Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:45
Momenteel aan het verdiepen/inlezen in zonnepanelen. We gaan binnenkort verhuizen naar een ander huis welk we momenteel aan het verbouwen zijn. Recent is de spouwmuur geïsoleerd, op het betonnen dek is ca6,5cm PUR-isolatie gespoten en het plat dak (ca. 7x5) is voorzien van 10cm PIR-isolatie. Ook wordt er deze maand een hybride warmtepomp (4Kwh) geplaats om deze te laten werken ism de vloerverwarming op de beneden vloer (120m2)
Op de planning voor de komende jaren staat het vervangen van de huidige ramen (oud dubbel glas, ca.25j oud) het om het dak te laten isoleren.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jDgx0GjDf9Sohi_tizogwgDSX8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xnuexLxx0FnODsbHrIJoQdUs.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMv3eCIO_-RN_Bdl9TlP2jNuYjU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PUhRGEPGVlDYMzhqeb8krUrH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkWf2bexp0dt9voz1ptLqbSLlG0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6S4p3MIU53tVqu9nWM7dHJTk.png?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
A: Het dak van de garage is 6x6 meter. Volgens 3dbag is dit 6.6 graden
B: Plat dak aanbouw is 7x5 meter
C: Het plat dak achter het huis is 5x5 meter

De wens is om niet op het dak van het huis zonnepanelen te plaatsen.
Schaduw
Op het dak van de garage is niet direct schaduw.
Op het plat dak is er van het huis en van de buren schaduw, hoeveel en waar dit is kan niet direct gezegd worden.
Jaarverbruik
Momenteel op 2900Kwh per jaar.
Er wordt een hybride warmtepomp van 4Kwh geplaatst.
Verder geen directe grote stroom verbruikers.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Groepenkast wordt helemaal vernieuwd, dus dit kan nog aangegeven worden.
Budget en doel
Doel is om de warmtepomp hierop te gaan draaien en om nog iets over te kunnen houden door het salderen zolang dit mogelijk is.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit kan beide. Maar denk hoofdzakelijk zelf, gezien hier nog creatieve outside the box oplossingen mogelijk kunnen zijn. Als er via Sunny-Desgin oid een lijst gemaakt kan worden met alle benodigheden?
Bijhouden van data
Wil weten hoeveel er wordt opgewekt en op welke tijden dit dan gebeurt. Misschien handig als je kan zien hoeveel per paneel wordt opgewekt? (denk aan verplaatsen van het paneel naar een betere locatie)
Reeds verkregen offertes
16x LONGi Solar 375Wp - LR4-60HPH
16x Enphase IQ7+ Micro Omvormer
Totaal vermogen: 6.000 Wp
Opbrengst per jaar: 5.642 kWh

Totaal excl. BTW: € 6.335,00 = 1,05583/Wp
Regio
Midden-Limburg

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je de WP zodanig zwaar koopt dat deze na je isolatiemaatregelen voldoende is, dan hoef je tzt alleen de CV af te koppelen. Je bent al een eind op weg!

4kW is mogelijk onvoldoende, en dan gooi je onnodig een flinke dot geld over de balk.
Hoe minder gasverbruik je overhoudt, hoe duurder (door hoog vastrecht) de laatste kWh uit gas worden.

Verplaatsen van panelen naar betere locatie? Daar heb ik geen Enphase voor nodig... Dat is gewoon het ZO dak en ZW dak van je woning... met afstand. De rest heeft echt wel meer schaduw, en plat dak levert minder op. Gewoon niet tetrissen en nette panelen neerleggen.

Zonnepanelen zijn niet lelijk, ze zijn een teken dat jij wel om de aardkloot geeft, wees er trots op.

Plat dak is wel makkelijker, maar ik geloof dat 6.6 graden te stijl is om traditioneel platdaklegmateriaal zonder bevestiging te gebruiken.

Is de offerte op basis van zelf leggen? Is namelijk wel heel ernstig laag anders voor een Enphase systeem. SolarEdge heb je ook per paneel monitoring, en zou een paar 100 minder moeten kosten.
Realiseer je wel dat in de meeste gevallen de terugverdientijd wat langer is. Meer panelen zo goed koop mogelijk levert meestal meer op dan luxe omvormersystemen.

