Zin en onzin van inboedelverzekering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-05 18:11
Binnenkort gaan mijn partner en ik naar ons eerste koophuis. Op dit moment huren we nog. Dat betekent ook dat we naar onze verzekeringen gaan kijken. Op dit moment heb ik enkel een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Voor het huis komt daar wel een opstalverzekering bij, maar ik zit mij nu af te vragen wat het nut van een inboedelverzekering is. We hebben over het algemeen geen dure (nieuwe) spullen in huis of zaken die veel geld waard zijn. Toen bij familie ingebroken is werd na veel gedoe wat vergoed, maar het meeste niet. Je zou dan gaan denken dat het goedkoper is de premie voor de inboedelverzekering te besparen als je toch (bijna) niks vergoed krijgt.

Hoe kijken anderen hier tegenaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19
Alles waarvan je het verlies zelf kan dragen, moet je niet verzekeren. Voor het geval dat er iets wordt gestolen, dan is dat vaak te overzien.
Aan de andere kant, een inboedelverzekering kost niet zo veel. En bij een brand o.i.d.. ben je heel veel of alles kwijt en dan kan een vergoeding wel te pas komen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 15:53
Dat bepaalde verzekeraars moeilijk doen bij vergoedingen ligt meer aan die verzekeraars zelf, zijn er genoeg die (zeker tot een bepaald bedrag) het zo uitbetalen omdat hele onderzoekskosten hun al meer kosten dan het bedrag zelf uit te betalen. Mijn moeder haar fiets was vorig jaar uit een berging aan huis gestolen, fiets van 6 jaar oud en zonder morren werd binnen 2 werkdagen de nieuwwaarde van haar fiets vergoed. Geval van "onder de 1000 euro gaan we niet al te moeilijk doen, als zij een dag of 2 kwijt zijn aan onderzoek en dingen weerleggen kost het hun meer".

Verder is een inboedelverzekering er ook voor gevallen van brand en/of waterschade. Bedenk maar eens wat het zou kosten om alles nieuw te moeten kopen, mocht het huis afbranden; wasmachine, droger, computers, televisie's en andere audio/video appartuur, banken, stoelen, tafels, kasten, bed met matrassen en alles. En dan heb ik het nog niet eens of de kleine dingen, maar bovenstaande ben je toch al snel tienduizenden euro's kwijt. Indien je dat zo maar uit de mouw kunt schudden kan je eventueel overwegen geen inboedelverzekering te nemen, maar het kan ook zijn dat bepaalde verzekeraars het alleen als pakket aanbieden.

En daarbij, inboedel is veelal het goedkoopste onderdeel. Onze inboedel, allrisk zonder eigen risico en buitenhuis dekking, kost nog geen tientje per maand en er wordt tot meer dan 2 ton vergoed indien nodig. Als ik echt op iedere cent zou moeten letten zou ik een afweging kunnen gaan maken, maar dat is niet het geval.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22-05 19:16
tja dat is een keuze als je geen dure spullen heb en je heb het geld om het zelf te vervangen zou ik het denk ik ook niet doen

daar in tegen kan je ook een goedkope inboedelverzekering afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Verzekeren moet je vooral doen wanneer je niet het geld hebt om de verzekerde spullen te kunnen betalen wanneer zich iets voorvalt. Omdat de tarieven redelijk gelijk worden getrokken voor mensen met bijvoorbeeld dure meubels of kunst aan de muur en mensen die alleen naar de kringloop gaan is het natuurlijk bij de laatste groep minder rendabel om zo'n verzekering af te sluiten. Ik ben zelf ook oververzekerd qua inboedel, maar omdat met kleding en meubels toch de 10k wordt overschreden heb ik maar wel een verzekering afgesloten.

Met een goed spaarpotje en niet al te dure spullen kan ik mij voorstellen dat je het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Ga eens tellen wat het kost om al je serviesgoed en ander keukengerei aan te schaffen.
Hoeveel heeft je complete garderobe-inhoud gekost?

Zoek een goede inboedelverzekering die vervangingswaarde uitkeert.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een fatsoenlijke verzekeraar doet helemaal niet moeilijk als je een normale claim hebt. Verkijk je ook niet op de totale waarde van een beetje inboedel, dat is snel best veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Loont overigens ook erg de moeite om 1x per jaar al je kasten en kamers langs te lopen en alles op de foto te zetten. Moet je zien wat je dan anders vergeet bij diezelfde verzekeraar te claimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je zonnepanelen?
In gevallen vallen die namelijk onder je inboedelverzekering. :)

Verder, wat anderen ook zeggen, kijk naar de vervangingswaarde van je spullen Da's heel snel goed voor de nodige jaren premie.

