Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:11

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor mijn moeder ben ik op zoek naar een laptop met tablet functie. Zij zal deze enkel gebruiken voor basistaken zoals browsen, filmpjes kijken, en wellicht wat kleinschalig office werk.

De Lenovo IdeaPad Flex 5 lijkt mij wel wat. Ben altijd wel tevreden geweest over Lenovo en ook een recente aanschaf van een IdeaPad met vergelijkbare behuizing bevalt goed qua bouwkwaliteit. Daarnaast is het voor mij AMD all the way.

Uit mijn selectie lijkt me 1 van deze twee een goede keuze, maar er zit 150 euro verschil in. Gevoelsmatig vergelijk ik Ryzen 3 en 5 met i3 en i5 van Intel, wat ik vroeger (~5+ jaar geleden) altijd had. Toendertijd was het heel simpel: een i3 volstaat, maar zal sneller afgeschreven zijn omdat de snelheid niet meer voldoende was. Geld ditzelfde voor een Ryzen 3 versus Ryzen 5, en is het uit toekomstperspectief beter om voor Ryzen 5 te gaan? Of is dit onzin, en zal de Ryzen 3 prima voldoen, ook op de langere termijn?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Beste antwoord (via LankHoar op 20-10-2021 11:43)

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Sorry ik was teveel gefocussed op de cijfertjes dat ik dat even niet zag in de vergelijking. Ik heb er nog een Lenovo tussen gezet, nieuwere generatie Ryzen en een SSD van 512gb, 50 euro meer... klinkt als een mooie middenweg:

https://tweakers.net/pric.../1692266;1612312;1558004/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:40
De Ryzen 5 heeft ook een grotere ssd dan de Ryzen 3.

Vroeger had een i3 maar 2 cores en een i5 had er (meestal) 4. Bovendien kon de i5 gebruik maken van de Turbo-functie en was daarmee meestal een stuk sneller.

De huidige cpu's van nivo i3 en Ryzen 3 zijn quad-cores en voor het gebruik van je moeder zal ze echt nooit een verschil gaan merken, ook niet na x jaar. Ook al gaat ze hobbymatig foto's bewerken, dan is het ook nog prima. De laptop zal eerder aan vervanging toe zijn dan dat de meerwaarde van de Ryzen 5 zich voordoet.

Ik zou die € 150 lekker in mijn zak houden (of investeren in een los toetsenbord/muis + eventueel een monitor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
Is een verlicht toetsenbord een must? Ik heb twee weken geleden deze gekocht voor 599,- bij bol:

https://tweakers.net/pric.../1721554;1612312;1558004/

Is nu (even?) niet leverbaar, maar geeft wel aan dat er qua specs betere deals te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
White Feather schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:36:
De Ryzen 5 heeft ook een grotere ssd dan de Ryzen 3.

Vroeger had een i3 maar 2 cores en een i5 had er (meestal) 4. Bovendien kon de i5 gebruik maken van de Turbo-functie en was daarmee meestal een stuk sneller.

De huidige cpu's van nivo i3 en Ryzen 3 zijn quad-cores en voor het gebruik van je moeder zal ze echt nooit een verschil gaan merken, ook niet na x jaar. Ook al gaat ze hobbymatig foto's bewerken, dan is het ook nog prima. De laptop zal eerder aan vervanging toe zijn dan dat de meerwaarde van de Ryzen 5 zich voordoet.

