Ouwe gamer slaat toe! Nu nog het systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 14:40
Wat voorafing
Ik kocht in het afgelopen anderhalf jaar een prebuilt met 2060 super bij Alternate (tevreden, CPU-fan op 3600 luid) en bouwde een systeem rond 3600 & 1660 super in een DX-case van bequiet. Beide voor de zonen, die ook nog een simpele laptop kregen ivm corona & school. Kortom, kinderen eerst en vader bijt op lip.

Zelf gamede ik vroeger zwaar, nu minder en vooral beperkt: ik typ u toe vanop een Medion uit 2013 of zo met een 750ti erin. Gog.com is dus mijn vriend :P , en veel van de recente dingen lukken niet. The Witcher 3 nog net wel, dat spel heeft me verbrod: veel te goed.

Voor mezelf kijk ik dus al een eeuw de kat uit de boom, maar vanmorgen zag ik in de prijsdalingen (eerste werk bij de koffie) deze pricewatch: Gigabyte GeForce RTX 3060 Ti GAMING OC 8G (rev. 2.0) voor 699, -12%, 10 stuks te verkrijgen bij aios.be. Vooraleer toe te happen deed ik een algemene zoektocht op 3060 ti en kwam op één exemplaar van pricewatch: Gigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 3.0, LHR) aan 629 uit, toegeslagen. Maar wat nu?

Update: deur tegen neus bij Aios, zie onder en Aios out (shopreview inc).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Algemeen gebruik: wat internet, photoshop, OBS studio videobewerking (hobby), office
Gamen: alle schade inhalen. Ik zit voor een 20 inch 1400 x 900, dus een nieuw scherm hoort er ook bij. 1080p zal volstaan, ik kom graag lang toe met een systeem. Ik speel graag euhm alles van shooters over witchers tot sims.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik dacht aan rond de 1500 excl monitor. Een superharde eis is het niet, tenslotte koop ik niet alle dagen wat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nope

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Naar opslag: een ruime ssd en een harde schijf voor de game-bibliotheek en foto's. Gaat toch snel over de 2 TB. Alternatieven en suggesties welkom. Ik ben harde schijf nog vlot gewoon, ook geluid geen punt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een lichte voorkeur voor AMD, Belgen supporteren gemakkelijk voor de underdog ;-)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
PC komt naast bureau, dus daarom nam ik geen window of RGB.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hieronder een setup gebaseerd op de GPU icm een 5600x, en componenten die ik hier voorbij zag komen recent. Maar als ik het systeem bouw rond de GPU, is een 5600x wel een soort van overkill. Ik lees bijvoorbeeld hier dat de hier een tijd geleden voor budgetbewust gamen aangeraden 10400F ook prima kan met de CGPU.
Maar een goeie intel-setup, daar ben ik te weinig mee bekend.

Ook alle commentaar op de AMD-setup is welkom, in het bijzonder als het wat goedkoper kan. Het mobo was 100€ recent, behoorlijk gestegen :-/ Ik heb geen wifi of front USB-C nodig.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 278,82€ 278,82
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,55€ 124,55
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 3.0, LHR)€ 629,-€ 629,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 78,80€ 78,80
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 63,90€ 63,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 34,95€ 34,95
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,-€ 147,-
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 79,-€ 79,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 1.520,92

[ Voor 14% gewijzigd door belgianmadcow op 22-10-2021 14:52 . Reden: Aios : oh sorry geen kaart en TS licht geherstructureerd ]

Beste antwoord (via belgianmadcow op 07-11-2021 13:16)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:12
B460 + 10400 accepteert slechts 2666MHz geheugen wat direct merkbaar is in 1080p prestaties. Pak liever voor de geringe meerprijs een B560 + 11400. Heb je bovendien PCIe 4.0 voor de toekomst.

Prebuilts kunnen interessant zijn. Hier bijvoorbeeld een pc met R5 3600, B450, 16GB en RTX 3060 12GB voor 999 euro. Wel foeilelijke kast en waarschijnlijk matige voeding.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:37
Een 5600X is zeker niet overkill voor een 3060 Ti, prima combinatie.

Voor de rest zit je eigenlijk wel vrij goed. Als je nog wat over hebt zou ik je CPU koeler upgraden, neem bijvoorbeeld een Dark Rock 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Anton.net schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:26:
Een 5600X is zeker niet overkill voor een 3060 Ti, prima combinatie.