Even snel gekeken, zou tussen de €10 en €30 per maand, dus €120 en €360 per jaar kosten. Stel je inboedel kost €50.000 (een bedrag dat je een stuk sneller bij elkaar hebt dan je denkt), is het snel goed voor 138 jaar (!) aan premie, worst-case.

Lijkt me een no-brainer.

EDIT: Heel simpel voorbeeld, een enkele gevulde Billy boekenkast, is vol goed voor €2500+ aan boeken, waarschijnlijk het dubbele. Een kast vol whisky of andere drank, kan ook zomaar opeens goed zijn voor €1500. Electrische apparatuur in de keuken zit rap samen aan €5000 of €10.000. Bank tafel en stoelen samen ook snel goed voor €1500. Fin, dat dus. :)

[ Voor 33% gewijzigd door unezra op 20-10-2021 13:00 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Denk ook eens aan waterschade. Dan kun je in een klap duizenden euro's schade hebben. Vloer, plinten, stucwerk, schilderwerk, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
TheBorg schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:59:
Denk ook eens aan waterschade. Dan kun je in een klap duizenden euro's schade hebben. Vloer, plinten, stucwerk, schilderwerk, etc.
Alles wat je noemt lijkt me niet onder de inboedelverzekering maar de opstalverzekering te vallen.

@engineer88 Wij hebben een inboedelverzekering om de hierboven al genoemde redenen: kost weinig, schade is potentieel fors. De premie in een spaarpotje storten dekt dat nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 20-10-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Uitkijken dat je niet exclusief verzekerd, vaak zijn het al bepaalde stappen, maar meer dan een ton kom je vaak niet aan, ga het maar eens optellen, 50.000 is al veel.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Pazo

Mroaw?

Ik ben maar wat blij met een inboedelverzekering. Vorig jaar blikseminslag gehad. Uiteindelijk ruim €10.000 schade gehad (o.a. zonnepanelen, CV, computers, TV, etc), alles tot op de laatste cent vergoed. Daar kunnen die paar euro per maand 8 jaar lang niet tegenop. Onze buren waren nog zwaarder getroffen, hadden ruim €30.000 schade. Alles vergoed.

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 20-10-2021 21:18 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:10:
Uitkijken dat je niet exclusief verzekerd, vaak zijn het al bepaalde stappen, maar meer dan een ton kom je vaak niet aan, ga het maar eens optellen, 50.000 is al veel.
50K is juist helemaal niet veel.
Dat heb je echt heel snel aan inboedel bij elkaar.

Misschien niet als je 20 bent en net het huis uit bent, maar een paar jaar later zul je serieus verbaasd zijn wat de vervangingswaarde van je spullen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

cryptapix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:48:
[...]

Alles wat je noemt lijkt me niet onder de inboedelverzekering maar de opstalverzekering te vallen.

@engineer88 Wij hebben een inboedelverzekering om de hierboven al genoemde redenen: kost weinig, schade is potentieel fors. De premie in een spaarpotje storten dekt dat nooit.
Even nagezocht:
https://www.inshared.nl/woonverzekering/opstal-of-inboedel

'Valt laminaat onder inboedel of opstal?’, vraagt u zich misschien af. Als uw vloer vastgelijmd is op de fundering, dan valt hij onder onze Opstalverzekering. Maar heeft u kliklaminaat wat op de fundering ligt, dan valt de vloer onder onze Inboedelverzekering. Omdat je hem dus in theorie mee kunt nemen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:44

Honesty

kattenneus!

Vergeet ook inbraak niet, door corona is er een tijdje niet meer ingebroken maar dat komt weer tijd. Dat is al heftig maar als je dan de rekening ook krijgt is het helemaal veel. Wij betalen geloof ik twee tientjes per maand. Zeker als je jong bent zal ik aanraden om een onderverzekering optie mee te pakken. Want waarschijnlijk staat er nu voor xx k aan huisraad maar de kans is groot dat dat de komende 10 snel groter wordt. Kost weinig maar als je huis afbrandt ben je zonder verzekering de klos.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

unezra schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 06:50:
[...]

50K is juist helemaal niet veel.
Dat heb je echt heel snel aan inboedel bij elkaar.

Misschien niet als je 20 bent en net het huis uit bent, maar een paar jaar later zul je serieus verbaasd zijn wat de vervangingswaarde van je spullen is.
Valt tegen hoor, tel maar op, en dan tegen dagwaarde en niet als aanschafwaarde, of je moet hele dure vloeren hebben maar de rest gaat niet hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diddily
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08-2023
Rol-Co schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:59:
[...]

