Moederbord start maar een split second op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Hi!

Ik heb een edit PC (Intel 6700K, Geforce GTX 970, 32GB HyperX op een Asrock Z170 Exteme6 moederbord)

Het probleem: als ik de PC aanzet zie ik de lichtjes, de fans en code 00 op het moederbord voor 0,5 seconde uitgaan, voordat hij compleet uitvalt.

Ik had afgelopen tijden al last dat de PC moeilijk aan ging, ik moest soms meermaals op de startknop drukken, dan viel hij na 1 seconde uit en dergelijke. Soms ging hij pas weer aan nadat ik hem 30 seconde van de stroom haalde.

Een standaard fix was om het moederbord batterijtje er uit te halen en opnieuw in te doen, dit werkt helaas niet meer.

Wat ik heb gedaan:
- zonder video kaart starten
- RAM er uit
- Ook de POWER en RESET knop op het moederbord geeft geen nieuw resultaat.
- nieuw batterijtje
- 5+ minuten van de stroom af

Enige tips over wat ik kan proberen?

Dank!

Beste antwoord (via zozamis op 10-11-2021 22:34)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
zozamis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:07:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord, interessant :)

Helaas was de nieuwe voeding niet de oplossing in dit geval.
Inderdaad helaas; een voeding is gemakkelijker te vervangen (en te proberen) dan je moederbord of CPU.

Wanneer je een nieuw moederbord of CPU probeert, doe dan wat minder koelpasta op de CPU. Echt een minimaal dun laagje is voldoende. Op de foto die jij hebt geplaatst lijkt een enorme laag te zitten.

Bedenk dat je koeler zorgt voor de koelprestaties en dat je *eigenlijk* geen koelpasta nodig hebt. als je er in zou slagen om je CPU en je koeler zodanig glad te polijsten dat er geen oneffenheden meer in zitten. Dat is heel lastig (maar niet onmogelijk) om te doen, maar het toont wel het nut van de koelpasta aan; het oplossen van de oneffenheden. Hoe dikker de laag koelpasta, hoe minder je koelvermogen.

Ik weet alleen niet of de laag koelpasta de oorzaak van je probleem is, Intel CPU's hebben vaak en ingebouwde thermometer en bescherming tegen oververhitten.

In dit geval is het zaak om je CPU of moederbord te vervangen. Welke van die twee je het beste kunt proberen vind ik lastig te bepalen en is ook afhankelijk van je netwerk. Als een bekende van je een CPU met dezelfde socket heeft, zou ik vragen of je zijn PC even mag lenen om te testen. Wissel dan de CPU's uit en zet eerst zijn PC aan. Let wel, het is niet zonder risico, in theorie kan jouw moederbord of CPU zijn hardware beschadigen. De kans is minimaal, maar toch.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:08
Merk en type van de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Be Quiet Powerzone 850w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Dergelijke issues zijn moeilijk te troubleshooten, maar ik vermoed dat je voeding zijn langste tijd gehad heeft.

Bij het inschakelen test je moederbord de voedingsspanningen en schakelt weer uit zodra de spanningen te laag zijn. Is de inschakelstroom te hoog, dan zakt de spanning op dat moment. Zakt die spanning onder een bepaalde threshold, dan keurt het moederbord de voedingsspanning af.

Heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:11

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Misschien heel vreemd maar het kan zijn dat je mobo sluiting maakt met je kast. Heb je al geprobeerd om hem buiten de kast te testen?

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Test met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 17:34
quote van asrock:
A 00 Dr Debug (POST) code means a problem with the CPU. But that could also be a problem with the power supply. If the power supply is not providing power to the CPU, it won't start. That would be from the 12V ATX 4/8 pin power cable
Gezien de introductiedatum van de voeding en de releasedate van CPU is het vermoedelijk een wat ouder voeding. De kans dat het wordt opgelost met een nieuwe voeding is zeer groot.

[ Voor 32% gewijzigd door Lumics op 20-10-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Dank voor alle input, ik ga een nieuwe voeding proberen.

