de bovengrens zou kunnen zijn. Echter is dit natuurlijk wel gewoon een gratis 180 watt elektrische verwarming voor je huiskamer. Zou je op deze manier niet een hele hoop kosten kunnen besparen ten opzichte van met gas verwarmen? Als je er een beetje handig mee bent kan je ook nog een arduino met thermometer op je msi afterburner afstellen om de temperatuur in de huiskamer te regelen. Laat hieronder je opvattingen achter :)

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:47
Het kan. De vraag is of je het moet willen...
Het is wel een wat slecht reguleerbare verwarming, waardoor je waarschijnlijk ramen soms open gaat doen. Het is niet echt milieubewust op die manier. Je kan ook geld steken in isolatie, enz.

En, het werkt alleen voor de helft van het jaar in de dubbele functie van verwarming en minen, want in de andere helft wordt je huis er veel te warm van.

• Playa del C.
Even als toevoeging, ik heb het niet over één miner, want dat is niet genoeg. Een serieuze installatie.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:50
Ja, dat kan prima. In mijn studentijd huurde ik een studio waarbij het stroom bij de huurprijs inbegrepen zat, maar warmte (stadsverwarming) per unit betaald werd. Destijds heeft mijn 1070 de hele winter gemined, scheelde aardig wat(t haha).

Mijn 3070 staat nu ook te minen op mijn kantoor. Het is onvoldoende om mijn huis mee te verwarmen, maar mijn kantoortje (~10m2) wordt keurig verwarmd, zonder dat ik bij hoef te stoken. Met thuiswerken is het een uitkomst.

• Playa del C.
Knul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:49:
Ja, dat kan prima. In mijn studentijd huurde ik een studio waarbij het stroom bij de huurprijs inbegrepen zat, maar warmte (stadsverwarming) per unit betaald werd. Destijds heeft mijn 1070 de hele winter gemined, scheelde aardig wat(t haha).

Mijn 3070 staat nu ook te minen op mijn kantoor. Het is onvoldoende om mijn huis mee te verwarmen, maar mijn kantoortje (~10m2) wordt keurig verwarmd, zonder dat ik bij hoef te stoken. Met thuiswerken is het een uitkomst.
Misschien mis ik iets, maar dan kun je ook een elektrische kachel kopen, toch? Of minen dus. Maar dat klinkt iets te gemakkelijk. Er zal toch een limiet zijn of een clausule over normaal gebruik?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:31
Ik geloof er niks van dat je met 1 pc je huis kan verwarmen, zelfs een kleine woonkamer gaat je dat niet lukken zodra het buiten wat kouder wordt.

Een kleine slaapkamer zou eventueel nog lukken.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2021 15:55]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Knul
Playa del C. schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Misschien mis ik iets, maar dan kun je ook een elektrische kachel kopen, toch? Of minen dus. Maar dat klinkt iets te gemakkelijk. Er zal toch een limiet zijn of een clausule over normaal gebruik?
Straalkacheltje pakt al snel 1500w, mijn mine rig deed ~250w. Maakt nogal een verschil.

@Playa del C. Punt is dat een verhuurder het wel snel zal merken als er een straalkachel in de ruimte wordt gezet, gezien het verbruik daarvan al snel 6x zo hoog is als van een mining rig met één GPU.

[Voor 20% gewijzigd door Knul op 20-10-2021 15:58]

• lethalbas
Als ik je @Knul moet geloven zou het dus in ieder geval moeten werken om wat te besparen doordat de verwarming wel een paar graadjes lager kan? Want om grof geld in een top of the line mining installatie te steken was ook zeker mijn plan niet haha maar een paar centen besparen is altijd welkom natuurlijk. En @Playa del C. vaak zijn dat soort studenten verhuurders niet meer van deze tijd op dat gebied. Ik ken genoeg mensen die bijvoorbeeld ook in huizen van jeugdzorg miners hebben staan die de complete huur een meestal nog meer betalen.

• Playa del C.
Knul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

Straalkacheltje pakt al snel 1500w, mijn mine rig deed ~250w. Maakt nogal een verschil.
? Leg dat eens verder uit, haha.

Edit: ondertussen uitgelegd. Tja, maar 250 W doet niet heel veel. Maar het klopt dan in theorie inderdaad.

[Voor 18% gewijzigd door Playa del C. op 20-10-2021 16:00]

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:23
Zelfs als je mining opbrengst gelijk is aan de kosten is het al interessant om hem vanuit het kosten perspectief te laten draaien. De restwarmte is al betaald.

Zelf met 2 GTX 1080 kaarten is het verwarm vermogen relatief laag, je zal op systeem niveau niet meer dan 500w verstoken schat ik.

• Knul
lethalbas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:56:
Als ik je @Knul moet geloven zou het dus in ieder geval moeten werken om wat te besparen doordat de verwarming wel een paar graadjes lager kan? Want om grof geld in een top of the line mining installatie te steken was ook zeker mijn plan niet haha maar een paar centen besparen is altijd welkom natuurlijk.
In mijn geval wel. Ik werk 2-4 dagen per week thuis. Normaliter zou ik dan moeten stoken om mijn kantoortje warm te krijgen, maar dat hoeft nu dus niet (of in ieder geval minder). Met de extreme vorst van begin dit jaar moest ik uiteraard wel bijstoken.