Voor de rest zit je eigenlijk wel vrij goed. Als je nog wat over hebt zou ik je CPU koeler upgraden, neem bijvoorbeeld een Dark Rock 4.
Bedankt voor de suggestie, als ik naar de Dark Rock 4 kijk is dat al een wat omvangrijker ding. Ging me afvragen hoe dat zat met RAM. RAM-hoogte is vaak niet te vinden, en de clearance koeler - RAM is al helemaal moeilijk. Uit de reviews bij de Dark Rock 4 leer ik dat het eerste RAM slot geblokkeerd wordt. Het RAM dat ik koos is 42 mm (op tweakers vind je dat dan in een gebruikersreview, top site is dit toch) dus ook niet van het laagste.

Nu, met de 2 x 16 GB kan ik normaal gezien ook twee andere slots gebruiken denk ik. Even in handleiding mobo gaan kijken: dual channel met 2 modules is aangeraden in slot A2 en B2, en dat zijn de 2e en 4e vanaf de CPU. Dus dat het eerste slot geblokkeerd raakt is geen probleem.

En de grootte is toch al "op de groei" gekozen, mee door relatief lage prijzen van RAM, dus ik denk niet direct 4 slots nodig te hebben. Ik neem 'm mee denk ik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Dark Rock is een beetje overkill voor de 5600x. De huidige keuze koeler is oké. Ik zou zelf de
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver erin doen.

Moederbord is prima voor 100 tot 115 euro. De huidige prijs is te duur. Kun je beter de betere pricewatch: Gigabyte B550 AORUS Pro AC of pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Djarune schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:42:
Dark Rock is een beetje overkill voor de 5600x. De huidige keuze koeler is oké. Ik zou zelf de
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zilver erin doen.
De bouwkwaliteit van Be Quiet stond me wel bijzonder aan, dat is een factor. Maar je suggestie heeft zo te zien op de plaatjes ook geen RAM issue, dus lijkt me goeie keuze. Ik vroeg me af waarom zilver, en het antwoord is: 4 euro _/-\o_ want kast is toch toe.
Moederbord is prima voor 100 tot 115 euro. De huidige prijs is te duur. Kun je beter de betere pricewatch: Gigabyte B550 AORUS Pro AC of pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk pakken.
Eerste keer dat ik de "vergelijk" optie grondig inzet, heel handig voor mobo's. Pro AC met z'n tweede heatsink alleen al, en Wifi/BT nice to have. Die dan.

Overigens Djarune, een suggestie die ik je geregeld zag doen is de pricewatch: Samsung PM9A1 2TB maar hoewel ik wel wil, durf ik niet goed (gezien "doe zelf je firmware upgrade"), maar misschien ben ik onnodig bezorgd? Zou er dan de harde schijf kunnen uitlaten. Met de garantie via winkel ipv fabriek zit ik niet echt, hele goeie ervaringen met Samsung ook.

Heb er nog een pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm bij gedaan, zou ik extra vooraan zetten. De DX500 case heeft er drie standaard meegeleverd, de PureBase maar twee (wel 140 mm). Ik dacht ook aan wat extra druk in de kast wegens PC tegen de grond, stof wat buiten houden.

Kom ik nu uit bij

1MoederbordenGigabyte B550 AORUS Pro AC€ 119,90€ 119,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX3060 Ti Gaming OC PRO 8G (rev. 3.0, LHR)€ 629,-€ 629,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 4TB€ 78,80€ 78,80
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 31,72€ 31,72
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm€ 9,06€ 9,06
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,-€ 147,-
Totaal€ 1.522,10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
belgianmadcow schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:23:
[...]

De bouwkwaliteit van Be Quiet stond me wel bijzonder aan, dat is een factor. Maar je suggestie heeft zo te zien op de plaatjes ook geen RAM issue, dus lijkt me goeie keuze. Ik vroeg me af waarom zilver, en het antwoord is: 4 euro _/-\o_ want kast is toch toe.
Dat en een heatsink met zwarte poeder coating heeft een iets slechtere warmte geleiding dan dezelfde heatsink zonder.
Overigens Djarune, een suggestie die ik je geregeld zag doen is de pricewatch: Samsung PM9A1 2TB maar hoewel ik wel wil, durf ik niet goed (gezien "doe zelf je firmware upgrade"), maar misschien ben ik onnodig bezorgd? Zou er dan de harde schijf kunnen uitlaten. Met de garantie via winkel ipv fabriek zit ik niet echt, hele goeie ervaringen met Samsung ook.
Die staat toevallig vandaag op de frontpagina: reviews: Samsung PM9A1-ssd - 980 PRO voor een prikkie. Firmware kun je bijwerken via de Lenovo site. Ik heb zelf trouwens een hekel aan Samsung’s firmware upgrade tool voor ssd’s en apps voor printers. Ze proberen zoveel mogelijk privacy gegevens te verzamelen…
Heb er nog een pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm bij gedaan, zou ik extra vooraan zetten. De DX500 case heeft er drie standaard meegeleverd, de PureBase maar twee (wel 140 mm). Ik dacht ook aan wat extra druk in de kast wegens PC tegen de grond, stof wat buiten houden.
De DX500 is een betere case met meer airflow. De “Pure Wings 2” fans die je bij deze kasten krijgt zijn net iets minder dan de aftermarket Pure Wings 2 en hebben geen PWM. Voor de huidige configuratie durf ik wel een 3060Ti + 5600 erin te zetten. Voor zwaardere kaarten / CPU’s moet je toch wel een betere kast nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Zo, een mail van Aios.be: "We gaan helaas u bestelling moeten annuleren wegens te weinig stock, er zijn meer bestelling doorgegaan dan het eigenlijk zou moeten daarom moet ik dit helaas annuleren. U kunt een rekeningnummer doorsturen ... of alternatief ...".
:'(
Ja, maar ook de versies van 699 zijn ondertusen niet meer te bespeuren. Van tegen de 800 euro wel, maar daar pas ik voor. Er is 25% verschil met de 5700 XT van 400 € paar jaar terug, dus deze prijs vond ik een soort van okee. Een 3060 oid is me te weinig verschil met vorige generatie en is overpriced. Misschien moet ik maar gaan vissen in de 6700-vijver, of nog wat lipbijten...