Ik heb in de afgelopen tijd al vaak meegemaakt dat hij lastig deed bij het opstarten. Ik moest soms meermaals op de Power knop klikken voordat hij echt aan ging (vaak na 1-2 seconden viel hij uit)

Is dit in lijn met jullie vermoeden over de voeding? Verklaart dit ook de oplossing die eerder vond door het in & uithalen van de CMOS batterij?

Nogmaals dank voor de ideeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Ik heb een test uitgevoerd die ik online vond, waarbij de de groene draad met een zwarte verbind op de ATX Main Connector: de fan van de voeding blijft dan wel draaien..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
zozamis schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:05:
Ik heb een test uitgevoerd die ik online vond, waarbij de de groene draad met een zwarte verbind op de ATX Main Connector: de fan van de voeding blijft dan wel draaien..
Die groene draad is de power-on draad waarmee het moederbord aan de voeding laat weten dat er voedingsspanning nodig is. Zolang de groene draad met de ground (zwart) verbonden blijft, blijft de voeding spanning leveren en is het systeem 'aan'. Maar zolang er geen vermogen gevraagd wordt, loopt er geen stroom en zal de voeding een mooie 12 tot 13 volt laten zien. Dus dat de ventilator van de voeding gaat draaien zegt niet zoveel.

Als je het moederbord aansluit dan is de situatie anders. Zodra jij op de power-on knop drukt dan zal het moederbord die verbinding tussen de groene en zwarte draad maken waardoor de voeding inschakelt. Er ontstaat dan een piekstroom omdat alle componenten (inclusief die in de voeding) ineens van spanning voorzien moeten worden. Een condensator zal zich gaan opladen bijvoorbeeld. Tijdens die piekstroom kan de voedingsspanning wat inzakken, je hebt het dan over een spanningsdip. Dat is normaal geen probleem, eens alles opgeladen is dan herstelt alles zich weer en ze hebben er met het ontwerp al rekening mee gehouden.

Er zit namelijk nog een pin in die connector die van belang is: PG, ofwel PowerGood. Bij een kwalitatief goede voeding wordt deze pin gebruikt om aan het moederbord te laten weten dat de gemeten spanningen binnen de marges liggen en dat het veilig is om te starten. Dat gebeurd meestal tussen de 0,1 en 0,5 seconden na het inschakelen door 5v aan te bieden op die pin en wordt het PWR_OK signaal genoemd. Er zijn helaas ook voedingen waarbij de PG lijn verbonden is aan de +5v rail. Die voedingen geven dus al een PWR_OK signaal terwijl je midden in een inschakelpiek en spanningsdip kunt zitten.

Het moederbord zal op een PWR_OK signaal reageren door een reset signaal naar de CPU te sturen, waarna je PC normaliter tot leven komt. Alleen, de CPU zelf kan ook een inschakelpiek en eventueel een spanningsdip veroorzaken, en als die het zelf niet doet dan kan het wel veroorzaakt worden door andere apparaten die door de CPU geïnitialiseerd worden.

Een kwalitatief goede voeding zal deze tweede spanningsdip ook zien en meteen het PWR_OK signaal verbreken, waarna het moederbord kan besluiten om uit te schakelen of te resetten. Wat ook kan, is dat het moederbord die spanningsdip zelf detecteert en daar actie op onderneemt.
zozamis schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:55:
Dank voor alle input, ik ga een nieuwe voeding proberen.

Ik heb in de afgelopen tijd al vaak meegemaakt dat hij lastig deed bij het opstarten. Ik moest soms meermaals op de Power knop klikken voordat hij echt aan ging (vaak na 1-2 seconden viel hij uit)

Is dit in lijn met jullie vermoeden over de voeding? Verklaart dit ook de oplossing die eerder vond door het in & uithalen van de CMOS batterij?

Nogmaals dank voor de ideeen!
Afhankelijk van je moederbord heeft het uithalen van je CMOS batterij tot effect dat je moederbord niet meer weet hoe laat het is en in de meeste gevallen staan alle BIOS instellingen terug naar standaard omdat het CMOS geheugen gewist is. Zodra je de batterij er weer in steekt start je klok weer en krijgt het CMOS geheugen weer spanning om zijn data (ook al is het leeg) te bewaren.