• Playa del C.
mr_evil08 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:55:
Ik geloof er niks van dat je met 1 pc je huis kan verwarmen, zelfs een kleine woonkamer gaat je dat niet lukken zodra het buiten wat kouder wordt.

Een kleine slaapkamer zou eventueel nog lukken.
Zo is het. De pc zou tot een 500 W aan warmte leveren en dat is lang niet genoeg voor een heel huis. Het helpt echter wel mee, dus het werkt.
Maar voor een huis moet je dan iets van 20 videokaarten inzetten en dan ook nog de warmte door het huis weten te verspreiden en daarnaast is het moeilijk om te reguleren.
Maar het kan. En als je het serieus neemt, is er overal een opossing voor, maar dat kan qua kosten echt niet uit.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Playa del C. schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Niet geheel ongebruikelijk bij sommige huur constructies
En ik weet dat een vriendin ruzie kreeg met de huisbaas omdat ze ook huur had incl flat-rate stroom.
Maar door haar airco verbruikte ze veel meer dan de vorige huurder.
Knul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:55:
[...]

@Playa del C. Punt is dat een verhuurder het wel snel zal merken als er een straalkachel in de ruimte wordt gezet, gezien het verbruik daarvan al snel 6x zo hoog is als van een mining rig met één GPU.
Als het op verwarmen aankomt, zijn kachels en miners allebei 100% efficient.
Alleen een kachel kan waarschijnlijk sneller verwarmen, maar voor een miner krijg je geld terug.

Ik zou ook voor optie B gaan. Alleen ik moet mijn eigen stroom betalen, en mijn GPU is veel te lawaaig om heel de dag vol stoom te laten draaien :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 10:37

Twarp

just grin...

Mijn rig houdt al een tijdje mijn werkkamer op temperatuur, evenals de garage. Nu met een paar PC's in huis die ook minen heb ik de kachel nog niet aangezet. Dit terwijl dit bijna traditioneel per 1 oktober wel het geval was.

De warmte is een bijproduct en eigenlijk niet te vermijden, dus zolang ik de warmte kan gebruiken is het een plus en als ik moet ventileren helpt het ook weer met de her opwarming van het huis. Als nu blijkt dat ik her en der een PC moet neerzetten om te verwarmen, dan verdelen we de PC's en is alle warmte mooi meegenomen. Naast het minen zijn de PC's en rig dus dubbel efficient.

Meh ...

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15-03 10:55
ik heb tijdje een miner aangehad om een klein kantoor te verwarmen, bij opstarten duurt het wel lang maar het regulieren wat hier vaker wordt aangehaald is moeilijk te doen.

kamer is niet meer als 2x2,5M en 3M hoog enkel glas in het raam.

ik gebruik tegewoordig mijn eigen pc gezien mijn miner zeeeeer inefficient was in verbruik en oplevering.
kamer wordt gelijdelijk warm als ik aan het gamen ben

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:33

Yucon

*broem*

Ik heb er ook wel eens over gedacht. Maar zou het niet juist onderdeel van het hele concept zijn om dit met een enigszins verouderd systeem te doen? Je hebt niet de maximale mining efficiency nodig terwijl het wel onderdeel van het sommetje is dat het systeem liefst ook weer niet al te duur is.

• Globalq3
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:59
Er is geen simpele oplossing of antwoord want elke situatie is uniek. Het allerbelangrijkste waar mensen vaak niet aan denken is het geluidsniveau. Ja een miner kan een kamer verwarmen, hoe meer kaarten hoe groter de ruimte die het kan verwarmen. Echter hoe meer karten hoe meer geluid.

• Knul
@Globalq3 goed punt. Mijn gpu heeft een goede aftermarket koeler en maakt nauwelijks geluid tijdens het minen. Mijn ex-1070 had een wat mindere koeler en die stond dus ook aan de andere kant van de kamer om de geluidsdruk te verminderen.

Met meerdere gpu's wordt het niet echt lekker werken nee.

• lethalbas
@Yucon inderdaad maar alles onder de 10 serie is gewoon zo inefficient dat het niet heel interresant is dus ik denk dat dingen als een gebruikte 1080 toch wel je best bet zijn hiervoor.

• Globalq3
Yucon schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:14:
Ik heb er ook wel eens over gedacht. Maar zou het niet juist onderdeel van het hele concept zijn om dit met een enigszins verouderd systeem te doen? Je hebt niet de maximale mining efficiency nodig terwijl het wel onderdeel van het sommetje is dat het systeem liefst ook weer niet al te duur is.
Het recyclen van oude computeronderdelen is een manier om de aanschafkosten te rukken maar je zult niet het meest efficiënt zijn. Kort gezegd betekent dit dat je dit alsnog betaald door meet stroom te verbruiken. Nu in deze vraagstelling waarin je een ruimte gaat verwarmen kan dat misschien interessant zijn maar puur voor mining wil je altijd het meest efficiënte verbruik hebben. U