Leg zodanig veel dat je minimaal 100% van je wamtebehoefte met de voldoende zware warmtepomp kan maken. Ook na afsluiten gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 20-10-2021 21:35 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Ik zie ook geen reden tot aanschaf micro omvormers, het lijkt me ook niet veilig om panelen te gaan verplaatsen, werkt een hoop connector problemen in de hand waardoor brand e.d. kan ontstaan. Plaats de panelen gewoon op het dak van je woning, wil je dat echt niet, neem dan het dak van de garage, dit lijkt een pannendak te zijn als ik de luchtfoto goed bekijk. 6.6 graden is echter wel erg weinig, dat geeft weinig rendement helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Het verplaatsen van de panelen heb ik alleen genoemd, dat als ik mocht merken een paneel teveel in de schaduw/bedekt zou liggen. Ik dit dan kan verleggen/verplaatsen zodat ze wel genoeg rendement oplevert.

Het garage dak zijn sandwichpanelen met een dakpannen motief, In de toekomst het idee om hier een plat dak van te gaan maken.

Dak B zou dit een goede optie zijn? Gezien hier enige schaduw komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Nog een overzicht van de zoninstraling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Thv4Co4---XzHWs-ap93nuX-jok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Z0J4Hjq2ovpcWdzB9KjP3O2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Jcrs7 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:06:
Nog een overzicht van de zoninstraling

[Afbeelding]
Die afbeelding laat heel mooi zien wat @Ronald al zei, beste is om panelen op schuine dak van ZO en ZW plaatsen. Daarna pas eventueel dak A.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Klopt inderdaad. De wens is er om op het ZO dak geen panelen te leggen ivm het karakter van het huis.
Eventuele mogelijkheid zou dan nog zijn om het volledig te bedekken en dan laten afwerken langs de randen. Zodat er een zonnedak ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Deze week een aanbieding gekregen voor 18 stuks Sunpower MAXEON glas-glas panelen van 425WP met micro omvormers op locatie A

Panelen en locatie “ontworpen” met solarEdge designer

Praatje van de verkoper voor de SunPower panelen ;

Geen rasterlijnen, de cellen maken gebruik van geleiding via back contacts, dit levert betere opbrengst van de cellen
Amerikaanse productie
Lage degradatie van de panelen
Hebben 20% meer rendement tov “chinese” panelen
Productgarantie 40 jaar
Opbrengstgarantie 40 jaar

Tov de efficiëntie van deze panelen zou ik ca. 6 panelen meer moeten leggen van de “chinese” panelen werd verteld en berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Jcrs7 Dreft roept ook al jaren dat je er efficiënter mee afwast dan de concurrent.

Maar verteld er ook niet bij waarmee vergeleken wordt.

Geconcentreerd afwasmiddel van de Aldi lijkt weinig verschil te maken …

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer_s
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-04 18:27
Jcrs7 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:46:
Deze week een aanbieding gekregen voor 18 stuks Sunpower MAXEON glas-glas panelen van 425WP met micro omvormers op locatie A

Panelen en locatie “ontworpen” met solarEdge designer

Praatje van de verkoper voor de SunPower panelen ;

Geen rasterlijnen, de cellen maken gebruik van geleiding via back contacts, dit levert betere opbrengst van de cellen
Amerikaanse productie
Lage degradatie van de panelen
Hebben 20% meer rendement tov “chinese” panelen
Productgarantie 40 jaar
Opbrengstgarantie 40 jaar

Tov de efficiëntie van deze panelen zou ik ca. 6 panelen meer moeten leggen van de “chinese” panelen werd verteld en berekend.
Interessant. Ik ben ook met panelen / offertes bezig.

Sunpower lijkt echt de top te zijn. Echter heb ik nog nergens kunnen lezen en door installateurs werd zelfs ontkend dat dit glas op glas is (die Maxeon 6 althans, de huidige generatie, is volgens mij glas op folie). Dat dit net zo goed is als glas op glas wordt wel geroepen. Degradatie garandeert de een max van 0.125% en een ander 0.25% maximaal. Kijken we naar glas op glas van de Belgische fabrikant Belinus, dan zit die op 0% de eerste 35 jaar. Sunpower aanbieders geven aan dat de Maxeon techniek net zo goed is als glas op glas maar het doordat Sunpower zo goed is niet nodig is om glas op glas te doen.