Het kan dus wel zijn dat er op het moederbord een circuit meer of minder geladen moet worden als de voeding opstart, maar of het heel veel verschil maakt? Dat vraag ik me af.

Zoals ik al eerder zei, probeer eens een andere voeding. Grote kans dat het probleem daarmee is opgelost. Zo niet, dan vrees ik voor je moederbord of CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Ik heb er een nieuwe voeding in gezet, en helaas gaat hij ook nu binnen 1/4 seconde al uit, met dezelfde foutcode 00 op het MoBo..

Hoe kan ik testen of het de CPU is of moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbVCOWIyGKWt4CDlXqSwUDv80p8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRtuN5VULMo1Z8M6ki1FwPJG.jpg?f=fotoalbum_large

MoBo uit de kast gehaald, enkel de voeding en CPU gekoppeld.

Hierbij ook uitgesloten dat er een kortsluiting met de kast plaatsvond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Ook de pinnetjes lijken OK
Een verschuiving zou ook gek zijn gezien ik er nooit heb aangezeten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMtzE0_f0dZrPRGwp4SkCMdjI-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZOH5eO1B0iSHLcw08bqVAPd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 10:30

Stronkie

Where wind is Trouble

ik hoop voor je dat je ook de cpu koeler gewoon monteerd en dan probeerd , meeste pc's gaan niet eens aan zonder cpu koeler , (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Zonder koeler zou tot zo’n 20 seconden geen probleem moeten zijn volgens een aantal artikelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
zozamis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:13:

Hoe kan ik testen of het de CPU is
Testen met andere cpu
of moederbord?
Testen met ander moederbord

Die 2 dingen zal je echter niet op de plank hebben liggen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
Uszka schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 18:37:
[...]

Testen met andere cpu

[...]

Testen met ander moederbord

Die 2 dingen zal je echter niet op de plank hebben liggen vermoed ik.
Helaas niet :( ik heb een vermoeden dat mijn moederbord de boosdoener is.

In de afgelopen maanden heb ik moeite gehad met het aanzetten van mijn PC, en het CMOS batterijtje eruit halen / vervangen was vaak een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zozamis
RiDo78 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Die groene draad is de power-on draad waarmee het moederbord aan de voeding laat weten dat er voedingsspanning nodig is. Zolang de groene draad met de ground (zwart) verbonden blijft, blijft de voeding spanning leveren en is het systeem 'aan'. Maar zolang er geen vermogen gevraagd wordt, loopt er geen stroom en zal de voeding een mooie 12 tot 13 volt laten zien. Dus dat de ventilator van de voeding gaat draaien zegt niet zoveel.

Als je het moederbord aansluit dan is de situatie anders. Zodra jij op de power-on knop drukt dan zal het moederbord die verbinding tussen de groene en zwarte draad maken waardoor de voeding inschakelt. Er ontstaat dan een piekstroom omdat alle componenten (inclusief die in de voeding) ineens van spanning voorzien moeten worden. Een condensator zal zich gaan opladen bijvoorbeeld. Tijdens die piekstroom kan de voedingsspanning wat inzakken, je hebt het dan over een spanningsdip. Dat is normaal geen probleem, eens alles opgeladen is dan herstelt alles zich weer en ze hebben er met het ontwerp al rekening mee gehouden.

Er zit namelijk nog een pin in die connector die van belang is: PG, ofwel PowerGood. Bij een kwalitatief goede voeding wordt deze pin gebruikt om aan het moederbord te laten weten dat de gemeten spanningen binnen de marges liggen en dat het veilig is om te starten. Dat gebeurd meestal tussen de 0,1 en 0,5 seconden na het inschakelen door 5v aan te bieden op die pin en wordt het PWR_OK signaal genoemd. Er zijn helaas ook voedingen waarbij de PG lijn verbonden is aan de +5v rail. Die voedingen geven dus al een PWR_OK signaal terwijl je midden in een inschakelpiek en spanningsdip kunt zitten.