Valt tegen hoor, tel maar op, en dan tegen dagwaarde en niet als aanschafwaarde, of je moet hele dure vloeren hebben maar de rest gaat niet hard.
Precies dit, denk aan de dagwaarde en niet de nieuwwaarde.
Ik heb laatst een glazen binnen deur opgegeven aan de inboedel, de afschrijving hiervan was 33% per jaar met een minimum van 25% restwaarde. De deur was ouder dan 3 jaar dus daar sta je dan. Deur van ~1000eu waar je nog maar 250eu voor terug krijgt.

Al met al vind ik een inboedelverzekering een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Pazo

Mroaw?

Diddily schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:42:
[...]

Precies dit, denk aan de dagwaarde en niet de nieuwwaarde.
En ook dat ligt maar net aan je verzekering en hoe ze er mee om gaan. Zoals eerder gezegd, ik heb blikseminslag gehad. Alles tegen nieuwwaarde vergoed. Ik mocht / kon zoveel mogelijk hetzelfde apparaat opnieuw kopen, en anders een gelijkwaardig alternatief. Ik had zelfs een Z5500 speakset van dik 15 jaar oud die het loodje had gelegd. Eentje op marktplaats gevonden, conversatie en afschrijving als bewijs ingediend, en werd vergoed (al had ik dat eigenlijk niet verwacht).

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:09
Ik heb mijn inboedelverzekering eigenlijk alleen voor brand, aangezien je dan álles kwijt bent en de kosten flink oplopen. Verder is het ook een stukje “ontzorging”. Weet niet eens wat ik per maand betaal maar was verwaarloosbaar icm aansprakelijkheid, glasverzekering en opstal.

Qua inboedel heb ik overigens niet veel. Denk aan computer en a/v en fotoapparatuur samen zo’n 10K aan nieuwewaarde maar nog geen 3-4K aan vervangingswaarde. De rest van mijn inboedel zou ik - inclusief kleding - dan nog <10K inschatten. Even keuken en badkamer uitgezonderd (ga er vanuit dat kastjes en apparatuur binnen opstal vallen en niet binnen inboedel?)

Als ik mijn “eigenlijk niet perse nodig” verzekeringen allemaal opzeg dan kan ik we wat besparen op:
- inboedel
- glas
- aansprakelijkheid*
- anwb pechhulp
- reisverzekering

Maar al met al gaat het niet om schrikbarende bedragen.

*hierover zijn de meningen verdeeld. Niet verplicht, we sterk aangeraden vaak. Maar als je niet drinkt en geen drugs gebruikt is de kans dat je hoge kosten maakt (lees: letsel veroorzaakt) mijns inziens verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben eea recent ook aangepakt, wij hadden bv ook een autoverzekering los bij een andere partij. Zoveel mogelijk bij 1 partij beleggen levert je ook korting op.

Het is al gezegd: alles wat je zelf kan dragen moet je niet verzekeren, da's altijd goedkoper. Glasverzekering hebben wij er dus uitgedaan, reisverzekering versoberd, inboedel volgens mij ook.

De kans dat ze bij diefstal je hele huis leeghalen is idd niet heel groot, maar die inboedelverzekering heb je zoals hier meer gezegd ook vooral voor calamiteiten waarbij je alles in 1 keer kwijt bent. Dan is een bedrag voor sokken, een tandenborstel, een koelkast en een nieuwe fiets zeg maar wel handig ;)

WA is niet duur en heb je echt voor de calamiteiten. De kans kan klein zijn maar dit is wel de categorie die heel erg veel geld kan kosten waar je je leven lang last van kan hebben. Rechtsbijstand is er ook zo eentje, wil je niet voor alle categorieen maar als jij een keer per ongeluk door rood rijdt en je rijdt iemand een dwarslaesie en dat leidt tot rechtszaken die je verliest dan drukt dat met tonnen op de rest van je leven. Dat kan je meestal zelf niet dragen dus die cornercases zijn nu juist wel waar je je voor verzekerd, is meestal ook niet zo duur.

Kijk goed naar alle categorieen bij alle typen verzekeringen, waarschijnlijk kan je een hoop uitvinken waardoor je bv je collectie ming vasen niet verzekerd (duur) maar wel een basis voor als al je spullen afbranden of wegdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:01

LankHoar

Langharig tuig

engineer88 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:07:
We hebben over het algemeen geen dure (nieuwe) spullen in huis of zaken die veel geld waard zijn.
Leuk dat je nu veel tweedehands hebt, dat hebben wij ook. Maar geloof me: wanneer je huis afbrand of alles gestolen word, dan heb je echt geen hoofd staan naar het neuzen in tweedehands winkels. Denk aan tweedehands kleding, dat komt behoorlijk precies en als je niets hebt dan is het veel makkelijker even een C&A in te lopen en te kopen wat je nodig hebt (en dus duurder).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Denk ook aan de kleine zaken. als mijn kinderen een telefoon op de grond laten stuiteren , kan ik scherm claimen. Is je hele verzekering dat jaar er alweer dik uit. Ligt er wel aan welke dekking je hebt. Mijn inductieglasplaat waar barst in zat viel er zelfs onder (blijkt dat ik all risk heb) en dan praat je toch snel over 250 euro voor een plaatje. Het is niet alleen worste case dekkend maar ook de kleine zaken die in de papieren kunnen lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-05 13:28
Wel even een goede tip, sluit je inboedel en opstalverzekering bij dezelfde toko af, dan krijg je nooit gedoe dat ze met het vingertje naar elkaar gaan wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 23:25

