Compacte zakelijke laptop, software development

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
Wat ga je met je laptop doen?
* 50% Software development: python + scipy + pyspark
* 20% Software development: C#.NET
* 30% overig; Office, e-mail. web etc.

Ik werk momenteel met een Toshiba Portege (i7-8550U / 16 / 512). Windows 10 Pro + VirtualBox met Linux guests. Wat betreft de C# development heb ik een Visual Studio installatie, maar meestal zit ik via RDP te werken op een development server.

Wat is je budget?
Ongeveer 2000 euro. Het is fijn als er een paarhonderd euro overblijft, maar als de perfecte laptop een paarhonder eroverheen gaat dan mag dat eventueel.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik werk vaak ingeplugd met toetsenbord, muis, 2e scherm op mijn kantoor, soms unplugged in de woonkamer en kom 2x per week bij klanten. Ik hou van compacte laptops en werk momenteel op een Toshiba Portege.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
* Ik ben erg onder de indruk van de M1 CPU van Apple. Ik heb bepaalde test runs de enkele uren lopen op de 8550U (python, Linux VM, 4 cores). Dat zou ik graag een stuk sneller willen doen. Een MBP lijkt daarvoor een aantrekkelijk perspectief, univeel power en toch goede accuduur.
* De meeste software die voor mij belangrijk is, lijkt wel voor macOS beschikbaar (denk aan: python en alles eromheen, RDP client, Citrix client, Sophos VPN client, Veracrypt, Office, Visual Studio).
* Ik was aan het voorsoorteren op een MBP, maar vind dat Apple het wel een beetje bont maakt met de prijzen voor de nieuwe MBP14. 2250 euro en dan heb je de basis. Vooral een vervelend gevoel dat je de gecastreerde versie van de M1 Pro krijgt met 8 ipv 10 cores). Wil je de full spec processor en iets meer storage, 2750 alstublieft.

* Een alternatief zie ik in de XPS13. Die kun je momenteel flink aankleden voor 1910 euro (i7-1185G / 32 / 1TB / 4k scherm). Maar ik heb een paar concerns met die configuratie.
-- Een 1185G is zeker sneller dan een 8550U, maar is het nou een wereld van verschil?
-- Het scherm. Iets meer beeldpunten van FHD is zeker welkom, maar wat mij betreft was QHD genoeg geweest. Intussen lees ik een review dat de accuduur flink te lijden heeft. Helaas is de andere optie slechts 1920x1200 en is de kortingsactie voor de 4k schermen veel scherper.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 22:26
Ik heb zelf een MacBook Air M1 16/256 en doe zelf ook een hoop met Python maar moet eerlijk zeggen dat ik nog tegen een hoop issues aan ben aangelopen.

De M1 chip zelf is supersnel maar niet alle packages zijn al voor arm64 gebuild.
Ik had o.a. issues met pyodbc en pyspark. Zie de blogpost van Anaconda hierover.
Je kunt alles onder rosetta2 draaien maar gevoelsmatig gaat het dan een stuk trager.
Voor mijn python projecten gebruik ik nu Remote SSH icm Visual Studio Code die verbinding maakt met een x86 Linux machine.
Ook voor docker zijn een hoop images nog niet beschikbaar voor arm.
Misschien dat dit er over een jaar compleet anders uit ziet maar voor nu zou ik het niet aanraden.

Als je een flinke sprong wat CPU kracht wil hebben zou ik op zoek gaan naar een laptop met een Zen 3 processor, wil je dan ook nog een compacte laptop hebben kom je al snel op de 5800u. De Intel Tiger lake CPU's met meer dan 4 core's zijn helaas alleen in zwaardere workstations te krijgen.
Ik zou zelf kijken naar de Thinkpad T14 gen2 / P14s gen2. Dit zijn solide laptops met een goed toetsenbord en nu ook te krijgen met Zen 3. Enige nadeel is dat het scherm nog 16:9 is.

Bij de Dell XPS (Tiger Lake) zul je vooral bij single core prestaties er behoorlijk op vooruit gaan maar multicore valt het tegen. Verder is een 4k resolutie op dat formaat niet echt handig, je accu is een stuk sneller leeg en je zult altijd met scaling aan de gang moeten gaan. Sweet spot is wat mij betreft Full HD+ maar dit is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Sinds kort eigenaar van een "HP Pavilion Aero Laptop 13" (deze).

Mijn eis was vooral het kunnen meenemen, maar ook bovengemiddeld snel en toekomstbestendig - ik ga er niet op gamen. Deze laptop heeft een 2560x1600 resolutie (13,3 inch) en voorzien van een AMD Ryzen 7 5800U. Wel maar 16GB/512GB, maar gezien de prijs van 999 (incl. btw) blijft er nog wel wat budget over om dat te upgraden evt. :P

Oh, en hij is super licht! Ik heb er nog niet veel zware taken mee uitgevoerd. Prijs/kwaliteit zeer tevreden. Ik kom van een oud type XPS15.

edit: Ik zie dat-ie ook in de BBG voorbij is gekomen; reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2021 (wel een minder krachtige uitvoering).