• Globalq3
Knul schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:16:
@Globalq3 goed punt. Mijn gpu heeft een goede aftermarket koeler en maakt nauwelijks geluid tijdens het minen. Mijn ex-1070 had een wat mindere koeler en die stond dus ook aan de andere kant van de kamer om de geluidsdruk te verminderen.
Ook dat is nog steeds een persoonlijke ervaring. De 1 zal een pc met de goede koeling op lage stand niet erg vinden en andere kan het niet volcontinue aanhoren. Het ligt er ook aan in welke ruimte je het hebt staan. De slaapkamer is hierbij zeker geen goed idee kan je uit ervaring vertellen :)

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:33

Yucon

*broem*

Globalq3 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Het recyclen van oude computeronderdelen is een manier om de aanschafkosten te rukken maar je zult niet het meest efficiënt zijn. Kort gezegd betekent dit dat je dit alsnog betaald door meet stroom te verbruiken. Nu in deze vraagstelling waarin je een ruimte gaat verwarmen kan dat misschien interessant zijn maar puur voor mining wil je altijd het meest efficiënte verbruik hebben. U
Precies, maar dat was de use case niet in dit geval. :) En juist door wat je noemt betekent het dat vanuit mining oogpunt die verouderde hardware extra goedkoop is wat in het sommetje toch weer positief kan uitpakken.

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:24
mijn 3060ti en 3070 houden mijn woonkamer mooi 19.5 graden steady.
In de winter verwacht ik wel een klein beetje bij te moeten stoken.

op zolder draait een 6800xt en is het 24 graden.

Zonnepanelen + salderen, en bijna geen gas verbruik.
Kwa inkomsten krijg ik elke 14 dagen 0.05 eth uitbetaald.

[Voor 10% gewijzigd door ravenstein op 21-10-2021 16:22]

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-03 23:56
ravenstein schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:21:
In de winter verwacht ik wel een klein beetje bij te moeten stoken.

op zolder draait een 6800xt en is het 24 graden.

Zonnepanelen + salderen, en bijna geen gas verbruik.
Kwa inkomsten krijg ik elke 14 dagen 0.05 eth uitbetaald.
Met welke software mine jij? 0.05eth elke 14 dagen met 3 dergelijke kaarten vind ik veel. Heel veel.

Ik zit met met acht 3070's met Nicehash op 0.00076032 per 24 uur.

[Voor 13% gewijzigd door El_Bandito op 05-11-2021 01:31]

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ravenstein schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:21:
Hoe reguleert je dat?
Kan je de hashrate/verbruik dynamisch aanpassen? Is het aan een smart-thermostaat gekoppeld? Python-script om temperatuur te pollen en aan de hand daarvan automatisch de hashrate hoger of lager zetten?

• ravenstein
El_Bandito schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 01:29:
[...]

Met welke software mine jij? 0.05eth elke 14 dagen met 3 dergelijke kaarten vind ik veel. Heel veel.

Ik zit met met acht 3070's met Nicehash op 0.00076032 per 24 uur.
Hoeveel MH/s doen je kaarten dan, ik neem aan dat 0.00076032 per kaart is?

- NBminer voor de AMD kaart, Gminer voor de Nvidia kaart
- 3 kaarten = 0.003758 Last 24 Hours (met 2u gamen op 1 kaart)
- Alle 3 de kaarten doen ong 60mh/s steady, het is nu 0.05 per 15 dagen (downtime, af en toe gamen).

• ravenstein
anandus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 04:17:
[...]

Hoe reguleert je dat?
Kan je de hashrate/verbruik dynamisch aanpassen? Is het aan een smart-thermostaat gekoppeld? Python-script om temperatuur te pollen en aan de hand daarvan automatisch de hashrate hoger of lager zetten?
Niet gereguleerd, met de koudere temperaturen van nu word het wat kouder, het word nu 18.8 graden.
(zonder miners was het allang 15 graden ofzo). Als het zonnetje overdag lekker schijnt dan is bijverwarmen niet nodig.

Een extra kaart zou wenselijk zijn nu, maarja... :)

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:37

Osxy

Holy crap on a cracker

anandus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 04:17:
[...]

Hoe reguleert je dat?
Zou wel kunnen, het is mogelijk om de power limits van de GPU's te zetten via scripts.
http://cryptomining-blog....limit-nvidia-power-limit/

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:42
lethalbas schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:56:
Als ik je @Knul moet geloven zou het dus in ieder geval moeten werken om wat te besparen doordat de verwarming wel een paar graadjes lager kan? Want om grof geld in een top of the line mining installatie te steken was ook zeker mijn plan niet haha maar een paar centen besparen is altijd welkom natuurlijk. En @Playa del C. vaak zijn dat soort studenten verhuurders niet meer van deze tijd op dat gebied. Ik ken genoeg mensen die bijvoorbeeld ook in huizen van jeugdzorg miners hebben staan die de complete huur een meestal nog meer betalen.
Ik mine met een 3080 en kan je vertellen dat ik een dikke maand later pas mijn verwarming in de woonkamer heb aangezet in vergelijking met mijn omgeving.

Als ik iemand vertel dat ik crypto mine dan beginnen ze ook altijd over de stroomkosten. Het zal lastig te berekenen zijn maar ik bespaar zeker wel iets op gas kosten doordat ik minder stook.