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zit zelf in het verzekeringsvak en bent soms beter verzekerd dan je denkt.
Inboedel zou ik altijd wel aanbevelen. Je vergeeft het jezelf nooit.. en het hoeft niet eens altijd jouw schuld te zijn. Kan ook zomaar zijn dat er brand uitbreekt bij de buren of dat er sprake is van vandalisme doordat bv jongeren het leuk vinden om je schuurtje in brand te steken. En anders wens ik je succes met het verhalen van je schade.

Het kan ook zomaar zijn dat er een waterleiding, afvoer of vaatwasser lekt.. dit druppelt onder je kliklaminaat door en jij ziet de lekkage pas omdat het laminaat bol begint te staan.

Laten we een praktijkvoorbeeld bij halen:
Je zou maar in Barendrecht wonen, waar afgelopen nacht een flinke storm is geweest. Ramen, dakpannen, dakapellen allemaal gesneuveld, dus je huis is zo lek als een mandje..
Er is een dakpan naar binnen gewaaid en heeft de tv die in je woonkamer stond geraakt..

Dus ja, ik zou hier niet op bezuinigen. En als je van mening bent dat je het allemaal zelf kan dragen, prima, dan kan je ook een verhoogd eigen risico nemen van € 1.000,- icm een stukje premiekorting.
Ben je iig wel verzekerd bij de wat grotere calamiteiten.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 19:45

hbsJR

All rounder

Eens met @AMDFreak . Ik werk voor een verzekeraar en een inboedelverzekering is echt een must.

Alleen als je goed geld hebt is het de moeite waard die niet te nemen. Zodra je te maken krijgt met spullen die kapot gaat door wat voor reden dan ook, dan gaan ze kijken of je een inboedelverzekering hebben. Vrij zuur als ze bereid zijn om je muur te repareren.... maar niet de tal van spullen die kapot zijn gegaan door de lekkage.

Schadeposten tussen de 10.000 en 50.000 euro zijn niet abnormaal bij een verzekeraar. Hou dat gewoon in gedachte als je een verzekering kiest.

Verder is het ook afhankelijk welke verzekeraar je kiest. Meeste mensen willen zo min mogelijk betalen voor een verzekering, maar zijn dan enorm verbaasd dat ze niks uitgekeerd krijgen. Zo zag ik een budget knaller die in de voorwaarden heeft staan dat ze apparaten die door blikseminslag niet vergoeden. Dat zijn de tactische manieren dat de budget knallers je naaien.

Ga naar een goede verzekeraar en mocht je ooit gezeik hebben, zal je blij zijn om hun klantgerichtheid.

[ Voor 7% gewijzigd door hbsJR op 21-10-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

Heb in 2018 waterschade gehad, watertoevoer wasmachine op zolder stuk. Complete vloer van bovenverdieping leek naar zijn grootje. Heb 950 euro gehad, dat is de nieuwwaarde vd vloer boven inc ondervloer en een deel van het stucwerk en de vloer in de hal (ook daar stond water). Als ik daarna nog meer schade zou krijgen (bijvoorbeeld elektriciteit, ik was bang dat het in de leidingen gelopen was) kon ik binnen 2 jaar nog meer claimen. Dat lijkt (afkloppen) mee te vallen. Ik heb uiteindelijk het laminaat op de overloop vervangen en op de kamers laten liggen (het loopt nu niet netjes meer door, heb nu overgangsprofielen bij de deuren).. Was 150 euro kwijt, de rest is gereserveerd voor vervanging laminaat als er dakkapellen komen (dan krijg ik ook meer vloeroppervlakte)…

Het kraakt nog wel als de luchtvochtigheid hoog is dus helemaal 100 is het niet meer. In de hal is het met een sisser afgelopen, kraakt alleen bij de WC en dan ook alleen bij vochtig weer.

Ik moet eigenlijk nog wel een plint in de hal vervangen, die staat een beetje bol.

Ga gewoon bij een goeie verzekeraar zitten. Heb ook geen “expert” gezien.

Ik wilde eigenlijk achteraf kosten indienen maar zo werkte het blijkbaar niet….

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 21-10-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:59:
[...]
Daar zit dus je denkfout.
Het gaat niet om dagwaarde (die is niet relevant), maar om vervangingswaarde.