Dit is ofwel een vorm van bedrog of incompetent. :(
Shopreviewtje incoming, tenzij ik nog wat interessants terug hoor na mijn gedegouteerde mail naar All In One Systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeluZzz
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-03-2023
Zou je de games niet liever op een SSD willen installeren? Of maakt de laadtijd weinig uit? Sinds ik een extra SSD in mn pc heb gedrukt en de games daar op gezet heb, merk ik wel een duidelijk verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belgianmadcow
NeluZzz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:19:
Zou je de games niet liever op een SSD willen installeren? Of maakt de laadtijd weinig uit? Sinds ik een extra SSD in mn pc heb gedrukt en de games daar op gezet heb, merk ik wel een duidelijk verschil.
Zeker wel, alleen zijn heel wat van m'n spellen niet erg gevoelig aan laadtijden. Ik ga ook al mee van de casettes van de Commodore 64 dus even wachten gaat me redelijk af :-)

Dus het plan was van alleen de moderne spellen met grote werelden, stijl GTA of RDR2, op de SSD te zetten. Was nog aan het twijfelen of ik voor 2 TB pci 4.0 ssd zou gaan of de 1 TB pci 3.0 die in m'n lijstje staat icm een harde schijf.

En nu aan het twijfelen of ik het hele PC-plan niet opberg.. weer in de koelkast zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
belgianmadcow schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:27:
[…]
Zeker wel, alleen zijn heel wat van m'n spellen niet erg gevoelig aan laadtijden. Ik ga ook al mee van de casettes van de Commodore 64 dus even wachten gaat me redelijk af :-)

[...]
En nu aan het twijfelen of ik het hele PC-plan niet opberg.. weer in de koelkast zet.
Dit herken ik goed. Veel posters op het aankoopadvies forum zijn scholieren, studenten of jong volwassenen. Die willen nu direct de laatste spellen spelen. 40+’ers vinden het over het algemeen niet erg om nog even te wachten. Wij hebben vaak toch minder tijd om te gamen (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Update: Ik heb gisteren wat teruggehoord van All In One Systems. Ze stelden als oplossing de pricewatch: Gigabyte AORUS GeForce RTX 3060 Ti ELITE 8G (rev. 2.0) voor, die 790 € stond en daar kreeg ik dan 20€ korting op, meer kon niet wegens marge. Nounou, kleine marges wel.

Dat is een "oplossing" die 140 € meer kost voor wat in essentie toch dezelfde GPU is, dus ik ga dat niet doen.

Ben ik nu raar als ik het echt belachelijk vind dat mijn betaling prima doorgaat en er dan geen product is? Je hebt toch een systeem dat een product reserveert in een winkelkarretje, en de bestellingen dan finaliseert bij betaling van dat karretje? Dat de kaart weg is als ik te lang "met de kar rondrijd", dat kan ik begrijpen. Maar als de betaling gestart wordt, en het product is al weg, geef je toch een foutmelding? Of is dit normale praktijk tegenwoordig?

Ik voel me gescammed - lokken met een goedkoop produkt, niet leveren en iets duurder proberen verkopen.
Heb nu m'n geld teruggevraagd, dat is beloofd asap. Eens dat terug is, heb ik de "afgeronde shopervaring" benodigd om een review te schrijven...

On edit 27/10 : geld terug en shopreview hier.