Het moederbord zal op een PWR_OK signaal reageren door een reset signaal naar de CPU te sturen, waarna je PC normaliter tot leven komt. Alleen, de CPU zelf kan ook een inschakelpiek en eventueel een spanningsdip veroorzaken, en als die het zelf niet doet dan kan het wel veroorzaakt worden door andere apparaten die door de CPU geïnitialiseerd worden.

Een kwalitatief goede voeding zal deze tweede spanningsdip ook zien en meteen het PWR_OK signaal verbreken, waarna het moederbord kan besluiten om uit te schakelen of te resetten. Wat ook kan, is dat het moederbord die spanningsdip zelf detecteert en daar actie op onderneemt.

[...]

Afhankelijk van je moederbord heeft het uithalen van je CMOS batterij tot effect dat je moederbord niet meer weet hoe laat het is en in de meeste gevallen staan alle BIOS instellingen terug naar standaard omdat het CMOS geheugen gewist is. Zodra je de batterij er weer in steekt start je klok weer en krijgt het CMOS geheugen weer spanning om zijn data (ook al is het leeg) te bewaren.

Het kan dus wel zijn dat er op het moederbord een circuit meer of minder geladen moet worden als de voeding opstart, maar of het heel veel verschil maakt? Dat vraag ik me af.

Zoals ik al eerder zei, probeer eens een andere voeding. Grote kans dat het probleem daarmee is opgelost. Zo niet, dan vrees ik voor je moederbord of CPU.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
zozamis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:07:
[...]

Inderdaad helaas; een voeding is gemakkelijker te vervangen (en te proberen) dan je moederbord of CPU.

Wanneer je een nieuw moederbord of CPU probeert, doe dan wat minder koelpasta op de CPU. Echt een minimaal dun laagje is voldoende. Op de foto die jij hebt geplaatst lijkt een enorme laag te zitten.

Bedenk dat je koeler zorgt voor de koelprestaties en dat je *eigenlijk* geen koelpasta nodig hebt. als je er in zou slagen om je CPU en je koeler zodanig glad te polijsten dat er geen oneffenheden meer in zitten. Dat is heel lastig (maar niet onmogelijk) om te doen, maar het toont wel het nut van de koelpasta aan; het oplossen van de oneffenheden. Hoe dikker de laag koelpasta, hoe minder je koelvermogen.

Ik weet alleen niet of de laag koelpasta de oorzaak van je probleem is, Intel CPU's hebben vaak en ingebouwde thermometer en bescherming tegen oververhitten.

In dit geval is het zaak om je CPU of moederbord te vervangen. Welke van die twee je het beste kunt proberen vind ik lastig te bepalen en is ook afhankelijk van je netwerk. Als een bekende van je een CPU met dezelfde socket heeft, zou ik vragen of je zijn PC even mag lenen om te testen. Wissel dan de CPU's uit en zet eerst zijn PC aan. Let wel, het is niet zonder risico, in theorie kan jouw moederbord of CPU zijn hardware beschadigen. De kans is minimaal, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusi0nking
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04-06-2024
zozamis schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Helaas niet :( ik heb een vermoeden dat mijn moederbord de boosdoener is.

In de afgelopen maanden heb ik moeite gehad met het aanzetten van mijn PC, en het CMOS batterijtje eruit halen / vervangen was vaak een oplossing.
Code 00 op dit specifiek moederbord houd in dat de cpu niet word herken.
Helaas kunnen zowel het moederbord als de cpu het probleem zijn, vanwege de code zou ik eerst een andere cpu proberen maarja dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Misschien dat iemand op V&A je hierbij kan helpen.
Als het makkelijker is op aan een ander moederbord te komen is dat natuurlijk ook een optie, dan weet je wel onderdeel de boosdoener is.
RiDo78 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

De hoeveelheid koelpasta valt wel mee, de ihs van de cpu is zelfs licht zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zozamis
Hallo!

Toch nog even een update, ik heb (via V&A) een Z170 MSI moederbord gekocht en de computer draait weer als een zonnetje, dank voor alle suggesties, dat waardeer ik! _/-\o_
Pagina: 1