Paar voorbeelden waarom het heel hard gaat:

- Volle boekenkast: €2500 (heb je er snel 2 van)
- Keukenapparatuur: €2500
- Vloer: €1500?
- Bankstel, eettafel, stoelen, salontafel, etc: €2500
- Piano: €2500 (als je een goedkope piano hebt)
- Laptop, PC, mobiele telefoon, tv, etc: €5000 (maar kan ook makkelijk het dubbele zijn)

Heb ik al €19.000 bij elkaar gerekend en dan ben ik niet uit gegaan van heel dure spullen, plus enkel snel even een gemiddelde benedenverdieping gerekend. Tel daar je kleding bij op, je bed, etc, etc, etc, en voor je het weet heb je die €50.000 al dik bij elkaar.

Nu wonen wij niet heel luxe, maar met 4 boekenkasten, een volle whiskykast, paar muziekinstrumenten, nieuwe keuken met prima apparatuur en die €50.000 staat denk ik alleen al op de benedenverdieping aan vervangingswaarde. Heb ik de andere verdiepingen (met werkkamers, kasten, CV ketel, etc), rookmelders (€500) en de zonnepanelen (die in gevallen onder je inboedel en niet je opstalverzekering vallen) niet eens meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Alleen al voor een stuk of 20 fatsoenlijke onderbroeken ben je zo al een paar honderd euro kwijt. En aangezien wij tijdens een vakantie van 14 dagen geen wasjes willen doen, hebben we altijd wel minimaal een stuk of 20 onderbroeken per persoon in huis. Want ook de laatste 2-3 dagen voor vertrek wil je een schone onderbroek aan kunnen trekken, en ook de eerste dagen na thuiskomst als nog niet alle wasjes gedaan zijn.

Sokken: idem, zijn alleen wel goedkoper dan onderbroeken.

Schoenen: twee paar die je in de zomer afwisselend draagt, twee paar die je in de winter afwisselend draagt (want elke dag dezelfde schoenen wordt immers afgeraden), een paar stevige wandelschoenen, een 'nette' schoen, sportschoenen. Met €75 gemiddeld per paar shop je redelijk budget-bewust. Toch ook dik 500 euro.
Zomer en winterjas....

We zitten nu al over de 1000 euro per persoon heen. En je hebt alleen nog maar onderbroeken, sokken, schoenen en een jas. Wil je de volledige garderobekast vullen, dan ga je makkelijk over de 2500 euro per persoon heen.

En als je de keukenkastjes na gaat lopen gaat het net zo hard. Veel keukenspullen zijn niet zo duur. Maar het zijn wel héél veel losse items waardoor de massa zorgt voor een behoorlijk bedrag.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ivow85 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:06:
Alleen al voor een stuk of 20 fatsoenlijke onderbroeken ben je zo al een paar honderd euro kwijt. En aangezien wij tijdens een vakantie van 14 dagen geen wasjes willen doen, hebben we altijd wel minimaal een stuk of 20 onderbroeken per persoon in huis. Want ook de laatste 2-3 dagen voor vertrek wil je een schone onderbroek aan kunnen trekken, en ook de eerste dagen na thuiskomst als nog niet alle wasjes gedaan zijn.

Sokken: idem, zijn alleen wel goedkoper dan onderbroeken.

Schoenen: twee paar die je in de zomer afwisselend draagt, twee paar die je in de winter afwisselend draagt (want elke dag dezelfde schoenen wordt immers afgeraden), een paar stevige wandelschoenen, een 'nette' schoen, sportschoenen. Met €75 gemiddeld per paar shop je redelijk budget-bewust. Toch ook dik 500 euro.
Zomer en winterjas....

We zitten nu al over de 1000 euro per persoon heen. En je hebt alleen nog maar onderbroeken, sokken, schoenen en een jas. Wil je de volledige garderobekast vullen, dan ga je makkelijk over de 2500 euro per persoon heen.

En als je de keukenkastjes na gaat lopen gaat het net zo hard. Veel keukenspullen zijn niet zo duur. Maar het zijn wel héél veel losse items waardoor de massa zorgt voor een behoorlijk bedrag.
toon volledige bericht
Dat klopt wel, maar het schrijft allemaal af voor de verzekering dus wat keren ze er voor uit?