Daarnaast heb ik een 3070 die aan het minen is op een kleine slaapkamer. Je merkt daar wel dat de temperatuur wat hoger is maar veel is het niet. Een 3070 gebruikt natuurlijk ook minder stroom en produceert flink minder warmte dan een 3080.

Het ligt er dus wel aan welke kaart je gebruikt, een 3070 of lager zal niet veel schelen.

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik mine ETH met 2x 3070 (Underclocked, verbruik 2x 115W).
PC staat in het bureau met de deur open naar de woonkamer (Appartement gelijkvloers).

Mocht het in het bureau te koud worden, dan heb ik 3 mogelijkheden
- CPU (i9-9900K) opstoken met World Community Grid (Overclock all core 4.8GHz, verbruik 110W?)
- De deur van het bureau sluiten.
- Warme trui aantrekken.

Temperatuur begint overal wel langzaam te zakken, maar nog geen verwarming nodig gehad. In de avond met koken + 1-2h TV, straalt ook dit aardig wat warmte uit.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31
vorig jaar mee begonnen, en dit jaar weer doorgezet: wat licht minen met 2 machines (1 "backup" game pc, en m'n eigen game pc) zodat er geen kacheltje in het 'kantoortje' aangezet werd. Hele huis loopt op vloer verwarming en ik heb de slaapkamers ingeregeld zodat deze iets minder warm worden. Vriendin vond de werkkamer te koud dus minen ipv straalkachel af en toe aan. Mining met een RX 560 en een 1650 super gaat niet echt hard, en stookt niet echt veel, maar maakt net het verschil.

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:40
Aragnut schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:20:
Hele huis loopt op vloer verwarming
Dan waterkoeling aansluiten op de cv >:)

I can see clearly now, the brain is gone...

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:28
Heb niet alles gelezen, maar dit idee is niet nieuw inderdaad. Er zijn destijds, al jaren geleden met de start van BTC? Of zelfs al daarvoor gewoon met servers/pc's, ook letterlijk dit soort producten op de markt geweest. Waarschijnlijk nog steeds?!
Een soort design radiator om een kamer/ruimte te verwarmen, met als warmtebron een mining rig.
Waarom niet inderdaad.. prima idee.
Als je dan toch energie gebruikt, graag zo efficiënt mogelijk alles gebruiken graag! >:) ;)

[Voor 24% gewijzigd door GeeEs op 05-11-2021 13:50]

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 16:43
GeeEs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:47:
Heb niet alles gelezen, maar dit idee is niet nieuw inderdaad. Er zijn destijds, al jaren geleden met de start van BTC? Of zelfs al daarvoor gewoon met servers/pc's, ook letterlijk dit soort producten op de markt geweest. Waarschijnlijk nog steeds?!
Een soort design radiator om een kamer/ruimte te verwarmen, met als warmtebron een mining rig.
Als je dan toch energie gebruikt, graag zo efficiënt mogelijk alles gebruiken graag! >:) ;)
En toch blijft het minder efficiënt dan een verwarmingsapparaat die specifiek daar voor gebouwd is. Ik kan er niet bij dat in deze tijden dit uberhaupt een overweging is. :/

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:14
GeeEs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:47:
dat doet mij denken aan dit artikel van jaren geleden
nieuws: Eneco en Nerdalize starten proeven met serververwarming in huishoudens

• HugotheGreat
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03 07:47
Ff mijn 2 cts als iemand die meerdere rigs heeft gebouwd en in huis heeft gehad.

Met een rigje van 6 kaarten (6x 3060Ti of 3070) kan je makkelijk 40-50m2 mee stoken. Mijn hele bovenverdieping wordt momenteel verwarmd door dit. Met maar 1 kaart, zegge een 1080 zal je met moeite 1 kamer van 10m2 kunnen stoken.
Reguleren doe je gewoon door je raam op een kier te zetten oid 'tis allemaal echt niet zo moeilijk gasten

(O en NiceHash is echt troep die pakken 8% fees)

In de zomer is het niet te doen just fyi. We hadden een hele milde zomer maar de paar dagen dat het echt heet was smolt ik bijna. Denk dat ik 1 van de enige in NL ben die erg blij was met het 'slechte' weer deze zomer.

• GeeEs
Joba schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:09:
[...]

En toch blijft het minder efficiënt dan een verwarmingsapparaat die specifiek daar voor gebouwd is. Ik kan er niet bij dat in deze tijden dit uberhaupt een overweging is. :/
Wellicht...
Maar de vraag/gedachte om alle restwarmte ook te benutten is gewoon prima. Deze overweging zou (daarom) ook altijd gemaakt moeten worden bij dergelijke "verliezen" in een proces.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13
[...]

