Badkamer nis spotjes - veilig koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 23:11
Goede morgen,

Badkamer verbouwing komt eraan, en ik ga dus in het natte gedeelte 2 IP68 spotjes in een nis plaatsen (plafond van de nis).

In een andere nis (droge gedeelte) komen er ook 2 (dezelfde).

Ik wil deze spotjes koppelen zodat ik maar met 1 voedingskabel er naartoe hoef te gaan. De kabels aan de voeding van de spotjes is sowieso te kort om tot in de centraaldoos te komen, dus ik moet ergens een las/koppeling maken.

Probleem: De zaagmaat is 35mm, ik krijg daar dus nooit een waterdichte koppeldoos doorheen.

Vraag: Hoe kan ik de spotjes veilig en conform eissen koppelen?

Of is de enige oplossing individueel vanuit de centraaldoos voeden en hiermee verbinden: https://www.letsleds.nl/p...ig-ip68-waterdicht-zwart/

Bedankt voor jullie hulp / feedback.

Mvg. Eeg

Beste antwoord (via Superbert225 op 20-10-2021 20:41)

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 22:20

M0i

DjVe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Die kende ik nog niet, maar dat is een mooie oplossing!
Wellicht is Wijmaplast een optie, is ook een stukje goedkoper dan de Wago gelbox.
https://www.elektrototaal...ichtingsmateriaal-4122673

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Met een zaagmaat van 35mm wordt het wel erg krap om er iets in te krijgen wat enige vochtbescherming geeft. Ik zou het zelf doen met een paar WAGO klemmen en een flinke krimpkous en wat tie-wrap als trekontlasting denk ik.

Mooiste zou een Wago-box of capsule zijn, maar die passen net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
Boven het plafond zou ip68 niet nodig hoeven zijn.
De spotjes zelf zitten natuurlijk direct in de damp, maar de boel erboven niet.

Ik zit zelf ook te kijken naar spotjes, maar ik heb wel spotjes gezien waar 2 kabels in kunnen. Die waren bedoeld om meerdere spotjes te daisy-chainen. Vanaf de eerste sluit je dan een langere kabel aan naar de centraaldoos[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]

edit:
sterker nog, ip68 is in het plafond niet eens strict noodzakelijk. Sterker nog, boven de 2.25 meter (Dacht ik) is IP44 zelfs toegestaan (maar dat was ik ook niet van plan)

[ Voor 25% gewijzigd door timberleek op 20-10-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbert225
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-04 23:11
timberleek schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:04:
Boven het plafond zou ip68 niet nodig hoeven zijn.
De spotjes zelf zitten natuurlijk direct in de damp, maar de boel erboven niet.

Ik zit zelf ook te kijken naar spotjes, maar ik heb wel spotjes gezien waar 2 kabels in kunnen. Die waren bedoeld om meerdere spotjes te daisy-chainen. Vanaf de eerste sluit je dan een langere kabel aan naar de centraaldoos[table border=1 width=350 cellpadding=2 bordercolor=#000000]

edit:
sterker nog, ip68 is in het plafond niet eens strict noodzakelijk. Sterker nog, boven de 2.25 meter (Dacht ik) is IP44 zelfs toegestaan (maar dat was ik ook niet van plan)
Het gaat om het “plafond” (de bovenzijde) van de nis. Nou weet ik wel dat water doorgaans niet omhoog gaat....maar toch...

In de droge nis durf ik de wago klemmen wel onafgeschermd te gebruiken (is natuurlijk ook niet helemaal veilig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 22:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

DjVe

Hatsaflats!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-06 22:20

M0i

DjVe schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Wellicht is Wijmaplast een optie, is ook een stukje goedkoper dan de Wago gelbox.
https://www.elektrototaal...ichtingsmateriaal-4122673
Pagina: 1