Die groene draad is de power-on draad waarmee het moederbord aan de voeding laat weten dat er voedingsspanning nodig is. Zolang de groene draad met de ground (zwart) verbonden blijft, blijft de voeding spanning leveren en is het systeem 'aan'. Maar zolang er geen vermogen gevraagd wordt, loopt er geen stroom en zal de voeding een mooie 12 tot 13 volt laten zien. Dus dat de ventilator van de voeding gaat draaien zegt niet zoveel.
Als je het moederbord aansluit dan is de situatie anders. Zodra jij op de power-on knop drukt dan zal het moederbord die verbinding tussen de groene en zwarte draad maken waardoor de voeding inschakelt. Er ontstaat dan een piekstroom omdat alle componenten (inclusief die in de voeding) ineens van spanning voorzien moeten worden. Een condensator zal zich gaan opladen bijvoorbeeld. Tijdens die piekstroom kan de voedingsspanning wat inzakken, je hebt het dan over een spanningsdip. Dat is normaal geen probleem, eens alles opgeladen is dan herstelt alles zich weer en ze hebben er met het ontwerp al rekening mee gehouden.
Er zit namelijk nog een pin in die connector die van belang is: PG, ofwel PowerGood. Bij een kwalitatief goede voeding wordt deze pin gebruikt om aan het moederbord te laten weten dat de gemeten spanningen binnen de marges liggen en dat het veilig is om te starten. Dat gebeurd meestal tussen de 0,1 en 0,5 seconden na het inschakelen door 5v aan te bieden op die pin en wordt het PWR_OK signaal genoemd. Er zijn helaas ook voedingen waarbij de PG lijn verbonden is aan de +5v rail. Die voedingen geven dus al een PWR_OK signaal terwijl je midden in een inschakelpiek en spanningsdip kunt zitten.
Het moederbord zal op een PWR_OK signaal reageren door een reset signaal naar de CPU te sturen, waarna je PC normaliter tot leven komt. Alleen, de CPU zelf kan ook een inschakelpiek en eventueel een spanningsdip veroorzaken, en als die het zelf niet doet dan kan het wel veroorzaakt worden door andere apparaten die door de CPU geïnitialiseerd worden.
Een kwalitatief goede voeding zal deze tweede spanningsdip ook zien en meteen het PWR_OK signaal verbreken, waarna het moederbord kan besluiten om uit te schakelen of te resetten. Wat ook kan, is dat het moederbord die spanningsdip zelf detecteert en daar actie op onderneemt.
zozamis schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:55:
Dank voor alle input, ik ga een nieuwe voeding proberen.
Ik heb in de afgelopen tijd al vaak meegemaakt dat hij lastig deed bij het opstarten. Ik moest soms meermaals op de Power knop klikken voordat hij echt aan ging (vaak na 1-2 seconden viel hij uit)
Is dit in lijn met jullie vermoeden over de voeding? Verklaart dit ook de oplossing die eerder vond door het in & uithalen van de CMOS batterij?
Nogmaals dank voor de ideeen!
Afhankelijk van je moederbord heeft het uithalen van je CMOS batterij tot effect dat je moederbord niet meer weet hoe laat het is en in de meeste gevallen staan alle BIOS instellingen terug naar standaard omdat het CMOS geheugen gewist is. Zodra je de batterij er weer in steekt start je klok weer en krijgt het CMOS geheugen weer spanning om zijn data (ook al is het leeg) te bewaren.
Het kan dus wel zijn dat er op het moederbord een circuit meer of minder geladen moet worden als de voeding opstart, maar of het heel veel verschil maakt? Dat vraag ik me af.
Zoals ik al eerder zei, probeer eens een andere voeding. Grote kans dat het probleem daarmee is opgelost. Zo niet, dan vrees ik voor je moederbord of CPU.