Is t ook niet. Er zijn niet voor niets warmtepompen op de markt.. die zijn met een COP tussen de 3 en 5, dus 3 tot 5x zoveel efficiënter dan een miner met een COP van 1. Voor 1kWh krijg je met een WP er 5 terug in warmte. Je minig moet dus 5x zoveel werk verzetten om diezelfde warmte te genereren (en dus ook 5x zoveel betalen).. ik zie t niet gebeuren, los dat je met een paar watt (250 oid) net een kamertje van 1x1x1 kan verwarmen.. laat staan als de temp naar beneden gaat in de winter..
Het is een bijkomstigheid, meer ook niet..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb twee Krell versterkers, dat geeft ook aardig warmte als ze tijdje aan staan :)
Kan dus prima als je wilt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:41
Ik had op zolder een miner staan die ongeveer 800watt verstookte. Kan je vertellen dat het lekker warm was en de was daar lekker goed droogde (60m3 ongeveer) :).

Binnenkort een nieuwe woning met een WTW. Even kijken of ik daar iets slims mee kan om dan warme lucht mee te zuigen naar de rest van de woning toe.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

BazzH

Kei-goed...

Merk ik hier op kantoor ook hoor. Met een LED TV (als beeldscherm, koel- vriescombi en een laptop die altijd aan staat, hoef ik echt alleen maar bij strenge vorst echt te verwarmen. Denk dat ik binnenkort een WTW unit voor decentraal ga plaatsen, de verwarming af laat koppelen en een heel kleine mini elektrische convectorr kachel van 600 Watt plaats.

Let wel: kantoor zit niet in huis en is met 9m2 niet enorm. Voor mijn gevoel verlies ik kapitalen aan energie aan transport door de grond vanuit het huis.

Think smart........ Act stupid........

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Met alleen 2 PC's voorzien van RX 6800 en goede airflow die samen totaal 400W gebruiken tijdens gebruik krijg ik de kamer van 40 vierkante meter waar ze staan nog net op 20 graden met de huidige buitentemperaturen

• ravenstein
HugotheGreat schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:36:
Ff mijn 2 cts als iemand die meerdere rigs heeft gebouwd en in huis heeft gehad.

Met een rigje van 6 kaarten (6x 3060Ti of 3070) kan je makkelijk 40-50m2 mee stoken. Mijn hele bovenverdieping wordt momenteel verwarmd door dit. Met maar 1 kaart, zegge een 1080 zal je met moeite 1 kamer van 10m2 kunnen stoken.
Reguleren doe je gewoon door je raam op een kier te zetten oid 'tis allemaal echt niet zo moeilijk gasten

(O en NiceHash is echt troep die pakken 8% fees)

In de zomer is het niet te doen just fyi. We hadden een hele milde zomer maar de paar dagen dat het echt heet was smolt ik bijna. Denk dat ik 1 van de enige in NL ben die erg blij was met het 'slechte' weer deze zomer.
die zomer ja, dat is niet prettig nee, ik heb dan de luxe van een airco.

Ja met 3 kaarten zou ik denk ik de woonkamer wel kunnen verwarmen. Nu as we speak blijft het met 2 kaarten 19 graden. de 3e kaart verwarmd mijn zolder / werkruimte. 1e etage hoeft niet verwarmd te worden

minder efficient, tja, ligt eraan hoe je het allemaal berekend. Ik heb vanaf feb geen cv op gas meer aangehad. de mining opbrengsten zijn vele malen hoger dan de stroomkosten + ik heb ook nog zonnepanelen (dekt niet alles).

(edit, 350 watt in de woonkamer, 19 graden nu, 400 watt op zolder: inefficent : 23 graden)

[Voor 3% gewijzigd door ravenstein op 05-11-2021 14:59]

• GeeEs
ravenstein schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:58:
[...]

die zomer ja, dat is niet prettig nee, ik heb dan de luxe van een airco.

Ja met 3 kaarten zou ik denk ik de woonkamer wel kunnen verwarmen. Nu as we speak blijft het met 2 kaarten 19 graden. de 3e kaart verwarmd mijn zolder / werkruimte. 1e etage hoeft niet verwarmd te worden

minder efficient, tja, ligt eraan hoe je het allemaal berekend. Ik heb vanaf feb geen cv op gas meer aangehad. de mining opbrengsten zijn vele malen hoger dan de stroomkosten + ik heb ook nog zonnepanelen (dekt niet alles).

(edit, 350 watt in de woonkamer, 19 graden nu, 400 watt op zolder: inefficent : 23 graden)
Precies, je bespaart direct op andere bronnen. Je kan zelfs een boiler (voor) verwarmen met de restwarmte van dergelijke processen, ook in de zomer.
Alles wat je niet hoeft te verstoken aan andere bronnen dan de warmte uit computer processen (die toch draaien), is gewoon winst in alle opzichten.

• Jacco011
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
[...]
Of je nu 1000W verstookt met een elektrische kachel of per PC, uiteindelijk verwandel je stroom naar hitte. Waarom dan niet minen en hiermee de stroomkosten betalen?

• Pehr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 08:15
Ik heb hetzelfde idee in mijn hoofd. Ik verwarm al een thuiskantoor met een miner en ik wil dat ook in de woonkamer gaan doen met een kaart die ik nog heb liggen. Alleen vrouwlief zit niet te wachten op een rumoerige pc in de woonkamer.