[ Voor 10% gewijzigd door belgianmadcow op 27-10-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tup61
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-04 17:50
belgianmadcow schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
Ben ik nu raar als ik het echt belachelijk vind dat mijn betaling prima doorgaat en er dan geen product is?
In het geheel niet. Helemaal mee eens. Belachelijk. Ik zat net naar iets te kijken bij Azerty: 'Volgende dag in huis' staat erbij. Je kan het bestellen en betalen en dan nog steeds staat er 'Volgende dag in huis'. Maar wat staat er in de productomschrijving? 'Let op: tijdelijk niet te bestellen wegens gebrek aan beschikbaarheid van de Ryzen 9 5900X tray cpu'. 8)7 WAAROM kan ik het dan ALSNOG bestellen???????? |:(

Geheel andere winkel en geheel ander product: morgen zou er na anderhalve maand wachten een online bestelling bij mij thuis gebracht worden. Ik maar wachten op de mail met track & trace code... komt maar niet... ik maar even bellen... 'O, meneer, dat gaat 'm niet worden morgen, dat wordt begin december'. 8)7

Soms kan je maar beter naar een ECHTE ouderwetse winkel, iets uit het schap pakken, betalen bij de kassa en meenemen... Dat online gebeuren is ook niet altijd alles... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Ik heb de algemene voorwaarden eens gelezen, maar het 2e punt in artikel 1 is al niet rechtsgeldig en staat op de zwarte lijst van de consumentenbond. In de rest kan ik niet iets vinden waardoor zij zomaar de prijs kunnen verhogen na een koopovereenkomst. Het jammere is dat ze Belgisch zijn en dat een procedure starten teveel tijd kost.

Ik zou zeggen, neem de moeite om een negatieve review hier op Tweakers te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belgianmadcow
tup61 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
Soms kan je maar beter naar een ECHTE ouderwetse winkel, iets uit het schap pakken, betalen bij de kassa en meenemen... Dat online gebeuren is ook niet altijd alles... :X
Bedankt om aan te sluiten, I feel your pain :(:)

Ik heb zo'n winkel om de hoek. (On edit: JFK Computers shoutout) Ik heb daar al een paar keer gekocht: de basislaptops waarvan sprake in m'n TS, en ook al een een 1200€-laptop voor m'n vrouw. Die kwamen dan zooo strak geconfigureerd toe, nul komma nul bloatware, Firefox en OpenOffice erop. Zalig. Zoon gaat er op staan na netflixen in z'n bed 7(8)7 , scherm stuk. Gerepareerd op 3 dagen voor honderd euro.

Ik wil daar wel n game-pc kopen, maar als ik er wat laat bijeen zetten komen ze echt stukken duurder uit dan als je via de grote shops gaat. Scheelde 200€ op de 1200€-pc die ik bouwde. Tja, dat vond ik toch teveel. Maar misschien ben ik dan mis - want wat is dat soort support eigenlijk waard?? Dat weet je pas als er wat mis gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door belgianmadcow op 27-10-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Djarune schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:57:
Ik heb de algemene voorwaarden eens gelezen, maar het 2e punt in artikel 1 is al niet rechtsgeldig en staat op de zwarte lijst van de consumenbond. In de rest kan ik niet iets vinden waardoor zij zomaar de prijs kunnen verhogen na een koopovereenkomst. Het jammere is dat ze Belgisch zijn en dat een procedure starten teveel tijd kost.

Ik zou zeggen, neem de moeite om een negatieve review hier op Tweakers te schrijven.
Bedankt Djarune. Ik ga geen energie in een geschil steken, maar dat artikel uit hun algemene voorwaarden is inderdaad WTFingF!
Het niet toepassen door de verkoper van één of meerdere bepalingen van huidige algemene voorwaarden mag niet door de koper als een verzaking aan deze algemene voorwaarden geïnterpreteerd worden.
O-K, dus "deze algemene voorwaarden zijn een unilaterale verklaring van wat jij moet, en wij zijn aan niks gebonden". Ik ga dat zeker vermelden in de shopreview. Bedankt voor het uitvissen!
Ik ga ook kijken waar ik dit kan melden, bv https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/selecteer-scenario/1 of https://apps.digital.belg..._/economie/contact?lng=nl

In ander nieuws: uit frustratie mijn eigen eisen nog eens tegen het licht gehouden (elk nadeel hep se voordeel), een 3060 ti heb ik niet nodig op 1080p. Dus pakweg
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 144,90€ 144,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B460M-PLUS€ 105,90€ 105,90
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600 XT OC Edition€ 599,-€ 599,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 84,69€ 84,69
Totaal€ 1.267,81

kan ook. Wel issue rond beperkte bus-breedte van de 6600XT icm PCI-e 3.0 mobo, maar ik kan dan wel met een freesync-monitor toe ipv g-sync. Ik zou er een 1660 in kunnen doen, zie er één voor 520, maar de 6600xt is 40% sneller voor kleine 20% meerprijs.