Ik zou die € 150 lekker in mijn zak houden (of investeren in een los toetsenbord/muis + eventueel een monitor).
Goed punt betreft aantal cores. Je bevestigd mijn vermoeden eigenlijk. Mijn gevoel is out of date en stamt nog van jaren terug toen dit nog anders zat :)
mooieboot schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:51:
Is een verlicht toetsenbord een must? Ik heb twee weken geleden deze gekocht voor 599,- bij bol:

https://tweakers.net/pric.../1721554;1612312;1558004/

Is nu (even?) niet leverbaar, maar geeft wel aan dat er qua specs betere deals te vinden zijn.
Zo te zien heeft die HP geen 360 graden kantelbaar scherme (e.g. tablet functie). Dit is wel een harde eis omdat ze deze zo ook veel zal gebruiken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mooieboot
Sorry ik was teveel gefocussed op de cijfertjes dat ik dat even niet zag in de vergelijking. Ik heb er nog een Lenovo tussen gezet, nieuwere generatie Ryzen en een SSD van 512gb, 50 euro meer... klinkt als een mooie middenweg:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
mooieboot schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:48:

Dubbele opslag en nieuwere processor is wel zo fijn. Deze word hem dus, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joy010
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01-2022
Ik lees zojuist deze reactie maar het is me niet helemaal duidelijk welke er van de 3 nu wordt aanbevolen. m.n. welke processor?
Vandaar dat ik maar een account heb aangemaakt zodat ik misschien iets wijzer wordt.

Ben nl. ook op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn oudje uit 2012 het echt moeilijk heeft.
Voordat die een keer opgestart is ... :'(

Enige voorwaarden is dat ik zonder haperen met het Office pakket 2021 kan werken,
verder een beetje surfen op het internet, en zo heel af en toe een vakantiefoto-album maak. That's it.
Geen films kijken of gamen dus.

Heb nu een Toshiba, intel core i5, 4 GB

Na wat inlezen begrijp ik dat belangrijk is;

- 8 GB minimaal
- SSD
- 256 GB minimaal omdat Office ook nogal wat ruimte inneemt (en ik geen voorstander ben van opslaan in de "cloud")

Voor mij noodzakelijk zijn:
- 2 USB ingangen (voor draadloze muis en incidenteel een los toetsenbord nl.)
- 17 inch beeldscherm.

Maar welke processor is aan te bevelen voor mijn nieuwe aanschaf? Intel i3, i5, AMD Ryzen 3 of AMD Ryzen 5? Ik zie door de bomen het bos niet meer _/-\o_

Iemand die mij hier in kan adviseren? En is het mogelijk om wat degelijks te vinden in een prijsklasse van zo ongeveer € 550 tot € 800?

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Joy010 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:14:
Ik lees zojuist deze reactie maar het is me niet helemaal duidelijk welke er van de 3 nu wordt aanbevolen. m.n. welke processor?
Vandaar dat ik maar een account heb aangemaakt zodat ik misschien iets wijzer wordt.

Ben nl. ook op zoek naar een nieuwe laptop omdat mijn oudje uit 2012 het echt moeilijk heeft.
Voordat die een keer opgestart is ... :'(

Enige voorwaarden is dat ik zonder haperen met het Office pakket 2021 kan werken,
verder een beetje surfen op het internet, en zo heel af en toe een vakantiefoto-album maak. That's it.
Geen films kijken of gamen dus.

Heb nu een Toshiba, intel core i5, 4 GB

Na wat inlezen begrijp ik dat belangrijk is;

- 8 GB minimaal
- SSD
- 256 GB minimaal omdat Office ook nogal wat ruimte inneemt (en ik geen voorstander ben van opslaan in de "cloud")

Voor mij noodzakelijk zijn:
- 2 USB ingangen (voor draadloze muis en incidenteel een los toetsenbord nl.)
- 17 inch beeldscherm.

Maar welke processor is aan te bevelen voor mijn nieuwe aanschaf? Intel i3, i5, AMD Ryzen 3 of AMD Ryzen 5? Ik zie door de bomen het bos niet meer _/-\o_

Iemand die mij hier in kan adviseren? En is het mogelijk om wat degelijks te vinden in een prijsklasse van zo ongeveer € 550 tot € 800?

Alvast dank voor het meedenken!
toon volledige bericht
Het is de meest rechtse, oftewel deze: pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 5 14ARE05 (81X2006QMH)

Ik heb mijn moeder nog niet horen klagen. Ryzen 5 is mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joy010
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-01-2022
dank!
Pagina: 1