Knetterend Geluid Imac, wat is er aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeronimo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-02 08:48
Mijn vraag
Mijn Imac 27’ maakt een continue knetterend geluid dat ik enigszins kan beïnvloeden door de schermhelderheid aan te passen ( helderheid hoger is luider geknetter)
Het geluid komt ook via mijn externe geluidskaart door naar mijn actieve monitors. Het maakt dat ik voor muziekproductie de computer nu eigenlijk niet kan gebruiken ( terwijl de performance van de computer afgezien van het geluid prima is)
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? En wat is een betrouwbaar adres in de regio Utrecht
Relevante software en hardware die ik gebruik
Late 2013 versie met ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de ventilator 2 weken geleden al laten repareren maar dat bleek het probleem niet helaas.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Is de Mac aangesloten op een geaard stopcontact?

Hoor je het ook met de speakers en microfoon volledig gemute?

Kan natuurlijk een vorm van coilwhine of elektromagnetische interferentie zijn.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 15:28
Gekke vraag, maar zit de stekker van de mac wel goed aangedrukt? hier zelf ooit eens wat ruzie mee gemaakt.

anders wellicht even langs CardServices ? (https://www.cardservices....reparaties/mac-reparatie/)

Die mensen kennen de mac van binnen buiten! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeronimo
Dank voor jullie reacties, de Imac is inderdaad aangesloten op een geaard stopcontact, je hoort het ook met de speakers gemute. Stekker gecheckt maar zonder resultaat. Dank voor de cardservices tip.

Wat wel gek was is dat bij de reparateur het geluid niet te horen was, ik had het opgenomen via mijn telefoon en het hem laten horen omdat het geluid te plekke niet op te wekken was.
Ik ga morgen de Imac heel ergens anders aansluiten en kijken wat er dan gebeurt.
Ik weet weinig van elektriciteit, coilwhine of interferentie maar zou daar iets aan te doen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is het geluid er ook als je de ingebouwde speakers van de mac gebruikt (en de externe geluidkaart afkoppelt)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeronimo
Ja het geluid is er ook wanneer ik niets anders aan de Mac gekoppeld heb. Dan hoor je het alleen rechtstreeks uit de body, via de interne speakers wordt het geluid niet versterkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En hoor je het ook via bluetooth (als je een bluetooth koptelefoon hebt)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een aardlus wellicht? Is het geluid er ook als je hem op een ongeaard stopcontact aansluit?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Draai je stekker eens om

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeronimo
Update: de Imac in een ander huis aangezet. Na vervoer ( valt me telkens op) is ie een klein tijdje stil , daarna komt hetzelfde geknetter tevoorschijn
Daarna naar cardservices in Utrecht geweest, aangezet, geen geknetter. Imac uit 2013 wordt als vintage bestempeld en ze kunnen sowieso niets meer repareren.
Vervolgens door naar Fixers Utrecht, daar moet ik een diagnose test laten doen a 60,- maar men zegt erbij dat ze niet kunnen garanderen dat de eventuele kapotte onderdelen te leveren zijn aangezien hij als vintage is bestempeld.

Gezien het feit dat de Imac hetzelfde geluid maakt in een heel ander huis lijkt mij dat het niet heel logisch is dat er een lokatieprobleem wat stroomvoorziening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-06 13:58
Als het ook via de videokaart extern te horen is vermoed ik eerder software problemen: de hdmi kabel stuurt vziw het geluid digitaal uit.

Wat ervaar je als je met de shift toets ingedrukt bent opgestart ?

Ik merk bij mijzelf dat sommige tv kanalen bij tv.kpn.com clippen, geluid komt niet netjes uit de speaker. Die andere 98% van de zenders geeft geen problemen.

Kijk eens onder users bij jezelf welke startup items aktief zijn ? Ook zou je op een externe disk een blanco os kunnen installeren, testen of je dan ook gekraak hoort bij bijvoorbeeld youtube ?

Te weinig geheugen ( minder dan 8Gb) kan trouwens ook rare haperingen geven ...

Succes met troubleshooten!

[ Voor 5% gewijzigd door tweazer op 05-11-2021 22:13 ]

Pagina: 1