Overigens als je bij Maxeon panelen voor de witte folie gaat, heb je iets meer opbrengst (had dacht ik te maken met lagere temperatuur van het paneel door wit).

Sowieso verwacht ik dat met name Enphase het verschil maakt in opbrengst (start bij weinig licht sneller op dan een systeem met of zonder power optimisers) en daarnaast een minimale degradatie van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Ik ga vandaag inmeten hoe groot het dakoppervlakte is en dan ga ik van hieruit de wp/m berekenen met de beschikbare maten van zonnepanelen.

Alleen de vraag om voor micro omvormers te gaan of voor 1 omvormer.

Dak waar het om gaat, loopt dus ca. 6-8gr af over 6,5 mete3 van Zuid Oost naar Noord West;

EDIT: dak gemeten van rand tot rand en dit is 6,6 breed en 6,3m lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb7SzDcxsJdnTXfeEcwh5tX0iCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Csg7GoP0GLQ8WV5TzlvMMhN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jcrs7 op 22-11-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Onderstaande gemaakt met SunnyDesign;

15 panalen JA solar JAM72S20-460MR 460WP per paneel
6,90kWp totaal
Noord west opstelling
Voor- en achterkant 50cm vanaf de rand
Zijkanten 11cm van de rand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2UuXyFhoKBjzeFwL96nzXJKyOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ7vcrIwcisulIDZr4ycaFXa.jpg?f=fotoalbum_large

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

15 panalen DMEGC DM495M10-66HBB 500WP per paneel
7,43kWp totaal
Noord west opstelling
Voor- en achterkant 30cm vanaf de rand
Zijkanten 14cm van de rand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6nKZ8VdPaItr1I6SdUapqWG92Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqSQUvAEjxntOWsYtwiwQaei.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie aanbevelingen zijn, meeste WP/m2 pakken? (logisch!?)
De randafstanden, mag dit? Kan dit?

Wat kan ik nog meer met Sunny Design bekijken, berekenen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
@RobWest @JvS @RonJ @Depeer , heb jullie in mijn topic getagd.
Jullie hadden al enkel goed tips en meningen mbt zonnepanelen.

Zouden jullie me hier kunnen verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05 12:52
Wat is exact je vraag? Of dat mag zo dicht bij de rand?
Het enige wat ik weet is dat ze als regel 20-40 cm aanhouden, maar ik heb ook gezien dat het soms minder is. Dus als 14cm mag/kan dan zou ik voor die optie gaan. Gewoon zoveel mogelijk wp.

Je zou nog naar andere panelen kunnen kijken, dat scheelt soms een paar cm. Dat kan in jouw geval gunstig zijn

[ Voor 18% gewijzigd door RobWest op 30-11-2022 12:40 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
Wat is precies je vraag? Zou fijn zijn als je dat even concreter maakt. Ik zie in je TS ook niet echt een duidelijke vraag.

Mijn eerste reactie: Als je toch al overweegt het iets-schuine dak te vervangen door een écht plat dak op 0 graden dan zou ik dat nu echt meteen/eerst doen. Als je een beetje handig bent kan je dat prima zelf. Dan hoeft het er straks niet weer af én kan je de PV installatie richting het zuidoosten ipv noordwesten zetten, op een graad of 15 de goede kant op, wat echt véél meer rendement op gaat leveren.

De precieze afstand tot de randen zou ik me niet meteen heel druk over maken, als je netjes de zij- en achterkappen meebesteld bij een platdak-set gaat dat imho echt wel goed.

Wat zegt Sunny Design verder over je jaaropwek? Daar kan je bovenstaande ook mee simuleren. Probeer ook even verschillende inverters, pak dan zowel 1- als 3-fase van verschillende vermogens. Als jij ze toch 6-8 graden op het noordwesten gaat kantelen zou je met een 1F 4.0 wel eens meer opwek kunnen behalen dan bij bijv. een 5.0 3F.

Enphase zou ik op je garage qua kostenplaatje niet doen, lekker een stringomvormer pakken.

