Problemen met aansluiten DALI IKON SUB MK2 + Pioneer VSX-933

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-10-2021
Goedemiddag,

Onlangs ben ik verhuisd en heb ik de speakerset van de vorige bewoner over genomen. De speakerset bestaat uit 5 speakers en 1 subwoofer allemaal van het merk Dali. Echter Ik ondervind problemen bij het aansluiten van het aansluiten van mijn DALI IKON SUB MK2 subwoofer op mijn Pioneer VSX-933 versterker. Ik ben zelf niet super goed audiotechnisch onderlegd dus hoop hier het antwoord te vinden.

Op de versterker zitten twee subwoofer pre-out uitgangen. Op mijn subwoofer zit een line in (R en L) en een LFE aansluiting. Zie foto's voor de aansluitingen.

Naar mijn idee heb ik alle mogelijkheden van aansluiten al geprobeerd maar ik krijg gewoon geen bass uit de subwoofer.

Wat doe ik verkeerd?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_pwmrlAfZcES56BzhcCKzV4CHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGWD0gdKlJ7VosePSIg1wBAb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPLR5Q1IrlL8NPR5kFJYL1_Kbp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nbyk6EOpiRiwHPM9zQy6zImY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

oke. een enkele cinch-kabel van subwoofer 1 (op de amp) naar de LFE poort op de sub.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
Hoi Sjaak,

Dit heb ik inderdaad al geprobeerd maar zonder succes helaas. Ik las ook ergens dat het wellicht aan de instellingen van de Pioneer kan liggen. Maar ik kan vooralsnog niet vinden waar deze instellingen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dan lijkt het erop dat de DSP van je Pioneer inderdaad nu nog niet weet dat er een subwoofer aan vast hangt. Ik heb geen Pioneer, dus dat zul je even in de manual moeten opzoeken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
Ja inderdaad. Ik heb alleen echt al uren gezocht naar instellingen hiervoor maar vooralsnog nergens te vinden. Ik hoop dus dat een pioneer gebruiker dit leest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
❏ Er komt geen geluid uit de subwoofer
Als de instelling van de voorluidsprekers "Large" is, worden tijdens 2-kanaals audio-invoer van TV of muziek de lage bereik-elementen uitgevoerd via
de voorluidsprekers in plaats vanaf de subwoofer. Om het geluid uit de subwoofer te laten komen, voer één van de volgende instellingen uit.
1. Verander de instelling van de voorluidsprekers in "Small".
De elementen van het lage bereik zullen uit de subwoofer komen in plaats van uit de voorluidsprekers. Wij raden niet aan dit te veranderen als de
voorluidsprekers een goede weergavecapaciteit van het lage bereik heeft.
2. Verander "Double Bass" in "On".
De lage bereik elementen van de voorluidsprekers zullen uit zowel de voorluidsprekers als uit de subwoofer komen. Hierdoor kan het basgeluid te
veel worden benadrukt. Verander in dat geval de instelling niet of maak de instelling met de bovenstaande optie 1.
• Voor de instellingsgegevens, raadpleeg "System Setup" - "Speaker" - "Crossover".
• Als de ingangssignalen geen audio-elementen voor de subwoofer (LFE) bevatten, produceert de subwoofer mogelijk geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
Dit is wat er in de gebruiksaanwijzing staat maar geen idee hoe ik daar kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
Inmiddels gevonden hoe ik daar kom. En ingesteld zoals beschreven maar nog altijd geen succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-07 15:20
Ok, de subwoofer wel aan de netspanning aangesloten, power aan (geen 'auto') en volume regelaar open?

Geen idee of je Pioneer dat heeft, maar veel receivers hebben een 'test' stand waar je per speaker noise kan afspelen om te checken of het geluid werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07 10:31

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Gewoon even de gehele MCACC setup draaien op je VSX-933 :)
Dus even je microfoontje aansluiten, dan gaat die automatisch alles detecteren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
@bzzzt Power staat idd op aan en volume volledig open

@Priyantha Bleeker En ik heb idd de MCACC setup laten draaien maar de subwoofer maakt simpelweg geen geluid. Dat geeft het scherm ook aan.

[ Voor 6% gewijzigd door milanst op 21-10-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bzzzt
Volgens de handleiding staat in het 'speaker setup' menu een vrij prominente "subwoofer: on/off" optie. Die staat hopelijk op 'on' ;)

In diezelfde handleiding zie je dat je bij 'channel level' de levels van de speakers kan instellen terwijl er een testtoon wordt afgespeeld. Je zou een 'rommelend' geluid bij de sub verwachten dan (Dali subs zijn echt bedoeld voor extreem laag, dus bij muziek voegen ze amper wat toe - meer voor de diepe LFE tracks zoals filmexplosies en andere effecten). Je kan de sub wat hoger laten meespelen door met de crossover frequentie te spelen, maar dat zou door MCACC goed moeten worden ingesteld als je het ding aan het spelen krijgt.

Hoe heb je die subwoofer nu aangesloten? Met een tulp kabeltje op de sub 1 uitgang? Je zou eens kunnen kijken of het aan de uitgang of de kabel ligt. (andere uitgang of andere subwoofer kabel gebruiken)
Laatste optie is eens bij iemand anders aansluiten om te checken of de versterker in de sub wel ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milanst
@bzzzt Subwoofer staat inderdaad op "on".

Wat betreft de testtonen heb ik dit al meerdere malen geprobeerd. Maar voor dat de daadwerkelijke testtonen klinken komt er een scherm met "controleer de uitvoer van de subwoofer. Als er geen geluid is, controleer dan of de subwoofer aan staat of pas de volume-instellingen aan". Uiteraard staat de subwoofer en het volume aan.

Ik heb de subwoofer nu aangesloten met een tulp kabeltje op de subwoofer pre-out 1. Ik heb ook al de pre-out 2 aansluiting geprobeerd helaas ook zonder resultaat. Helaas ben ik niet in de mogelijkheid om de subwoofer bij iemand te testen in mijn kennissenkring. Ik ben bang dat ik de subwoofer na moet laten kijken bij iemand die er verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00
Even de vorige bewoner contacteren? Lijkt er meer op dat er iets stuk is als je het hebt aangesloten zoals t hoort.. een subwoofer werkend krijgen is niet heel ingewikkeld normaliter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
Je kan nog proberen met een andere kabel om dat uit te sluiten (tenzij je 200% zeker weet dat je een goede aansluitkabel hebt, eventueel even door (laten) meten of het ding wel contact maakt).
Maar als dat niet werkt moet je uitzoeken of het probleem in de sub of je receiver zit. Komt niet vaak voor, maar er kan natuurlijk iets met de receiver aan de hand zijn of een probleem met de versterker of driver in de sub. Op zich is zo'n Dali set geen wegwerp spul wat je zo bij het grofvuil zet dus eventuele reparatie loont nog wel als je er daarna weer jaren van kan genieten. (sorry, ben bevooroordeeld Dali set eigenaar ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Desnoods op de line-out aansluiten, dat zou gewoon full-range stereo moeten zijn, en kan zo op de line-in van de sub. Als dat werkt ben je alvast weer een stap verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

_ferry_ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:59:
Desnoods op de line-out aansluiten, dat zou gewoon full-range stereo moeten zijn, en kan zo op de line-in van de sub. Als dat werkt ben je alvast weer een stap verder.
Let wel dat de Line Out van genoemde Pioneer voor Zone 2 is. Daarmee testen kan zeker maar let dat niet elke bron door wordt gegeven naar Zone 2. Dat er dus niet te snel de conclusie wordt getrokken dat de subwoofer ook via die weg niet werkt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1