Ik ben wel verzekerd, maar vraag het me ook wel eens af.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-05 09:03

JdM

Humbled

Heb zelf ooit een klein brandje in de keuken gehad toen ik niet thuis was (hond dacht de keramische plaat aan te zetten toen hij tegen het fornuis stond om zijn zak met brokken van het aanrecht te pakken). Er was niet veel brand, maar wel veel rook. Door het hele huis rookschade. Schadebedrag €25000,- Het hele huis moest leeg, alles schilderen, kleding moest allemaal worden gereinigd, bankstel, tafels, stoelen noem maar op. Ik had toen een relatief klein huis, Je zit met een paar kids en een normale woning makkelijk aan dat bedrag. Doe mij maar een inboedelverzekering, voor mij heeft het zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Lichte waterschade (paar plekken waar laminaat opbolt) 4k vergoed. Niets laten vervangen, geen verminderd woongenot en bij verhuizen moet de vloer er toch uit. Kleine 3,5k.winst. betreft 20 meter half versleten, 12 jaar oud laminaat met gelijmde plinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Marzman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Dat klopt wel, maar het schrijft allemaal af voor de verzekering dus wat keren ze er voor uit?

Dat is afhankelijk van je polis.

Heb je een budgetpolis die binnen korte tijd na aanschaf over gaat op 'dagwaarde' met door de verzekeraar zelf verzonnen afschrijvingstabellen dan is de vergoeding beperkt.

Maar heb je een polis die tot een paar jaar na aanschaf de nieuwwaarde vergoed, dan zal je nadat al je kleding verloren is gegaan ook daadwerkelijk een bedrag uitbetaald krijgen waarmee je weer een behoorlijke nieuwe garderobe kunt aanschaffen.

Vermijd polissen met 'dagwaarde' en zoek een polis met een lange termijn voor aanschafwaarde/nieuwwaarde en die verstrijken van die termijn rekent met een vervangingswaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Marzman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:23:
[...]

Rondje Google leert me dat het meer dan prima mogelijk is tegen nieuwwaarde / vervangingswaarde te verzekeren, tenminste tot het punt dat je het sowieso al vervangen had. (NN zie ik 10 jaar, andere varieert het wat.)

Dus nee, het is zeker niet zo dat de verzekering het ieder jaar af schrijft en dát maakt een inboedelverzekering opeens een stuk zinvoller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 13:07
JukeboxBill schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:21:
Alles waarvan je het verlies zelf kan dragen, moet je niet verzekeren.
Ik wil daar graag aan toevoegen dat je je moet verzekeren voor alles waarvan je het verlies niet zelf kan of wilt dragen.

Er kunnen zich situaties voordoen zoals blikseminslag, brand, een grote diefstal of waterlekkage waarbij je halve huis naar de klote is, die een grote impact hebben. Ik vind het een prettig idee dat ik me in zo'n situatie niet bezig hoef te houden met de financiële gevolgen, want zo'n situatie is zonder die gevolgen al moeilijk genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nieknikey schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Ik wil daar graag aan toevoegen dat je je moet verzekeren voor alles waarvan je het verlies niet zelf kan of wilt dragen.

Er kunnen zich situaties voordoen zoals blikseminslag, brand, een grote diefstal of waterlekkage waarbij je halve huis naar de klote is, die een grote impact hebben. Ik vind het een prettig idee dat ik me in zo'n situatie niet bezig hoef te houden met de financiële gevolgen, want zo'n situatie is zonder die gevolgen al moeilijk genoeg.
Plus, 1 fikse claim en je hebt voor >138 jaar je premie er uit.

Ik betaal toch echt liever iedere maand €30 dan dat ik als het mis gaat, 50K mag neer tellen en daarna geen spaargeld meer heb. (De meeste mensen komen dan zelfs negatief uit en *kunnen* die 50K niet eens ophoesten als de shit de fan goed raakt. Zit je driedubbel in de ellende. Ben je én al je spullen kwijt én ben je je spaargeld kwijt én zit je daarna met significant minder spullen leven tot je alles weer bij elkaar hebt gespaard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@unezra

Een aantal jaren terug was ik ooit verzekerd voor 2 ton inboedel bleek achteraf maar was veel te veel. Nu een standaard inboedel en is 0-100.000, kan ook niet lager dacht ik.
Dis is vaak al ruim toch? Ik heb geen boekenkasten, drank kelders, piano’s of kunst dus dan kom je niet verder dan 15k aan huishoud spul en meubilair, kleding is ook niet spannend omdat merkkleding ons niet boeit.
Het is voor iedereen anders, maar hier geen waarde in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-05 18:52
Per toeval op dit topic gekomen, toch maar even een inboedelverzekering afgesloten. Dacht dat het allemaal niet zo nodig was met een opstalverzekering en de andere verzekeringen zoals WA, maar inboedel dekt toch meer zaken dan ik dacht (die andere verzekeringen dan weer niet dekken). Wellicht wat te naïef hierin geweest destijds :+