Tot slot: Wat is je gasverbruik? Ik zou namelijk als het ook maar even kan voor een all-electric WP gaan en ik zie niet direct een reden om te kiezen voor een hybride. dat kan ook een voldoende zwaar hybride model zijn met losse bijwarmer, dat wil nog wel eens flink goedkoper in aanschaf zijn momenteel op een of andere manier. Een hybride WP is net zo'n kutconcept als een hybride auto ;-)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Wat betreft regels : binnen dak vlak.

Wat betreft wind: marge maakte het geheel minder gevoelig. Zou in specificatie van leg materiaal moeten staan.

@RonJ 7kWp op 1 fase, je houdt wel erg van af toppen? Die paar graden NW gaat het piek vermogen echt niet in de buurt van 5kW drukken, laat staan 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Ronald schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:42:
Wat betreft regels : binnen dak vlak.

Wat betreft wind: marge maakte het geheel minder gevoelig. Zou in specificatie van leg materiaal moeten staan.

@RonJ 7kWp op 1 fase, je houdt wel erg van af toppen? Die paar graden NW gaat het piek vermogen echt niet in de buurt van 5kW drukken, laat staan 4.
Ik hou van simuleren ipv zomaar wat te roepen :>. Het is niet alleen NW, maar ook nog een 6-8 graden dakhoek.

Even in SMA SDW gezet, op basis van ligging/azimuth op 153 graden NW, dakhoek 8% (OP heeft het over 6-8). Gebouw voor de simulatie even midden in een weiland gezet, dus 0,0 schaduwinvloed. En de exacte DMEGC panelen uit de offerte hierboven met meeste Wp gepakt, 15 stuks in een 8S en 7S string.

Jaaropbrengst is dan volgens SDW:
SB4.0 5882 kWh/jr
SB5.0 6057 kWh/jr
STP5.0 6037 kWh/jr
STP6.0 6065 kWh/jr

Dat kan dus prima op een 4.0, de tool zelf stelt een 5.0 voor.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
175kWh x 20jaar x €0,21 (powerpeers) geeft 735 redenen dat de 4.0 absoluut de juiste niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
RobWest schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:38:
Wat is exact je vraag? Of dat mag zo dicht bij de rand?
Het enige wat ik weet is dat ze als regel 20-40 cm aanhouden, maar ik heb ook gezien dat het soms minder is. Dus als 14cm mag/kan dan zou ik voor die optie gaan. Gewoon zoveel mogelijk wp.

Je zou nog naar andere panelen kunnen kijken, dat scheelt soms een paar cm. Dat kan in jouw geval gunstig zijn
RonJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:17:
Wat is precies je vraag? Zou fijn zijn als je dat even concreter maakt. Ik zie in je TS ook niet echt een duidelijke vraag.
Ik wil zoveel mogelijk wp/m2 hebben op het dak inderdaad.
En ik ben eigenlijk opzoek naar wat de beste combi is om dit alles aan te sluiten qua welke omvormer, of micro omvormers, of optimizers etc.

Mijn eerste reactie: Als je toch al overweegt het iets-schuine dak te vervangen door een écht plat dak op 0 graden dan zou ik dat nu echt meteen/eerst doen. Als je een beetje handig bent kan je dat prima zelf. Dan hoeft het er straks niet weer af én kan je de PV installatie richting het zuidoosten ipv noordwesten zetten, op een graad of 15 de goede kant op, wat echt véél meer rendement op gaat leveren.
Het is niet mijn insteek om het dakvlak te gaan aanpassen van NW naar ZO.
[b]RonJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:17:[/b
De precieze afstand tot de randen zou ik me niet meteen heel druk over maken, als je netjes de zij- en achterkappen meebesteld bij een platdak-set gaat dat imho echt wel goed.
Dit zal dan ook worden toegepast.
Wat zegt Sunny Design verder over je jaaropwek? Daar kan je bovenstaande ook mee simuleren. Probeer ook even verschillende inverters, pak dan zowel 1- als 3-fase van verschillende vermogens. Als jij ze toch 6-8 graden op het noordwesten gaat kantelen zou je met een 1F 4.0 wel eens meer opwek kunnen behalen dan bij bijv. een 5.0 3F.