[ Voor 17% gewijzigd door Razr op 21-10-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 22:26
Razr schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:52:

Mijn eis was vooral het kunnen meenemen, maar ook bovengemiddeld snel en toekomstbestendig - ik ga er niet op gamen. Deze laptop heeft een 2560x1600 resolutie (13,3 inch) en voorzien van een AMD Ryzen 7 5800U. Wel maar 16GB/512GB, maar gezien de prijs van 999 (incl. btw) blijft er nog wel wat budget over om dat te upgraden evt. :P

Oh, en hij is super licht! Ik heb er nog niet veel zware taken mee uitgevoerd. Prijs/kwaliteit zeer tevreden. Ik kom van een oud type XPS15.

edit: Ik zie dat-ie ook in de BBG voorbij is gekomen; reviews: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2021 (wel een minder krachtige uitvoering).
Ben je tevreden over de bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-08 11:00

W99

Voor mijn werk ben ik ook even op zoek geweest naar een andere laptop. De dell xps series vond ik gewoon te duur worden. En heb ik ook niet de beste ervaring mee gehad tot nu toe maar dat is weer verschillend per persoon.

zelf ben ik op een lenovo legion s7 uitgekomen:

https://tweakers.net/pric...s7-15ach6-82k8001ymh.html

Ik heb de laptop pas sinds kort, maar het ziet er netjes en strak uit en is lekker compact. Ook de behuizing voelt stevig aan. Misschien is het ook wat voor jou?

[ Voor 3% gewijzigd door W99 op 21-10-2021 16:31 . Reden: url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
W99 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:30:
Voor mijn werk ben ik ook even op zoek geweest naar een andere laptop. De dell xps series vond ik gewoon te duur worden. En heb ik ook niet de beste ervaring mee gehad tot nu toe maar dat is weer verschillend per persoon.

zelf ben ik op een lenovo legion s7 uitgekomen:

https://tweakers.net/pric...s7-15ach6-82k8001ymh.html

Ik heb de laptop pas sinds kort, maar het ziet er netjes en strak uit en is lekker compact. Ook de behuizing voelt stevig aan. Misschien is het ook wat voor jou?
Een 4k paneel in een laptop... Wat vind je van de accuduur?

Edit: + Wat voor accuduur haal je in de taken die jij met het product uitvoert?

[ Voor 5% gewijzigd door Generaal Pep op 21-10-2021 16:55 ]

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik neig naar de XPS13. Die 1910 euro lijkt ook wel een scherpe aanbieding.

Dat 4k scherm vind ik wel overdone, QHD was meer dan genoeg geweest op 13.3". En energiezuiniger. Maar het alternatief is FHD+ en dan loop je de dikke discount mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-08 11:00

W99

Generaal Pep schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Een 4k paneel in een laptop... Wat vind je van de accuduur?

Edit: + Wat voor accuduur haal je in de taken die jij met het product uitvoert?
Daarvoor moet ik hem even wat langer gebruiken aangezien ik hem net heb. Maar ik zal het eens in de gaten houden.

Ja qhd was genoeg geweest eigenlijk maar in die resolutie kon ik niet iets vinden met de eisen die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42
Een vergelijking tussen een 8550u, 1185g7, M1 en 5800u.

Zelfs de 1185g7 is al een flink stuk sneller dan de 8550u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je post suggereert een link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Deze site bevestigt mij in mijn keuze voor de XPS. De 1185G zie qua performance verder van de 8550U en dichter bij de M1 dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --_--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-12-2022
t_captain schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:48:
Deze site bevestigt mij in mijn keuze voor de XPS. De 1185G zie qua performance verder van de 8550U en dichter bij de M1 dan ik had verwacht.
Hoe bevalt de laptop? Ben ook op zoek naar een nieuwe laptop en geïnteresseerd in dit model. Bijna alle reviews zijn positief, maar lees op forums veel klachten over de kwaliteit en daarom twijfel ik. Hoe is de accuduur in de praktijk met het 4k scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hij is in Tilburg aangekomen bij een distributiecentrum. Ik heb hem nkg niet. Levertijd is dus vrij lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
--_-- schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:04:
[...]

Hoe bevalt de laptop? Ben ook op zoek naar een nieuwe laptop en geïnteresseerd in dit model. Bijna alle reviews zijn positief, maar lees op forums veel klachten over de kwaliteit en daarom twijfel ik. Hoe is de accuduur in de praktijk met het 4k scherm?
Gisteren ontvangen. Mijn referentiekader is de Toshiba Portege (i7-8550U / 16 / 512) die ik de afgelopen 2.5 jaar heb gebruikt Hier mijn eerste indrukken:

(+) Buitengewoon mooie bouwkwaliteit. De Toshiba was heel goed (lichtmetalen behuizing rondom), dit voelt nog 1 klein stapje beter. Als je heb uit de doos haalt geeft hij een beetje een MacBook Pro gevoel.