Verder stel je toch vast dat prebuilts keiharde concurrentie zijn van zelfbouw, zoals:Lenovo is natuurlijk wel Medion, en precies weten wat je hebt is wel fijn. Kiezen is moeilijk en windowshoppen kost niks ;-)

[ Voor 0% gewijzigd door belgianmadcow op 22-10-2021 14:47 . Reden: Louis Van Gaal ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
B460 + 10400 accepteert slechts 2666MHz geheugen wat direct merkbaar is in 1080p prestaties. Pak liever voor de geringe meerprijs een B560 + 11400. Heb je bovendien PCIe 4.0 voor de toekomst.

Prebuilts kunnen interessant zijn. Hier bijvoorbeeld een pc met R5 3600, B450, 16GB en RTX 3060 12GB voor 999 euro. Wel foeilelijke kast en waarschijnlijk matige voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:37
Ik denk dat de RTX3060 met 12GB nog geen slechte keus is. Ook de minder eisende games beginnen meer VRAM te lusten.

2) Helaas is de 11th gen van Intel nogal een heethoofd (met bijbehorend extra stroomverbruik). Een 'overpowered" CPU koeler is daarom aan te raden

[ Voor 39% gewijzigd door D_Jeff op 22-10-2021 16:12 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Djarune schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:02:

Bedankt voor de commentaar, B460-idee afgevoerd dan. Naar een B560-build heb ik gekeken, als ik graag goeie audio heb (alc 1200) kom ik dan bij moederborden als pricewatch: ASUS ROG Strix B560-F Gaming WIFI dus een groot prijsvoordeel is er dan niet.

Interessante site wel waar je naar linkt, zeer goeie reviews op Ekomi en 250 medewerkers (y)

Je kan er ook aanpassen en je ziet behoorlijk goed wat je krijgt. Als ik de 3060-build die je linkte aanpas met 5600X, betere kast, Bequiet Pure Power 11 600W voeding en 1 TB Kingston A2000 SSD kom ik op 1323. Strak, denk ik dan.

Eens proberen nabouwen voor de gein:
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX II€ 61,90€ 61,90
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600 XT OC Edition€ 619,-€ 619,-
1BehuizingenCorsair 275R Airflow Zwart€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/16€ 64,77€ 64,77
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 600W€ 72,22€ 72,22
Totaal€ 1.293,23

met 6600 XT als placeholder voor een betaalbare 3060. Hmm. Zo geweldig is hun aanbieding dus ook weer niet - of anders gezegd, je ziet dat ze daar marge op hebben :D

Eerlijkheidshalve zeggen dat ik ook naar hun ogenschijlijk zeer betaalbare 6700XT-builds heb zitten kijken. Die GPU heeft ook 12 GB VRAM zoals @D_Jeff suggereerde. Ze koppelen die GPU vaak aan een 3600, dat lijkt me toch wat ongebalanceerd?

Als ik soortgelijk upgrade als hierboven, kom ik aan 1558 €. Even veilig aannemend dat zij er niet meer dan 500 € voor betalen: marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@belgianmadcow Dat komt omdat tot voor de uitkomst van de 5-serie van AMD en de chiptekorten de 3600 als CPU een geweldige prijs/prestatie verhouding heeft. ("Bang for bucks").
Momenteel is die prijs een dingetje vanwege de vermindere verkrijgbaarheid van de 3600.

Gezien de titels die beschreven is het geen slechte keuze, maar de 5600X is wat nieuwer (en daarmee ook meer future proof)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Ondertussen geld terug van All in One Systems, dus ook de shopreview geschreven.

Ik kijk verder uit naar een geschikte GPU aan een nog geschiktere prijs, ondertussen heb ik dit klaar staan als basis:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 286,90€ 286,90
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS Pro AC€ 119,90€ 119,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 51,35€ 51,35
1GeluidskaartenFiiO Taishan D03K€ 21,95€ 21,95
1MonitorenIiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 139,-€ 139,-
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 1.025,90
  • Overgeschakeld naar de Ion+ wegens platte en flexibele kabels, me like.
  • Scherm toegevoegd, is hier op tweakers ook als beste budget-gaming beoordeeld en heeft freesync premium.
  • Extra HDD wat verkleind, niet helemaal aan Livin' Large gaan doen.
  • Zou moederbord misschien nog wat naar beneden kunnen tunen, want door de extra sound-chip kan ik zonder ACL 1200

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
koop een CPU koeler van 2 of 3 tientjes - ga je waarderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Eens met 99ruud99.

Even praktisch @belgianmadcow:
*gone*

[ Voor 64% gewijzigd door D_Jeff op 01-11-2021 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• belgianmadcow
Update: deze keer finaal toegeslagen.

