Mnstrspeed schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 01:55:
[...]
Wat is hier offtopic aan? De rest van de keten is juist belangrijk als resistive heating zelf bijna 100% efficient is.
Overigens: zolang we in NL nog energie opwekken uit niet-hernieuwbare bronnen maakt het niet uit waar jouw energie vandaan komt. Iedere kWh windenergie die jij (extra) verbruikt voor verwarming kan niet meer naar een ander en zal dus worden aangevuld met fossiele bronnen. Je financieert vooral de bouw van windmolen (waarvoor dank

).
Als je mining rig de bouw van nieuwe windmolens financiert (waar ik het mee eens ben), dan kun je nog steeds stellen dat je mining rig dus op groene, hernieuwbare energie draait.
Je mining rig zet inderdaad ~100% van z'n energieverbruik om in warmte. Laten we zeggen dat elektriciteit in NL gemiddeld met een rendement van 80% wordt opgewekt (lijkt mij een optimistische schatting), dan zit je onder de streep op 80%. Vergelijk dat met 87% rendement bij een zeer slecht ingeregelde CV-installatie (retourtemperatuur >60C, dat is echt knap) en nog steeds wint stoken op gas het ruim van de mining rig.
Je neemt nu de opwekking en transmissie van elektra mee, maar niet de opwekking en transmissie van gas? Bij de CV kijkt je puur naar de omzetting in de ketel.
Lijkt me unfair comparison. Ook bij de transmissie van gas gaat gas verloren (ons net is helaas niet 100% gasdicht) en tevens is het uit de grond trekken niet energie neutraal.
Tuurlijk, een paar tweakers die thuis verwarmen met een mining rig kan niemand wat schelen, maar maak jezelf niet wijs dat het ook beter voor het milieu is

Sowieso gaat groene energie beter zijn voor het milieu/klimaat, of het nu even efficient is of niet. Wellicht dat he bij cop=0.3-5 ergens een omslag punt hebt, haha.
Natuurlijk gaat een COP=3 warmtepomp altijd beter en efficiënter zijn dan resistief, maar studies zijn er al lang over uit dat de productie van windmolens en PV panelen vele malen schoner zijn op de lange duur dan gas/olie.
Goedkoper is een ander verhaal!