De Consumentenbond heeft een test gedaan in mei dit jaar, je kunt op de website mooi e.e.a. vergelijken. Ben zelf voor de verzekering van Centraal Beheer gegaan voor 7,60 p/m (voor nog geen 100 p/j geen hoofdpijn als je een keer een lekkage / brand(je) hebt, das toch geen geld :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:51:
@unezra
Een aantal jaren terug was ik ooit verzekerd voor 2 ton inboedel bleek achteraf maar was veel te veel. Nu een standaard inboedel en is 0-100.000, kan ook niet lager dacht ik.
Dis is vaak al ruim toch? Ik heb geen boekenkasten, drank kelders, piano’s of kunst dus dan kom je niet verder dan 15k aan huishoud spul en meubilair, kleding is ook niet spannend omdat merkkleding ons niet boeit.
Het is voor iedereen anders, maar hier geen waarde in huis.
Merkkleding boeit mij ook niet, maar ik hecht wel waarde aan kwalitatief goede kleding, die ecologisch verantwoord is gemaakt en zo veel mogelijk vrij van slavernij. Ofwel, geen Primark zooi. Opeens gaat het dan toch wel hard met truien van €100.

Maar tenzij je alles bij de kringloop hebt gehaald, vraag ik me serieus af of je werkelijk uit komt met €15.000 aan spullen (vervangingswaarde (!)) in huis en of dat niet stiekem toch €50.000 of meer is. (Gezien een beetje laptop alleen al €1000 is, een bankstel ook vrij rap €500 - €1000 en in een beetje keuken je vrij makkelijk €5000 aan spullen hebt staan zonder heel luxe te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

unezra schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Merkkleding boeit mij ook niet, maar ik hecht wel waarde aan kwalitatief goede kleding, die ecologisch verantwoord is gemaakt en zo veel mogelijk vrij van slavernij. Ofwel, geen Primark zooi. Opeens gaat het dan toch wel hard met truien van €100.

Maar tenzij je alles bij de kringloop hebt gehaald, vraag ik me serieus af of je werkelijk uit komt met €15.000 aan spullen (vervangingswaarde (!)) in huis en of dat niet stiekem toch €50.000 of meer is. (Gezien een beetje laptop alleen al €1000 is, een bankstel ook vrij rap €500 - €1000 en in een beetje keuken je vrij makkelijk €5000 aan spullen hebt staan zonder heel luxe te doen.)
Laptops jaren terug al de deur uit gedaan, druk met niks dingen zijn het. :) Keuken paar jaar terug zelf gedaan, 2x 3,4 meter met apparatuur inderdaad maar zijn ikea basis van mp, ikea apparatuur nieuw van mp en de rest bij ikea maar dan kost ie nog geen 3k de hele keuken.
Kleding is gewoon standaard spul, wat pme legend maar geen grote aantallen. Bank is misschien 1k inderdaad maar ja na 5 jaar krijg je vast niet de volle mep, maar voor de premie betaal je wel voor nieuwprijs.

Maar zoals ik zei, vaak zijn het bepaalde staffels, tot een ton is dezelfde prijs, ruim voldoende dus, heeft geen nut om dat voor bijv 2 ton te verzekeren maar als je dat wel wilt ook goed hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Vergeet ook niet dat de inboedelverzkering bij brand doorgaans de kosten van de vervangende woonruimte dekt. Dat zit niet bij de opstalverzekering.

Heb in mijn werkveld al meermaals mogen meemaken dat mensen zonder inboedelverzekering zelf de hotel/campingrekening voor een half jaar mochten voldoen. Dan ben je ook stevig aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:40:
[...]
Laptops jaren terug al de deur uit gedaan, druk met niks dingen zijn het. :) Keuken paar jaar terug zelf gedaan, 2x 3,4 meter met apparatuur inderdaad maar zijn ikea basis van mp, ikea apparatuur nieuw van mp en de rest bij ikea maar dan kost ie nog geen 3k de hele keuken.
Kleding is gewoon standaard spul, wat pme legend maar geen grote aantallen. Bank is misschien 1k inderdaad maar ja na 5 jaar krijg je vast niet de volle mep, maar voor de premie betaal je wel voor nieuwprijs.

Maar zoals ik zei, vaak zijn het bepaalde staffels, tot een ton is dezelfde prijs, ruim voldoende dus, heeft geen nut om dat voor bijv 2 ton te verzekeren maar als je dat wel wilt ook goed hoor. ;)
En opeens viel mijn oog op dit:

Weet je zeker dat dat in jouw geval onder je opstal valt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@unezra @Olympialooping

Ik heb wel een inboedelverzekering hoor, maar niet meer van 2 ton zoals vroegah :)

Die panelen liggen vast en valt onder de inboedel, leuk maar niet noodzakelijk, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je financieel niet kan dragen, dus bijv herbouw huis, iemand invalide door een ongeluk, dat soort grote zaken, zelfde als een glasverzekering, je kan toch wel een ruitje betalen.
Een mega hoge premie vind je ook niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:34:
@unezra @Olympialooping
Ik heb wel een inboedelverzekering hoor, maar niet meer van 2 ton zoals vroegah :)

Die panelen liggen vast en valt onder de inboedel, leuk maar niet noodzakeli
Mwah.
Ik vind dat dat een stuk genuanceerder ligt.