Dit is het geworden:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 293,73€ 293,73
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenPowercolor Fighter AMD Radeon RX 6600XT 8GB GDDR6€ 649€ 649
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 5400rpm), 2TB€ 51,35€ 51,35
1MonitorenIiyama G-Master G2470HSU-B1 Zwart€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 122,90€ 122,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 1.657

Noteer: In de tabel heb ik de zogezegd laagste prijs van de 6600 XT vervangen door een prijs van een effectief leverbare 6600 XT.

Een woordje uitleg over m'n keuzes:

Over de GPU-keuze (waar ik in het BBG-topic al een boompje over opzette):
  • in lijn met observatie van @D_Jeff blijf ik bij 1080p op een 24 inch monitor
  • de 3060 (700€) en 3060 ti (790€) zijn verder doorgestegen,
  • terwijl de 6600 (560 €) en 6600 xt (650 €) ter plekke zijn gebeleven qua prijs
Ik koos de 6600 xt boven de 6600 om langer mee te kunnen.

Over de CPU: eindeloos getwijfeld tussen een 5600x of 11400F-setup. Uiteindelijk voor een 5600X gegaan, dat ding steekt er echt bovenuit in de tweakers CPU roundup qua gaming, en dan heb ik extra ruimte om binnen pakweg 3 jaar de GPU te upgraden. Als de pricewatch: Intel Core i5-12600KF Boxed de 5600x wegblaast dan zal ik eens licht knarsetanden.

Over het moederbord: B550 om PCI 4.0 te hebben, eens te meer om toekomstige upgrades niet te fnuiken. Deze gekozen omwille van a) acceptabele prijs bij gekozen shop b) optische uitgang voor als ik een geluidskaart wil toevoegen c) vast I/O shield - mee gesukkeld bij vorige build d) foutindicatie, handig voor de zelfbouwer. RGB suckt blijkbaar maar is NVT voor mij.

Over het geheugen: toch niet voor 3600 Mhz kit gegaan, de winst die in gaming te behalen is daarmee is grootte-orde 1 a 3 %. Mobo staat op QVL van kit. 32 GB gekozen omdat geheugen niet duur staat, en het upgraden als het binnen pakweg 6 jaar een bottleneck wordt zou duur of moeilijk kunnen zijn.

Over de voeding: gekozen voor 560 W, dat is ruim voldoende vertrekkend van wat de CPU (150 W) en GPU (170 W) vragen, en gekozen voor de Ion+ platinum omwille van de flexibele kabels en uitstekende reputatie/garantie.

Over de CPU-koeler: er één ingezet ;-) merci hé @99ruud99. Ik heb het wel voor Be Quiet, en deze zou zeker moeten volstaan met z'n 150 W TDP.

Zoals @peterf aanstipte, er is een webshop die ook nog een fysieke shop heeft en waar ik ook eerder goeie ervaringen mee had. Het verschil met de goedkoopste oplossing was minimaal, dus daar heb ik bovenstaande besteld voor 1701 €. Knutselen start woensdag :P

Voor een PC van die prijs is een GPU van 650 € precies wat een "te klein" ( 7(8)7 ) stuk van het budget. Dat komt ten dele doordat ik CPU, geheugen en opslag wat op de groei heb gekozen, en ook omdat ik in deze markt voor GPUs niet van harte mee wil.

Voor wie niet in een latere GPU-upgrade geïnteresseerd is, en GPU-budget nu wil maximaliseren of de prijs wil drukken, zo zag mijn 11400-basis er uit:
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 205,95€ 205,95
1MoederbordenMSI MAG B560M Bazooka€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 122,90€ 122,90
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 735,62

Doe daar een 3060 ti bij en je bent weg voor een vlotte 1440 p voor 1500 €, of je doet er een 6600 in en je bent weg voor een goeie 1300 € ( beide zonder monitor).

[ Voor 1% gewijzigd door belgianmadcow op 01-11-2021 13:42 . Reden: optie 11400 verduidelijkt en monitor eruitgehaald ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Schreef wat ongelukkig:

Bedoelde juist happy te zijn met de keuze voor 27 inch tov 24.

Groter dan 27 inch vind ik onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belgianmadcow
Ik durf het bijna niet zeggen, maar na de bestelling:
  • Las ik over de verwachte impact van het einde van makkelijk ethereum mining op GPU prijzen,
  • las ik meer over Alder Lake,
  • bedacht ik dat ik wel degelijk kan wachten,
  • realiseerde ik me dat het "The Witcher 3 heeft me verbrod" uit de TS ook de vraag inhoudt "en wat ga je spelen, dan?",
  • ging ik op Metacritic de door users best beoordeelde titels bekijken, en stelde vast dat ik uit de top 20 10 titels heb, er 5 heel goed van heb gevonden, de andere zijn minder interessant en bovendien niet van de laatste jaren, wat op zich al veelzeggend is.
Dus ben ik op het eerder vermelde gog.com een spel gaan zoeken, om eens te testen of eea me nog wel écht kan bekoren. Ben nu een eindje onderweg in Kingdom Come: Deliverance...en dat draait gewoon vlotjes op deze oude bak (on final edit: voorzien van een nieuwe 1050 Ti).