Enphase zou ik op je garage qua kostenplaatje niet doen, lekker een stringomvormer pakken.
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik dit in Sunny Design kan simuleren??
Maar het zal idd op NW met 6graden gaan liggen waarbij er geen schaduw zal zijn van omliggende huizen of bomen.
Wat betreft inverters, daar ben ik nog niet mee bezig geweest, ik weet nog niet hoe of wat dit allemaal inhoudt. Of wat het beste zal zijn, vandaar dat dit ook mijn vraag zal zijn om de installatie compleet te maken.
Tot slot: Wat is je gasverbruik? Ik zou namelijk als het ook maar even kan voor een all-electric WP gaan en ik zie niet direct een reden om te kiezen voor een hybride. dat kan ook een voldoende zwaar hybride model zijn met losse bijwarmer, dat wil nog wel eens flink goedkoper in aanschaf zijn momenteel op een of andere manier. Een hybride WP is net zo'n kutconcept als een hybride auto ;-)
Momenteel zit ik met gasverbruik op ca 800-1000 per jaar. Ik heb nog geen volledig jaar gedraaid op de hybride warmtpomp. Waarbij ik geen klagen over heb.
RonJ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:26:
[...]

Ik hou van simuleren ipv zomaar wat te roepen :>. Het is niet alleen NW, maar ook nog een 6-8 graden dakhoek.

Even in SMA SDW gezet, op basis van ligging/azimuth op 153 graden NW, dakhoek 8% (OP heeft het over 6-8). Gebouw voor de simulatie even midden in een weiland gezet, dus 0,0 schaduwinvloed. En de exacte DMEGC panelen uit de offerte hierboven met meeste Wp gepakt, 15 stuks in een 8S en 7S string.

Jaaropbrengst is dan volgens SDW:
SB4.0 5882 kWh/jr
SB5.0 6057 kWh/jr
STP5.0 6037 kWh/jr
STP6.0 6065 kWh/jr

Dat kan dus prima op een 4.0, de tool zelf stelt een 5.0 voor.
Dit zijn de opbrengsten per jaar met 15x500wp panelen? Ik heb een "verlies"van 1500wp dan?

Voor nu zou dat prima zijn, in de toekomst ga ik waarschijnlijk nog panelen bij leggen op het huis evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jcrs7 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:58:

Ik wil zoveel mogelijk wp/m2 hebben op het dak inderdaad.
En ik ben eigenlijk opzoek naar wat de beste combi is om dit alles aan te sluiten qua welke omvormer, of micro omvormers, of optimizers etc.
Op je garage heb je geen last van schaduw en alle panelen liggen hetzelfde, dan is er (qua opbrengst) geen toegevoegde waarde voor micro-omvormers of optimizers. Ik zou dan ook een string omvormer nemen voor dit dak.

Op je andere dakvlakken speelt dit wel, dan loont het wel om hier meer aan uit te geven.
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik dit in Sunny Design kan simuleren??
Maar het zal idd op NW met 6graden gaan liggen waarbij er geen schaduw zal zijn van omliggende huizen of bomen.
Wat betreft inverters, daar ben ik nog niet mee bezig geweest, ik weet nog niet hoe of wat dit allemaal inhoudt. Of wat het beste zal zijn, vandaar dat dit ook mijn vraag zal zijn om de installatie compleet te maken.
Als je op sunnydesignweb een accountje aanmaakt kan je je gebouw + opstelling namaken en de opbrengst simuleren (en zo dus ook verschillende omvormers, string indelingen en panelen vergelijken).

Om je op weg te helpen heb ik jouw situatie naar een bestandje geexporteerd, die kan je daarin importeren. Die staat qua locatie nu wel in een weiland hier in de buurt, maar dat zou niet zo heel veel uit moeten maken.
Momenteel zit ik met gasverbruik op ca 800-1000 per jaar. Ik heb nog geen volledig jaar gedraaid op de hybride warmtpomp. Waarbij ik geen klagen over heb.
Als je hem al hebt is het sowieso wat het is :-) Als je na de winter geen gas nodig blijkt te hebben (of alleen op een handvol extreme dagen) zijn de meeste hybride pompen ook stand-alone in te zetten. Je kan dan voor alle zekerheid een aparte noodverwarmer plaatsen voor wanneer de buitenunit uitvalt, dan is ie in principe gelijk aan een all-electric model.
Dit zijn de opbrengsten per jaar met 15x500wp panelen? Ik heb een "verlies"van 1500wp dan?

