Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik kon altijd 10-bit color kiezen voor mijn scherm Philips Momentum 326M6VJRMB echter na upgrade naar Windows 11 Pro is dit niet meer mogelijk.

Alles is up to date, de nieuwste drivers gedownload van nVidia en de drivers van het scherm opnieuw geinstalleerd, alles zonder succes.

Settings in Nvidia control panel > Change resolution:

Connector: DisplayPort - PC Display
Resolution: 3840x2160 (Native)
Refresh rate: 60Hz

Use Nividia Color settings:
Desktop color depth: Highest (32-bit)
Output color depth: 8 bpc <--- probleem is hier, ik heb hier alleen nog maar 8 bpc staan, eerder kon ik ook 10 bpc kiezen
Output color format: RGB <--- uiteraard geprobeerd een van de andere opties te kiezen.
Output dynamic range: Full <--- ook limited geprobeerd

Doe ik iets fout of is er een bug met het activeren van 10bit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Volgensmij moet je normaal gesproken een andere color format kiezen zoals YUV422 om dan 10bit the kunnen kiezen.
Uiteraard eerst apply en dan kijken of 10bit beschikbaar is.

Anders misschien eens kijken of er een scherm driver beschikbaar is voor jouw monitor, dat kan nogweleens helpen. Een windows 10 driver moet ook werken indien er niet specifiek een 11 driver is.

Ik kan het zelf jammer genoeg niet proberen, heb geen 10b scherm meer bij de hand.
Dus kan je alleen maar ideën geven.

Edit:
Ah had over het scherm driver deel gelezen. Mijn excuses.
De rest was meer gewoon ter conformatie.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRedbeard op 20-10-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
ErikRedbeard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 03:06:
Volgensmij moet je normaal gesproken een andere color format kiezen zoals YUV422 om dan 10bit the kunnen kiezen.

Anders misschien eens kijken of er een scherm driver beschikbaar is voor jouw monitor, dat kan nogweleens helpen. Een windows 10 driver moet ook werken indien er niet specifiek een 11 driver is.

Ik kan het zelf jammer genoeg niet proberen, heb geen 10b scherm meer bij de hand.
Dus kan je alleen maar ideën geven.
als je mijn beginpost had gelezen dan had je gelezen dat ik bovenstaande allemaal al had gedaan.... toch bedankt voor je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
ErikRedbeard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 03:06:
Dit gaf mij inderdaad de optie tot 10bit echter voorheen had ik gewoon 10bit RGB and full color level.

Ik ben dus verder gegaan met testen... 2k / 1440p geeft mij de optie tot 10-bit RGB full en werkte prima... Dus toen, zonder wijzigingen aan te brengen terug naar 4k / 2160p en ziedaar nog steeds 10bit RGB Full... Windows detecteert dit ook op die manier, dus ik vermoed dat er ergens een disconnect tussen Nvidia drivers, de kaart, het scherm en windows plaatsvind... Iig mijn probleem is nu eerst opgelost... Bedankt voor het meedenk en..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-05 14:40

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

michelstreurman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:18:
[...]

Dit gaf mij inderdaad de optie tot 10bit echter voorheen had ik gewoon 10bit RGB and full color level.

Ik ben dus verder gegaan met testen... 2k / 1440p geeft mij de optie tot 10-bit RGB full en werkte prima... Dus toen, zonder wijzigingen aan te brengen terug naar 4k / 2160p en ziedaar nog steeds 10bit RGB Full... Windows detecteert dit ook op die manier, dus ik vermoed dat er ergens een disconnect tussen Nvidia drivers, de kaart, het scherm en windows plaatsvind... Iig mijn probleem is nu eerst opgelost... Bedankt voor het meedenk en..
Hmm raar.
Klinkt mij bijna alsof nvidia de kabel die jij gebruikt niet goed genoeg vind voor 4k 10bit rgb en het dan niet aanbied.
Maar mooi dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelstreurman
ErikRedbeard schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Hmm raar.
Klinkt mij bijna alsof nvidia de kabel die jij gebruikt niet goed genoeg vind voor 4k 10bit rgb en het dan niet aanbied.
Maar mooi dat het werkt.
Ja het is ook super vreemd dat ik sommige games 2 keer moet starten voordat 2160p beschikbaar word als resolutie... misschien moet ik maar eens een keer een betere kwaliteit DP kabel kopen... Dit was ook al het geval in Win10 though...

[ Voor 4% gewijzigd door michelstreurman op 29-10-2021 13:53 ]

Pagina: 1