En mijn bestelling, die is geannuleerd. Hopelijk voelt wie hier meedeed zich niet bekocht; ik heb er veel van geleerd, onder andere ook over mezelf. Het is niet omdat je iets kàn kopen dat je het ook moet doen, en al zeker niet op een duur moment.

[ Voor 1% gewijzigd door belgianmadcow op 20-04-2022 17:04 . Reden: final edit ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

belgianmadcow schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:51:
Ik durf het bijna niet zeggen, maar na de bestelling:
  • Las ik over de verwachte impact van het einde van makkelijk ethereum mining op GPU prijzen,
  • las ik meer over Alder Lake,
  • bedacht ik dat ik wel degelijk kan wachten,
  • realiseerde ik me dat het "The Witcher 3 heeft me verbrod" uit de TS ook de vraag inhoudt "en wat ga je spelen, dan?",
  • ging ik op Metacritic de door users best beoordeelde titels bekijken, en stelde vast dat ik uit de top 20 10 titels heb, er 5 heel goed van heb gevonden, de andere zijn minder interessant en bovendien niet van de laatste jaren, wat op zich al veelzeggend is.
Dus ben ik op het eerder vermelde gog.com een spel gaan zoeken, om eens te testen of eea me nog wel écht kan bekoren. Ben nu een eindje onderweg in Kingdom Come: Deliverance...en dat draait gewoon vlotjes op deze oude bak.

En mijn bestelling, die is geannuleerd. Hopelijk voelt wie hier meedeed zich niet bekocht; ik heb er veel van geleerd, onder andere ook over mezelf. Het is niet omdat je iets kàn kopen dat je het ook moet doen, en al zeker niet op een duur moment.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald oid ;)

Nu is gewoon de meest vervelende tijd om een nieuwe PC te bouwen. Alles is duur. En de recente gamereleases stellen me ook teleur.

Misschien dat de Portal modus van BF2042 nog echt een aanleiding wordt voor een nieuwe GPU, maar ik denk het eigenlijk niet.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@belgianmadcow Mijn huidige build heb ik zelf over een langere periode (10 maanden +/-) bij elkaar gesprokkeld, voor het spul live ging.

Schande? niet nodig ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• belgianmadcow
Dank @Jeroenneman en @D_Jeff
"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald", bookmarked :-)

Mijn vrouw keek er ook wel van op, tot ik zei "het heeft weinig zin van, omdat je van auto's houdt, een mooie auto te kopen als je niet weet waar je er mee naartoe wil rijden". Tenzij het een oldtimer is natuurlijk, als investering. Maar dat geldt meestal niet voor electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

@belgianmadcow
Als je via Tweakers Vraag en Aanbod kijkt zijn er elke week nieuwe 6700xt kaarten te vinden rond de €650,-. Voor dat geld ga je niets beters vinden. Wellicht een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door TTLCrazy op 04-11-2021 13:04 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
@belgianmadcow Na de nodige reviews gezien te hebben over de 12e generatie (en daarbij rekening houden met de keuze i5 vs Ryzen5)

Conclusie:
i5 12600k is iets vlotter, maar lust een stevige slok stroom meer en is iets duurder

Met de stijgende energieprijzen in het achterhoofd is de Ryzen5 5600x zeker geen slechte keuze. Mocht AMD met een 6e / 7e gen Ryzen aankondigen, dan zou de 5600x nog wel eens in de salesbak kunnen belanden.

Advies: Blijf de prijs van de 5600x in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
D_Jeff schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:26:
@belgianmadcow
Met de stijgende energieprijzen in het achterhoofd is de Ryzen5 5600x zeker geen slechte keuze. Mocht AMD met een 6e / 7e gen Ryzen aankondigen, dan zou de 5600x nog wel eens in de salesbak kunnen belanden.

Advies: Blijf de prijs van de 5600x in de gaten houden
Doe ik.
Ik zag ook al gelijk 25 € van de 11400F af gaan!
Ik ben in watch & wait & kingdom come-faze :P

@TTLCrazy de 6700xt's gaan zo te zien naar boven de 700 € atm. Dat houdt voor mij weinig steek, veel te dicht tegen 3060 ti prijzen. Kan alleen maar denken dat die GPUs interessant zijn qua mining om die prijzen uit te leggen. Stonden maand geleden 600, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

belgianmadcow schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:08:
[...]