Voor nu zou dat prima zijn, in de toekomst ga ik waarschijnlijk nog panelen bij leggen op het huis evt.
Ja dat klopt. Je hebt in NL sowieso ~0.9x de Wp in jaar opbrengst, dat wordt in jouw situatie nog wat lager door de niet-optimale hoek/ligging, maar het geeft nog steeds een prima opbrengst.

In dit geval lijkt een 3-fase 5.0 (in de simulatie een SMA Sunny Tripower, maar een ander merk zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn) met alle 15 panelen in één string het meeste op te leveren, 6,242kWh per jaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

RonJ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:42:
[...]

In dit geval lijkt een 3-fase 5.0 (in de simulatie een SMA Sunny Tripower, maar een ander merk zou redelijk vergelijkbaar moeten zijn) met alle 15 panelen in één string het meeste op te leveren, 6,242kWh per jaar.
Mee eens. Dak helemaal vol en 5kW inverter. Alles op 1 string als het een 3-fase inverter is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
@RonJ @JvS dus dit is het beste in dit geval? Dan zal ik hiervoor gaan!

Is het qua jaaropbrengst hetzelfde verlies met met 425 of 450wp panelen? Tov van 500wp panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat maakt allemaal niets uit. Voller dan met je opstelling die je zelf hebt bedacht zal het niet worden.

Waarom denk je dat het met 425 of 500wp panelen beter is? Die panelen zijn gewoon kleiner/groter he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Jcrs7 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:17:
@RonJ @JvS dus dit is het beste in dit geval? Dan zal ik hiervoor gaan!

Is het qua jaaropbrengst hetzelfde verlies met met 425 of 450wp panelen? Tov van 500wp panelen?
Het percentage zal ongeveer gelijk zijn ja. Qua panelen moet je vooral kijken wat het beste in je dakvlak past, dus zoveel mogelijk paneel vs dakoppervlakte. Per m2 zullen ze ongeveer hetzelfde opwekken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Dan zullen het 475-495-500 panelen worden, even uitzoeken welke het beste te krijgen zijn icm de omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jcrs7
Met @RonJ en @JvS contact over de opstelling en omvormer mbt mijn dak situatie tot het volgende gekomen:

495/500 watt panelen van DMEGC, Longi Ja Solar of een ander merk welk beschikbaar zal zijn.
1 string
STP5.0 6710kWh/jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jH0mHo6CJRBVEJzDSSO9DhOiFk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FasMMeYQQrXYo8cKZ4a6jXsu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Alleen ben al opzoek naar een SMA STP 5.0 3-fase omvormer, maar veel uitverkocht of alleen leverbaar met panelen/installatie

Wat is een alternatief voor deze omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Deze week ontvang ik een offerte voor bovenstaande. Dit zal ca. op 1,10eu excl. btw per Wp uitkomen

[ Voor 3% gewijzigd door Jcrs7 op 08-12-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooie prijs! Ga je nou zelf installeren of is het zelfs incl installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Dit is incl. installatie. Leggen van de panelen, aansluiten etc. en alles in de meterkast klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:15

_Arthur

blub

Jcrs7 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:45:
Alleen ben al opzoek naar een SMA STP 5.0 3-fase omvormer, maar veel uitverkocht of alleen leverbaar met panelen/installatie
Bij een groothandel is de levertijd van de 5.0 onbekend (lees 4/5/6++ maanden). De 4.0 heeft een levertijd indicatie van 14 april 2023 en een 6.0 5 mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Dan zal het waarschijnlijk een Fronius worden. Of in ieder geval wat er leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Ik krijg 5 rijen van 3 zonnepanelen, deze worden landscape gelegd, een dak zoals deze dakpanplaten
Ze hebben me deze profielen geleverd, kunnen deze hiervoor gebruikt worden?

Mijn vraag is of dit dan de juiste profielen zijn omdat ik een dakpanprofiel heb?
Pagina: 1