Windows 10 start niet meer op.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 03:21
Mijn dekstop PC laadde vandaag niet alle icoontjes in de Windows taskbar. Via Windows de PC opnieuw proberen op te starten, maar de PC bleef hangen in het grijze ‘opnieuw opstarten’ scherm. Nadat ik dat na een behoorlijke tijd (c.a. 10 min) beu was en CTRL+ALT+DEL niet uithaalde, heb ik de aan/uit knop even ingedrukt en ben opnieuw gaan opstarten.

Sindsdien kom ik niet verder dan het Windows logo en het laadicoontje dat oneinig blijft laden. Echter, als ik eerst naar het BIOS ga, dan komt er bij het laden van Windows een zwart scherm met Windows logo en de tekst ‘Automatisch herstel voorbereiden’. Dat staat zo’n 10 seconde in beeld, kom ik in een geheel zwart scherm met enkel een grote muiscursor. Na een x aantal minuten komt ‘problemen vaststellen op de computer’ en weer wat later een blauw scherm dat me geavanceerde opties geeft of de PC opnieuw wil opstarten.

Opnieuw opstarten brengt met weer terug naar het Windows logo en laadicoontje, net als de optie ‘Windows 10 starten’.

Hoe los ik dit op?

Windows 10 staat op een SSD, via het BIOS lijkt alles in orde te zijn en wordt de SSD gewoon herkent.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou beginnen met je schijf te testen; 't klinkt als bestands corruptie op je hard disk en die zou veroorzaakt kunnen worden doordat je hard disk aan het overlijden is. Dus vertel wat je SMART waardes zijn.

Overigens ben je erg karig met het verstrekken van informatie. Dat kopje "relevante hard- en software" stond er niet voor niks

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Wat wil je nog meer weten dan SSD en Windows 10 dan? Het gaat om een Samsung 850 Evo.

Ik kan je geen smart waardes geven of een schijftest, want ik kom niet verder dan laadschermen.. Alles gooit me, zoals aangegeven, terug in een reboot.

Edit: voor de volledigheid, het gaat om dit zelfgebouwd (2016) systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 334,57€ 334,57
1MoederbordenMSI Z170M MORTAR€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080Ti Gaming X€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 151,99€ 151,99
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC55BT€ 49,99€ 49,99
1MonitorenDell Ultrasharp U3415W Zwart€ 934,06€ 934,06
1ProcessorkoelingArctic Freezer i32€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM650x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 1,05TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 160,35€ 160,35
1Solid state drivesSandisk Ultra II SSD 960GB€ 209,95€ 209,95
Totaal€ 1.840,91

Windows 10 staat op de Samsung 850 Evo. Een dergelijk probleem heeft zich nooit eerder voorgedaan.

Inmiddels blijkt dat via geavanceerde opties systeemherstel mogelijk is (naar 18-10-2021). Deze is nu aan de gang, dus fingers crossed.

Edit: helaas. Blijft weer hangen in het Windows laadscherm.

[ Voor 94% gewijzigd door MadDogMcCree op 20-10-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Hmm, krijg nu ‘scanning and repairing drive (E:): 100% complete’ in beeld tijdens het laden van Windows. En tijdens het typen start Windows op, al gaat het allemaal enorm traag. Ik ga de PC even met rust laten, wellicht herstelt het zichzelf. Taskbar laadt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Ok, schijf E is dood, de Sandisk. Gelukkig staan hier enkel wat game bestanden op en wat simpele installaties. Wat kan ik het best doen, gewoon de SSD eruit halen? Zodra ik via mijn computer klik op de E: schijf probeert Windows te herstellen en loopt de PC even een paar minuten vast.

[ Voor 46% gewijzigd door MadDogMcCree op 20-10-2021 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

MadDogMcCree schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:12:
...
Ik kan je geen smart waardes geven of een schijftest, want ik kom niet verder dan laadschermen.. Alles gooit me, zoals aangegeven, terug in een reboot...
Hûh? Dan boot je toch FF een live CD/USB en haal je de SMART waardes op?
Wordt dat niet behandeld in tweakers 101?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Brahiewahiewa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Hûh? Dan boot je toch FF een live CD/USB en haal je de SMART waardes op?
Wordt dat niet behandeld in tweakers 101?
Ik heb niet echt het idee dat je wil helpen, maar vooral bijdehand wil doen. Nee, ik weet niet hoe dat moet, anders vroeg ik niet om hulp.

Maar allemaal leuk en aardig, ik heb geen CD of USB met Windows 10 installatie/boot device, en heb naast mijn desktop ook geen ander apparaat naast een iPad waar ik dat even vanaf zou kunnen downloaden.

Als ik het allemaal zou weten hoe ik zelf het één en ander zou kunnen vaststellen had ik hier geen topic aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

MadDogMcCree schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:11:
[...] Ik heb niet echt het idee dat je wil helpen...
Sorry kerel, maar je loopt al sinds 2011 mee op tweakers. Kennelijk ben je er al die tien jaar in geslaagd om boot-issues te voorkomen cq te ontwijken. Maar booten vanaf een alternatief medium is toch echt wel een basisvaardigheid die ik van een tweaker verwacht

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
Brahiewahiewa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Sorry kerel, maar je loopt al sinds 2011 mee op tweakers. Kennelijk ben je er al die tien jaar in geslaagd om boot-issues te voorkomen cq te ontwijken. Maar booten vanaf een alternatief medium is toch echt wel een basisvaardigheid die ik van een tweaker verwacht
Ja, ik ga niet verder met je in discussie, daar heb ik weinig trek in. Het is me inmiddels gelukt zonder jouw hulp, en via de Windows tools.
Pagina: 1