DIt poste ik eerder:
unezra schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:53:
Even snel gekeken, zou tussen de €10 en €30 per maand, dus €120 en €360 per jaar kosten. Stel je inboedel kost €50.000 (een bedrag dat je een stuk sneller bij elkaar hebt dan je denkt), is het snel goed voor 138 jaar (!) aan premie, worst-case.
Ik realiseer me nu, dat dat niet eens worst-case is gezien als ik het goed zie, de meeste inboedelverzekeringen richting €100.000 en €200.000 gaan. Kortom, 1x een echt goede klapper, en je hebt voor 276-552 jaar je premie er uit...
Rol-Co schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:34:
jk, je moet je alleen verzekeren voor dingen die je financieel niet kan dragen, dus bijv herbouw huis, iemand invalide door een ongeluk, dat soort grote zaken, zelfde als een glasverzekering, je kan toch wel een ruitje betalen.
Een mega hoge premie vind je ook niet leuk.
Quite frankly, als ik eens een keer een flinke klapper maak, vind ik het een stuk geruststellender gedachte dat mijn spaargeld er nog is. Liever ieder jaar €120 tot €360 aan verzekering, dan in 1 klap 25-50K kwijt zijn als het een keer goed mis gaat. Op dat moment heb je hoogstwaarschijnlijk al genoeg ellende aan je hoofd dat je spaargeld er aan, niet een heel fijne bijkomstigheid is.

Ofwel, een verzekering moet je afsluiten voor die zaken waar je de kosten niet kan of *wil* dragen.

[ Voor 6% gewijzigd door unezra op 31-10-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@unezra
Inderdaad, kan EN wil dragen, zeker kritisch kijken naar de dingen waar je voor betaald en of het ook werkelijk uitbetaald krijgt. (Kleine letters)
Bijv dat je er een bon van moet hebben of zoiets doms als je huis afgebrand is met de bon van je bankstel die je waarschijnlijk niet meer hebt.
Of foto van je bankstel om te bewijzen wat er stond, dit is immers niet meer te zien.

Begraaf het in de tuin, dan kan je nog wat bewijzen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 15:17
Een inboedelverzekering lijkt me een van de meest realistische verzekeringen. Er hoeft maar iets geks te gebeuren en je hebt al voor duizenden euro's aan schade terwijl de premie zo'n 100 euro per jaar is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Rol-Co schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:02:
@unezra
Inderdaad, kan EN wil dragen, zeker kritisch kijken naar de dingen waar je voor betaald en of het ook werkelijk uitbetaald krijgt. (Kleine letters)
Bijv dat je er een bon van moet hebben of zoiets doms als je huis afgebrand is met de bon van je bankstel die je waarschijnlijk niet meer hebt.
Of foto van je bankstel om te bewijzen wat er stond, dit is immers niet meer te zien.

Begraaf het in de tuin, dan kan je nog wat bewijzen. :+
https://www.rabobank.nl/p...ring/inboedelverzekering/

Geen ingewikkeld gedoe met administratie, de bonnetjes kun je achterwege laten.

Dus nee. :) Bewijs KAN handig zijn als ze twijfelen aan de legitimiteit, maar een bonnetje hoef je dus zeker niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:09

de Peer

under peer review

O88088 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:24:
Een inboedelverzekering lijkt me een van de meest realistische verzekeringen. Er hoeft maar iets geks te gebeuren en je hebt al voor duizenden euro's aan schade terwijl de premie zo'n 100 euro per jaar is..
Ik zou het alleen aanraden aan mensen zonder gezonde financiële buffer en/of als je mentaal niet sterk genoeg bent om met een tegenslag(je) om te gaan. Maargoed dat is hoe ik er in sta. Kan me prima voorstellen dat veel mensen zich er beter bij voelen om voor alles verzekerd te zijn.

De kans dat je daadwerkelijk zulke schade oploopt is natuurlijk niet zo groot. Vandaar dat de verzekeraar er goed winst op kan maken.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 10:14
Een goede tweaker hierboven had het over 30 onderbroeken. Maar stel dat je die kwijt bent door bijv. brand, dan moet je toch alsnog bewijzen dat je die had toch?

Ik bewaar zelf geen bonnetjes van dit soort aankopen. Als je echt goed voorbereid wilt zijn zul je dus eigenlijk je gehele inboedel eens in de zoveel tijd moeten vastleggen. Iemand meer informatie hoe dit precies zit? :)
Pagina: 1