En dus dacht ik, als ik hem nou in de kruipruimte leg, zou ik er dan qua verwarming ook voordeel van hebben? Er ligt in de woonkamer vloerverwarming en de kruipruimte is niet geïsoleerd. Ik lees wel eens dat je daarmee de helft van de warmte van de vloerverwarming als het ware gebruikt om de kruipruimte te verwarmen (zal vast overdreven zijn maar het principe lijkt me valide).

Dus als ik dan met een miner de kruipruimte al een paar graden warmer maak, heb ik dan minder warmteverlies van de vloerverwarming naar de kruipruimte waardoor ik dus iets minder hoef te stoken?

• ravenstein
Pehr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:27:
Ik heb hetzelfde idee in mijn hoofd. Ik verwarm al een thuiskantoor met een miner en ik wil dat ook in de woonkamer gaan doen met een kaart die ik nog heb liggen. Alleen vrouwlief zit niet te wachten op een rumoerige pc in de woonkamer.

En dus dacht ik, als ik hem nou in de kruipruimte leg, zou ik er dan qua verwarming ook voordeel van hebben? Er ligt in de woonkamer vloerverwarming en de kruipruimte is niet geïsoleerd. Ik lees wel eens dat je daarmee de helft van de warmte van de vloerverwarming als het ware gebruikt om de kruipruimte te verwarmen (zal vast overdreven zijn maar het principe lijkt me valide).

Dus als ik dan met een miner de kruipruimte al een paar graden warmer maak, heb ik dan minder warmteverlies van de vloerverwarming naar de kruipruimte waardoor ik dus iets minder hoef te stoken?
ik heb een miner in een tv meubel zitten (goede ventilatie) ding hoor je amper, ik weet niet of je zoiets kunt maken?

ik denk dat in de kruipruimte het effect minimaal zal zijn, meestal zijn kruipruimtes enigzins geventileerd waardoor de warmte meteen weg is.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pehr schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:27:

Paar goede fans en niet op maximaal draaien dan zijn ze wel stil te krijgen toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• PP_Sound
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:51:
[...]

Paar goede fans en niet op maximaal draaien dan zijn ze wel stil te krijgen toch?
De fans van de videokaart zelf zijn veruit het luidruchtigst, om geheugen voldoende te koelen is fancurve op minimaal 66% zetten wel aan te raden.

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:04

Mnstrspeed

Aw, Snap!

Jacco011 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:12:
[...]
Of je nu 1000W verstookt met een elektrische kachel of per PC, uiteindelijk verwandel je stroom naar hitte. Waarom dan niet minen en hiermee de stroomkosten betalen?
Ja, het maakt niet uit of je nou verwarmt met een elektrische kachel of met een PC, maar het zijn allebei inefficiente manieren van verwarmen. Energiecentrales (meerderheid op verbranding) zijn verre van 100% efficient, dus voordat de elektriciteit je huis binnenkomt ben je al ongeveer de helft van de potentiele warmte kwijt. Dan kun je beter gas verbranden voor warmte met een moderne CV-ketel, dat is veel efficienter. En als je dan toch met elektriciteit moet verwarmen, is een warmtepomp nog altijd een betere optie.

Dat wil niet zeggen dat *lokaal* elektrisch bijverwamen altijd slecht is, natuurlijk. Als je thermostaat voor het hele huis een graadje lager kan omdat het lekker warm is rondom je bureau, kan dat netto best een milieuvoordeel opleveren.

Ehhh wat?

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Gas verbranden met een moderne CV ketel is mogelijk goedkoper maar zeker niet efficiënter.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Mnstrspeed

Mnstrspeed

Aw, Snap!

marowi schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:26:
Gas verbranden met een moderne CV ketel is mogelijk goedkoper maar zeker niet efficiënter.
CV-ketels zijn bijzonder efficient, hoor. Zie bijvoorbeeld de Wikipedia-pagina over HR-ketels.

Het is ook wel logisch dat ze efficienter zouden zijn. Vergelijk de stadia die je doorloopt om op warmte uit te komen:
  • Gas → warmte → stoom → elektriciteit → warmte (bij verwarmen met elektriciteit uit een gascentrale)
  • Gas → warmte (bij een CV-ketel)

Ehhh wat?

• marowi
  • Niet online
Mnstrspeed schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:48:
[...]

CV-ketels zijn bijzonder efficient, hoor. Zie bijvoorbeeld de Wikipedia-pagina over HR-ketels.

Het is ook wel logisch dat ze efficienter zouden zijn. Vergelijk de stadia die je doorloopt om op warmte uit te komen:
  • Gas → warmte → stoom → elektriciteit → warmte (bij verwarmen met elektriciteit uit een gascentrale)
  • Gas → warmte (bij een CV-ketel)
Laten we niet offtopic gaan en de hele keten erbij trekken. Persoonlijk heb ik 100% NLse windenergie :> Tel je het uit de grond trekken van het gas ook mee? :+

De rendementsgetallen die je noemt zijn in de beste situatie (10 graden retour) en niet gebaseerd op werkelijke rendement / verliezen die de rookgasafvoer uitgaan.

Resistieve verwarming (waar we hier over praten, naast de winst uit mining) heeft een rendement van nabij 100%.

• Mnstrspeed

Mnstrspeed

Aw, Snap!

marowi schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:28:
[...]