(+) Compact. Het scherm is ongeveer even groot, maar de bezels zijn heel klein. Links, rechts en boven was dat bij de Toshiba tussen 1 en 1.5 cm. Nu 0.5. Zo is de laptop op het eerste gezicht 2cm smaller,en ook nog een ventimeter of 2 lager. Deze display is 16:10 ipv 16:9, en de extra schermruimte die daarvoor nodig is komt volledig uit de onderste bezel.

(+) Display is heel mooi. 4k+ resolutie ipv FHD.
Goede max helderheid, tenminste vergelijkbaar met de Toshiba. Contrast is iets beter. En de helderheld is net even gelijkmatiger verdeeld. Wel een klein beetje backlight bleeding, met name in het onderste deel van de linker zijkant.

(-) Het is (in verhouding!) een heethoofd. De Toshiba (i7-8550U, 16GB) werd meestal slechts handwarm. De meeste warmte-afgifte in het gebied boven het toetsenbord. Deze XPS wordt zelfs bij licht gebruik al iets warmer dan ik van de Toshiba gewend ben. Meeste warmte-afgifte central achterin aan de onderzijde.
Ook qua accu denk ik dat het een atapje terug ja vanaf de Portegé. Die deed wel een werkdag, ook met een VM open. Met de Dell denk ik dat we dat niet gaan halen. Time will tell.

(-) Het geluid is zeker niet slecht, maar wel minder goed dan op de Harman-Kardon speakertjes van de Toshiba. Die had voor een kleine laptop eigenlijk het beste geluid dat ik ken. Vooral vollere middentonen. Er zit equalizer software meegeleverd, daarmee kan ik in de buurt komen van de Toshiba. Maar die blijkt nipt beter.

(+) De fingerprint scanner werkt sneller en accurater. Die was op de Toshiba niet al te best. En er zit ook nog Windows Hello gezichtsherkenning op voor de liefhebber.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 06-11-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Razr schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:52:

Ik heb een HP Pavilion 15" met AMD Ryzen 5. Stuk goedkoper dan waar TS naar heeft gezocht... maar ben helaas veel te laat achter iets gekomen: Hyper V doet het niet. Docker en WSL dus ook niet.

Krijg op Windows altijd een BSOD zodra ik Hyper V installeer (op Windows 10 en ook 11). En als ik op internet zoek, kom ik meer mensen met AMD laptop tegen die dat probleem hebben.

Enfin... ik zou niet zo snel meer een AMD laptop kopen. Nu boeit het voor thuis niet enorm (ik heb gewoon een Linux servertje draaien waarmee ik verbind met de SSH plugin van vscode), maar zakelijk zou ik het niet meer aandurven.

Ik denk dat @t_captain een goede keus met de Dell heeft gemaakt. Zelf zou ik een Lenovo Thinkpad nog wel iets vinden.

PS
Misschien moet ik ook maar VirtualBox gebruiken...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een Lenovo Yoga Slim 7 Pro met een ryzen 9 5900HS Creator's edition (die heeft de baseclock +/- 300mhz hoger dan de gewone 5900HS.

Helaas 'maar' 16 GB ram, ik weet niet hoeveel je nodig hebt? Is niet te upgraden helaas.

Kwa cpu is dit zo'n beetje de rapste u-cpu is je kunt krijgen heb ik mij laten vertellen. Op misschien alderlake straks na? Dat merk je ook in de praktijk; erg rap als het moet maar lief voor je batterij als het nodig is. Draait met gemak een aantal VM's (je zult helaas sneller tegen de wat karige hoeveelheid ram aanlopen..)

Het scherm is btw erg fijn (2.8k, 3:2), kijk voor de details ff op de configurator van lenovo: https://www.lenovo.com/nl...-Pro-14ARH5/p/LEN101Y0001

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-10 15:58
Ik heb voor mijn werk een Dell Mobile Precision Workstation 3561. Erg fijne laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 19:45
@t_captain: Hoe bevalt de snelheid? Ik vrees een beetje dat die toch wat zal tegenvallen.
kwibox schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:03:
ik heb een Lenovo Yoga Slim 7 Pro met een ryzen 9 5900HS Creator's edition (die heeft de baseclock +/- 300mhz hoger dan de gewone 5900HS.

Kwa cpu is dit zo'n beetje de rapste u-cpu is je kunt krijgen heb ik mij laten vertellen.
Dit is geen U-cpu. Je hebt bij AMD Ryzen drie mogelijkheden, U-cpu's met 15W TDP, H-cpu's met 45W TDP en HS-cpu's met 35W TDP. Jouw laptop valt in de laatste categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik moet nog mijn VM’s overzetten. Dan volgen de backtests etc
Pagina: 1