Doe ik.

@TTLCrazy de 6700xt's gaan zo te zien naar boven de 700 € atm. Dat houdt voor mij weinig steek, veel te dicht tegen 3060 ti prijzen. Kan alleen maar denken dat die GPUs interessant zijn qua mining om die prijzen uit te leggen. Stonden maand geleden 600, ook.
De enige hoop is dat Intel met haar alchemist GPU lijn nog iets enigszins competitiefs neerzet. En dat crypto eindelijk overgaat op PoS ipv PoW.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

belgianmadcow schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:08:
[...]

Doe ik.

Je weet dat de 6700xt sneller is dan de 3060ti ? Dus bij gelijke prijzen zou ik het wel weten. Persoonlijk zijn de NVidia GPU's voor mij op het moment veel te duur.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:22
TTLCrazy schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:15:
Je weet dat de 6700xt sneller is dan de 3060ti ? Dus bij gelijke prijzen zou ik het wel weten.
Als het Nieuw vs. Nieuw een gelijke prijs had helemaal mee eens, 6700Xt is (nipt) sneller en heeft meer Vram. Nieuw is het momenteel een vanaf prijs van 750 euro vs 900 euro.

Jouw vergelijking is een tweedehands referentie 6700XT vs een aftermarket 3060Ti, en alhoewel je argument qua pure prestaties/euro klopt zijn er wel twee dingen waarbij je rekening moet worden:

- De referentiekaarten zijn toch net even wat minder efficiënt qua koeling, het is niet meer zo erg als het was met de 'blower'style kaarten, maar het is wel meetbaar net even wat warmer en luidruchtiger als een kaart van een MSI of Asus.
- De factuurwaarde van een kaart die bij AMD zelf is gekocht bedraagt om en nabij 500 euro. Dat is dus ook het bedrag dat je bij een eventuele RMA terugkrijgt. Concreet gezegd is elke euro boven de 500 die je in de V&A uitgeeft aan een 6700XT buiten garantie / op eigen risico.

Beide puntjes kunnen van persoon tot persoon ook wel een (financiële) waarde hebben, voor mij zou een referentie 6700XT uit de V&A toch minimaal ~60 euro onder de goedkoopste 3060Ti moeten duiken voor de keuze 'makkelijk' wordt :)
Jeroenneman schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 17:55:
De enige hoop is dat Intel met haar alchemist GPU lijn nog iets enigszins competitiefs neerzet. En dat crypto eindelijk overgaat op PoS ipv PoW.
Zolang een videokaart zich met mining in X aantal maanden terugverdiend kunnen de chipfabrikanten nog zoveel extra aanbod genereren, maar dat wordt dan alsnog gewoon net zo hard opgekocht of duurder doorverkocht op basis van de terugverdientijd zoals nu gebeurd. Tenzij Alchemist qua architectuur waardeloos presteert in mining workloads verwacht ik dat het weinig gaat oplossen.

Dat het hele spul overgaat naar PoS (of in elkaar klapt qua koers :+ ) is de enige trigger voor een normale prijs ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belgianmadcow
Een finale update: bij het spelen van Kingdom Come toch serieuze fps-drops in gevechten, redelijk onspeelbaar als er meer dan 2 tegenstanders zijn (de quest Vipers' Nest voor de kenners).

Dus, gelezen over wat je kan met de P5320 E van Medion, en er een pricewatch: Asus Cerberus-GTX1050TI-O4G (voor 229 € nieuw gekocht) ingehangen (na eens met de stofzuiger door de kast te gaan :o ) en er een extra reepje 8 GB RAM pricewatch: Corsair ValueSelect CMV8GX3M1C1600C11 bijgeprikt.

PC bootte gelijk weer, enkel de NVIDIA-driver eens moeten updaten en een HDMI-VGA verloopje uit de kast gehaald. Zodadelijk wel eens driver-update gaan opkuisen, want de DL van 1 GB heeft gelijk 4 GB van m'n SSD gepikt :-(

In Kingdom Come (spel uit 2018, gebaseerd op Crysis3-engine) settings van low naar medium kunnen zetten en smooth aanvoelende 50-60 fps tot nu toe (60 is max via VGA).

Zo, groeten vanuit de lower lower mid-end gaming catacomben, ik kan weer even verder met deze kaart op 920p :D

PS: Ook nog gemerkt dat de 6400 CPU nog te koop is, en ook dat die een vrij precieze match is met de nieuwe GPU. Kortom, gedateerd maar consequent :P

[ Voor 6% gewijzigd door belgianmadcow op 12-11-2021 12:18 . Reden: effect in KC:D toegevoegd ]

Pagina: 1