Laten we niet offtopic gaan en de hele keten erbij trekken. Persoonlijk heb ik 100% NLse windenergie :> Tel je het uit de grond trekken van het gas ook mee? :+

De rendementsgetallen die je noemt zijn in de beste situatie (10 graden retour) en niet gebaseerd op werkelijke rendement / verliezen die de rookgasafvoer uitgaan.

Resistieve verwarming (waar we hier over praten, naast de winst uit mining) heeft een rendement van nabij 100%.
Wat is hier offtopic aan? De rest van de keten is juist belangrijk als resistive heating zelf bijna 100% efficient is.

Overigens: zolang we in NL nog energie opwekken uit niet-hernieuwbare bronnen maakt het niet uit waar jouw energie vandaan komt. Iedere kWh windenergie die jij (extra) verbruikt voor verwarming kan niet meer naar een ander en zal dus worden aangevuld met fossiele bronnen. Je financieert vooral de bouw van windmolen (waarvoor dank :)).

Je mining rig zet inderdaad ~100% van z'n energieverbruik om in warmte. Laten we zeggen dat elektriciteit in NL gemiddeld met een rendement van 80% wordt opgewekt (lijkt mij een optimistische schatting), dan zit je onder de streep op 80%. Vergelijk dat met 87% rendement bij een zeer slecht ingeregelde CV-installatie (retourtemperatuur >60C, dat is echt knap) en nog steeds wint stoken op gas het ruim van de mining rig.

Tuurlijk, een paar tweakers die thuis verwarmen met een mining rig kan niemand wat schelen, maar maak jezelf niet wijs dat het ook beter voor het milieu is 8)7

Ehhh wat?

• marowi
  • Niet online
Mnstrspeed schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:55:
[...]

Wat is hier offtopic aan? De rest van de keten is juist belangrijk als resistive heating zelf bijna 100% efficient is.

Overigens: zolang we in NL nog energie opwekken uit niet-hernieuwbare bronnen maakt het niet uit waar jouw energie vandaan komt. Iedere kWh windenergie die jij (extra) verbruikt voor verwarming kan niet meer naar een ander en zal dus worden aangevuld met fossiele bronnen. Je financieert vooral de bouw van windmolen (waarvoor dank :)).
Als je mining rig de bouw van nieuwe windmolens financiert (waar ik het mee eens ben), dan kun je nog steeds stellen dat je mining rig dus op groene, hernieuwbare energie draait.
Je mining rig zet inderdaad ~100% van z'n energieverbruik om in warmte. Laten we zeggen dat elektriciteit in NL gemiddeld met een rendement van 80% wordt opgewekt (lijkt mij een optimistische schatting), dan zit je onder de streep op 80%. Vergelijk dat met 87% rendement bij een zeer slecht ingeregelde CV-installatie (retourtemperatuur >60C, dat is echt knap) en nog steeds wint stoken op gas het ruim van de mining rig.
Je neemt nu de opwekking en transmissie van elektra mee, maar niet de opwekking en transmissie van gas? Bij de CV kijkt je puur naar de omzetting in de ketel.
Lijkt me unfair comparison. Ook bij de transmissie van gas gaat gas verloren (ons net is helaas niet 100% gasdicht) en tevens is het uit de grond trekken niet energie neutraal.
Tuurlijk, een paar tweakers die thuis verwarmen met een mining rig kan niemand wat schelen, maar maak jezelf niet wijs dat het ook beter voor het milieu is 8)7
Sowieso gaat groene energie beter zijn voor het milieu/klimaat, of het nu even efficient is of niet. Wellicht dat he bij cop=0.3-5 ergens een omslag punt hebt, haha.

Natuurlijk gaat een COP=3 warmtepomp altijd beter en efficiënter zijn dan resistief, maar studies zijn er al lang over uit dat de productie van windmolens en PV panelen vele malen schoner zijn op de lange duur dan gas/olie.

Goedkoper is een ander verhaal!

• Pehr
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-03 08:15
ravenstein schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:02:
[...]

ik denk dat in de kruipruimte het effect minimaal zal zijn, meestal zijn kruipruimtes enigzins geventileerd waardoor de warmte meteen weg is.
Ah ja dat is een goed punt, had ik niet aan gedacht. Voor in de zomer dus misschien juist een goede optie om hem in de kruipruimte te zetten :)

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-03 20:22
Ik verwarm hier tot op heden mijn woonkamer (75m3) met enkel de warme lucht van 2x 3080. De PC staat op zolder met waterkoeling gezien de standaard luchtkoeling het DDR6x geheugen niet koel kon houden.
Ik had een spirobuis vanaf de keuken op de BG via de eerste verdieping en zolder naar het dak lopen. Die buis heb ik onderbroken en een itho afzuiging tussen geplaatst om de warme lucht uit de pc te zuigen en naar beneden de open keuken/woonkamer in te blazen, werkt als een trein en lekker geruisloos 👍

In de zomer wissel ik aan de pijp de slangen om en wordt de warme lucht via het dak uit de zolder gepompt.

• jelleeelco
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:26
Allen,

Leuke discussie! Ik zie dat het alweer een tijdje geleden is, maar toch even een kickje...

Zeker nu de discussie in NL is opgewaaid door de (wss) verplichte hybride warmtepomp na 2026.

Ik zit in de volgende situatie. Huis, jaren 70, volledig HR++ glas. Dak is mwah geisoleerd en hebben ook geen vloer vewarming. Wel spouwmuren. Volgens energie expert was het voldoende en had het geen zin om de spouwmuur te isoleren (te weinig gevel oppervlak aangezien het een tussenwoning is met veel glas). Paar jaar geleden het dak opnieuw laten bedekken en ook toen advies gevraagd. Ik had een offerte liggen om het volledige dak te vervangen (nieuwe platen, 10cm PIR en dan bekleden). Spijt dat ik het niet gedaan heb achteraf, al was de hele binnenafwerking naar de kloten gegaan.

Enfin... op zolder zijn onze studeerkamers en grote overloop. Hier is ook een ruimte voor CV. In deze ruimte staan twee mining rigs (870Mh/s, 2150 watt). Deze hebben in de winter de gehele bovenverdieping verwarmd. Normaal verbruikten we 1750m3 per jaar, afgelopen jaar slechts 1050... dus een besparing van heb ik jouw daar...

Ook ik zit met de gedachte te spelen om een hybride warmte pomp neer te zetten. Buitenunit op het dak. Dan in de winter de mining rigs aanzetten waardoor de lucht verwarmd wordt en de pomp de lucht vanuit die ruimte gebruikt (het is daar in de winter rond de 25 graden, terwijl een raam openstaan en ventilatoren koude lucht naar binnen blazen). De extra elektra kosten van de rigs wordt ruimschoots goedgemaakt door het minen van de munten (straks niet meer eth, maar ergo bv). Dus de elektra is 'gratis'.

Dan in de zomer de rigs uitzetten en de lucht uit de buitenlucht halen...

Enige is...heb niet heeeel veel ruimte in het CV hok. Maar dit vond ik wel een aardige gedachte. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-03 22:13
DJSnels schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:40:
Ik verwarm hier tot op heden mijn woonkamer (75m3) met enkel de warme lucht van 2x 3080. De PC staat op zolder met waterkoeling gezien de standaard luchtkoeling het DDR6x geheugen niet koel kon houden.
Ik had een spirobuis vanaf de keuken op de BG via de eerste verdieping en zolder naar het dak lopen. Die buis heb ik onderbroken en een itho afzuiging tussen geplaatst om de warme lucht uit de pc te zuigen en naar beneden de open keuken/woonkamer in te blazen, werkt als een trein en lekker geruisloos 👍

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de zomer wissel ik aan de pijp de slangen om en wordt de warme lucht via het dak uit de zolder gepompt.
Ipv onderdruk creer je nu een overdruk in je woonkamer?
Het idee van (mechanische)ventilatie is toch schone lucht van buiten naar binnen te zuigen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSnels
com2,1ghz schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Ipv onderdruk creer je nu een overdruk in je woonkamer?
Het idee van (mechanische)ventilatie is toch schone lucht van buiten naar binnen te zuigen?
Sinds een weekje is er weer onderdruk, gezien ik de warmte nu liever kwijt dan rijk ben :)
Maar in de winter trek ik in de zolder verse lucht door het dak naar binnen, die via de PC door de MV naar de begane grond geduwd wordt. Dat is dan dus inderdaad overdruk in de huiskamer. Of dat laatste iets uit maakt weet ik niet eigenlijk, maar het resultaat is prima :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
Ik kwam pas geleden deze tegen op twitter die heeft van zijn s9 antminer een verwarming gemaakt. best cool project om te zien.

Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• PP_Sound
  • Niet online
DJSnels schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Sinds een weekje is er weer onderdruk, gezien ik de warmte nu liever kwijt dan rijk ben :)
Maar in de winter trek ik in de zolder verse lucht door het dak naar binnen, die via de PC door de MV naar de begane grond geduwd wordt. Dat is dan dus inderdaad overdruk in de huiskamer. Of dat laatste iets uit maakt weet ik niet eigenlijk, maar het resultaat is prima :)
Geniale oplossing vind ik het om zo warmte terug te winnen in de winter.

• marowi
  • Niet online
Let er wel op dat bij lucht invoer je normaliter de aanvoer voorziet van filters om schimmels en dergelijke buiten de deur te houden. Persoonlijk zou ik deze setup niet langer dan een jaar of 2 laten draaien voordat zich er veel onbekende vervuiling voor gaat doen in de buizen. En houd ook rekening met mogelijke condens.

• DJSnels
marowi schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:17:
Let er wel op dat bij lucht invoer je normaliter de aanvoer voorziet van filters om schimmels en dergelijke buiten de deur te houden. Persoonlijk zou ik deze setup niet langer dan een jaar of 2 laten draaien voordat zich er veel onbekende vervuiling voor gaat doen in de buizen. En houd ook rekening met mogelijke condens.
Mwa daar ben ik niet zo bang voor. Het betreft hier een rechte gegalvaniseerd stalen spirobuis van het dak naar de begane grond die eventueel makkelijk te inspecteren en reinigen is. De flexibele buizen zijn makkelijk vervangbaar mocht het echt een probleem worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee